Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var OM-D bestilt. Noen flere her som venter?

Ja! Bestilte kit (sort hus med sort objektiv) nesten med det samme den ble lagt inn i FotoVideos sortiment... ;) Før det har jeg egentlig ventet, og spart penger, til noe slikt siden jeg prøvde E-P2 med søker, men savnet innbeygget søker, rask autofokus, mer SLR-liknende ergonomi og bedre byggekvalitet. "Vil ha-følelsen" ble veldig sterk da jeg så de første bildene av OM-D, enda sterkere da jeg fikk se spesifikasjonene, og ikke minst de små testene og brukererfaringene som har dukket opp. Helt sikker ble jeg først da jeg fikk prøve det hos FotoVideo noen uker tilbake. :D

 

Ventetiden føles litt som da jeg ventet på julaften som liten... :p

Lenke til kommentar

Noe å lese mens man venter på OM-D :)

 

http://www.43rumors....ion-comparison/

 

43rumors har jo tatt helt av det siste året, jeg tar meg selv i å besøke sidene omtrent like ofte som mine andre daglige og mer tradisjonelle nettsteder bare for å se om det har dukket opp noe ny spennende sladder :)

 

Hvilket av alle disse Olympus PEN E-kameraene er egentlig det beste (alt tatt i betraktning, både mht. brukervennlighet, bildekvalitet o.a.)??

Jeg vil tro E-p3 i og med at det har vært "toppserien" til digital PEN, men andre kan sikkert fylle på med informasjon her.

 

Da var OM-D bestilt. Noen flere her som venter?

Jeg sitter på gjerdet - er mer interesset i å se den sensoren i en Pen E-P5 kropp.

Den kommer nok garantert :)

Da var OM-D bestilt. Noen flere her som venter?

Ja! Bestilte kit (sort hus med sort objektiv) nesten med det samme den ble lagt inn i FotoVideos sortiment... ;) Før det har jeg egentlig ventet, og spart penger, til noe slikt siden jeg prøvde E-P2 med søker, men savnet innbeygget søker, rask autofokus, mer SLR-liknende ergonomi og bedre byggekvalitet. "Vil ha-følelsen" ble veldig sterk da jeg så de første bildene av OM-D, enda sterkere da jeg fikk se spesifikasjonene, og ikke minst de små testene og brukererfaringene som har dukket opp. Helt sikker ble jeg først da jeg fikk prøve det hos FotoVideo noen uker tilbake. :D

 

Ventetiden føles litt som da jeg ventet på julaften som liten... :p

 

Jeg kjenner meg igjen i dine refleksjoner, dog har ikke jeg hatt muligheten til å fysisk holde den enda. :xmas:

Lenke til kommentar

Da var OM-D bestilt. Noen flere her som venter?

Venter på en silver med 12-50mm! :dribble:

 

Samme her!

Ville dog egentlig ikke ha med objektiv, men prisforskjellen var såpass liten + at jeg ble redd for at ventetiden kunne bli lengre uten kit objektivet?!?

 

Dessuten kan det være kjekt med et værtett objektiv i stallen også :)

Lenke til kommentar

Lurer jeg også litt på. Har egentlig aldri vurdert E husene og olympus var, for min del ikke interessant før PENkameraene kom. (Vel, om en ser bort ifra at jeg hadde OM10 i gamledager da). Jeg ser på en måte ikke hva et E50 vil gi utover det vi allerede har i OMD

 

 

Edit. Da kom jo eks med svaret i mellomtiden

Poenget er som eks nevner - det er for å få rask AF på eksisterende grom-optikk. Samtidig så synes jeg såpas store objektiver passer bedre på et litt større hus.

 

Ja, altså fordi de har speil. Mitt poeng er at speilløst ikke alltid er løsninga. Men når det er sagt så sliter jeg med å se potensialet for Olympus i å holde i live FT når de satser hardt på mFT. Et nytt PEN kamera (EP-n) vil jeg vurdere i fremtiden, ikke Olympus speilrefleks. Jeg forstår godt at eksisterende brukere ønsker nytt hus, men ville ikke regnet med ny optikk.

 

Tror ikke det blir færre PEN modeller. Kanskje ikke så kort levetid på hver modell, men syns det oppsettet de har er fint. Liker ikke OM-D designet så håper de beholder EP-n.

 

Ja jeg ser den der. Synes jo uansett at AF på EP3 er svært bra. Om de har ytterligere forbedret AF på OMD E-M5 (hva kaller vi den) så lover det jo veldig bra.

 

En annen ting jeg lurer på.

