Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Sliter med å få sendt MMS'er. Det virker i grunn som det ikke går å sende bilder i det hele tatt. Fikk sendt greit et bilde (en bagrunn egentlig) som allerede lå på telefonen og som var 117 kb. Mens bildet jeg tok med mobilen og forminsket til 16 kb kom ikke frem. Derimot gikk det helt fint å sende et bilde som jeg fikk på MMS tilbake og dette var på 36 kb.

 

Hvis bildene er relativt store får jeg beskjed om at "request entity is too large", mens det lille på 16kb kom frem i form av først en melding med beskjed om at deler av meldingen var fjrenet, så en ny melding med link til Netcom sine MMS-sider. Men selv ikke der kunne bildet åpnes, fikk beskjed oma t det var ukjent format. Merkelig dette, virker jo som mange av dere andre får dette til.

 

Noen andre som har hatt problemet og som har løst det? Eller noen som har tips om innstillinger jeg kan gjøre? Det går greit å ta imot MMS ihvertfall.

 

Har vært inne på maemoforum og ser at noen andre har det samme problemet, men ser ikke at frals (han som har laget fmms) har gitt noe løsningsforslag. Han ber de bare maile han errorloggen og så tar han det per email. Men jeg klarer ikke å finne errorloggen min i x-terminal slik han beskriver, så jeg får ikke mailet han den.

Endret av lipo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med andre ord, ønsker du en almanakk som kan ringe, er dette nok helt feil produkt for deg. Ønsker du egentlig en bitteliten laptop, er dette produktet helt unikt.

 

Jepp. Satt og programmerte i python på mobilen i dag under et heldagsmøte. Fungerte fint!

Lenke til kommentar

funker vel helt fint som telefon også. men telefon delen er bare lagt til ett pc oprativ system så den delen er det nok en del proff telefoner som gjør det bedre. men ikke noe å utsette på lyd og slikt, men telefon er ikke prioritert i samme grad som i nokias e serie feks.

 

Joda, det funker. Men det funker bedre i telefoner som er lagd for å være telefoner. For eksempel er det ganske vanlig at det ringer mens jeg har tastaturet ute. Da kommer telefonGUI'et i landscape, som er greit. Men det er naturlig for meg å klappe sammen tastaturet før jeg svarer og skal løfte telefonen til øret. Da blir skjermen sort i ett sekunds tid for at den skal tegne opp GUI'et i portrait mode, før jeg igjen får fram en knapp å trykke på for å svare.

 

Det er ikke veldig lenge skjermen er svart, men nok lenge til at jeg må vente på telefonen før jeg får opp en svar-knapp.

 

En annen ting er at vippebryteren for volum bytter + og - i telefonmodus i forhold til under landscape modus. Og jeg har en tendens til å komme borti denne relativt lange knappen med tommelen når jeg holder telefonen til øret, som gjør at jeg 10 eller flere ganger plutselig ikke har hørt den jeg snakker med.

 

Jeg synes også det er mer tungvindt å f.eks. bruke denne telefonen til telefonbanken enn min forrige, men det er nok til dels sant for alle touchskjermer.

 

Dette er bare småtteri, men det er relativt mange bittesmå annoyances som ikke ville vært der dersom teamet hadde prioritert telefonsentriske ting høyere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Selger 2 stk Full Body Coverage invisible SHIELD til Nokia N900 fra zagg.com hvis noen trenger?

Sender også med 5$ rabattkort på neste kjøp fra zagg.com

Jeg trodde jeg hadde bruk for dem, men det hadde jeg altså ikke.

 

seph

 

Hvor mye skal du ha for dem?

 

tenkte 200 stk + frakt ;)

 

Seph

Lenke til kommentar

Etter å ha slitt en del og ha brukt MYE tid på å få MMS på min n900, så har jeg bestemt meg for å klippe og lime litt og lage en oversikt over fremgangsmåten for dummies, for oss som ikke kan like mye om linux, programmering, etc som det virker som den gjennomsnittlige N900-kjøperen gjør.

