Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Kan dere som ikke har tro på dpreview forklare meg hva som er feil eller mangler i testene deres?

Jeg sitter med følelsen av at de som tester der er mer teknikere enn fotografer. Alt blir målt med millimeter-presisjon, men det er dårlig med erfaringer fra bruk av kamera i felten. Og de tester på en måte som sier meg egentlig lite om hvordan sluttresultatet blir; f.eks. på print.

 

Tom

 

Ja, men det er vel en dyd å faktisk måle det som kameraet har lovet å levere for å se om det faktisk leverer. Og jeg vil nok tro dprevew er blant de som tester kameraet lengst. Og personlige preferanser er ikke testing, men nettopp personlige preferanser. Og tester som er bygd på det, er ubrukelige. Slikt må man nesten finne ut av selv. Men ønsker man å vite om kameraet leverer det det lover, så leser man en seriøs test, blant annet fra dpreview. Dette begynner jo nærmest å ligne på HiFi verdenen, der synsing om ikke målbare data er fremtredende. Men forskjellen er at det meste på et dSLR kamera kan kontrollmåles.

 

Jeg venter på Akam jeg :)

 

Med tanke på Akam sin uttalelser om batteriluken på Nikon kameraene, er de diskvalifisert i min verden.

Et sårt punkt, skjønner jeg ...

 

Tom

 

Nei overhodet ikke. Det demonstrerer bare hvilket nivå testene er på, og det er fint å ta med seg i den store sammenhengen.

 

Antar på bakgrunn av hva,tidligere modeller med tilsvarende løsninger ?

 

Nei antar på bakgrunn av at de synes den ser for dårlig ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med Tom, også når det gjelder tester, vet ikke hvorfor noen bruker kun en testers konklusjoner nesten som en bibel. Jeg vektlegger og mer hvordan et kamera funker i praktisk bruk, også når det gjelder bildekvalitet, man er nå på et såpass høyoppløselig nivå at mye av mikrotestnivået er langt over hva øyet klarer oppfatte på et bilde.

 

Tor

 

Min erfaring er at dpreview tester kameraene ordentlig. Dessuten illustrerer de sine tester med bilder og forklaringer. De er ikke opptatt av å kåre noen vinner eller taper, og akkurat den biten tror jeg er alfa omega for å kunne skrive objektive tester. Det finnes eksempler på medier som har en overdreven positiv holdning til enkelte produsenter, og uansett hvordan produktet leverer, får det skryt.

Dpreview er nok det mediet som pr i dag har de mest uavhengige testene, og de nøler ikke med å påpeke svakheter ved et kamera, hvis det måtte være til stede. De har en veldig grei oppsummering på slutten av hver test, der pluss og minus blir ramset opp, og der kan man selv se hvilke minus kameraet har, og om det har noen betydning for hver enkelts bruk.

 

Kan dere som ikke har tro på dpreview forklare meg hva som er feil eller mangler i testene deres?

 

Jeg sa kun det at for meg virker det som om noen betrakter dpreview's tester som en bibel med den eneste "sannheten". Jeg tar summen av inntykkene jeg får fra alle tester, og ikke minst hva brukere som har prøvd x-kamera i praktisk daglig bruk mener/erfarer.

 

Tor

Lenke til kommentar
Har såpass stor tro på at 7D blir en stor oppgradering fra 50D, at jeg valgte å bestille før testene var klare denne gang. Har lest det meste av forhåndsomtaler av førproduksjonsmodeller selvsagt, og har en bra magefølelse for dette kameraet.

 

Når det gjelder tester, liker jeg dpreview sine best, men denne gangen skal jeg prøve å la være å lese den i det hele tatt, og heller danne meg opp en egen mening om eventuelle svakheter med bildekvaliteten.

 

Skulle det ikke være en forbedring i bildekvaliteten over 50D(som det kommer til å være), er det likevel nok andre forbedringer til at det er verdt å oppgradere.

 

En vill gjetning fra min side er at 7D kontra 50D vil muligens ha noe bedre forhold på meget høy iso, samt mikrobedre detaljer. Ellers er mitt håp at det forbedrete fokussystemet lever opp til forventningene, det ser jeg i såfall som den "store" forbedringen kontra 50D. Fokussystemer kan vel aldri bli gode nok, eller for gode..

