Gå til innhold

Sperrefrist på livstid, når kan jeg søke om førerkort igjen?


YouRock

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det gjør at ofre for fyllekjørere får føle litt tiltrengt skadefryd. Ikke verst bare det.
Kan like gjerne frata dem retten til å drikke kaffe latte. Like vrient å håndheve.

En som kjører i fylle blåser vel i om han gjør det uten lappen.

 

Ta gjerne også i betraktning at dersom du har lappen er det betydeleg meir sannsynleg at du til daglig har tilgang på bil, enten du er edru eller ei.
Gjelder bare leiebiler der man må framvise sertifikatet i skranken. Folk beholder jo bilene sine selv om de mister lappen. Og politiet monterer ikke kortleser i dem.

 

Setter man seg i førersetet på en bil etter 6 pils mangler man uansett mye generell dømmekraft etter min mening.
Beviser ikke at han kjører dårlig når han er edru. Dessuten kjører de jo UTEN lappen når de er fulle uansett.

 

Jeg mener 5 år uten lappen er både ineffektivt (siden bilen mangler kortleser) og unødvendig, siden vedkommede trenger lappen for å ha et verdig liv, jobb og familie.

Man burde heller gi fengselstraff, siden det da er vanskelig å få tak i en bil å fyllekjøre med, og dermed får man faktisk håndhevet kjøreforbudet.

Og saftige bøter basert på inntekt, så fattige slipper å slå seg konkurs, mens rike kan gjøre det hele tiden.

Slike ting skal jo ikke være lettere for rike enn for fattige.

Men nok om dette.

Vi diskuterer en søknad for en som har skjerpet seg, og trenger å overbevise de dresskledde herrer om å få tilbake lappen sin..

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Og det gjør at ofre for fyllekjørere får føle litt tiltrengt skadefryd. Ikke verst bare det.
Kan like gjerne frata dem retten til å drikke kaffe latte. Like vrient å håndheve.

En som kjører i fylle blåser vel i om han gjør det uten lappen.

 

Har ikke sjekket det ut, men her regner jeg med du tar feil. Tror det gjennomføres færre kafédrikk-kontroller enn trafikk-kontroller i landet.

Lenke til kommentar

Ikke ofte jeg blir kontrollert når jeg er ute og lufter dekkene.

Tror det er relativt trygt å kjøre lappelaust, bare man kjører fornuftig og ikke om natten.

Jeg blir ofte stoppet når jeg kjører om natten. Aldri blitt stoppet om dagen.

Ikke fordi jeg kjører en typisk gangsterbil, men fordi politiet er mistenksomme til alt som rører seg etter mørkets frembrudd. Kræsjer jo litt med jobben min, som har arbeidstider til alle ville tider på døgnet. Er så ille at jeg må beregne ekstra tid til politikontroll.

Lenke til kommentar
Setter man seg i førersetet på en bil etter 6 pils mangler man uansett mye generell dømmekraft etter min mening.
Beviser ikke at han kjører dårlig når han er edru. Dessuten kjører de jo UTEN lappen når de er fulle uansett.

 

Nei, men det beviser at han ikke innehar den nødvendige dømmekraften for å få lov til å kontrollere ett tonn med stål og aluminium.

 

Jeg mener 5 år uten lappen er både ineffektivt (siden bilen mangler kortleser) og unødvendig, siden vedkommede trenger lappen for å ha et verdig liv, jobb og familie.

 

Dette er en rettighetstankegang. Førerkortet er ingen rettighet, det er et privilegium. Riktignok har man rettskrav på førerkort hvis man oppfyller alle kriteriene, men domstolen har da avgjort at det gjør han ikke.

 

Man burde heller gi fengselstraff, siden det da er vanskelig å få tak i en bil å fyllekjøre med, og dermed får man faktisk håndhevet kjøreforbudet.

 

Så du vil i stedet bruke cirka 500k per år per innsatt?