Er det mange her som bare kjører på mFT. Eller gjør de fleste som meg og har det som et tilleggskamera til feks canikon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ville dog egentlig ikke ha med objektiv, men prisforskjellen var såpass liten + at jeg ble redd for at ventetiden kunne bli lengre uten kit objektivet?!?

 

Dessuten kan det være kjekt med et værtett objektiv i stallen også :)

For mind del er det og at jeg gjerne vil ha et værtett objektiv, men også en litt mer fleksibel zoom sammen med fastoptikken min, mulig jeg kjøper en m.ZD 40-150 for å ha sammen med det for fleksibilitetens skyld.

 

Er det mange her som bare kjører på mFT. Eller gjør de fleste som meg og har det som et tilleggskamera til feks canikon.

Jeg bruker vel egentlig bare mFT nå om dagen, sjelden jeg gidder å dra med E-30 + div ut. Eneste grunnen til at jeg fortsatt har FT-utstyret er vel at jeg er treig til å selge ting... :p

Lenke til kommentar

For mind del er det og at jeg gjerne vil ha et værtett objektiv, men også en litt mer fleksibel zoom sammen med fastoptikken min, mulig jeg kjøper en m.ZD 40-150 for å ha sammen med det for fleksibilitetens skyld.

 

Veldig fan av fast optikk selv :)

Det har sikkert vært nevnt her før, men jeg kjøpte også nylig 14mm pannekaka ny på e-bukta for under 1000,- lappen. De selger ut hundrevis av pannekaker der nå.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på.

Er det mange her som bare kjører på mFT. Eller gjør de fleste som meg og har det som et tilleggskamera til feks canikon.

Jeg sitter veldig mye og tenker på om jeg skal bestille OM-D E-M5, kvitte meg med D3'en for så å vente på at D4 skal bli tilgjengelig for vanlige folk. I så tilfelle ville jeg gjerne ha tak i ett adapter som støtter G objektiver, vet ikke om de finnes dog. Kona mi har også GF1 med 20 pancake og 45 macro, så micro 4/3rds ville passet godt som ett lett alternativ til det tunge Nikon utstyret jeg har pr. dags dato.
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på.

Er det mange her som bare kjører på mFT. Eller gjør de fleste som meg og har det som et tilleggskamera til feks canikon.

Kjører full pakke i tillegg , med OlyNikoCan i ymse varianter (i prioritert rekkefølge)!

Har aldri kommet så langt at jeg har bestemt meg for kun det ene eller det andre eller sågar flere! ;)

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på.

Er det mange her som bare kjører på mFT. Eller gjør de fleste som meg og har det som et tilleggskamera til feks canikon.

Jeg kjører en blanding av µ-4/3 og 4/3. Har Panasonic GF1 og GH2, Olympus E-420, E-30 og E-P1.

 

Ser at det er litt vel mye, så har tenkt å bli kvitt GF1 og E-420. Kommer nok til å kjøre kombinert en stund fremover. Men om det blir en ren overgang til µ-4/3 etterhvert eller om 4/3 utstyret blir erstattet av noe annet, vet jeg ikke enda.

Lenke til kommentar

Sensoren? Det er oppløsningen til optikken de sammenligner.

 

Men for å svare på spørsmålet, med riktig optikk, så overbeviser den greit på oppløsning ja. Bedre enn 16 Mp-sensoren til Olympus i følge tester. F.eks lw/ph-testene hos photozone. Der topper de fleste mFT-objektivene ut på ca 2400 lw/ph, mens de beste NEX-objektivene topper ut på ca 2800 lw/ph. For ordens skyld gjør den det også vesentlig bedre på andre områder også. Det er kun forgjengeren, en Sony 16 Mp sensor, som er på høyde med 24 Mp-sensoren på blant annet støy og dynamikk, hvis vi ser bort i fra ennå større sensorer.

 

Men som sagt: Det er optikken de tester der, ikke sensorene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men for å svare på spørsmålet, med riktig optikk, så overbeviser den greit på oppløsning ja. Bedre enn 16 Mp-sensoren til Olympus i følge tester. F.eks lw/ph-testene hos photozone. Der topper de fleste mFT-objektivene ut på ca 2400 lw/ph, mens de beste NEX-objektivene topper ut på ca 2800 lw/ph. For ordens skyld gjør den det også vesentlig bedre på andre områder også. Det er kun forgjengeren, en Sony 16 Mp sensor, som er på høyde med 24 Mp-sensoren på blant annet støy og dynamikk, hvis vi ser bort i fra ennå større sensorer.

Enig med Simen1, på sensortester gjør 24MP-sensoren det veldig bra og er klart en av de aller beste 1.5 crop sensorene. Og skalert ned til 16MP (eller printet i samme størrelse) er den omtrent på høyde på støy også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...