 

Videodelen er for meg kun en "kjekk sak", men ikke en aleneårsak for oppgradering, dog innrømmer jeg at de klippene som er vist her imponerer, dette sagt slik at jeg ikke vet om vi amatører får dette til like enkelt i praksis..

 

Tor

Lenke til kommentar
Stoler mest på drepview. De har mange dyktige fotografer på forumene, som nok sier i fra hvis noe i artikkelen er feil. I tillegg er de ofte først!

..Og så sjekker de batterilukene! Grunnen til at jeg kjøpte 5DmkII var dpreview-kommentaren om batteriluken:

* Continues to write to CF card even when card door is open (finally)

 

Ahem. Nei - betrakter selv dpreview som den beste review-siten på nettet for digitalkamera og kamerahus.

Optikk - kikker der på The Digital Picture*), Photozone og SLRgear.

 

 

 

*) Kun Canon-relatert, men allikevel. :)

Lenke til kommentar
Jeg sa kun det at for meg virker det som om noen betrakter dpreview's tester som en bibel med den eneste "sannheten". Jeg tar summen av inntykkene jeg får fra alle tester, og ikke minst hva brukere som har prøvd x-kamera i praktisk daglig bruk mener/erfarer.

 

Tor

 

Dpreview er nesten som en bibel å regne i denne sammenhengen. Å lese brukererfaringer krever trening, da mange av brukerne er det jeg vil kalle "fanboys" og ofte glorifiserer sitt "eget merke". Men målbare data, er det veldig vanskelig å bortforklare, selv om jeg er fullstendig klar over at enkelte som utgir seg for seriøse testfora, er veldig flinke å utelate enkelte parameter fra sine "hyllester".

 

Men nå sporer vi av fra den egentlige diskusjonen. Hva er det som får enkelte til å bla opp 14 lapper for et produkt som ikke er testet ennå?

Lenke til kommentar
Jeg sa kun det at for meg virker det som om noen betrakter dpreview's tester som en bibel med den eneste "sannheten". Jeg tar summen av inntykkene jeg får fra alle tester, og ikke minst hva brukere som har prøvd x-kamera i praktisk daglig bruk mener/erfarer.

 

Tor

 

Dpreview er nesten som en bibel å regne i denne sammenhengen. Å lese brukererfaringer krever trening, da mange av brukerne er det jeg vil kalle "fanboys" og ofte glorifiserer sitt "eget merke". Men målbare data, er det veldig vanskelig å bortforklare, selv om jeg er fullstendig klar over at enkelte som utgir seg for seriøse testfora, er veldig flinke å utelate enkelte parameter fra sine "hyllester".

 

 

Vel, for min del er jeg ikke født ifjor, og tror jeg klarer å skille klinten fra rugen takk. Dessuten er jeg hedning, og da forholder jeg meg på min måte til "bibler", dvs ingen av de har oppskrift på den evige og eneste sannhet..

 

Tor

Lenke til kommentar
Men nå sporer vi av fra den egentlige diskusjonen. Hva er det som får enkelte til å bla opp 14 lapper for et produkt som ikke er testet ennå?

Tillit og tidligere erfaringer. Bestilte Arcams AVR350 lenge før første reviews var kommet, og før den en gang var i prislisten. Ble ikke skuffet.

 

Hadde jeg hatt penger (til det), hadde jeg heller ikke vært redd for å være blant de 20 som bestilte samtlige eksemplarer av Lamborghini Reventón før de i det hele tatt visste hvordan den kom til å bli.

 

Hadde jeg vært pressefotograf, hadde jeg heller ikke vært redd for å forhåndsbestille et nylansert flaggskip fra "merket mitt", samme pokker om det er Nikon, Canon, Leica, Hasselblad eller Sony. Er det en evolusjon fra en tidligere modell som jeg vet fungerer glimrende, vet jeg også at det med stor sikkerhet bare blir "enda bedre".

 

Hvis det var en ny type kompaktkamera ville jeg ventet og sett om det var i min klasse, og om det ville funke til mitt bruk. Men - å forhåndsbestille 7D hvis jeg var sports-/fuglefotograf og i markedet for et nytt hus i den klassen? En no-brainer.

Lenke til kommentar
Men nå sporer vi av fra den egentlige diskusjonen. Hva er det som får enkelte til å bla opp 14 lapper for et produkt som ikke er testet ennå?

 

De samme folka som betaler 28.- for en brus på bensinstasjonen.

