Gå til innhold

Sperrefrist på livstid, når kan jeg søke om førerkort igjen?


YouRock

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg var 17 år så kjørte jeg moped i fylla uten sertifikat og blei stoppa..

Jeg fikk en bot og en sperrefrist på 3 år på sertifikatet.

 

Når jeg ble 19 så var jeg påve hjem etter en fest med en kamerat sin bil, jeg ble busta og hadde en promille på 0,9.

hadde heller ikke sertifikatet på bil.

 

dommen min ble 7,500 i bot 35 dager i fengsel og en sperrefrist på all førerkortpliktig motorvogn for livstid.. nå har det gått 5 år og jeg trenger lappen f s f!

 

jeg føler at jeg kun har èn sjanse med denne søknaden, hvis jeg får nei nå så er jo sjansen liiten for å få ja på søknader i fremtiden.

 

Så hvis dere kunne hjelpe meg med søknaden så hadde det vert utrolig kult,

 

Jeg har laget en begynnelse som dere kan kommentere og rette på.

Skriv gjerne deres meninger om jeg har en sjans til å ta lappen eller ei.

 

SØKNAD:

 

 

Søknad om å ta sertifikat på førerkortpliktig motorvogn.

 

Det har seg sånn at samfunnet utvikler seg og folk forandrer seg.

Jeg er ikke den jeg en gang var, jeg er nå en person som kommer til å følge Norges lover med hånden på hjertet.

*

 

"87 prosent av Norges befolkningen over 18 år har førerkort"

 

De fleste legger til grunn at det er absolutt nødvendig med bil for å utføre praktiske gjøremål, planlegging og effektivisering av hverdagen.

 

 

"planlegge hverdagen"

 

korte bilreiser inngår somregel i en reisekjede der mange av formålene er dagligvareinnkjøp,arbeid,fritidsaktiviteter,familie,avtaler,ergoterapi, fysio, lege, nav, hms, og/eller hente/avlevere barn i barnehage/skole. Andelen med disse formålene synker med økende reiselengde, men de fleste av bilførerreisene under fem kilometer inngår i en slik kjede. Halvparten av bilreisene som er korte, inngår i reisekjeder som er minst tre kilometer, og rundt en fjerdedel dreier seg om reisekjeder på minst 10 kilometer. Dette betyr at mange av de korte bilreisene bare tilsynelatende er korte, og at det derfor ikke er mulig å erstatte alle med turer til fots eller med sykkel.

 

M.a.o bil er en forutsetning for aktiv, positiv samfunnsdeltagelse.

 

 

Praktiske gjøremål, planlegging, effektivisering og jobb i min hverdag.

 

1

Jeg bor på xxxxxx i xxxxxx.

xxxxx ligger 6.4 Km fra den nermeste dagligvarebutikken og det er utrolig vanskelig og planlegge dagene mine uten sertifikat når jeg skal utføre dagligdagse ting som vare innkjøp, pakkehenting på posten, møte til legetimer etc, sammtidig som jeg skal holde på jobben.

det stjeler tid penger og krefter.

 

2

I livet mitt så jobber jeg som annleggsgartner i xxxxxxxx kommune og trives utrolig godt med det, men det å ha sertifikatet vil gjøre planleggingen min mye lettere og det vil redusere betraktlig på utgifter. det og ha sertifikatet vil rett og slett effektivisere meg når det gjelder å få med meg utstyr som kalk,gjødsel,rive,trillebåre,spader,hekksaks,jordfres og jord da jeg jobber forskjellige steder i kommunen hele tiden.

Jeg vil bli mest mulig uavhengig av andre mht jobb.

 

 

3

Sivilstatusen min er ugift men jeg har kjæreste som jeg vil etterhvert stifte famile med.

Tanken på å stifte familie med henne uten sertifikatet er ikke betryggende iht det eventuellt kommende barnets skole,fritidsaktiviteter,helsetjeneste/kontroll etc.

som en eventuell famile så vil jeg komme til å planlegge ferier samt reiser, og det tror jeg vil bli utrolig krevende uten sertifikat.

 

 

---------------------

Jeg angrer på det sterkeste for det som resulterte i at jeg fikk denne sperrefristen på sertifikatet, jeg lover å holde meg innenfor lovens grenser.

 

Jeg legger ved legeattest på at jeg er og har vert rusfri hele mitt liv.

Jeg legger ved kompetansebevis for fullført videregående skole.

Jeg legger ved arbeidskontrakt som bekrefter at jeg har fast jobb.

 

 

Jeg håper dette kan la seg ordne, jeg hadde satt utrolig stor pris på det i tilfelle.

