Gå til innhold

Hvorfor er politikere så barnslige?! (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal stemme for første gang og jeg reagerer også hvordan politikerne oppfører seg. Jeg begynner å bli lei av den stadig nedrakkingen på tidligere regjering. Virker bare som om partiene er opptatt av hva som ble gjort feil med i den regjeringen de ikke var med i. For meg er det helt irrelevant om Bondevik 2 regjeringen mislyktes på mange av valgløftene sine. De må begynne å se fremover og heve seg over den hakkingen på hverandre. De bør ihvertfall greie å svare på direkte spørsmål som kommer til dem. Hver gang det kommer et direkte spørsmål så vrir de seg unna og prøver å skifte tema. Min stemme kommer til å gå til den politikeren som greier å svare på et spørsmål med solid fakta og fremtidsvisjoner.

 

Rent på hvordan de oppfører seg så kan jeg forstå himmling og latter. I løpet av debatten presterte jeg definitivt å himmle med øynene opp til flere ganger og jeg brøt vel ut i nervøs og oppgitt latter ihvertfall hvert 5 minutt. Greier nesten ikke se på TV debattene i mer enn 20 min før jeg må ta en pause og gjøre noe annet.

 

Aner ikke hva jeg kommer til å stemme og akkurat nå skulle jeg ønske det var en mulighet for at en blank stemme kunne betydd noe. F.eks "blank stemme" kunne få plasser i stortinget. Hadde blitt spennende å ser hvor tomt det ble :whistle:

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller har en hver diskusjon på denne delen av forumet en tendens til å skli ut i hvor fryktelig FRP er som parti? Begynner å bli litt lei hele forumet siden det ALLTID ender med en pro FRP/Rødgrønn debatt som sjelden er av givende verdi.

 

Og ja, jeg er helt enig med trådstarter. Politikere flest er sprengt i hodet, og dette er ikke så rart igrunn iom at de fleste har gått veien via ungdomspartiene. Ta for eks en titt på Kjersti Bergstø, kvinnemennesket har jo ikke bena litt plantet på jorda engang og jeg blir direkte redd med tanke på at for en del år siden så løp Kristin Halvorsen rundt på samme måten. SU og AUF har dessverre ikke ekslusivitet når det kommer til halvville medlemmer. Av ungdomspolitikere jeg har møtt har hver eneste en hatt en nærmest religiøst forhold til sitt parti og dette kan umulig være sunt. Når nesten hver eneste stund og tanke går med til partiet og dets politikk så må det etterhvert løsne noen skruer. Eller kanskje det er bare jeg som har vært uheldig og møtt på alle sprøingene? Men siden like barn leker best så tror min generalisering ikke er så langt unna sannheten.

 

Så hva er problemet til de som melder seg inn i slike ungdomspartier?

Jo, man blir fastlåst til en ideologi i ung alder og man bruker tid og krefter på å den ungdomelige delen av partiet og dens politikk samtidig som man slenger litt dritt til partiene man ikke liker. Her lærer man enten å bli en lydig undersått eller fremtidig leder. Å ha partiboka i orden er selvsagt viktig og man må passe på slik at man ikke kommer med for mye kritikk mot sentrale personer i partiet. Det er som en mal for irrasjonalitet og mangel på kritisk tenking. Men det værste av alt er hatet mot andre partier som skapes og da spesielt mellom røde og blå partier. Greit nok at de baserer sin politikk på ulike ideologier men de vil for alltid være dømt til å ikke kunne forstå de positive sidene ved den andre partens synspunkter.

 

Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli

Lenke til kommentar

De er barnslige fordi velgerne er ukritiske. De fleste velgerne vil ha retoriske stikk, snakk om monopolpenger, applauser og følger kun sine sympatier i stedet for å tenke sak.

 

Debatten er overfladisk, avisene er overfladiske, de fleste eksperter er lettvinte og det store flertallet blogger er mer opptatt av å ramme motparten enn å diskutere sak og prinsipper.

 

Som Sir Winston Churchill sa "The best argument against democracy is a five minute talk with the average voter".

 

Allikevel tror jeg fullt og fast på demokratiet.