 

Og saftige bøter basert på inntekt, så fattige slipper å slå seg konkurs, mens rike kan gjøre det hele tiden.

Slike ting skal jo ikke være lettere for rike enn for fattige.

Men nok om dette.

Vi diskuterer en søknad for en som har skjerpet seg, og trenger å overbevise de dresskledde herrer om å få tilbake lappen sin..

 

Nei, han skal ikke overbevise noen om å få tilbake lappen "sin". Han trenger å overbevise dem om at det foreligger spesielle forhold som inntraff etter dommen som gjør det veldig urimelig å opprettholde forbudet. "Livet er kjipt uten lappen" holder ikke.

Lenke til kommentar
Gjelder bare leiebiler der man må framvise sertifikatet i skranken. Folk beholder jo bilene sine selv om de mister lappen. Og politiet monterer ikke kortleser i dem.

 

Tviler sterkt på at folk vil fortsette å betale veiavgift, EU-kontroll osv. uten å kunne benytte bilen lovleg. Dermed blir bilen avskilta og sjansen for å bli stoppa for å kjøre utan skilt er betydeldeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Trådstarter: Du fyllekjørte i bil og. 1 km der du kjørte kunne du skadet/drept noen. 1000 meter er kjøring, uansett om det er 1 km eller 10. Bare holdningen din viser hvor umoden du er på dette området.

 

"Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig." (kilde).

 

Selv har jeg laget en mening: du bør aldri under noen omstendigheter få tilbake sertifikatet. At du ikke har kjørt siden den gang er en ting, men måten du ordlegger deg på viser jo egentlig hva du tenker. "jeg fyllekjørte ikke med bil, det var jo BARE en kilometer."

 

Du forstår jo ikke alvoret i det du har gjort.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Må bare nevne at det ikke virker som folk har fått med seg siste post til TS her, som spør du meg viser helt klart og tydelig at TS virkelig ikke har blitt noe særlig bedre til å bedøme sin egen skikkethet til å føre bil og dermed ikke burde få privilegiet det er å kjøre bil.

 

Ok.. virker som om hele gjengen har misforstått helt..

 

Hvem har sakt at jeg har fyllekjørt med bil?

JEG HAR IKKE FYLLEKJØRT uten om når jeg var 17 på moped.

 

I bilen så hadde jeg 0,9 i promille og det tilsvarer 4 øl.

Jeg kjøte ikke for å kjøre. jeg kjørte for å parkere bilen hjemme.

Og, hvem har sakt at jeg har mista lappen?

Jeg har da for svarte aldri hatt lappen...

JA jeg var dum og galen, men har da faen meg aldri grisekjørt eller kjørt uansvarlig baki rattet..

flere tusen mennesker kjører med tilsvarende 1 i promille pga dem har vert våken hele natta... i følge dere så betyr jo det at ingen fortjener å ha lappen..

 

tenk alle de folka som kjører over fartsgrensa her til lans.. det er farlig det...

eller alle de som hensynsløst snakker i telefonen mens dem kjører,eller skifter cd, eller roter bak i setet mens dem kjører... det er gale det.. faktisk værre enn å kjøre 1 km etter 4 pils kl 3 på svarte natta kun for å parkere bilen hjemme

 

Fordomsfulle faenskap

førs sier trådstarter han aldri har fyllekjørt med bil, så sier han han faktisk ALDRI har fyllekjørt, for å så gå med på at det var jo det han gjorde når han var 17.

deretter opplyser TS om at han kjørte bil med 0.9 i promille.... går ikke grensa på 0.2 da? ergo han har faktisk fyllekjørt med bil.

 

Og til TS kan jeg bare si at det er flere en deg som har klart å både jobbe og ha familie med barn uten å ha lappen.

Lenke til kommentar
Min påstånd er at jeg tror ikke folk fyllekjører mindre av å miste lappen.

De mister derimot muligheten til å ha en jobb, og får dermed mye fritid, som kan brukes til drikking.

