Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

For å ta et annet eksempel på det du nevner her er at Panasonic GH2 med 14-42mm objektivet får skarpere bilder med bildestabiliseringen på på lukkertide under 1/160 hvis jeg husker rett. Og over dette bør den skrus av.

 

EDIT: Her fant jeg testen av det :)

 

http://slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic14-42f35-56g/panasonic14-42f35-56g.htm

 

KLIKK PÅ IS TEST på arkfanene

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok, men før jeg tror at det ble mindre støy pga at bildestabilisator var PÅ vil jeg gjerne se ordentlig dokumentasjon på dette først :)

 

Her har du testbildene jeg tok:

 

AV: http://dl.dropbox.co...er/P1130319.RW2

PÅ: http://dl.dropbox.co...er/P1130320.RW2

 

Jeg tok flere sett med bilder, ikke bare disse to, og resultatet var konsekvent. Jeg skal ikke utelukke at andre lysforhold/innstillinger kan gi andre resultater, men det var i hvertfall dette jeg satt igjen med.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Hmm, det var veldig merkverdig.

 

Du er inne på noe veldig interessant :)

Noen som har noe mer info på hvorfor dette skjer?

 

Siden du sier at dette er en konsekvent effekt så antar jeg at det var under slike lysforhold på alle testene. Men alikevel var det litt spesielt må jeg si. Du har ikke endret noe på noise reduction på kameraet da?

 

Eller har kanskje ikke NR noen effekt på RAW bilder uansett? Dette har jeg ingen viten om da jeg aldri bruker NR.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Panasonic har to funksjoner for støyreduksjon i kameraet, en generell (rec, film mode) og en for bruk ved lange lukkertider (rec, long shtr nr). Det er uklarheter om film mode-innstillingen påvirker RAW, men jeg har den uansett skrudd ned til -2, som skal være det samme som å slå den av. Støyreduksjon for lange lukkertider er på, og det er fordi den faktisk er nødvendig. Uten den ville du få ganske så dårlige resultater. Jeg har prøvd uten, og resultatet er stygge streker med fargestøy, ikke bare punkter slik man normalt har. Det er også mye vanskeligere å filtrere ut i etterkant uten å tape detaljer. Denne støyreduksjonen tas bare i bruk ved lukkertider på 2 sekunder og lengre.

Lenke til kommentar

Purchase update:

 

Jeg har nå hentet min splitter nye "Panasonic GF3 med 14mm 2.5 samt Lightroom 3"-pakke; Jeg har kommet med flere uttalelser der jeg nærmest fordømmer mikroskopiske systemkameraer nedenom og gjennom da jeg aldri har forstått hvorfor folk er så... - perverst opptatt av "størrelse" ( ;) hehe måtte bare).

 

- Og... Dæven hvor feil jeg har tatt. Pokkeren til lite kamera altså :D Det var ikke før jeg holdt det med mine never og nesten kunne gjemme det helt med fingrene mine spent rundt det at jeg innså hvor kult dette var. Ja, jeg skal helt ærlig innrømme at dette har blitt mitt mest spennende kjøp på lenge. Og at denne lille putremusa kan ta så gode bilder er jo helt fantastisk. Batteriet står på lading og jeg gleder meg til å ta det i bruk :w00t:

 

Nå må jeg bare passe på å alltid ha det med meg. Altså aldri gå en eneste plass uten det, ikke noensinne. For det er det ikke grunn til så lite som det er. Tror man skal lete lenge etter jakker som ikke har store nok lommer til dette kameraet :)

 

Dette var skikkelig gøy må jeg si :) Godt det finnes et forum hvor man kan få litt input fra andre og til slutt innrømme for seg selv at det kanskje ikke var slik man trodde i utgangspunktet.

 

 

Forresten, noen som har dette kameraet og som har noen tips til hvordan det betjenes for best mulige resultater, utenom det vanlige som går igjen på de fleste kameraer? Feks, hvilken ISO på lange lukkertider etc. Slikt er alltid greit å få en liten headstart på :)

 

EDIT: Et lite bilde :) (tatt med Galaxy S2)

 

post-131058-0-43034400-1349460518_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Grattis, og velkommen i klubben. Toptip #1: ikke gå over 800 i ISO på GF3.

Det kan vi skrive under på.

 

Toptip #2. Kjøp 20mm f/1.7 ;)

 

Toptip #3: iA modus er ikke feigt.

 

Men et lite praktisk spørsmål. Følger det ikke med lenscap til kameraet og undersiden av objektivet når denne kommer i kit med 14mm?

Nei, faktisk ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestiller et par av disse da :)

 

Men en annen ting, i M modus, hvordan switcher jeg mellom blender og lukker på hjulet?

Den står kun på lukker, får den ikke over på blender og har prøvd alt føler jeg. Sikkert en enkel ting jeg bare har oversett.

 

Og hvordan kan jeg få constant preview, slik at om jeg velger 1 sek lukker tid så viser skjermen 1fps?

Liker den funksjonen veldig godt på mitt GH2 da jeg kan se på skjermen hva som blir utbrent eller hvor mye skygger det blir osv.

 

Og til sist, hvordan får jeg lyd på autofokusen? Altså bip-bip-bip når den treffer fokus? Greit å vite det slik at jeg kan respondere raskere i forskjellige situasjoner :)

 

 

Ellers virker kameraet helt topp! Kunne clampe ganske hardt med RAW bildene :)

 

EDIT: Blir bare mer og mer in love med dette kameraet. Gleder meg veldig til å teste det litt ute i morgen i dagslys og slikt :) Får prøve å komme meg opp i 7 tiden da det er kaldt og tåkete med spesielt høstlys :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Og hvordan kan jeg få constant preview, slik at om jeg velger 1 sek lukker tid så viser skjermen 1fps?

Liker den funksjonen veldig godt på mitt GH2 da jeg kan se på skjermen hva som blir utbrent eller hvor mye skygger det blir osv.

 

G3 har ikke constant preview, så jeg tviler på at GF3 har det.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hmm, ja gir mening det ja. Men så teit da. Dette er vel ikke noen vanskelig funksjon å integrere?

 

Nei, men det er det som kalles markedssegmentering :). Det skal tross alt være en grunn til at folk velger å kjøpe GH2 over billigere modeller utenom det fysiske.

Lenke til kommentar

Det kan hende det blir m4/3-bruker av meg også på lørdag: EP-L2 med kit til 1000kr eller E-P1 med kit til 500kr

 

Må sikkert opp tidlig å være i butikken når de åpner klokka ni for å få med seg noe, men kan jo fort være verdt å stå opp noen timer tidligere enn normalt. :)

Absolutt verdt noen timer i thermodress/sovepose(med no godt i thermosen)..... (kjøp begge de to du nevner...) :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...