 

Med vennlig hilsen MEG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Folk som deg hører ikke hjemme på veien. Burde ikke fått kjøpe sykkel engang. Både ved 17 og 19 år er du såpass gammel at du ikke 5 år senere kan skylde på at du var ung, har forandret deg. Tydelig du ikke klarte det første gange. Håper du får avslag så det svir

Lenke til kommentar
Folk som deg hører ikke hjemme på veien. Burde ikke fått kjøpe sykkel engang. Både ved 17 og 19 år er du såpass gammel at du ikke 5 år senere kan skylde på at du var ung, har forandret deg. Tydelig du ikke klarte det første gange. Håper du får avslag så det svir

hmm. Jeg er i full jobb, skal kjøpe meg inn med A/S, jeg har vert ungdomm som alle andre, feil sted til feil tid.. folk forandrer seg.... noen vertfall.

Lenke til kommentar
Folk som deg hører ikke hjemme på veien. Burde ikke fått kjøpe sykkel engang. Både ved 17 og 19 år er du såpass gammel at du ikke 5 år senere kan skylde på at du var ung, har forandret deg. Tydelig du ikke klarte det første gange. Håper du får avslag så det svir

 

Jeg må bare beklage, verden er ikke svart - hvitt. Hadde det bare vært slik :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Folk som deg hører ikke hjemme på veien. Burde ikke fått kjøpe sykkel engang. Både ved 17 og 19 år er du såpass gammel at du ikke 5 år senere kan skylde på at du var ung, har forandret deg. Tydelig du ikke klarte det første gange. Håper du får avslag så det svir

 

Jeg må bare beklage, verden er ikke svart - hvitt. Hadde det bare vært slik :)

 

 

Det er ikke noe grått med å fyllekjøre uten sertifikat. Det er så svart som svart kan bli. Hadde det enda vært kun seg selv han kunne tatt kverken på hadde jeg gitt faen, men i trafikken er det flere man må ta hensyn til, og når man har så ekstrem mangel på dømmekraft får man ta følgende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Tror grunnen til at du fikk livstid var fordi du kjørte i promille FØR sperrefristen var gått ut. Jeg skal ikke blande meg opp i om du skal få sertifikat, men jeg mener at du bør virkelig bli vurdert nøye og grundig.

Lenke til kommentar

Synes søknaden var bra den, men noe må jeg sette fingeren på. Du skrev: "jeg er nå en person som kommer til å følge Norges lover med hånden på hjertet".

Mulig du mener det, men det er ikke sikkert de folkene tror deg, siden du har fyllekjørt to ganger.

Der synes jeg du burde finne på noe annet å skrive, ellers var søknaden grei :)

Lenke til kommentar

Med mindre rettsvesenet har begynt å gå på lengre bærturar enn vanleg bør du aldri få sitte bak rattet på noko med motor igjen.

 

Du har utvist ekstremt dårlig dømmekraft og det etter å ha passert lavalderen for straff, altså den alderen rettsvesenett har satt som ein alder der du bør vere i stand til å ta ansvar for handlingene dine.

 

Slik eg ser det bør søknaden din gå rett i malulatoren og lensmannen i kommuna di bør få utlevert eit bilete av deg da eg godt kan tenke meg at du er typen som tar bilen til kjæresten din for ein snartur til butikken.

 

 

Hvis du klarer og legge dette bak deg og tar beina og sykkelen fatt er du velkommen i mitt nabolag og eg kunne godt tenke meg å vere din venn osv.

Lenke til kommentar

Ska sei du har vore flink. Seier alt for mykje om kor mykje alkohol skader. Men uansett så er eg einig i at du burde få igjen lappen. Folk forandrer seg heilt klart og D

 

Alle gjer feil i livet og dykk som skriv at det bare er til pass burde tenke på at de gjer nok feil de og.

 

Bra søknad. Vedder på at du får lappen igjen:D

Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg har svært ambivalente følelser ang om du burde få kjøre opp eller ikke, men så er det jo ikke det du spør om heller.

 

On topic:

 

Dette er ment å være en formell søknad, sant?

Hvis du forventer å bli tatt seriøst, bør du formulere søknaden så seriøst som overhodet mulig.

Jeg ville droppa den nummereringen, de aller fleste "" og den _ _ _ .

 

I tillegg, skrivefeil trekker ned. Og/å, orddelingsfeil, stor forbokstav etter punktum og i begynnelsen av setninger.

 

Kort sagt, jeg ville fått noen til å gå gjennom det du har skrevet, og rettet opp endel dårlig språk. Det mener jeg vil bedre sjansene dine til å bli tatt seriøst. Jeg tror du trenger det.

 

Ikke ta det ille opp at jeg slakter språket ditt nå, jeg mener virkelig å hjelpe ;)

Lenke til kommentar

Håper selvstyrende biler snart blir masseprodusert.

Da slipper man å miste muligheten til et verdig liv om man mister lappen.

Dette forutsetter at bilen ikke kan svitsjes over til manuell styring av individer som ikke har lappen.

 

 

Som sagt:

Jeg har hørt at livstid i denne sammenhengen betyr 5 år før du kan søke igjen.

 

Men vær ærlig med deg sjøl: Klarer du å holde deg unna bilnøklene når du har drukket?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...