Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt N900 i ett par uker nå kommer fra en 5800. Er veldig fornøyd med mobilen. I går viste jeg at jeg skulle til ett sted som ikke har internet, så lastet ned noen film torrents via browseren, åpnet den på mobilen (via Transmission) og la den stå overnatten for å laste ned. Idag var filmene lastet ned og kunne se dem i film galleriet i media spilleren. Koblet til video kablen fra mobilen til tven. Er imponert over at fikk gjort alt dette via mobilen, uten å ha lastet ned en eneste codec. Likte hvordan video viste alt som ble gjort på mobilen slik at fungerer i "clone" modus.

 

Liker også svært godt hvordan man kan ha telefon\epost\msn\skype\google\etc på en kontakt, og når man velger kontakten kan man ha nettprat via tjenestene (eller ringe via skype). Når man er på nett så er man automatisk logget inn på alle kontoene (hvis man vil). Denne fleksibiliteten til å adaptere native applikasjoner er helt utrolig og virkelig nyttig. Mobilen blir virkelig customized for det man vil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går kveld mellom pils to og tre fikk jeg en epost om at en prosess på jobb ikke fungerte. Jeg dro frem en terminal og SSH-et meg fra host til host til jeg var fremme på syndermaskinen. Der tail-et og cat-et jeg loggfiler til jeg fant feilen som ble rapportert tilbake til de jeg fant ut var synderne. Veldig greit å kunne gjøre alt det uten å løfte ræva fra sofaen.

Lenke til kommentar

Da var min N900 bestilt fra Chess på fredag. Da jeg fant ut at "hey, de skal sikkert ha 99,- per mnd med det abbonementet selv om det er 0,- i månedspris" pluss at pakken ikke kommer før etter påske, bestemte jeg meg for å bestille fra Pixmania i stedet med UPS-levering innen 48 timer. Så da sitter jeg med telefonen i hånda i løpet av torsdagen i følge herremannen på support-telefonen til Pixmania. 4800ognoe med MVA og UPSlevering er ikke ille!

 

Snakket med Chess og det var null problem å kansellere både abbonementet og telefonbestillingen hvis det var ønskelig, så vi får se om Pixmania leverer varene eller ei :) .

 

 

Mmmm gleder meg som en fjott i et kott inni askepott.

 

 

Et spørsmål, though... Hva "bør" man gjøre med telefonen etter man har pakka den opp og oppgradert til siste FW? Hva slags codec-pakker bør lastes ned, hva er "must-have" apps, er det noen nybegynnertips som vil gjøre dagen enklere for en som blir å bruke sin N900 til videoavspilling, SNES-spilling, musikk og SMS/tlf i første omgang?

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd BootScreen? Tenkte å bytte velkomst logoen. Har installert BootScreen men jeg kan ikke finne den, hvor ellers kan den ligge?

 

Du må inn i innstillingene, det er ikke en egen app. Settings > Personalisation > Bootscreen Manager.

 

Ellers har man uttalt at n900 er et av de naturlige produkt å starte med når det gjelder MeeGo.

 

Det stemmer at N900 er et naturlig referansepunkt når man nå skal begynne å bygge MeeGo til noe som skal virke på en telefon. N810 var likeledes et av de naturlige produkt å starte med når det gjaldt Maemo 5. Og Fremantle ble først bygget på N810. Men det ble bygget inn hardware-krav i Maemo 5 som N810 ikke tilfredsstiller, og derfor kan man ikke lengre kjøre Maemo 5 på N810.

 

Nokia har sagt at en initiell versjon av MeeGo skal kjøres på N900 inntil videre. Det er alt de har sagt.

 

 

Å spre usikkerhet gjelder begge veier, det finnes ingen grunn til å tro at det vil finnes en offisielt støttet MeeGo-versjon for N900, men det finnes grunner til å tro at MeeGo etterhvert kan kjøres på N900 på samme måte som OS2007 Hackers Edition kan kjøres på Nokia 770, og MER kan kjøres på N810. Det er ingen grunn til å tro at Nokia kommer til å strekke seg så mye lengre denne gangen i forhold til de historiske beviselige forrige tilfeller.

 

Å kalle noe for FUD er en hersketeknikk for å begrense effekten når noen for eksempel påpeker at urealistiske forventninger er urealistiske. FUD er et fint verktøy for å diskreditere empiri.

 

Jeg sier heller ikke at det ikke kommer til å eksistere offisiell støtte for N900 i MeeGo 1 final, men jeg sier at det i så fall er en ren bonus som ikke bør tas for gitt av N900-eiere.

 

Et spørsmål, though... Hva "bør" man gjøre med telefonen etter man har pakka den opp og oppgradert til siste FW? Hva slags codec-pakker bør lastes ned, hva er "must-have" apps (...)

 

Før du begynner å installere alle pakkene, bør du lese deg opp på temaet "full rootFS", og vite at det kan ha negative konsekvenser å bruke programvare fra extras-devel.

 

Stort sett alt som er litt avansert, krever at du har root-tilgang i terminalen. Så noe av det første du burde gjøre, er kanskje å installere en pakke for dette.

 

Deretter vil jeg anbefale pakken Flashlight, sånn at du kan bruke mobilen som lommelykt.

 

Dataplan Monitor kan være kjekt å ha dersom du har en begrenset datapakke på mobilabonnementet ditt.

