Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Noen som har et råd angeående en normal zoom til GF3? Jeg har en 14mmm, men skal på fjelltur til helgen og trenger sårt noe som gir litt mer fleksibilitet. Er Oly 12-42mm II R brukbar eller er det noe annet å anbefale?
Har gode erfaringer med denne 14-42mm'en på PEN'ene, men har ikke prøvd den på GF3'n! Tror allikevel comboen funker bra! :)
Takk for svar. Har du peiling hvordan denne er i forhold til OM-D kit objektivet med tanke på bildekvalitet? Jeg finner lite informasjon om Oly 12-42mm, II R versjonen.

Har også Oly 12-50mm, som vel er kit-objektivet til OM-D! Min erfaring er at dette er en del bedre "all over", men har heller ikke prøvd dette på GF3'n ennå, så vet ikke hvordan det funker på den! Men antar at det funker minst like bra som med 14-42'n!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony strekker ut en reddende hånd til Olympus. Ser ut til at samarbeidet kan økes (Oly bruker allerede en topp Sony-sensor i OM-D).

 

(2) Camera Business

The two companies also aim to enhance their competitiveness, primarily in the area of compact digital

cameras, by exploring opportunities for mutually beneficial transactions and collaboration between their

respective camera businesses, including the supply of Olympus technologies such as camera lenses

and mirror cells to Sony, and the provision of Sony image sensors to Olympus.

 

 

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201209/12-0928E/12-0928E.pdf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Den 35-100 så ganske snasen ut ja. Har så vidt begynt å filme i dag, og jeg så virkelig behovet da jeg filma med 12-60-en og det kom to havørner flyvende forbi innen dugelig rekkevidde. Men med konverter og bare 60mm så ble fokusskifte ganske treigt og brennvidden for knapp.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest diverse brukertester Oly 60 vs. Pana 45 makro så ser det ut som Oly er litt bedre enn Pana. Pluss at 60mm er bedre, den er værtett og billigere.

Men Pansonic 45mm har stabilisator som er en fordel for dem som har Panasonic hus, eller en blanding. Og så spørs det hvilken brennevidde man foretrekker.

Lenke til kommentar

Panasonic har ikkje planar om 60 eller 75 mm? Med G3 litt skeptisk til å kjøpa Olympus objektiv. Alternativet kan vera Panasonic 35-100. Er den like god som nevnte objektiv og Panasonic 45mm på tilsvarande zoom? Treng vera ganske god med den prisen.

 

Forstår ikkje Panasonic sin politikk, Olympus objektiv kan fort bety Olympus kamera.

 

Etter å ha lest diverse brukertester Oly 60 vs. Pana 45 makro så ser det ut som Oly er litt bedre enn Pana. Pluss at 60mm er bedre, den er værtett og billigere.

Men Pansonic 45mm har stabilisator som er en fordel for dem som har Panasonic hus, eller en blanding. Og så spørs det hvilken brennevidde man foretrekker.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne avhengighetene over at man må ha stabilisering til enhver tid. Ja, det er kjekt å ha; men jeg priorieterer optisk kvalitet først.

 

Og når det gjelder kamerahus, så prioriterer jeg ergonomi og brukervennlighet fremfor at det har innebygget stabilisering.

 

Hvis resultatet er at jeg ender opp med at enkelte objektiver er ustabiliserte, so be it. Det finnes monopod og stativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne avhengighetene over at man må ha stabilisering til enhver tid. Ja, det er kjekt å ha; men jeg priorieterer optisk kvalitet først.

 

Og når det gjelder kamerahus, så prioriterer jeg ergonomi og brukervennlighet fremfor at det har innebygget stabilisering.

 

Hvis resultatet er at jeg ender opp med at enkelte objektiver er ustabiliserte, so be it. Det finnes monopod og stativ.

 

 

Deler din mening her.

 

Har faktisk aldri sett etter om et objektiv har stabilisering eller ikke i specsene når jeg skal kjøpe.

 

Det har aldri brydd meg heller igrunn. Når folk brukte stabilisering som argument for Oly 9-18 istedenfor 7-14 da jeg spurte om råd for hvilket jeg skulle kjøpe klødde jeg meg igrunn bare i hodet. Gode råd såklart, men stabilisering ser jeg ikke på som noe must i noen som helst tilfeller.

 

Det er kjent å ha på feks mitt 100-300mm, men 50% av bildene jeg har tatt med det har jeg skrudd den av pga tripod og slikt.

 

Optisk kvalitet, ergonomi og brukervennlighet (to sistnevnte på kamera) kommer langt foran stabilisering for min del også :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ulike oppfatningar om det. Svært mange vil ha stabilsering i kamera eller objektiv, sikkert ein grunn til det. Og det går kanskje ikkje ut over kvaliteten?

 

Eit anna spørsmål er om Olympus 60 og 75 mm fungerer like godt på Panasonic som Olympus. Eller må ting justerast i billedbehandling og skjer det i så fall automatisk eller må gjerast manuelt?

 

Synest uansett at det er eit stort "hol" i Panasonic sitt utvalg over 45mm. Prioriterer også optisk kvalitet, ikkje så oppteken av zoom. 45 mm er også eit godt alternativ.

Lenke til kommentar

Panasonic har ikkje planar om 60 eller 75 mm? Med G3 litt skeptisk til å kjøpa Olympus objektiv. Alternativet kan vera Panasonic 35-100. Er den like god som nevnte objektiv og Panasonic 45mm på tilsvarande zoom? Treng vera ganske god med den prisen.

 

Forstår ikkje Panasonic sin politikk, Olympus objektiv kan fort bety Olympus kamera.

 

Olympus lager en utmerket 45mm /1.8 som også passer til Panasonic G3. Jeg bruker den til GF1.

 

Alle* microfourthirds-objektiver og -kameraer passer sammen.

 

For at objektiv og kamera skal fungere optimalt sammen, bør en laste ned fastvare for både kamera og objektiv.

 

 

* Unntakene som bekrefter regelen om at det ikke er noen regel uten unntak er 3D-objektivet til Panasonic. Det passer bare til noen av Panasonics kameraer.

(I tillegg er det noen ombyggingsobjektiver (konverterer) som bare er tilpasset utvalgte objektiver.)

Lenke til kommentar

Ulike oppfatningar om det. Svært mange vil ha stabilsering i kamera eller objektiv, sikkert ein grunn til det. Og det går kanskje ikkje ut over kvaliteten?

Jeg er usikker på hvorfor noen er såpass opptatt at stabilisering er av den ene eller andre slaget. Jeg synes begge deler har sine positive punkter og i dag så er objektivstabiliseringsteknologien såpass godt utviklet at ekstrakostnaden er minimal.

 

Eit anna spørsmål er om Olympus 60 og 75 mm fungerer like godt på Panasonic som Olympus. Eller må ting justerast i billedbehandling og skjer det i så fall automatisk eller må gjerast manuelt?

Jeg har både hus og objektiver fra begge produsenter og bruker de om hverandre helt uten problemer. Samme med Sigma 30mm f/2.8 objektivet mitt.

 

Synest uansett at det er eit stort "hol" i Panasonic sitt utvalg over 45mm. Prioriterer også optisk kvalitet, ikkje så oppteken av zoom. 45 mm er også eit godt alternativ.

Det gjelder vel kun fastoptikk ;) Panasonic er jo de som har det beste utvalget av zoom fra 45mm og oppover. Det kommer nye fastobjektiver fra Panasonic nesteår - 42.5mm f/1.2 er meget fristende. Og en 150mm f/2.8 er vel heller ikke dumt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...