 

Og det gjør at ofre for fyllekjørere får føle litt tiltrengt skadefryd. Ikke verst bare det. Selvfølgelig er det uansett viktig med preventive tiltak mot fyllekjøring, synes at det å frata en fyllekjører lappen er en helt selvfølgelig avgjørelse, man må virkelig slå hardt ned på slikt. Setter man seg i førersetet på en bil etter 6 pils mangler man uansett mye generell dømmekraft etter min mening.

 

6 pils?

 

Ta gjerne også i betraktning at dersom du har lappen er det betydeleg meir sannsynleg at du til daglig har tilgang på bil, enten du er edru eller ei.

 

hmm, jeg har 2 supre biler og har hatt dem siden jeg fikk sperrefristen, kjørt? ikke en meter

Lenke til kommentar
Trådstarter: Du fyllekjørte i bil og. 1 km der du kjørte kunne du skadet/drept noen. 1000 meter er kjøring, uansett om det er 1 km eller 10. Bare holdningen din viser hvor umoden du er på dette området.

 

"Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig." (kilde).

 

Selv har jeg laget en mening: du bør aldri under noen omstendigheter få tilbake sertifikatet. At du ikke har kjørt siden den gang er en ting, men måten du ordlegger deg på viser jo egentlig hva du tenker. "jeg fyllekjørte ikke med bil, det var jo BARE en kilometer."

 

Du forstår jo ikke alvoret i det du har gjort.

 

Det er foskjell på å være full, og det å h tatt seg 4 pils..

Poenget mitt var ikke at jeg ikke hadde gjort noe gale.. FOR DET HAR JEG. Men poenget mitt var at dere snakker som om at jeg er en harbarka kriminell som "wæææææ aldrig gi han ditt og datt.. uuuh med deg på veien så er du livsfarlig i alle omstendigheter, ÅÅåÅÅ håper du aldri får lappen igjen, ååå du er ditt og datt... faen isteden for å førhånds dømme meg eller legge ord i munnen på meg, fortell meg heller det jeg spør om... les tråden igjen.

Lenke til kommentar
Må bare nevne at det ikke virker som folk har fått med seg siste post til TS her, som spør du meg viser helt klart og tydelig at TS virkelig ikke har blitt noe særlig bedre til å bedøme sin egen skikkethet til å føre bil og dermed ikke burde få privilegiet det er å kjøre bil.

 

Ok.. virker som om hele gjengen har misforstått helt..

 

Hvem har sakt at jeg har fyllekjørt med bil?

JEG HAR IKKE FYLLEKJØRT uten om når jeg var 17 på moped.

 

I bilen så hadde jeg 0,9 i promille og det tilsvarer 4 øl.

Jeg kjøte ikke for å kjøre. jeg kjørte for å parkere bilen hjemme.

Og, hvem har sakt at jeg har mista lappen?

Jeg har da for svarte aldri hatt lappen...

JA jeg var dum og galen, men har da faen meg aldri grisekjørt eller kjørt uansvarlig baki rattet..

flere tusen mennesker kjører med tilsvarende 1 i promille pga dem har vert våken hele natta... i følge dere så betyr jo det at ingen fortjener å ha lappen..

 

tenk alle de folka som kjører over fartsgrensa her til lans.. det er farlig det...

eller alle de som hensynsløst snakker i telefonen mens dem kjører,eller skifter cd, eller roter bak i setet mens dem kjører... det er gale det.. faktisk værre enn å kjøre 1 km etter 4 pils kl 3 på svarte natta kun for å parkere bilen hjemme

 

Fordomsfulle faenskap

førs sier trådstarter han aldri har fyllekjørt med bil, så sier han han faktisk ALDRI har fyllekjørt, for å så gå med på at det var jo det han gjorde når han var 17.

deretter opplyser TS om at han kjørte bil med 0.9 i promille.... går ikke grensa på 0.2 da? ergo han har faktisk fyllekjørt med bil.

 

Og til TS kan jeg bare si at det er flere en deg som har klart å både jobbe og ha familie med barn uten å ha lappen.

