Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7298,- med studentrabatt. Er nesteen fristet, men tror jeg venter til Olympus kommer ut med proffhuset deres.

Hvor mange år kan du vente? Det har gått masse rykter både om mFT proffhus og en oppdatering av E-5, men det er ingen garanti at det kommer i nærmeste fremtid.

 

Jeg har GH2, så klarer meg bra foreløpig. Jeg har fulgt en del med på 43rumors, og det virker som om neste modell ligger an til å komme ut en gang i neste år. Det vil forhåpentligvis også påvirke prisnivået på så vel E-M5 som GH3, så selv om jeg ikke ender opp med å gå for den, gir det andre muligheter. Uansett vil jeg ikke kjøpe E-M5 uten batterigrep pga dårlig ergonomi, og da blir prisen straks noe høyere. Hvis jeg har ekstra kroner i kassa bruker jeg det heller på glass akkurat nå. Der endres prisen ikke noe særlig over tid.

Lenke til kommentar

Jeg har GH2, så klarer meg bra foreløpig.

Da har du jo tid til å vente, så vidt jeg kan se er det lite å hente på å gå fra GH2 til E-M5 bortsett fra litt bedre sensor, eventuelt stabilisator.

 

Det, pluss støtte for trådløs blitzstyring. Har skaffet meg en Metz 50 af-1 og det hadde vært kjekt å kunne bruke den trådløst med full TTL støtte.

Lenke til kommentar

Profilar for MFT-objektiv er innebygd i objektiva. Dvs. MFT-objektiva med elektrisk kobling sender denne informasjonen til t.d. Lightroom ved å legge det inn i EXIF-informasjonen i RAW-filene. Lightroom korrigerer så automatisk for deg utan å spørje om det. Faktisk veit eg ikkje om det går an å få LR til å ikkje gjera dette, men viss du konverterer RAW-fila med t.d. dcraw, så vil du sjå korleis dei ukorrigerte filene ser ut.

Endret av skrytebane
Lenke til kommentar

Var en tur nedenom FotoVideo i dag... Fikk en titt på E-PL5, uten at det var helt det store, men hun fra Olympus hadde også med seg et par eksemplarer av 75mm f1.8 og 60mm f2.8 Macro. 60'n overrasket meg som noe mindre enn det jeg hadde sett for meg, den er ikke noe lengre enn kit-zoomen men den er slankere, har ikke fått sett så mye på bildene jeg tok enda, men det så ganske bra ut. Når det gjelder 75/1.8 er det stort sett bare en ting å si: :dribble:

Lenke til kommentar

Lightroom korrigerer ikke fortegning med 12-35 mm ved bruk ved 12 mm, eller i hvertfall korrigerer den ikke nok, når man f.eks. tar gruppebilder. Det er nok til at jeg vil fraråde bruk av 12 mm og heller zoome inn til 14 mm i slike situasjoner.

 

 

Nå har jeg som sagt ikke Olympus-kamera, så Panasonic fikser CA med Panasonic-objektiver, men jeg regner med at CA-korrigering må gjøres manuelt i Lightroom hvis man har Olympus, eller?

Lenke til kommentar

Lightroom korrigerer ikke fortegning med 12-35 mm ved bruk ved 12 mm, eller i hvertfall korrigerer den ikke nok, når man f.eks. tar gruppebilder. Det er nok til at jeg vil fraråde bruk av 12 mm og heller zoome inn til 14 mm i slike situasjoner.

Har du eksempelbilde? Mener du at rette linjer blir krumme eller at menneskene på siden blir "strukket" utover?

Hvis førstnevnte, så gjør den ikke jobben sin godt nok. Hvis sistnevnte, så gjør den det helt riktig.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nå har jeg som sagt ikke Olympus-kamera, så Panasonic fikser CA med Panasonic-objektiver, men jeg regner med at CA-korrigering må gjøres manuelt i Lightroom hvis man har Olympus, eller?

Panasonic fiksar CA i JPEGs frå kameraet, ja, men eg veit ikkje om Lightroom (eller andre RAW-converters) fiksar CA automatisk om ein bruker Panasonic-objektiv. Eg er usikker på om det er noko som kjem i EXIF-data i RAW-filene eller om det berre er fortegningsdata som er inkludert her. (Eg gjer CA-korrigering manuelt i LR, ja.)

