Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Klokka er halv 11 og ingen har nevnt at GF5 er lansert enda?

 

Ikke at det ser ut til å være mye å rope ut om, en del av funksjonaliteten fra G3 pakket inn i samme hus som GF3. 12MP sensor som påstås å være ny og bedre enn de gamle 12MP-sensorene. Fortsatt ganske forkrøplet hus, men det er vel som forventet etter at GX1 kom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker egentlig ganske godt GF3, kanskje GF5 kunne vært noe om det blir litt billigere, hadde kanskje vært litt kult å ha som festkamera, men vet ikke om det er så mye vits, er ikke så enormt mye mindre enn andre mFT-varianter. Får se hvor billig det blir med 14-42X-objektivet. Spennende å se hvordan det er på høy-ISO.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spennende å se hvordan det er på høy-ISO.

 

Ja, forhåpentligvis har de gjort noe med Iso-ytelse også, og ikke bare bedre utlesingshastighet for raskere AF slik det var med de siste Pen-modellene. Skulle gjerne sett mulighet for bruk av søkeren til GX1 også, men det var det vel ikke plass til.

Lenke til kommentar

The end is near for 4/3. Se her Gir mening, syns nå jeg. Olympus bør fokusere på m4/3

Nå nevnes vel ikke 4/3 i intervjuet, så det er ikke godt å si hva han egentlig mener om den serien. Det som ble nevnt er billige digitalkameraer - de er det jo 13 av på dusinet for tiden, så det er lurt å kutte ned der.

Lenke til kommentar

Nå nevnes vel ikke 4/3 i intervjuet, så det er ikke godt å si hva han egentlig mener om den serien.

Jeg forstår intervjuet på samme måte som Tomsi42, at det først og fremst er kompaktkameraer de vil kutte. For min del kunne de godt redusert antall Pen-modeller fra tre til to også, behold den minste og slå sammen det beste fra de to andre. Men Olympus har en årelang tradisjon med å gi tvetydige intervju og komme med motstridende info så jeg har nesten gitt opp å tolke noe som helst av det Olympus sier.

Lenke til kommentar

The end is near for 4/3. Se her Gir mening, syns nå jeg. Olympus bør fokusere på m4/3

Nå nevnes vel ikke 4/3 i intervjuet, så det er ikke godt å si hva han egentlig mener om den serien. Det som ble nevnt er billige digitalkameraer - de er det jo 13 av på dusinet for tiden, så det er lurt å kutte ned der.

 

Er det andre enn spesielt interesserte som kjøper 4/3 for tida?

Lenke til kommentar

Er det andre enn spesielt interesserte som kjøper 4/3 for tida?

Har det vært noen andre enn spesielt interesserte som har kjøpt 4/3 noen gang da? Det er en del der ute som har investert i de dyrere 4/3 objektivene som gjerne vil ha nye hus. Jeg kunne godt tenke meg en E-50 - E-30 hus med sensoren til E-M5. Hadde kjøpt den tvert.

Lenke til kommentar

Er det andre enn spesielt interesserte som kjøper 4/3 for tida?

Har det vært noen andre enn spesielt interesserte som har kjøpt 4/3 noen gang da? Det er en del der ute som har investert i de dyrere 4/3 objektivene som gjerne vil ha nye hus. Jeg kunne godt tenke meg en E-50 - E-30 hus med sensoren til E-M5. Hadde kjøpt den tvert.

 

Hvorfor? Kan du ikke bare bruke en adapter. Siden 4/3 ikke er noe FF, ei heller DX-crop størrelse, hvorfor skal Olympus produsere det? Fordi de har speil? ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor? Kan du ikke bare bruke en adapter. Siden 4/3 ikke er noe FF, ei heller DX-crop størrelse, hvorfor skal Olympus produsere det? Fordi de har speil? ;)

Å Bruke FT-optikk på mFT hus med adapter fungerer greit det, bortsett ifra forkrøplet autofokus. FT-objektiver er optimalisert for fasebasert autofokus og er derfor ganske treige og jager en hel del på hus som bruker kontrastbasert autofokus, hvilket mFT-hus gjør. Hvordan det arter seg kommer godt frem i

. På tross av at 40-150 og 14-54II skal fungere greit på mFT med adapter, jager de en hel del og er langt tregere enn dedikerte mFT objektiver. Til og med 50-200 SWD (som sammen med 12-60 er godt kjent for å være lynrask) blir treg her... Man kan også glemme følgefokus med FT-objektiver på mFT-hus. Derfor blir den eneste løsningen å bruke et ordentlig FT-hus.