 

Jeg har full forståelse for dem som vil ha det siste og har pengene tilgjengelig,på en annen side så kan man nå se de samme selge 50D for og oppgradere.

Ingen galt med det,dette kommer alle til gode på en eller annen måte.

 

Edit:hadde jeg hatt en 15.000.- til overs så hadde jeg også stått på kjøpelisten,da dette kameraet har veldig mye som jeg savner i eksisterende Crop modeller fra Canon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært pressefotograf, hadde jeg heller ikke vært redd for å forhåndsbestille et nylansert flaggskip fra "merket mitt", samme pokker om det er Nikon, Canon, Leica, Hasselblad eller Sony. Er det en evolusjon fra en tidligere modell som jeg vet fungerer glimrende, vet jeg også at det med stor sikkerhet bare blir "enda bedre".

 

Hvis det var en ny type kompaktkamera ville jeg ventet og sett om det var i min klasse, og om det ville funke til mitt bruk. Men - å forhåndsbestille 7D hvis jeg var sports-/fuglefotograf og i markedet for et nytt hus i den klassen? En no-brainer.

Med tanke på hvor mye bråk det var rundt følgefokusen til 1D MkIII kontra MkII, så er jeg i tvil om fornuftsgehalten i den filosofien.

 

Vent med å kjøpe til produktet har vært på markedet i (minst) tre måneder. Da har de mest merkbare feilene blitt oppdaget, produsenten har kanskje rukket å skvise ut den første firmwareoppdateringen og prisen har falt litt.

Lenke til kommentar
Vel, for min del er jeg ikke født ifjor, og tror jeg klarer å skille klinten fra rugen takk. Dessuten er jeg hedning, og da forholder jeg meg på min måte til "bibler", dvs ingen av de har oppskrift på den evige og eneste sannhet..

 

Tor

 

Betterwisser, med andre ord ;)

 

Og hvorfor komme med sånt fordi det finnes noen som ikke tuter med allmuen :no:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Med tanke på hvor mye bråk det var rundt følgefokusen til 1D MkIII kontra MkII, så er jeg i tvil om fornuftsgehalten i den filosofien.

Yarr! That issue be overrated, matey - those camera be good anyway. If there be any big issues, like the uu-vee filterring fer Leica, the camera be fixed anyway, either through recall or a firrmwareupdate, see..

 

Sorry - siden det er Talk Like A Pirate Day i dag, så ble jeg inspirert. :fun: Men - tror allikevel ikke det er et issue. Om det er (etter min mening alt for opphausete) fokusproblemer som for 1D3 eller reelle problemer som manglende UV-filtrering i Leica M8.2, så løses det av de store med enten hhv firmwareoppdatering eller recall/alternative løsninger.

 

Lenke til kommentar
Vel, for min del er jeg ikke født ifjor, og tror jeg klarer å skille klinten fra rugen takk. Dessuten er jeg hedning, og da forholder jeg meg på min måte til "bibler", dvs ingen av de har oppskrift på den evige og eneste sannhet..

 

Tor

 

Betterwisser, med andre ord ;)

 

Sakset fra din egen leveregel:

 

Sitat: "Hvorfor poste på et forum som ikke respekterer at folk har forskjellige menigner...? Hvorfor slåss mot diktatur?"

 

Noe mer før du stenger?

 

Tor

Lenke til kommentar
Vel, for min del er jeg ikke født ifjor, og tror jeg klarer å skille klinten fra rugen takk. Dessuten er jeg hedning, og da forholder jeg meg på min måte til "bibler", dvs ingen av de har oppskrift på den evige og eneste sannhet..

 

Tor

 

Betterwisser, med andre ord ;)

 

Sakset fra din egen leveregel:

 

Sitat: "Hvorfor poste på et forum som ikke respekterer at folk har forskjellige menigner...? Hvorfor slåss mot diktatur?"

 

Noe mer før du stenger?

 

Tor

 

 

Å ha egne meninger er ikke det samme som å være besserwisser? Jeg skjønner at jeg ikke har samme mulighet til å teste et kamera til det maksimale, ettersom jeg ikke innehar rette testutstyret, samme erfaring med alle slags kameraer, eller kompetansen på området. Jeg føler meg rimelig sikker på at du heller ikke har samme kompetanse eller erfaring med forskjellige kameraer. Jeg kommer i fremtiden også til å støtte meg til dpreview, da de har, etter min og mange andres erfaring, de mest seriøse testene man kan finne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...