Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Ser ut til at Olympus kjem med 60 og 75 mm i år. Nokon som anar kva 75mm 1.8 vil kosta? Ganske dyr med 1.8? Har G3 og kjøper kanskje 20mm og Panasonic har ikkje noko over 45. Og ved eventuelt kjøp av OM-D vert jo nevnte objektiv endå meir attraktive. Fann ei oversikt over på dpr - "The complete M4/3 lens list" på mft forum, nyttig for den som ikkje har oversikta.

 

Streva idag med 14-42 og godt motiv på avstand, gjekk ikkje heilt bra. Har superzoom 20 x, betre enn ingenting. Treng vel sjelden meir enn 8 - 10 x zoom, og har ein 4 - 6 kan det vel "strekkjast" litt på PCen... 75 mm av god kvalitet er viktigare enn masse utlegg og vekt (sjøl om mft er relativt lett) for eit fåtal avstandsbilde. F.eks. 20 + 45 + 75 dekkar vel det meste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så GH2 bruker ikke hele sensoren på 4:3? Etter som jeg forstod OP så var det snakk om å bruke 4:3 i kamera og klippe bilde i post til 3:2. Ser ikke helt poenget med et (m)FT kamera om man skal ha 3:2.

GH2 bruker ikke "hele" sensoren i noe format - diagonalen til sensoren er større enn bildesirkelen - men du får omtrent samme bildediagonal med både 16:9, 3:2 og 4:3 (egentlig marginalt større på 4:3, men det er detaljer). Det er områder på sensoren som kun kommer med i et spesielt crop-format.

• 4608 x 3456 (4:3) - diagonal ca 5760 px

• 4752 x 3168 (3:2) - diagonal ca 5710 px

• 4976 x 2800 (16:9) - diagonal ca 5710 px

• 3456 x 3456 (1:1) - croppet 4:3

 

Mer om emnet i denne tråden.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er områder på sensoren som kun kommer med i et spesielt crop-format.

 

Og der er områder av sensoren som aldri brukes. Selve sensoren er ca 3:2-format, men som trondster skriver er ikke bildesirkelene stor nok til å utnytte hele på en gang.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Olympus kjem med 60 og 75 mm i år. Nokon som anar kva 75mm 1.8 vil kosta? Ganske dyr med 1.8? Har G3 og kjøper kanskje 20mm og Panasonic har ikkje noko over 45. Og ved eventuelt kjøp av OM-D vert jo nevnte objektiv endå meir attraktive. Fann ei oversikt over på dpr - "The complete M4/3 lens list" på mft forum, nyttig for den som ikkje har oversikta.

Vet vel foreløpig ikke så mye om prisingen, men det ble lenge sagt at de nye objektivene til Olympus ville komme først senere på høsten. Nå ryktes det at de kanskje vil dukke opp allerede på forsommeren...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Interessant! Ein kan få lyst på både Fuji og Nex og Samsung men er jo Olympus (og Panasonic) som har små og gode objektiv. I tillegg til andre merke som kjem. Snart nok å velja i - for amatørar i alle fall... Skal ein ha ganske få objektiv - eller innbiller seg det! - kan valget stå mellom f.eks. 20mm og 35-? eller 14-42 og 75mm. Endar vel opp med fleire og minst eitt kamera av kvart merke! Etter å ha sjekka prisar synest Pen å vera relativt dyre i forhold til GF. GF3 (med 14mm) vert "gjeve bort", men Pen har jo stabilisering, er vel lurt å orientera seg i vrimmelen av Pen-kamera, for å få tak i eit lite objektiv. Men finn stort sett berre med 14-42.

Lenke til kommentar
I følge Olympus er E-M5 det mest forhåndsbestilte kameraet i deres historie så langt. Dette tyder på at det kan bli vanskelig å få tak i det en stund fremover dersom man ikke har forhåndsbestilt. Får bare håpe Olympus har orden på distribusjonskanalen, ville vært synd om en såpass stor suksess (så langt...) skulle blitt spolert av leveringsproblemer... Endret av eks
Lenke til kommentar

Noen her som har noen erfaringer med Sigmas nye 30mm til m4/3 (Sigma 30mm F2.8 EX DN)? Har googlet litt, men har ikke funnet andre tester enn en som virker sånn passe gjennomført. Er på utkikk etter noe mer lyssterkt enn kit-zoomen til mitt E-PM1. Selvfølgelig skulle jeg gjerne ha gått til anskaffelse av Panasonic sin 20mm (eller 25mm), men den er jo tross alt priset til over det dobbelte av det Sigmaen koster. Etter det jeg har erfart er den heller ikke hverdagskost på bruktmarkedet, noe det vel er en grunn til.

