Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har hatt N900 i et par uker nå. Kjøpte fra Chess og brukte den på Netcom nettet før nummeret ble transportert. Gikk greit. Ikke låst til Chess. Oppgraderte til v1.2 med en gang så jeg har ingen erfaringer med tidligere versjon.

 

Er storfornøyd med telefonen. Har hatt HTC Touch Pro 2 og HTC Magic i det siste. Jeg synes Maemo er minst like brukervennlig som Android 1.5, med noe mindre stabile applikasjoner. Way better enn WM 6.5.

 

En kommentar om MMS på Chess. Virket ikke umiddelbart. Fikk bare SMS med melding om MMS. Virket ikke å rekonfigurere fMMS. I utgangspunktet kan man ikke legge inn APN profil manuelt uten å laste ned en ekstra applikasjon. Leste at fMMS under v1.2 av Maemo lager en ny APN profil automatisk. Så jeg avinstallerte fMMS og installerte på nytt. Da virket det.

 

Radioapplikasjonen bruker samme radiomodul som bluetooth, så det blir konflikt siden jeg bruker trådløs handsfree hele tiden. Lyden i handsfree'en er kjempebra.

 

Sync med Mac går greit med iSync plugin (må gå via Nokia sin Europa side siden Norge siden ikke har den!?). Må bruke USB kabel med telefonen i suite modus. Må visst installere Bluetooth tethering applikasjon får å få sync via bluetooth.

 

-Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet openmoko telefonen freerunner engang i tiden. Den var en fiasko. Jeg føler jeg er litt redd for at det skal gjenta seg. F.eks vist jeg bestiller denne nå, kan jeg oppgradere til siste firmware uten risiko for å bricke den? Gjøres det via pc eller via en app? Fungerer denne uten krasj, med "default" programvare? Jeg frykter ikke mangel på funksjonalitet, det kan jeg jobbe rundt. Det jeg frykter er ustabilitet. Siden telefonen virker som den er nesten ferdig, vurderer jeg tvillingsim med min nåværende telefon.

 

Tirsdag tikker feriepengene inn på konto, innen den tid vil jeg helst vite hvilken telefon jeg skal ha. Budsjettet mitt er på under 6000. Så er åpen for andre forslag, selv om jeg er skikkelig keen på denne. FYI, jeg er utvikler. Så jeg vil lage programmer for den vist jeg kjøper den.

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Oppdateringer går over nettverket som vanlig med APT. Om det nettverket er 3G eller WLAN bryr ikke telefonen seg om. Da sier den bare "det finnes oppdateringer" og når du utfører de skal den i ettertid omstartes. Jeg har ikke hørt om noe som har bricket en N900. Min telefon er helt stabil og har kun krasjet én gang. Min SE krasjer omtrent én gang i uka til sammenligning.

Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å ha mistet muligheten for å søke etter pakker i den grafiske pakkebehandleren etter siste oppdatering.

 

 

gå inn på alle programmer å bare skriv det du leter etter så kommer søk opp automatisk :)

 

Så bra! Kom ikke på å teste det engang. Tnx :D

 

Men synes telefon-delen har blitt litt "funky" med nyeste oppdateringen. Får til tider ikke trykt på "Svar"-knappen, eller at trykk ikke registreres. Mulig det er pga rotasjonskontrollen.. Må teste litt mer.

Lenke til kommentar
Nice! Kjører apps hele tiden på den? Den går aldri i hvilemodus?

Apps kjører hele tiden, og så mange du vil på en gang.

 

Nå vet jeg ikke om du bruker facebook mye, men fins det en god facebook widget?

Det finens hvertfall en klient som heter Facebrick og en widget til desktop som viser updates og Facebook chat integreres rett inn i systemets chat og kontaktlisten synkroniseres mot Facebook og nettleseren kan vise den fullverdige versjonen av Facebook helt perfekt. Om widgeten er god eller ikke vet jeg ikke da jeg skjeldent poster ting til FB, men til lesing syntes jeg den er brukbar og til chat er den konge.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Leste litt om batteriet nå, og da ble jeg litt usikker igjen. Tingen er at jeg får ganske mye telefon for 5000. Og sånn jeg ser det nå så trengs det litt tweaking og strategi for at batteriet skal vare dagen ut. F.eks begrense bruk av wifi og 3g. Muligens få den til å "hardsleep", hvor den kun våkner via gsm modemet når det ringer. Dette virker tungvindt. Eller er jeg på jordet?

Lenke til kommentar

Batterilevetiden kommer jo helt an på hvordan du bruker den (selvfølgelig). Den holder lett en hel dag hvis du har den i stand by mye av tiden. Har aldri begrenset wifi/3G eller andre ting, og jeg bruker FM-senderen ganske mye og har en del apps som kjører uten at jeg sliter med å få den til å vare dagen ut.

Har sett litt rundt omkring at det skal komme et nytt batteri til den (hvis det ikke har kommet alt), som skal være mye bedre??

 

Uansett, hvis du er utvikler, kjøp denne og lag noen kule apps til oss :D

Lenke til kommentar

Det med at maemo 6, ikke kommer til n900 syns jeg er litt rart. Vil det fortsatt komme updates i form av bugfixes etc? Jeg har veldig lyst på denne telefonen. Skal ta meg en tur i morgen og se om noen butikker faktisk har den inne. Vil holde på en før jeg bestemmer meg. Et alternativ er tvillingsim med min nåværende telefon. Så kan jeg bruke n900 mer som en pad/data. Med ringe mulighet.

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Altså, den kjører jo linux. Så la oss tenke logisk. Den bruker vel pptp for å sitte opp tilkoblingen. Fjern pakkene relatert til pptp før du drar. Problem løst haha.

 

Nettopp bestilt min n900 i fra komplett. Siden det var ingen butikker i byen som hadde den. De bare så rart på meg og sa det var et nisjeprodukt de ikke førte. :p

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Trenger nok hele telefonen så jeg blant annet kan koble meg opp på wifi når det er aktuelt ;)

Er det ikke noen enkle metoder, eller apps, som lar deg stenge alt av nettrafikk så man slipper å tenke på det?

 

Er vel bare å sette den opp til alltid å spørre hvilken tilkobling du skal bruke,så velger du wlan der d er tilgjengelig. Er jo også mulig å sette den til å varsle når du har brukt en selvvalgt mengde data under innstillinger-telefon.

Synes dette er enkelt uten noen app. Slår man av internett tilkobling så er det avslått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...