 

VNC Viewer og Pidgin er to programmer jeg personlig har valgt å bruke, men hva du ønsker å installere er jo mye avhengig av hva du ønsker å gjøre. ;) Er du en ekte Geek vil du nok ha Easy Debian - en full debianinstallasjon som ligger oppå Maemo. Da får du tilgang til GIMP *ugh* og OpenOffice. ForecaWeather-appleten har norsk værmelding.

 

Mplayer med KMPlayer på topp regnes nok som en bedre media player enn Media Player, uten at jeg skal si om den faktisk ér det.

 

WizardMounter er i extras-devel men dersom du trenger filtilgang til windows-maskiner er dette en av måtene å gjøre det på. N900 har ikke skikkelig DNLA-støtte så du trenger noe sånt for å ha tilgang til filserveren din.

 

Du legger kanskje merke til at jeg ikke har nevnt noen PIM-produkter her. Det er IKKE fordi N900 er så god på PIM at du ikke trenger noen. Det er heller fordi jeg har gitt opp hele den delen. Det finnes en rekke produkter her, men jeg tror ikke jeg har grunnlag for å gi noen anbefalinger.

 

 

(...)

er det noen nybegynnertips som vil gjøre dagen enklere for en som blir å bruke sin N900 til videoavspilling, SNES-spilling, musikk og SMS/tlf i første omgang?

 

Snarveier og gestures og slikt er presentert her: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=47812

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

etter påske, bestemte jeg meg for å bestille fra Pixmania i stedet med UPS-levering innen 48 timer. Så da sitter jeg med telefonen i hånda i løpet av torsdagen i følge herremannen på support-telefonen til Pixmania. 4800ognoe med MVA og UPSlevering er ikke ille!

 

I løpet av torsdag 1. april? Det tror jeg må være en aprilspøk :D

Tviler sterkt på at UPS leverer noe på døren 1. april i år.

Vil tro du må vente til tirsdag 6. april.

Lenke til kommentar

etter påske, bestemte jeg meg for å bestille fra Pixmania i stedet med UPS-levering innen 48 timer. Så da sitter jeg med telefonen i hånda i løpet av torsdagen i følge herremannen på support-telefonen til Pixmania. 4800ognoe med MVA og UPSlevering er ikke ille!

 

I løpet av torsdag 1. april? Det tror jeg må være en aprilspøk :D

Tviler sterkt på at UPS leverer noe på døren 1. april i år.

Vil tro du må vente til tirsdag 6. april.

 

jeg ringte ups og de bekrefta at de ikke leverer på røddager, noe som strider mot det jeg ble fortalt av pixmania. jeg hever kjøpet når pakken kommer frem siden jeg skriver dette med min helt nye n900! yes thats right! kjøpte fra klart svar for 5300 i lunchen :) .

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny telefon. Tør jeg anbefale at du prøver bounce evolution for 60 sekunders morsom... morro.

 

takk for infoen og hjelpa, tommy, glemte takke for det i sted. har såvidt starta leke meg med saken. blir nok mye å fikle med i morgen =)

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Flere som opplever at den "automatiske" klokka ikke er riktig? På min så går den hele tiden 3 min for fort. Trodde den skulle stille seg etter tidssonen jeg.

 

Og noe annet.

Vil de fleste programmene på maemo.org ha automatiske updates som popper opp på mobilen eller må man finne en del av dem selv?

Kom nettopp over Simple FMTX desktop widget v0.5.0 som visstnok ble sluppet i dag. Har 0.3.0 nå.

 

På maemo.org/downloads. Er alle programmene der extras eller er det også extra-testing og -devel der? Evt. hvordan kan jeg se hvilken kategori de ligger i?

Lenke til kommentar

Min klokke går heller ikke rett, men jeg har sett at det er en ntp-pakke som går an å laste ned, for nettverkstid.

 

Du får et lite ikon når en pakke er oppdatert.

 

Meego er nedlastbart, men det har ingen hensikt for deg å laste det ned. Det eneste du vil se er et terminalvindu. Ikke GUI, ikke applikasjoner. Og det er etter at du har overskrevet operativsystemet du har nå. Det sies at utviklere ikke har noen interesse av dette ennå, kun folk som skal jobbe med kjernen i Meego.

 

Hvis du har lyst å prøve et annet operativsystem, anbefaler jeg heller at du tar en titt på Easy Debian. Easy Mer finnes også, men Mer er ganske tomt.

Lenke til kommentar

Fler som har lagt merke til at batteriet tømmes dramatisk mye mer når du reiser rundt med telefonen?

 

Når jeg er på jobb noen mil unna her, så varer batteriet såvidt en dag. Men når jeg er hjemme, spesielt nå de siste dagene, så bruker den nesten ikke strøm.

 

Jeg bruker ikke telefonen noe mer på jobb enn hjemme, siden jeg også har jobbtelefon. Virker som om det er når den bytter basestasjon eller noe.

Lenke til kommentar

@Sinnapels: Er det dårlig dekning, forsvinner batteriet fort. Særlig hvis den stadig bytter mellom 2g&3g. Merker det godt nå når jeg er hjemme på bondelandet i påsken.

@alik: Ingenting, man kan (selvfølgelig) redigere dem akkurat som alle andre bildefiler, med foretrukket bilderedigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...