Gå til innhold

Glødepærer forbys fra 1. september, hvor var debatten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[sNIP]

 

Dimmbare sparepærer er på vei, modeller er klare men ikke gode(eller billige) nok til at vi tar dem inn ennå. Fargen(Kelvin) er også løst for sparepærer og halogen, på LED jobber vi med saken. Samme gjelder dimming av LED.

Det greieste for deg og lyssensitive foreløpig er halogen med 2700K, gjerne i form av spotter. Disse gir gult og varmt lys, og kan fint dimmes.

Og innen 2012 når utskiftningen skal være gjennomført, har vi på plass både Sparepærer og LED med riktig lumen og kelvin, og dimmbare.

 

Problemet med LED foreløpig er at selv om man når riktig Lumen ved målinger, altså tilsvarende glødepærer, oppleves lyset langt fra like sterkt. Faktisk ikke i nærheten. I tillegg må man bruke HiPower-LED for å komme i nærheten av glødepærer, og foreløpig er disse store og stygge, da man må ha svære kjøleribber på.

 

[sNIP]

 

Ja så hvorfor venter de ikke i noen år med å forby det så vi kan dimme da? Tviler på at det har så mye å si om vi venter noen år. Straks tilbake, skal sjekke om den globale oppvarmingen gjemmer seg i skapet mitt.

Lenke til kommentar
Ja så hvorfor venter de ikke i noen år med å forby det så vi kan dimme da? Tviler på at det har så mye å si om vi venter noen år. Straks tilbake, skal sjekke om den globale oppvarmingen gjemmer seg i skapet mitt.

 

Den beste måten å gjøre verden mer miljøvennlig er ved å bruke markedskreftene.

Et forbud mot gamle pærer gjør incentiver for lyspæreprodusenter om å sparepærer både bedre og billigere og ikke minst det vil skje i et betydelig raskere tempo nå enn uten et forbud mot energikrevende pærer.

 

Tilsvarende for solcelleprodusenter, som trenger økt salgsvolum for å kunne forsvare R&D og produksjon på en bedriftøkonomisk bærekraftig nivå.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Jeg vil ha pærer som virker, og som passer i lampene mine. Les tidligere innlegg.

Ikke alle har Dremel.

 

Kan godt forby dem, men vi må først ha et reellt alternativ. Denne loven kom 5 år for tidlig.

Hva er det som gjør denne vanskelig å bruke for deg:

Kva er forbruket på denne samanlikna med dei ordinære pærene?

Lenke til kommentar
Problemet med LED foreløpig er at selv om man når riktig Lumen ved målinger, altså tilsvarende glødepærer, oppleves lyset langt fra like sterkt. Faktisk ikke i nærheten. I tillegg må man bruke HiPower-LED for å komme i nærheten av glødepærer, og foreløpig er disse store og stygge, da man må ha svære kjøleribber på.

 

 

Dette med målt lysstyrke og opplevd lysstyrke kommer av hvor mange lyspunkt en kilde består av og hvor konsentrert de er. Det er stort sett 2 måter og oppnå den lysstyrken en ønsker:

 

1. Øke antallet lyskilder til målet er oppnådd. (billigere å produsere, dårligere lyskvalitet)

U1621.jpg

 

 

2. Bruke færre og kraftigere lyskilder. (dyrere og mer omfattene produksjon, bedre lyskvalitet)

u163civWW.jpg

 

 

 

Jeg gjorde en test av 3 forskjellige lyskilder i en og samme lampen for en stund tilbake (Rebel-Rider tester 3 pærer på E14 sokkel), LED, sparepære og glødepære. Konklusjonen ble at LED pæra (som bestod av 36 lysdioder) måtte ha en heldekkende frostet kuppel eller lampeskjerm for at den skulle fungere optimalt, testen støtter også konklusjonen at færre og sterkere led`s er å foretrekker fremfor mange små. Dog har lyspæreprodusentene brukt alt for lite penger på å utvikle reele LED erstattninger for de tradisjonelle mignon og krone pærene, både osram og philips som virkelig burde hatt en egeninteresse for å utvikle fullgode erstattninger på E27 og E14 sokker har fint lite å vise til, Pharatom og Deco dryppe koster like mye som ei god sparepære og greier knapt å ersatte et 10W nattlys, mens produsenter i land jeg knapt kan uttale navnet på er kommet mye lengre med dette.

Lenke til kommentar
Hva har vanlige glødepærer med miljøet å gjøre ?

Og hvordan gjør det verden bedre for noen om vi slutter å bruke vanlige lyspærer ?

mindre energiforbruk over hele europa vil si mindre bruk av fossile ressurser med særlig tanke på kull

 

Joda, forbud av glødepærer i norge stenger nok mange kullkraftverk i europa du. Dessuten tenker jeg noen milliarder kvikksølvholdige lyspærer rundt om i europa vil gjøre underverker for miljøet. Eller du tenker kansje på klimaet? Joda, vi bør helt sikkert slutte å bruke lyspærer basert på spekulativ propaganda om noe som kan skje.

 

Som du ser her, ville man til og med forby sparepærer på grunnlag av helsefare, men de var vist regulert under noe EU direktiv, og norge er jo som kjent for kylling til å si EU imot..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
[sNIP]

 

Dimmbare sparepærer er på vei, modeller er klare men ikke gode(eller billige) nok til at vi tar dem inn ennå. Fargen(Kelvin) er også løst for sparepærer og halogen, på LED jobber vi med saken. Samme gjelder dimming av LED.

Det greieste for deg og lyssensitive foreløpig er halogen med 2700K, gjerne i form av spotter. Disse gir gult og varmt lys, og kan fint dimmes.