 

Denne er for Netcom-brukere, men selve fremgangsmåten er den samme for alle, mens de andre operatørene har andre portnummer etc. Det ser du i de andre beskrivelsene her i tråden.

 

Dette første er hentet fra: http://wiki.maemo.org/MMS#fMMS

1.Create devel catalog (appl from this catalog can damage your phone but don't have to so if you are not sure about your needs or skills dont use it and wait for official applications from Nokia or firmware update) The software hosted in Extras-devel is NOT ready for normal users! PLEASE PLEASE PLEASE don't play with it unless you really know what you are doing. Be ready to file proper bug reports instead of posting complaints. Expected problems: crashes, battery drain, poor system performance, full disk space & more - SERIOUSLY! Don't play with Extras-devel if you haven't backed up your data or are prepared to re-flash your device.


  •  
  • Application manager(programbehandling) --> Application catalogs (programkatalog)--> New
  • Catalog name: Extras-devel
  • Web address: http://repository.maemo.org/extras-devel
  • Distribution: fremantle
  • Components: free non-free

2. Refresh catalogue

3. Install fAPN

4. Install fMMS

Jeg tror du kan hente begge programmene i Programbehandling, velg last ned og scroll gjennom . Jeg hentet bare fMMS der (lastet den først ned et annet sted og det funket ikke) mens jeg hentet fAPN på http://maemo.org/downloads/product/Maemo5/fapn/

 

Her følger Terions fremgangsmåte fra tidligere i tråden, men jeg har i denne listen endret Port number fra 80 80 til 80 og lagt til litt detaljer i fremgangsmåten.

 

fAPN:

Lag et nytt APN gjennom å åpne fAPN og velge Add new APN. Kall den "NetCom MMS" og klikk på ”Add”. Lukk så programmet.

Åpne Innstillinger, Internett-koblinger, tilkoblinger, velg "NetCom MMS" og rediger den. Sett inn følgende:

 

Connection name: NetCom MMS

Connection type: GPRS(pakkedata)

 

Access point name: netcom

User name: mms

Password: netcom

 

Advanced:

Use proxy: yes

Http proxy: 212.169.66.4

Port number: 80 (evt 80 80)

 

Auto-retrieve IP address: yes

Auto-retrieve DNS: yes

Lukk så og åpne fMMS

fMMS:

Åpne Configuration:

APN: NetCom MMS

MMSC: http://mm/

Resize image width: 320

Your phonenumber: ganske selvforklarende, husk +47

 

5. Save all and start sending MMS from fMMS menu.

6. Jeg har også sendt direkte fra galleri gjennom å klikke på bildet, velge den liggende V’en (dele-ikon), velge Del via tjeneste og velge Del, uten å skrive noe I boksene. Da åpner fMMS seg med bildet på plass.

 

For å sende/motta så må man foreløpig velge NetCom MMS som internettilkopling manuelt. Det gjør du gjennom å trykke på på skjermen ved batteriikonet og velger Netcom MMS (eller Telenor MMS etc) under Internett-tilkobling.

 

Man får en PUSH-melding fra nettverket når man mottar MMS, så man da kan velge NetCom MMS som tilkopling og laste ned MMS'n. Jeg velger å stort sett være tilkoblet Netcom MMS når jeg ikke er på WLAN og da kommer meldingene opp på skjermen, klare til å åpnes.

 

Sorry Terion fordi jeg har klippet og limt og redigert litt i din oversikt, jeg ønsker bare å hjelpe andre dummies til å slippe å knote like mye som jeg har gjort.

 

Si ifra om noe er glemt!! Eller feil.

 

Her er info som skaperen, frals, har gitt: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=39737

Endret av lipo
Lenke til kommentar

Finnes det noen som har fått til fMMS med Tele2?

Jeg har sjekket rundt etter ip-adresser og div. parametere, men ser ikke ut til å finne fasit noe sted.

Er det mulig å få noe hjelp?

 

Etter å ha lest posten litt ovenfor på siden her en gang til, fant jeg ut hva som ikke stemte.

Jeg hadde glemt å manuellt koble til Tele2 MMS.