Lenke til kommentar

Jeg blir også ganske dårlig spesielt når folk som Kristin Halvorsen eller Jens prater. Det føles ikke spesielt godt å være en undertrykket minoritet i et flertallstyrani. Dette er ekstremt maktsyke mennesker som ikke nøler med å jevne avvikere med jorden. De har en veldig nedlatende holdning mot avvikere og tror de er Guder. Jeg vil heller kalle dem onde enn barnslige, og ondskapen deres gir til tider frysninger langt nedover ryggmargen min.

Lenke til kommentar
Jeg blir også ganske dårlig spesielt når folk som Kristin Halvorsen eller Jens prater. Det føles ikke spesielt godt å være en undertrykket minoritet i et flertallstyrani. Dette er ekstremt maktsyke mennesker som ikke nøler med å jevne avvikere med jorden. De har en veldig nedlatende holdning mot avvikere og tror de er Guder. Jeg vil heller kalle dem onde enn barnslige, og ondskapen deres gir til tider frysninger langt nedover ryggmargen min.

 

Hvordan er Stoltenberg og Halvorsen onde? De har da gjort veldig mye bra for Norge.

Lenke til kommentar
Synes Jens gjør en god profil på TV

Jeg klarer ikke å se hvordan. Han er tvers igjennom falsk og løgnaktig.

Du tror jo blindt på Siv, så spørs vel hva hvem tror er sant eller ikke, ikke hva som faktisk er sant eller ikke. Dessuten så er vel politikerne i Norge voksne sammenlignet med saker i USA.

Lenke til kommentar

Vi har jo egentlig ingen gode valg , føler at hele gjengen spiller et spill for galleriet som er nøye regissert og at de fleste av disse dustene har sin egen lille agenda.

 

Jens er Skummle mannen : rochefeller og kompis hos de store medisinselskapene.Stor Agenda...

Erna : Huff , mer penger til de som allerede har fra før.

Siv : Kommer med nye løfter like ofte som hun skifter truser.

Navarsete : Udugelig , hadde hun utrettet like mye som pratet hadde vi hatt 8 felts motorvei fra oslo til tromsø.

Halvorsen : Gamblet på børsen, tapte stort. Det var lenge klart at hun egentlig ikke har noe i politikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Erna : Huff , mer penger til de som allerede har fra før.

Det er jo et ganske tåpelig argument. Erna vil ikke gi mer til dem som allerede har mye. Det er ikke det som er målet hennes. Målet hennes er å sørge for at verdiskapningen fortsetter. Hvis man mener at man skal gi blaffen i verdiskapningen bare for å ta de rike, så bommer man ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Du vet pricks, en tåpelig oppsummering er nettop det, tåpelig, og jeg hadde nettop ingen ambisjoner om å gjøre noe annet med mine korte settninger der.

 

Men om jeg skal påpeke hvorfor jeg mener Erna og hele forbanna høyresida er langt ute på kjøret er fordi at de tror at skattelettelser = automatisk nye arbeidsplasser og at dette er den beste for å stimulere økonomien...

 

Skal man skape arbeidsplasser så finnes det nok mange andre mønstre og muligheter enn kun ren profitt, selvsagt skal et selskap ha muligheten til å tjene såpass at man har kan ekspandere i framtiden, men ikke på bekostningen til arbeiderne eller samfunnet rent generelt.

 

Nei, jeg er personlig imot den økonomiske politikken til høyre da jeg personlig mener at det blir feil å gi skattelettelser til de som overhodet ikke trenger det og at det finnes helt andre måter å få de som har penger til å investere i nye arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Men om jeg skal påpeke hvorfor jeg mener Erna og hele forbanna høyresida er langt ute på kjøret er fordi at de tror at skattelettelser = automatisk nye arbeidsplasser og at dette er den beste for å stimulere økonomien...

Påstand uten argument.

 

Skal man skape arbeidsplasser så finnes det nok mange andre mønstre og muligheter enn kun ren profitt

Dette må da eieren av et selskap velge selv.

 

selvsagt skal et selskap ha muligheten til å tjene såpass at man har kan ekspandere i framtiden, men ikke på bekostningen til arbeiderne eller samfunnet rent generelt.

Hvorfor må det være på bekostning av noe? Økt vekst gir bedre kår for alle.

 

Nei, jeg er personlig imot den økonomiske politikken til høyre da jeg personlig mener at det blir feil å gi skattelettelser til de som overhodet ikke trenger det og at det finnes helt andre måter å få de som har penger til å investere i nye arbeidsplasser.

Vi vet at skattelette hjelper, men du vil altså se bort ifra fakta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...