Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Bare som en påminning dersom noen har glemt det: dersom dere har for lite plass på RootFS til å gjennomføre en slik systemoppgradering, husk å gå inn i application manager og deaktiver alle applikasjonskatalogene (repositories). Det frigjør overraskende mye RootFS-plass, uten at man trenger å avinstallere programmene. Etter oppdatering er det bare å aktivere pakkebrønnene igjen.

 

Om Nokia hadde tilgang på en større brikke eller ikke, betyr egentlig ikke så mye for sluttbrukeren. Størrelsen på RootFS på denne telefonen påvirker i større grad enn hva som er vanlig på andre mobiler. Problemet med RootFS-størrelsen farger brukeropplevelsen av denne telefonen ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har endelig fått meg ein n900 i hus/lomma. Installert masse rart på den. Men sliter med å få til spotify. Har funnet en del guider. men får det ikkje til.

Dei aller fleste trenger eg aptitude til å installere med. side apt-get ikkje finner pakkene. Men eg får ikkje installert aptitude.

 

Noen som har ein fin guide til å få inn spotify ??

Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i denne telefonen, er selv vant til HTC Hero - Da med Android, mister jeg mye bruksglede og dings/funksjoner med overgang til N900? Så Spotify var nevnt og at det var ett problem? Hvorfor? Har N900 en slags "sentral" med nedlastning slik som android?

 

Noen som kan komme med noen evt andre nyttige pro's & con's? :)

Lenke til kommentar

Som N900-eier med Hero-eier i nabokontoret, er slett ikke sikker på at du vil bli fornøyd med en overgang. Jeg vet at det er ting du vil bli direkte skuffet over, og at det er andre ting som du kan gjøre mye bedre på N900. Dersom ting som "du kan virtualisere Easy Debian på toppen av Maemo" betyr noe for deg, er dette eneste alternativet med så mye power. Dersom du derimot synes det er viktig å ha en fullverdig telefon i bunnen av datamaskinen, vil du finne mange mangler.

 

Maemo har en ganske god pakkebrønn, spesielt dersom du tør bruke programvare under utvikling.

Easy Debian har et helt annet sett med pakker, inkludert OpenOffice.

N900 har mer enn 6 fullverdige nettlesere, du har Pidgin, ftpserver, webserver etc.

Men du har ikke [innebygget støtte for] MMS, [den medfølgende] kalenderen er håpløst simpel, og loggene er enklere enn hva du er vant til [dersom du ikke vil bruke en tilleggsapp].

 

Dette er basically en PC's første forsøk på å være en telefon. Den er overraskende god til å være det, men skal du sammenligne med Android så tilsvarer det modenheten til Google Developer Phone.

 

Videre bør du vite at neste versjon av operativsystemet går i en annen retning enn opprinnelig planlagt, slik at kontinuiteten i applikasjoner fra nå til neste versjon av operativsystemet, er redusert. Strengt tatt synes jeg dette er et elendig tidspunkt til å gå hoppe over på Maemo. Det kommer en Maemo 6-telefon i løpet av året en eller annen gang, og jeg anser det for å være et langt tryggere kjøp med tanke på å ha i et par år.

 

Men setter du alt dette til siden, er en N900 en liten, rå datamasin som ikke er hemmet av et mellomlag som Androids Dalvik eller apples fengsel.

 

Og jeg kan ikke garantere at framtidige etterkommere av N900 vil beholde den siste egenskapen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Kan vertfall skrive under på at N900 tåler en støyt , min falt ned 3 etasjer rett på bart metall gulv og eneste som skjedde var at rammen rundt skjermen løsnet litt og fikk en liten bulk , ellers såg telefonen skadefri ut :new_woot: kommer dog ikke til å stoppe meg fra å bruke forsikringen :p

Lenke til kommentar

Greide å knuse skjermen min delvis, så jeg skal sende den inn.

 

Dermed tok jeg en sikkerhetskopi, noe som gikk greit.

Men når jeg skulle slette alle mine personlige innstillinger og informasjon, kom jeg ikke langt.

Ifølge manualen så er det Innstillinger -> Tøm enhet.

 

Men jeg finner ikke noe "Tøm enhet" valg inne på innstillinger.

Er det noe jeg overser?

 

Er det dette som vil si å flashe telefonen? Som jeg mener å ha lest at det ikke er bare-bare på denne telefonen?

 

Er ikke oppdatert på alle disse uttrykkene som blir brukt...

Lenke til kommentar

Å rense en N900 fant jeg ut var mer avansert enn optimalt. Først må du bruke det manuelle verktøyet, så må du fjerne programmer, så må du fjerne stuff i dokumentmappene og så må du til slutt slette dot-filer/mapper.

 

EDIT: Jeg har tre valg hvor ett er «Clear device».

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hvorfor laster ned telefonen så mye etter oppdateringen?

 

Hvordan kan man sjekke loggen for datatrafikk, og hva som lastes ned via mobilnettet, og hva som lastes ned via wlan?

 

Hei,

 

Jeg ble også litt "forundret" over at den lastet ned flere MB i løpet av et døgn. Jeg tror det er RSS widgeten som gjør det. Tror den laster ned en del bilder som det ikke er åpenbart at den skal bruke på noen måte. De vises ikke up front såvidt jeg kan se.

 

Installerte tcpdump for å finne ut av det, men output fra tcpdump på N900 er ganske anderledes en min vanlig desktop linux. Var litt vanskelig å dekode.

 

-Tommy

Endret av tommysa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...