Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men som sagt: Det er optikken de tester der, ikke sensorene.

Det er "optikken brukt på en spesifikk sensor" som testes hos Photozone. Og dpreview. Og DxO. Og ..

Det er alltid i kontekst av en sensor.

 

Men har egentlig den 24Mpx sensoren til Sony egentlig overbevist i det hele tatt?

Tjah - på A77 er den helt toppers! Problemet med den er at det tykke laget med glass oppå sensoren gir dårlig ytelse når lysstrålene kommer veldig skrått - dette gjelder spesielt hvis registeravstanden er kort (som på NEX), på stor blender og når optikken har kort registeravstand (Optikk med E-fatning, ultravid Leica M-optikk via adapter) - gir fargestikk og softhet.

Lenke til kommentar

Mener det er den eks har - funger overraskende greit. Helt klart billig moro avdelingen.

Eg kjøpte det også, sidan det er så billeg. Det er jo ikkje alt ein kan bruke fisheye til, men det er artig, og det er jo også veldig god kvalitet til å vera så billeg. (Eg har litt problem med at fingrane mine av og til dukkar opp i bileta, men det er jo fordi eg ikkje heilt har vent meg til kor sprø biletevinkel det faktisk er, og så er jo objektivet ganske kort...)

Lenke til kommentar

Noen her som har gått til innkjøp av Samyang 7,5mm fisk-øye? Billig morro eller bare tull?

Plasserer den definitivt i billig-moro-avdelingen... :) Her er noen eksempler:

 

Kan fint brukes til macro, hvis du har nerver til det... Her var det vel nesten så slangen sleika på frontelementet... :p Brukte FL-50R trådløst

P1310520.jpg

 

P1310543.jpg

 

Bilde tatt på forrige Akamtreff i Oslo:

P4031060.jpg

 

Bilde jeg tok hjemme i Askim, her flomløpet ved Kykkelsrud kraftstasjon:

P4041161.jpg

 

Funker faktisk greit i motlys og, selv om det var håpløst å bruke skjermen på E-PL1 til å fokusere, måtte bare blende ned til f11 og satse på det beste... :p

P4041148.jpg

 

Mener det er den eks har - funger overraskende greit. Helt klart billig moro avdelingen.

Eg kjøpte det også, sidan det er så billeg. Det er jo ikkje alt ein kan bruke fisheye til, men det er artig, og det er jo også veldig god kvalitet til å vera så billeg. (Eg har litt problem med at fingrane mine av og til dukkar opp i bileta, men det er jo fordi eg ikkje heilt har vent meg til kor sprø biletevinkel det faktisk er, og så er jo objektivet ganske kort...)

Ja, det er ikke så reint sjeldent at jeg har måttet klippe bort litt av mine fingre og føtter her og der... :p Ellers, så kan den brukes til så mangt Hvis man passer godt på hvor man har horisonten, og hva man har i hjørnene, evt kutte hjørnene litt så kan den faktisk brukes som en "vanlig" ekstremvidvinkel, ellers så er det greit å bruke distorsjonen til å overdrive et perspektiv, jf det første slangebildet...

Lenke til kommentar

Ser bra ut det der, eks. Ser at mange testere klager på knappene til E-M5. Skal man kanskje avvente kjøp til versjon #2 kommer ut? Olympus lanserte E-P2 ikke lenge etter E-P1, kanskje de gjør noe lignende med E-M5.

 

 

Apropos billig optikk etc.

 

Sigma 19mm F2.8 EX DN koster 1500kr.

 

Sigma 30mm F2.8 EX DN koster 1500kr.

 

+ rundt 25 MicroFourThirds optikk fra 1000 til 8500kr.

 

 

For ca. 4500kr. kan man få seg en GF3 inkl. 14-42mm + Sigma 19mm f/2.8

En fin startpakke for de som kommer rett fra kompaktverden.

 

Spanderer man 2000kr mer på kamera får man G3 inkl. 14-42mm + Sigma 19mm f/2.8

 

 

Edit: Hvis jeg befinner meg i Oslo/Fotovideo så er sjansen for at jeg går ut med en eller begge de Sigma objektivene meget stor. Bare for at det er billig :p

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Er det noe som er helt sikkert, så er det at det kommer flere modeller. De blir sikkert bedre også.

Selv om, etter å ha studert utallige billedrigger, så klarer jeg ikke se forskjell på hvilket kamera bildene er tatt med.

Ingen "feier" gulvet med en annen modell ihvertfall.

 

En forklaring på disse knappene på E - M5, er at det er vann-forseglingen som gjør knappene litt "annerledes".

Det finnes da ellers ingen grunn for at knappene skulle være noe verre på denne modellen, enn på tiligere Pen modeller.

Lenke til kommentar

Jeg er meget positvt overrasket over Samyang 7,5mm fish-eye. Utrolig godt objektiv for så lite penger. Jeg har eid ett fish-eye objektiv tidligere, det var et Pentax 10-17mm fish-eye. Sammenligner man disse to objektivene så knuser Samyang Pentax på bildekvalitet og pris.

 

Utrolig lite CA/purple fringing iforhold til Pentax 10-17mm. Jeg setter Samyangen på f/5,6-f/8 og fokus på uendelig minus 1-2mm, så er det bare å komponer og klikk :)

 

 

7076834409_4fbaa31be0_b.jpg

Lenke til kommentar

Du bruker kameraene for mye. Gjør som meg, selg de før de har rundet 2000 eksponeringer :p

He-he. Du har ikke klart å slutte med det enda, skjønner jeg.

 

Flaks, da kan du få deg noe nytt, sikkert ikke mange dagene til E-M5 kommer inn nå. Men du burde vel reklamere på den. Det må jo være mindre enn to år.

Nå vet jeg ikke om jeg vil ha en E-M5 enda ...

 

Nå er jeg usikker på hvorfor den døde - men den var jo med på Oktoberfesten i fjor (den i Tyskland) og etter det, så den vært litt rar. (Ble sølt øl på den).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...