Og innen 2012 når utskiftningen skal være gjennomført, har vi på plass både Sparepærer og LED med riktig lumen og kelvin, og dimmbare.

 

Problemet med LED foreløpig er at selv om man når riktig Lumen ved målinger, altså tilsvarende glødepærer, oppleves lyset langt fra like sterkt. Faktisk ikke i nærheten. I tillegg må man bruke HiPower-LED for å komme i nærheten av glødepærer, og foreløpig er disse store og stygge, da man må ha svære kjøleribber på.

 

[sNIP]

 

Ja så hvorfor venter de ikke i noen år med å forby det så vi kan dimme da?

De gjør det. Innen forbudet er fullstendig gjennomført i 2012 vil dimmbare være på plass. Det er rett rundt hjørnet.

Husk at det er bare 100W som blir forbudt i år, 40 og 60w vil fortsatt være der.

Lenke til kommentar
Problemet med LED foreløpig er at selv om man når riktig Lumen ved målinger, altså tilsvarende glødepærer, oppleves lyset langt fra like sterkt. Faktisk ikke i nærheten. I tillegg må man bruke HiPower-LED for å komme i nærheten av glødepærer, og foreløpig er disse store og stygge, da man må ha svære kjøleribber på.

 

 

Dette med målt lysstyrke og opplevd lysstyrke kommer av hvor mange lyspunkt en kilde består av og hvor konsentrert de er. Det er stort sett 2 måter og oppnå den lysstyrken en ønsker:

 

1. Øke antallet lyskilder til målet er oppnådd. (billigere å produsere, dårligere lyskvalitet)

U1621.jpg

 

 

2. Bruke færre og kraftigere lyskilder. (dyrere og mer omfattene produksjon, bedre lyskvalitet)

u163civWW.jpg

 

 

 

Jeg gjorde en test av 3 forskjellige lyskilder i en og samme lampen for en stund tilbake (Rebel-Rider tester 3 pærer på E14 sokkel), LED, sparepære og glødepære. Konklusjonen ble at LED pæra (som bestod av 36 lysdioder) måtte ha en heldekkende frostet kuppel eller lampeskjerm for at den skulle fungere optimalt, testen støtter også konklusjonen at færre og sterkere led`s er å foretrekker fremfor mange små. Dog har lyspæreprodusentene brukt alt for lite penger på å utvikle reele LED erstattninger for de tradisjonelle mignon og krone pærene, både osram og philips som virkelig burde hatt en egeninteresse for å utvikle fullgode erstattninger på E27 og E14 sokker har fint lite å vise til, Pharatom og Deco dryppe koster like mye som ei god sparepære og greier knapt å ersatte et 10W nattlys, mens produsenter i land jeg knapt kan uttale navnet på er kommet mye lengre med dette.

Jeg vet ikke hva Philips og Osram konkret foretar seg, men jeg vet at vi er på intensiven og presser kineserne til å få gang på saker og ting.

Det er riktig at de er lenger fremme i landene du ikke kan uttale, men de er som jeg skrev på langt nær i mål, desverre.

Jeg hadde ett hovedfokus på kinas største messe tidligere i år, det var LED. Og det beste er fortsatt ikke godt nok desverre.

Mignon og de andre kommer nok, men det er et problem: Mignon er liten, generelt og i kuppel. For det første får du lite plass til kjøleribber, som man må ha på hi-power LED. For det andre er kuppelen så liten, at det er meget begrenset hvor mange dioder du får plass til inni der.

 

Ang. å få riktig spredning på lyset, tror jeg det heller mer mot å vinkle diodene mer. 99,9% av pærene og prototypene idag har en bunke LED's som alle peker i én retning. Men LED lyser i "stråle", mens glødepære lyser i kule. Det er nok grunnen til at du opplever LED som bedre med matt kuppel, fordi det speiles og spres bedre. Derfor tenker jeg å i tillegg vinkle diodene i en halvkuleform, for å simulere spredningen til glødepærer.

 

Men jeg kan hvertfall love at det jobbes på spreng med, både i Kina, statene og tyskland. Så vi kommer i mål :)

Lenke til kommentar

Må si jeg ble litt skeptisk når jeg kikket på lyspærer i butikken i dag.. Koster 5 kroner for en glødepære, 100 kroner for en sparepære.. Argumentet om at sparepærer varer lenge faller litt i grus når du kan bytte glødepæren din 20 ganger før du sparer på en "spare"pære

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Må si jeg ble litt skeptisk når jeg kikket på lyspærer i butikken i dag.. Koster 5 kroner for en glødepære, 100 kroner for en sparepære.. Argumentet om at sparepærer varer lenge faller litt i grus når du kan bytte glødepæren din 20 ganger før du sparer på en "spare"pære

 

Ordet du leter etter er "strømpris".

 

Her er et regneeksempel som sammeligner 60 watts glødepærer med 11-watts sparepærer.

 

Sparepære, levetid 10.000 timer:

Innkjøp: 50 kroner

I bruk: 11 W x 10.000 timer à 0,9 kr/kWh = 99 kroner.

Totalpris: 149 kroner.

 

Glødelampe, levetid 2.500 timer

Innkjøp: 20 kroner for 4 stk

I bruk: 60 W 0.000 timer à 0,9 kr/kWh = kr 540 kroner

Totalpris: 560 kroner.

 

Du sparer 411 kroner. Og dette er bare én lyspære.

 

Kilde

 

Så kan du selvsagt trekke inn varmeeffekten ved glødepærer, men jeg argumenterer for at det er mer intelligent å slå på ovnen når du fryser - ikke å "fyre" året rundt med glødelamper.

 

Vi gikk over til sparepærer for flere år siden, og sparer årlig flere tusen kilowatt på det.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...