Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jau, då forstå seg! Å bo i nærheten av godteributikken kan jo ha sine fordeler! :thumbup:

Det har sine ulemper også ;)

For meg hadde det definitivt vært "bare" fordeler. Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg iallefall ikke brukt penger på en bil (og dermed frigjort midler til mer godteri enn bare på "lørdagskvelden").... laugh.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett de før... er jo ikke et eneste "godt" bilde der. Mener å huske en diskusjon rundt disse bildene på dpreview ... konklusjonen var vel at det var noe som ikke helt stemte med de bildene.. :nei:

Tok en rask titt på de bildene, og de er vel typisk for det resultatet man får når man tar en masse bilder med et kamera man ikke kjenner og noen andre har vært inne å klådd til innstillingene.

Lenke til kommentar

Har sett de før... er jo ikke et eneste "godt" bilde der. Mener å huske en diskusjon rundt disse bildene på dpreview ... konklusjonen var vel at det var noe som ikke helt stemte med de bildene.. :nei:

Tok en rask titt på de bildene, og de er vel typisk for det resultatet man får når man tar en masse bilder med et kamera man ikke kjenner og noen andre har vært inne å klådd til innstillingene.

 

Ok? Har du mulighet til å utdype? Blir det dårligere høy-iso bilder om man ikke kjenner kameraet, mere støy? Jeg skjønner liksom ikke helt at det skal ha så ekstremt mye å si?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok? Har du mulighet til å utdype? Blir det dårligere høy-iso bilder om man ikke kjenner kameraet, mere støy? Jeg skjønner liksom ikke helt at det skal ha så ekstremt mye å si?

Det er en god del innstillinger i kamera som kan påvirke resultatet.

 


  •  
  • Eksponeringskompensasjonen kan være satt slik at kameraet undereksponeringer. (Eller at lysforholdene er slik at kameraet undereksponerer.)
  • Kameraet kan ha en for høy JPEG komprimering - er du sikker på at det er støy ig ikke JPEG artifakter du ser?
  • Hvis gradation er slått på, så vil kamera undereksponere for å hindre overeksponering, og skyggene løftes opp med tilhørende støy.
     

 

Sikkert flere ting som kan kødde det til.

Lenke til kommentar
http://robinwong.blogspot.com/ pågående test av e-m5 ... gleder meg mer og mer jeg nå :)

 

“I cannot believe what I have just said there !! Olympus camera, ISO6400, with no traces of luminance noise, with non-ugly luminance fine grains only. The first time I saw the images, my eyes almost popped out of the sockets too, I know"

Jeg synes det ser ut som det er massive mengder Noise Cancelling og/eller et kraftig AA-filter. (f/8 gir også en del bluring på så stor pikseltetthet som dette. Diffraksjon begynner vel å gjøre seg gjeldende rundt f/4 på denne pikseltettheten.). Men vi får vel mer klarhet i det når det dukker opp skikkelige tester med råfiler som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det ser ut som det er massive mengder Noise Cancelling og/eller et kraftig AA-filter. (f/8 gir også en del bluring på så stor pikseltetthet som dette. Diffraksjon begynner vel å gjøre seg gjeldende rundt f/4 på denne pikseltettheten.). Men vi får vel mer klarhet i det når det dukker opp skikkelige tester med råfiler som utgangspunkt.

Det er nok ikke AA filteret da det skal være veldig svakt.

Lenke til kommentar

Da er del II av E-M5 testen til Robin Wong på nett... Alle bildene er tatt i raw, så konvertert til jpeg i Olympus Viewer 2. Etter å ha tatt bildene nærmere i øyesyn, vil jeg si at dette er veldig bra, helt ærlig har jeg ingen ting å utsette på dette...

OV2 gjør noe rart med filene - eller så er Herr Wong som har surrret det; for det er merkelig støy i enkelte bilder. JPEG artifakter pga for høy komprimering muligens :hmm:

 

Men det som er tydelig, er at farger og DR holder seg overraskende gått på høy ISO - ISO 6400 er helt spiselig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ah, ok. Misforstod noe eg leste i den review saken som linkes over her. Der står det at det er en 16MP four thirds sensor.

 

Har ikke fulgt så mye med på dette nye systemet. Men da regner eg med at det samme gjelder som for alle de andre m43 kamera, at mine linser vil funke med adapter, men ikke veldig bra...

Lenke til kommentar

Hmmm... Er jo nesten flaut å si at man bare har 3 stk her i tråden :p (Det er jo like mange som flere her inne handler i uka)

 

Har kit objektivet, en telesak, 50-150 e.l?

 

Men det viktigste er sigma objektivet, 30mm.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...