 

"Hvem har sakt at jeg har fyllekjørt med bil?

JEG HAR IKKE FYLLEKJØRT uten om når jeg var 17 på moped."

 

Hvor i teksten forteller jeg deg at jeg aldri har fyllekjørt?

Jeg og kan få ting til å virke anderledes bare ved å trekke ordene fra hverandre.

 

det er forskjell på fyllekjøring og promillekjøring ditt naut..

hvis du fyllekjører så er du full... hvis du promillekjører så har du en promille som er over den lovlige grensen.. det betyr ikke at du er full...

Lenke til kommentar
Trådstarter: Du fyllekjørte i bil og. 1 km der du kjørte kunne du skadet/drept noen. 1000 meter er kjøring, uansett om det er 1 km eller 10. Bare holdningen din viser hvor umoden du er på dette området.

 

"Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig." (kilde).

 

Selv har jeg laget en mening: du bør aldri under noen omstendigheter få tilbake sertifikatet. At du ikke har kjørt siden den gang er en ting, men måten du ordlegger deg på viser jo egentlig hva du tenker. "jeg fyllekjørte ikke med bil, det var jo BARE en kilometer."

 

Du forstår jo ikke alvoret i det du har gjort.

 

Det er foskjell på fyllekjøring og promillekjøring sherlock

Lenke til kommentar

Jeg håper i grunn du ikke får lappen tilbake på en stund. Er absolut ingen som har noen grunn til å stole på deg når det kommer til alkohol og bil. Du kan si at du var ung og dum, men i mine øyne hjelper det ingen ting. Vi kan ikke risikere andres liv på ditt ord når du tidligre har vist at du ikke respekterer loven. Beklager hvis jeg fremstår litt slem nå.

 

Når det kommer til søknadden så ser den vel ikke så dum ut, alt du kan gjøre er å fortelle saken som den er og håpe at de som skal behandle saken din er litt mildre enn meg.

Lenke til kommentar

hehehe, Yourock, den definisjonen er forsåvidt helt og holdendt totalt uvesentlig.

rettsvesenet skiller ikke slik, det heter: "Kjøring i ruspåvirket tilstand" vis jeg husker riktig og så vidt jeg kan se er Wikien enig med meg.

 

det at du velger å skape et definisjonskille på hva du mener er fyllekjøring og promillekjøring er nå så, jeg må være helt ærlig å si at jeg lager ikke den definisjonsforskjellen. er du over lovlig tillatt grense så er det kjøring i beruset tilstand som på folkemunne kalles fyllekjøring(iallefall så vidt jeg vet).

 

etter å ha søkt på promillekjøring så finner jeg en artikkel fra VG der begrepet brukes om en ulykke der sjofør har blåst 1.0(promille) i blåsetesten, så de er heller ikke enig med deg i din definisjon av begrepet.

Her brukes begrepet i en rettsak der dømte ble målt til 1.59(promille) blant annet.

Jusstorget bruker også promillekjøring om alt som er over den lovlige satte grensen.

 

så du skjønner kanskje at jeg ikke viste at du definerte det anderledes.

 

*tillegg* ja det er forskjell på 4 og 12 pils absolutt men de fleste vil gå over den lovlige grensen med "bare" 4 øl og dermed ikke ha lov til kjøre bil før de er under grensen igjen.

 

det sagt så har jeg og hørt at "for alltid" betyr 5 år så kan du søke igjen og da går det greit. dog finner jeg ingen kilder som kan bekrefte dette så jeg kan ikke si at det garantert er sånn.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

det er ikke noe poeng å komme med at det var ikke SÅ mye, vi har nulltoleranse på alkohol og kjøring.

 

Håper du får en sjanse til, men husk at det skal ikke være nødvendig å vurdere om du skal kjøre eler ikke når du skal hjem. Det er ikke akseptabelt og er du innblanda i en ulykke du ikke har skyld i en gang ligger du tynt an..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...