Nå funker det som en drøm. Og her er settings for Tele2:

Name: Tele2 MMS

APN:internet.tele2.no

Proxy: Not set

Port: Not set

Username: Not set

Password: Not set

Server: Not set

MMSC: http://mmsc.tele2.no

MMS Proxy: 193.12.40.14

MMS Port: 8080

MMS protocol: Wap 2.0

MCC: 240

MNC: 07

APN type: mms

Endret av draum
Lenke til kommentar

2 spørsmål..

 

Fungere MSN bra på N900?

 

Kan man bruke den mer "normalt" nå, altså ikke liggende.. Var noe snakk om en oppdatering som skulle gjøre at man kunne bruke den i vanlig form, med en hand på en måte.. vist du forstår hva jeg mener, så svar gjerne.. hehe :p

 

Vurdere og få solgt min droid/bytte den i enn n900..

 

Men takk for svar, kan nok finne svaret i tråden.. Men var litt trøtt nå, så får ta det i morgen :)

Lenke til kommentar

Ikke mulig å bruke N900 noe serlig i portrett ennå. Om det kommer i nærmeste fremtid vil tiden vise.

 

Noen som syncer sin N900 til noe annet enn via MfE til google/exchange?

Driver å roter med SyncEvolution selv nå til egen SyncML-server. Sjekker ut Funambol foreløpig.

Lenke til kommentar

Om noen fler vil begi seg ut på å få sin N900 syncet mot egen personlig server har jeg fort og gæli ordnet noe her.

Til nå syncer jeg two-way sync med N900 via syncevolution til egen funambol-server, derfra syncer jeg også Thunderbird (kontakter) og Sunbird (kalender) mot funambolserveren via add-ons.

Outlook og en del andre Epost/PIM-klienter har nok også mulighet til å synce fra funambol, det er jo tross alt SyncML.

 

Edit:

Funambol virker ok, men mulig jeg kommer til å bytte den i en annen SyncML-server som er ennå mer åpen. Fri-versjonen av Funambol har ikke noe godt webgrensesnitt som jeg har funnet ennå. Mulig det har, har bare noen få dagers erfaring med greia ennå :p

Endret av terion
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Nokia N900 er et spennende produkt. I grenseland mellom mobiltelefon og lommepc. Produktet er meget stabilt og jobber uten problemer selv om flere applikasjoner er i bruk.

Produktet er Linux basert og med mange programmer som en kan laste ned .Software fra Qik gjør at en kan legge filmsnutter rett på web rett inn på facebook om du vil, helt rått spør du meg

Telefonen kom i salg mot slutten av 2009 med Maemo 5 platform.

 

I det siste er grunn til å komme i tvil om produktet og Maemos fremtid etter som Nokia ,Intel og et par andre skal utvikle Meego platformen. En fra Nokia sier at Meego skal ha dag 1 i mars 2010. Det er videre hevdet at Meego skal erstatte Maemo 5.Det skulle også være mulig å oppdatere til Meego på N900. Andre hevder at Meego programmer skulle kunne brukes på N900 med Maemo 5.

Det påstås nå av skribenter/bloggere fra Cnet Asia at N900 med Meego 5 ikke kan oppdateres og Nokia skal droppe support på Maemo 5 og Nokia N900.

 

Hva vet jeg?

 

Det siste nå er at det første Meego produktet kommer på markedet i slutten av 2010. Det hadde vært på plass med en oppklaring og opprydding fra Nokias side slik at tvil kan ryddes til side.

Lenke til kommentar

Hvis du kaller "the door is not closed" with regard to MeeGo on the N900 -- a final decision has not been made." en oppklaring tror jeg du bør slå opp ordet i nærmeste ordbok.

 

Poenget i blog-inlegget skal ha vært at Maemo på n900 ikke kan oppdateres til å bli MeeGo, men at man vil trenge en nyinstalasjon. Ellers har man uttalt at n900 er et av de naturlige produkt å starte med når det gjelder MeeGo.

 

(Les mer på maemo.org, ligger mye info der..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...