 

Når det gjelder det Olympus har uttalt seg her, så tolker jeg og det dithen at de vil kutte ut en hel del modeller, da tror jeg at de kommer til å kvitte seg med en hel del kompakter først og fremst. De kan også redusere Pen-sortimentet til to hus, og beholde kun et FT-hus, det blir nok uansett kun for å tilfredsstille eksisterende brukere. Nå sa også Olympus' produktsjef (Toshiyuki Terada) for en stund tilbake at det var noe under utvikling på FT-fronten og det er nok mest sannsynlig et hus. Burde uansett være en smal sak for Olympus å plassere innmaten til E-M5 inn i et E-30 eller E-5 hus, selv om det uasett vil bli solgt i forholdsvis lavt volum.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Er det andre enn spesielt interesserte som kjøper 4/3 for tida?

Har det vært noen andre enn spesielt interesserte som har kjøpt 4/3 noen gang da? Det er en del der ute som har investert i de dyrere 4/3 objektivene som gjerne vil ha nye hus. Jeg kunne godt tenke meg en E-50 - E-30 hus med sensoren til E-M5. Hadde kjøpt den tvert.

 

Lurer jeg også litt på. Har egentlig aldri vurdert E husene og olympus var, for min del ikke interessant før PENkameraene kom. (Vel, om en ser bort ifra at jeg hadde OM10 i gamledager da). Jeg ser på en måte ikke hva et E50 vil gi utover det vi allerede har i OMD

 

 

Edit. Da kom jo eks med svaret i mellomtiden

Endret av ramses
Lenke til kommentar

Ser nå at jeg har oversett ett viktig punkt i speclista på GF5 - Panasonic har endelig fått på plass 920.000-punkters skjerm. I og med at de introduserer det på den laveste modellen bør det være grunn til å forvente at det blir standard på alle panasonics mft-kameraer fremover, og det blir i så fall en viktig oppgradering i kommende GH3. Hvis de i tillegg får på plass fokus peaking (som Sony har på enkelte NEXer) så kommer jeg til å trykke kjøp den dagen det kommer ut :)

Lenke til kommentar

Lurer jeg også litt på. Har egentlig aldri vurdert E husene og olympus var, for min del ikke interessant før PENkameraene kom. (Vel, om en ser bort ifra at jeg hadde OM10 i gamledager da). Jeg ser på en måte ikke hva et E50 vil gi utover det vi allerede har i OMD

 

 

Edit. Da kom jo eks med svaret i mellomtiden

Poenget er som eks nevner - det er for å få rask AF på eksisterende grom-optikk. Samtidig så synes jeg såpas store objektiver passer bedre på et litt større hus.

Lenke til kommentar

Lurer jeg også litt på. Har egentlig aldri vurdert E husene og olympus var, for min del ikke interessant før PENkameraene kom. (Vel, om en ser bort ifra at jeg hadde OM10 i gamledager da). Jeg ser på en måte ikke hva et E50 vil gi utover det vi allerede har i OMD

 

 

Edit. Da kom jo eks med svaret i mellomtiden

Poenget er som eks nevner - det er for å få rask AF på eksisterende grom-optikk. Samtidig så synes jeg såpas store objektiver passer bedre på et litt større hus.

 

Ja, altså fordi de har speil. Mitt poeng er at speilløst ikke alltid er løsninga. Men når det er sagt så sliter jeg med å se potensialet for Olympus i å holde i live FT når de satser hardt på mFT. Et nytt PEN kamera (EP-n) vil jeg vurdere i fremtiden, ikke Olympus speilrefleks. Jeg forstår godt at eksisterende brukere ønsker nytt hus, men ville ikke regnet med ny optikk.

 

Tror ikke det blir færre PEN modeller. Kanskje ikke så kort levetid på hver modell, men syns det oppsettet de har er fint. Liker ikke OM-D designet så håper de beholder EP-n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...