Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Vi har jo mulighet til å legge inn andre oprativsystem på n900 i dag og har jo hatt det siden dag en. Tviler på n900 blir ekskludert meego. N900 vil være en stor resurs i utvikling av software til meego. Den vil selvfølgelig være noe hardware begrenset, men jeg frykter ikke dette. Jeg bare gleder meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at de ikke har kommet med noen oppklaring. Vil det bli mulig å installere MeeGo på N900? Melt sikkert. Men vil Nokia noen gang komme med et MeeGo ROM som er stabilt og ferdigutviklet og klar for daglig forbruker-bruk til N900? Helt i det blå.

Lenke til kommentar

Hvis en følger med på fora etc om Maemo,Meego og Nokia N900 på nettet så skrives det mye som er egnet til forvirring.N900 er et utrolig bra unit hvor det antydes og nærmest loves at det skal dukke opp spennende programmer og at Maemo så definitivt har en fremtid.Når rykter og påstander oppstår som kan tyde på det motsatte er det legitimt å spørre hva skjer?Det er litt mer enn en dyr mobiltelefon, det handler om en platform som ved utgivelsen av N900 8xx & 7xx modeller blir lovet en fremtid.

Lenke til kommentar

Hvis du kaller "the door is not closed" with regard to MeeGo on the N900 -- a final decision has not been made." en oppklaring tror jeg du bør slå opp ordet i nærmeste ordbok.

 

Jeg vil anbefale å lese kildene til en artikkel neste gang. Der står det som regel mer enn i et sammendrag.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å holde deg til sak og ikke person, da virker du mindre som en idiot.

Lenke til kommentar

Jeg har lest kilden. Jeg har lest Maemo-wikien. Kanskje du bør lese kilden en gang til, dersom du tror det er snakk om en oppklaring. Kanskje du bør lese wikien og uttalelsene fra Nokia.

 

N900 hardware vil være støttet av "vanilla MeeGo", men det er ikke bekreftet noen Nokia kjerne-apps, de som gjør N900 brukbar, i hvert fall som telefon.

 

Det er ikke bekreftet avklart eller oppklart, om det kommer noen form for end-user-oppdatering som gjør N900 til en brukbar PDA-telefon med MeeGo. N900 HW-støtte for Meego betyr kun at det vil være mulig å installere distribusjonen, og dermed sannsyligvis bruke N900 til å teste eller utvikle for plattformen, men ikke at det kommer en oppdatering som vil gjøre tleefonen brukbar med MeeGo.

 

MeeGo kan du installere på N900 i dag (rent bortsett fra at kildekoden ikke er sluppet helt enda). Akkurat som Mer, Ubuntu eller Gentoo. Det er bare et spørsmål om innsats. Det har imidlertid ingenting å si i forhold til om om det vil komme en offisiell MeeGo-oppdatering for N900 dette er nemlig hverken oppklart eller bekreftet.

 

Jeg forslår at du setter deg bedre inn i saker før du feilaktig beskylder noen for å komme med FUD, og driter deg ut ved å påstå at noe som ikke er oppklart er oppklart. I mellomtiden kan jeg anbefale den blå ordboken fra Kunnskapsforlaget. :)

Lenke til kommentar

Skal vel være enig at de burde komme med mer konkret, utfyllende og oppklarende informasjon. Men de har jo så og si nettopp fusionert to plattformer, det er neppe gjort på en dag og bestemme seg hvordan det videre skal satses her. Jeg er uansett ikke så redd og pesimistisk som deg. Det er ikke snakk om allverden av forskjell her, og burde være greit å få programmer tilpasset de forskjellige enhetene. Det er jo det som er poenget med dette sammarbeid, og utvikler miljøene vil ikke måtte begynne helt på nytt. Men klart en tydligere avklaring hadde vært greit. Men tror ikke vi n900 brukere blir glemt. Det beste hadde jo hadde vært at n900 støtter meego fult ut, og det tror jeg også det vil bli, men de må jo ta noen avgjørelser for hva de skal bruke av mobiln og hva som skal brukes av maemo og hvordan, forskjellige enheter, bruksområder og blablabla men poenget er jo uansett at forskjellen mellom disse skal være små, enkle og åpne for alle.