Endret av skrytebane
Lenke til kommentar

Har du eksempelbilde? Mener du at rette linjer blir krumme eller at menneskene på siden blir "strukket" utover?

Hvis førstnevnte, så gjør den ikke jobben sin godt nok. Hvis sistnevnte, så gjør den det helt riktig.

 

https://www.dropbox....ka/P1110984.jpg (kun eksport fra LR, ingen behandling)

 

Problemet er som du nevner at ting blir strukket utover i kantene - jeg har ikke funnet noen god måte å rette opp dette bildet i LR enda. Lens Corrections kan forbedre det noe på bekostning av at scenen ser enda mer buet ut, men jeg blir ikke helt fornøyd med strekkingen i kantene. Her er et annet bilde jeg har forsøkt å korrigere:

 

https://www.dropbox....9g/P1110985.jpg

 

De som er i midtre plan av bildet ser OK ut, men de som står bak i kantene strekkes fortsatt litt for mye ut mot hjørnene. Hvis noen har noen tips, tar jeg gjerne mot råd.

Lenke til kommentar

"Å ikke bruke så vid vidvinkel".

 

På så vid vidvinkel blir det sånn. Du kan velge mellom et rettegnende objektiv - som gjør at hjørnene blir dratt utover, eller et objektiv med tønnefortegning - så blir proporsjonene mer riktige, men linjer blir krumme.

 

Skal du hverken ha distorsjon eller dratte hjørner - stå på lenger avstand og bruk høyere brennvidde.

 

 

Her vil jeg si at det er feil at fortegningen ikke blir korrigert godt nok - her er heller ditt "problem" at fortegningen _blir_ korrekt korrigert.

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

"Å ikke bruke så vid vidvinkel".

Dessverre enig med Trondster her, vidvinkel er praktisk for gruppebilder og ofte eneste alternativ, men da får du "rare" ansikter utover mot kantene og hjørnene. På et bilde hvor personene blir små betyr det kanskje ikke så mye, men det ser rart ut når man begynner å se på detaljer. Hold deg over 35mm ekvivalent brennvidde og bruk gjerne 50mm eller mer hvis det er mulig. Da vil problemene reduseres/forsvinne.

 

LR og CA: Så vidt jeg vet fikser LR på bilder tatt med Panasonic hus og Panasonic linser. Ikke med Panasonic linser på Olympus hus (tror jeg), hvordan det er med Olympus linser på Panasonic hus er jeg ikke sikker på. Ellers er det jo ekstremt kjapt å fjerne CA "manuelt" i LR der det ikke korrigeres. Ofte bare et klikk så er det borte.

Lenke til kommentar

LR og CA: Så vidt jeg vet fikser LR på bilder tatt med Panasonic hus og Panasonic linser. Ikke med Panasonic linser på Olympus hus (tror jeg), hvordan det er med Olympus linser på Panasonic hus er jeg ikke sikker på. Ellers er det jo ekstremt kjapt å fjerne CA "manuelt" i LR der det ikke korrigeres. Ofte bare et klikk så er det borte.

Det er eigentleg litt pussig. Har nokon sjekka om LR faktisk gjer CA-korreksjon på RAW-bilete frå Panasonic-kamera med Panasonic-objektiv? (Eller om det t.d. berre blir gjort på JPEG frå kamera. Det er jo lett nok å teste om ein berre set kameraet til å ta RAW+JPEG.)

Lenke til kommentar

LR skal korrigere råfiler fra Panasonic-kamera på samme måte som det kameraet selv ville gjort i JPEG. Dette er ett krav Panasonic har stilt til Adobe for at Adobe skal få tilgang til full spesifikasjon på Panasonics råfilformat. Det er også ett krav at brukeren ikke skal kunne slå av denne korrigeringen, derfor har ingen Panasonic-objektiver egne (synlige) objektivprofiler i Adobe-programvare, korrigeringen blir uansett gjennomført enten brukeren vil det eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...