Lenke til kommentar

Noen her som har noen erfaringer med Sigmas nye 30mm til m4/3 (Sigma 30mm F2.8 EX DN)? Har googlet litt, men har ikke funnet andre tester enn en som virker sånn passe gjennomført. Er på utkikk etter noe mer lyssterkt enn kit-zoomen til mitt E-PM1. Selvfølgelig skulle jeg gjerne ha gått til anskaffelse av Panasonic sin 20mm (eller 25mm), men den er jo tross alt priset til over det dobbelte av det Sigmaen koster. Etter det jeg har erfart er den heller ikke hverdagskost på bruktmarkedet, noe det vel er en grunn til.

Vet ikke så mye, men det henvises til en test her... (Google oversettelse fra spansk)

Lenke til kommentar

Regner med at det er flere enn meg som har gått til anskaffelse av dette objektivet fra Panasonic. Er noe forundret over prisingen på dette objektivet, da det tilsynelatende er mer kostbart å selge uten medfølgende kamera... Jeg kjøpte via eBay og endte opp med å betale i underkant av 1000 NOK for dette objektivet og er fornøyd med den handelen. Er prisen her til lands uforholdsmessig høy?

Lenke til kommentar

Olympus E-pl3 m 14-150 til 6995 hos fotovideo eller dobbeltkit 14-40 + 40-150 til 6695 i samme butikk?.

 

Stikkord- Bildekvalitet kontra kompakthet i forhold til å ha med dette på ferie. Nærbilder/macro er også viktig. Hvilken løsning gir mest i forhold til å ta bilder av for eks blomster. Har skjønt at det Olympus er på tur med en macro linse senere og denne kommer nok i såfall til å bli vurdert. I mellomtiden er det kanskje noe "filter" som kan skrus på objektivet for å komme nærmere om det er behov?

 

Ser det er noen kroner å spare på å bruke andre butikker men vil gjerne ha en fysisk butikk å gå til om noe er galt.

Lenke til kommentar

Olympus E-pl3 m 14-150 til 6995 hos fotovideo eller dobbeltkit 14-40 + 40-150 til 6695 i samme butikk?.

Det er nok ikke så stor forskjell optisk - mener å ha hørt at 14-150mm er helt grei. Fordelen med dobbelt-kitet er at hvis du legger igjen telen hjemme, så blir det et mer kompakt system.

 

Det siste er ikke så viktig hvis du tenker på å supplementere med et lyssterkt fast-objektiv som Panasonic 20mm f/1.7

Lenke til kommentar

Olympus E-pl3 m 14-150 til 6995 hos fotovideo eller dobbeltkit 14-40 + 40-150 til 6695 i samme butikk?.

 

Stikkord- Bildekvalitet kontra kompakthet i forhold til å ha med dette på ferie. Nærbilder/macro er også viktig. Hvilken løsning gir mest i forhold til å ta bilder av for eks blomster. Har skjønt at det Olympus er på tur med en macro linse senere og denne kommer nok i såfall til å bli vurdert. I mellomtiden er det kanskje noe "filter" som kan skrus på objektivet for å komme nærmere om det er behov?

 

Ser det er noen kroner å spare på å bruke andre butikker men vil gjerne ha en fysisk butikk å gå til om noe er galt.

 

Personlig har jeg 14-150mm, det er ett fint allroundobjektiv for mitt bruk og nivå, og ikke noe nevneverdig større enn 40-150mm. Jeg kjøpte den fordi jeg ikke har noen andre objektiver som er mer enn 45mm, og tenkte det hadde vært artig med litt mer tele. Synes den fungerer fint, mye mer fleksibel enn jeg tror 40-150mm hadde vært, og fin å ha på ferie, bruker den mye sammen med 9-18mm i slike situasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

hei!

Vil bare starte med å si at dette er faktisk et seriøst spørsmål og ikke ment som trolling.

Jeg har vært innom de aller fleste kategorier av speilrefleks, alt fra d40, til d700/5d m2 og D3 .. Jeg har nylig solgt mitt 5d m2, i påvente av Olympus Em-5, av den enkle grunn at 5d aldri ble tatt med ut grunnet størrelsen, og en litt for sakte autofokus

Da virker det kanksje litt merkelig at jeg plutselig fikk lyst på en d3 igjen, men for meg virket den aldri så stor som 5d. jeg elsket den raske fokusen, det vertikale grepet og den store søkeren.

Så det jeg lurer på er:

Er jeg helt spinnvill som vurderer begge kameraene opp mot hverandre? Jeg vil nok ikke ha råd til begge, og Em-5 vil nok være med meg mer pga størrelsen, men samtidig er d3 såpass stort at jeg nok kommer til å ta det mere med rudnt enn jeg gjorde 5dm2..hehe.

Det mest fornuftige er vel å vente på em-5 og så selge den om jeg ikke er helt fornøyd med autofokus, skuddtakt og søker, men hadde satt pris på å høre deres tanker uansett :)

god påske!

