Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å være flau over å ha kun 3 objektiver. Du har en god trio, og det slår en ræva septett ;)

 

Dvs. kitobjektiv er kitobjektiv. Tipper telesaken er en 40-150mm; den er overraskende god i forhold til pris og byggekvalitet.

 

Men for din del, så er det nok Sigma's 30mm f/1.4 som er perlen. De andre kan lett erstattes med tilsvarende µ-4/3 varianter.

 

Og den vil virke på et µ-4/3 hus med adapter. Men AF vil være usigelig treg. Nå finnes det heldigvis alternativer som er gode i µ-4/3 verdenen. Men de er desverre dyre. Panasonic Leica 25mm f/1.4 er et godt alternativ hvis du må ha autofokus; alternativet er Voigtländer 25mm f/0.95, riktignok manuell fokus men en perle av glass som nok parkerer Sigmas 30mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og autofokusen på den linsa er etter mitt vett kilen nok når man tar på f1.4.

 

Får se, ble bare så usannsynlig sugen på dette kameraet... :p

 

Blir nok ikke noe nytt på en stund. Er sinnsykt godt fornøyd med 620. Men kanskje kona kunne "fått nytt" :p

Lenke til kommentar

Eller la kona overta E-620'en?

 

30mm-en er kilen; har fått inntrykk at Panny 25mm f/1.4 er lettereå ha med å gjøre.

 

40-150mm fungerer førvrig helt greit på de nyeste µ-4/3 husene med adapter.

 

Du er forøvrig ikke alene å sikle på E-M5; jeg liker å ta konsertbilder innimellom; og da trenger jeg den høy-ISO ytelsen som E-M5 ser ut til å levere.

Lenke til kommentar

Da er del II av E-M5 testen til Robin Wong på nett... Alle bildene er tatt i raw, så konvertert til jpeg i Olympus Viewer 2. Etter å ha tatt bildene nærmere i øyesyn, vil jeg si at dette er veldig bra, helt ærlig har jeg ingen ting å utsette på dette...

Wow. Bildene tatt på ISO3200 er jo faktisk helt brukbare. Fikk ikke mindre lyst på dette kameraet nå.

Siden det er SÅÅÅ bra på f.eks. opptil ISO1600 så holder det i rikt monn for meg..... Må ha det, bare MÅ ha det ja! :dribble:(Silver-kit)... :yes:

Lenke til kommentar

Jeg trur Olympus med E-M5 kommer til å stjele en god del framtidige kunder fra Fuji. Hvorfor bruke 20K på X-Pro1 og 35/1.4 når man kan bruke 22K på E-M5, 12/2.0, 25/1.4 og 45/1.8? Er APS-C sensor, hybrid-søker og crappy brukergrensesnitt virkelig verdt pengene? Mitt svar er nei, nei og håper de har gjort ting bedre siden X100.

 

 

Gleder meg virkelig til å få sett E-M5 live. Umulig å bestemme seg for hvilken farge man skal velge. Sølv er mer retro og passer bedre til 12/2.0 og 45/1.8 Svart passer bedre med PL 25/1.4 og grepet.

Lenke til kommentar

De få bildene og video jeg har sett ser veldig bra ut på begge, spesielt fargene på X-Pro1 imponerer. Nå kan jo Fuji film og farger så noe annet hadde vært uventet.

 

Tror X-Pro1 vinner sitt publikum på rangefinder looken, men synd det ikke er værtettet. Hadde jeg sett behovet så hadde Olympusen vært bestilt alt.

Lenke til kommentar

Her er en interessant sammenligning av raw bilder fra E-M5 og G3.

Min lenke

 

Jeg tror det er noen her som trekker litt for bombastiske konklusjoner

 

Jeg har lastet ned et par av eksempel-filene (ISO 1600/3200/6400) og der ser E-M5 filene bedre ut i Olympus Viewer 2 (OV2) enn det G3 filene gjør i de andre programmene jeg har. Faktisk så er også støyen på NEX-7 mer fremtredende enn E-M5; men jeg tror at skalert ned til 16MPx så blir det rimelig likt. Jeg ser også at bildene ikke er likt eksponert; slik at NEX-7 bildene er ca 1/2 EV lysere enn Olympus/Panasonic. Lik eksponering ville gjørt forskjellene enda mindre. Men støymessig er forskjellene mellom E-M5, G3 og NEX-7 såpass små at det ikke bør bestemme hva en skal gå for.

 

Det er vanskelig å trekke en konklusjon før vi kan åpne alle filene i et og samme program. Om sensoren er en variant av Panasonic sin, eller noe helt annet er helt åpent.

Lenke til kommentar

Om E-M5 og hastighet: I følge Four Thirds User er E-M5 raskere enn oppgitt, de målte i gjennomsnitt 10 bilder per sekund i seriebildemodus.

er en video med demonstrasjon av seriebildeskyting og forskjellige autofokusmodus. Virker som det fortsatt er best å slå av IS når man skal følge bevegelige motiver...
Lenke til kommentar

Om E-M5 og hastighet: I følge Four Thirds User er E-M5 raskere enn oppgitt, de målte i gjennomsnitt 10 bilder per sekund i seriebildemodus.

er en video med demonstrasjon av seriebildeskyting og forskjellige autofokusmodus. Virker som det fortsatt er best å slå av IS når man skal følge bevegelige motiver...

Nå har mange IS løsninger fler modi - en for håndholdt i ro, håndhold panorering horisontalt og handholdt panorering vertikalt. Så det er vel mer riktig og si at man bor velge riktig IS modus?

Lenke til kommentar

Hva baserer du det på?

 

AtW

Ut ifra videoen jeg linket til så det ut som det ble flere skarpe bilder med IS avslått. Selv har jeg erfart at IS har en tendens til å prøve å kompensere for panoreringsbevegelser. Har erfart det selv, ved for eksempel panorering av biler (har vært mange ganger og tatt bilder på Gatebil) får jeg de beste resultatene av å slå IS av...

 

Nå har mange IS løsninger fler modi - en for håndholdt i ro, håndhold panorering horisontalt og handholdt panorering vertikalt. Så det er vel mer riktig og si at man bor velge riktig IS modus?

Ja, det kan man si. Men, erfaringsmessig får jeg ikke så mye hjelp av å bytte stabiliseringsmodus, jf Gatebil-eksempelet overfor. Mine erfaringer (Med E-520 og E-30) er at så lenge man ikke panorerer helt i vater (være seg i stående eller liggende format, med korrekt IS modus) prøver IS å kompensere for panoreringsbevegelsen...

 

Nå er det fullt mulig dette kan karakteriseres som brukerfeil, men jeg har i alle fall ikke fått dreisen på å bruke IS på motiver som rører på seg... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...