 

At n900 og maemo5 var er forsøks prosjekt har vi jo alle lenge vist, at det skulle få en så spennende og enorm stor produsent på intel med på laget, var det vel ingen som turte verken å tenke eller håpe. Vil man tydligere retningslinjer masse regler og holoi kan man jo velge en iphone :whistle:

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Hvis du kaller "the door is not closed" with regard to MeeGo on the N900 -- a final decision has not been made." en oppklaring tror jeg du bør slå opp ordet i nærmeste ordbok.

 

Jeg vil anbefale å lese kildene til en artikkel neste gang. Der står det som regel mer enn i et sammendrag.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å holde deg til sak og ikke person, da virker du mindre som en idiot.

Det handler ikke om et stk artikkel det handler om flere, rykter,tradisjonelle mobilbrukere som kjøper seg en fet mobil, og spesielt interesserte mobilbrukere, feilsitater og litt kjappe konklusjoner, en fjær blir lett til fem høns.Det ER ganske mye unøyaktigheter og det ER behov for mer nyansert informasjon.Ordboken har jeg!

Lenke til kommentar

Skjermen trenger du nok neppe å bytte, det er nok bare digitizeren du har ripet i (så lenge skjermbildet ser normalt ut, og ikke har "oljeflekker"/regnbuestriper o.l.), og de pleier å være relativt billige. Og MULIG er det sikkert å bytte den selv.

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si jeg er storfornøyd med applikasjonen maemo 5 tilbyr. Men at det ikke finnes en Facebook applikasjon som gjør det litt enklere å ferdes, istadenfor å trykke seg i hjel inne i nettleseren med den ubrukelige pekepennen, det er helt hårreisende dårlig!

Lenke til kommentar

kveldno: hva mener du pekepenn er dårlig. synes den er meget nøyaktig og har ingen problemer med den what so ever. Kan være at falsh sider blir krevende og telefonen henger seg litt, men det er jo ikke pennen sin feil. Håper vi ser flash 10 snart, skal være bedre.

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si jeg er storfornøyd med applikasjonen maemo 5 tilbyr. Men at det ikke finnes en Facebook applikasjon som gjør det litt enklere å ferdes, istadenfor å trykke seg i hjel inne i nettleseren med den ubrukelige pekepennen, det er helt hårreisende dårlig!

Deg om det. Du får selge N900'n din da veit du, og skaffe deg en Iphone isteden. mye mulig du ikke er i målgruppen som dette leiketøyet er laget for...

Jeg kan bare snakke for meg selv når jeg sier at detta er den beste "telefonen" jeg har hatt.

 

Navigasjonen fra Sygic skal være veldig bra etter hva jeg har lest.

Med støtte for turn by turn navigering, fotoboks vasling osv.

Kan kjøpes og lastes ned fra sygic.com og koster 59,99 EURO for hele europa. Jeg har ikke peiling på om det kommer til å bli noe tilbud om å kjøpe kun for Norge..

Jeg kommer til å kjøpe dette selv, for jeg trenger skikkelig navigering på N900'n.

Lenke til kommentar

Synes jeg så noe om navigasjon til N900 et eller annet sted. Noen som har prøvd det og kan si noe om hvordan det funker? Kunne vært greit å endelig få tilbake navigasjon på mobilen igjen.

 

Du finner den på www.sygic.com

Har kjøpt den og brukt den noen ganger nå. Fungerer akkurat som en vanlig GPS, beregner nye ruter kjapt om en tar en avstikker. Aktiverer du FM-senderen så blir du guidet trygt frem av en dame på norsk via bilstereoen.

 

ellers så er også Weatherbug på vei men et suverent værprogram til N900.

http://weather.weatherbug.com/mobile/nokia-n900.html

Endret av mava
Lenke til kommentar

For dere som nå driver å fikler litt med denne mobilen hver dag;

Hvordan begynner utvalget av applikasjoner å bli? Tenker på spesielt nytteprogrammer som været, facebook, o.l

 

Sikler så utrolig på denne mobilen.. Venter bare på at vi skal få den inn på jobb ;)

 

Har for tiden iphone og for en gadgetfreak som meg virker dette som en langt mer spennende "telefon."

 

Bruker telefonen stort sett til meldinger(mye meldinger), surfing, lese og skrive mail, og evt film og litt spill, så regner med at jeg ikke bommer om jeg går for denne? (og ja, jeg ønsker frihet, og er ikke noe fan av android, spesielt ikke med sense på toppen av kaka)

Endret av alphez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...