Lenke til kommentar

Tja, hva med high end kompaktamera til de gangene du vil ha et lett kamera i lomma og et større beist til de gangene du vil ha optimal kvalitet og synes det er greit å bære? Slik jeg ser det er systemkameraer i denne klassen en mellomting som hverken er fugl eller fisk. Litt for mye til at man gidder å ha det med seg hele tida (særlig om man skal utnytte muligheten til å bytte optikk) og litt for lite til å gi kvalitet på nivå med de store beistene.

 

Konkret forslag: Canon Powershot S95 (2000 kr) + en brukt Nikon D700/Canon 5D2 (burde være mulig å få tak i til litt under 10 000 kr).

Lenke til kommentar

Konkret forslag: Canon Powershot S95 (2000 kr) + en brukt Nikon D700/Canon 5D2 (burde være mulig å få tak i til litt under 10 000 kr).

 

Nå burde jeg kanskje presisert at jeg enten skal kjøre full pupp på speilrefleks, eller ikke ha det i det hele tatt. om-d er liten nok til at jeg alltid kommer til å ha det med meg, og D3 er såpass stort at det blir litt "gøy". for meg er d700,5d2 som jeg har eid begge av, en mellomting som bare blir klumpete og tungvindt..hehe.. men dette blir litt off topic i denn tråden så kanskje jeg burde starte en egen..

Lenke til kommentar

Kameraer som blir hjemme er dårlig investering ...

 

Jeg vil tro at en D3 er mer kompakt enn D700/5DMkII med batterigrep, så det kan være en forklaring.

 

Jeg mistenker at du ikke blir veldig fornøyd med størrelsen E-M5; den vil fortsatt bli for stor.

 

Men temaet er vel såpass interessant at det kan være verdt en egen tråd.

Lenke til kommentar

Tja, hva med high end kompaktamera til de gangene du vil ha et lett kamera i lomma og et større beist til de gangene du vil ha optimal kvalitet og synes det er greit å bære? Slik jeg ser det er systemkameraer i denne klassen en mellomting som hverken er fugl eller fisk. Litt for mye til at man gidder å ha det med seg hele tida (særlig om man skal utnytte muligheten til å bytte optikk) og litt for lite til å gi kvalitet på nivå med de store beistene.

 

Konkret forslag: Canon Powershot S95 (2000 kr) + en brukt Nikon D700/Canon 5D2 (burde være mulig å få tak i til litt under 10 000 kr).

 

Man kan jo kalle APS-kamera for hverken fugl eller fisk også, de er jo mindre enn fullframe, og selv fullframe er jo mindre enn mellomformat. Det blir jo litt etter hvordan man ser på det. Personlig så synes jeg high end kompakt er svært nær mFT i størrelse, avhengig av hva slags objektiv man har og hvilken high-end kompakt man sammenlikner med. Jeg for all del ikke med meg mitt mFT kamera til enhver tid, men minst like ofte som jeg før hadde med ett kompakt, og jeg tror for å være helt ærlig at mange vil streve med å se kvalitetsforskjell. Men det blir som sagt en perspektivsak, for de som liker å bære rundt på endel kan en DSLR og high-end kompakt være en god kombo, for meg er en speiløs med ett litt mer kompakt og vanntatt kompaktkamera enn bedre kombo synes jeg.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei!

Vil bare starte med å si at dette er faktisk et seriøst spørsmål og ikke ment som trolling.

Jeg har vært innom de aller fleste kategorier av speilrefleks, alt fra d40, til d700/5d m2 og D3 .. Jeg har nylig solgt mitt 5d m2, i påvente av Olympus Em-5, av den enkle grunn at 5d aldri ble tatt med ut grunnet størrelsen, og en litt for sakte autofokus

Da virker det kanksje litt merkelig at jeg plutselig fikk lyst på en d3 igjen, men for meg virket den aldri så stor som 5d. jeg elsket den raske fokusen, det vertikale grepet og den store søkeren.

Så det jeg lurer på er:

Er jeg helt spinnvill som vurderer begge kameraene opp mot hverandre? Jeg vil nok ikke ha råd til begge, og Em-5 vil nok være med meg mer pga størrelsen, men samtidig er d3 såpass stort at jeg nok kommer til å ta det mere med rudnt enn jeg gjorde 5dm2..hehe.

Det mest fornuftige er vel å vente på em-5 og så selge den om jeg ikke er helt fornøyd med autofokus, skuddtakt og søker, men hadde satt pris på å høre deres tanker uansett :)

god påske!

Høres ut som om du egentlig bare trenger hjelp til å bestemme deg for å prøve ut OM-D EM-5, så får du se om den fyller dine behov.(resten av innlegget flyttet til ny tråd OM-D vs. D3....) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1426329&pid=19110241&st=0entry19110241

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...