Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Konseptet du skisserer er jo ikke vanskelig å forstå, men det jeg ikke forstår er at andelen støy endrer seg om man feks bare tar å kutter av en fjerdedel av enn FF-sensor og stapper det inn i ett mFT-kamera.

Det er fordi du tuller med et konsept "andel støy" du har funnet på selv.

 

Tenk heller på støyen som "støykorn" - hvis du forstår prinsippet jeg skisserte - så blir alle "støykornene" mindre i forhold til hele bildet, og dermed blir hvert støykorn mye mindre plagsomt i forhold til hele bildet, og så blir det mindre støy i bildet. Store støykorn = plagsomt, små støykorn = ikke plagsomt.

 

Støy er ikke noe "andel støy", det er "størrelse på unøyaktigheter".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så er det ganske åpenbart at selv om størrelsen på støyen spiller inn, så er det ikke den eneste faktoren som avgjør hvor mye støy det er. For det andre, skulle man tro skalering og liknende metoder kunne bli brukt for å gjøre punktene mindre?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det handler om statistisk utvalg. Jo færre fotoner man har til rådighet jo mindre statistisk utvalg har man for å bestemme intensiteten på hver kvadratmikrometer sensor, uavhengig av hvor store pikslene måtte være.

 

Så kan man bedre statistikken for intensitet ved å øke antall kvadratmikrometer per piksel, tenk piksel binning. Men konsekvensen av det er nødvendigvis færre piksler på bildeflaten, med mindre man skalerer opp størrelsen på bildeflaten like mye.

Lenke til kommentar

Hvis dette kan bekreftes med DxoMarks testmetododikk så begynner det å smake fugl. Denne DR-en er ikke langt unna de beste APS-C og 24x36mm-sensorene. Men så er jo ikke DR så avhengig av sensorstørrelse på samme måte som ISO-støy. Det hadde vært interessant med en tilsvarende kurve for støy også. Gjerne ved 18% eksponering og skalert ned til 8 Mp så testmetodikken ligner mest mulig å DXomark sin.

 

Jeg har spurt om det før, og forsåvidt har folk forsøkt å forklare meg det også, men jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor ISO-støy skal være så avhengig av sensorstørrelse :( Men sbsolutt interessante data. Sannsynligheten for kjøp begynner å bli svært høy for min del, selv om jeg kjøpte EP2 for bare 18 måneder siden.

 

AtW

 

Svaret er så kjedelig som matematikk som ingen produsent slipper unna - jo mindre hver pixel er og plassen mellom hver jo mer støy vil dette lage. Dette er hovedgrunnen til at feks Nikon D3/D700 tåler mye høyere ISO enn Nikon D300 som har samme MP antall.

 

For å få mest ut av en mindre sensor/mange MP så bruker kameraene støyfjerning på software nivå, som også gir ulike resultat i sammenligningstester. Dette er ett kompromiss hvor man må velge hvor mye støy vs detaljer som er igjen i bildet. Bilder som er "støyfrie" vil som oftest se mye mer uskarpe (softet) ut og detaljene forsvinner, mens de som bruker mer moderat støyfjerning vil ha mer synlig støy i bilde men det gir mer detaljer og skarphet.

Lenke til kommentar

Var for noen minutter siden over hos min bror som nettop har kommet hjem fra USA og hentet disse:

 

P3020154.jpg

 

Alle er kjøpt fra keh.com. Adapteret fra B&H. Men jeg ser at jeg har gjort en tabbe, det er ingen av dem som har verken front eller bakdeksel. Hvor kan jeg få tak i slikt til Olympus OM...?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg FL300R-blitzen i dag, og har prlvd meg litt på blitz, men jeg er litt grønn, så jeg lurer på noen ting:

 

Jeg kan stille slow limit, og x-sync-hastighet, jeg skjønner førstnevnte, det er den laveste lukkertiden den går ned til med vanlig blitz. Jeg trodde førstnevnte var den høyeste lukkertiden den gikk til, men det hele er litt underlig i praksis for meg, ihvertfall i A-mode. Om jeg feks setter slow limit på 1/50, så blir nesten alle bilden på 1/50, uansett om jeg setter opp blenderåpningen, eller øker isoen. Den eneste måten å overstyre det på virker til å være å bruke shutterpriority. Er det noe jeg har misforstått? I manualen står det også nevnt manual mode, men det virker ikke til å være ett valg i EP2, er det noen som vet noe om det?

 

Ellers så blir det ofte litt "kaldt" med blitzen selv om det ser bedre ut enn innebygd blitz. Er det noen jeg kan gjøre med dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om EP-2 virker omtrent som andre kameraer med mulighet for ekstern blits, så vil det forsøke å eksponere for bakgrunnen som om du ikke hadde blits i A, S eller P-modus, og så bruke blitsen til å opplyse forgrunnen riktig. Dersom bakgrunnen er mørk vil det bety at kameraet velger den tregeste lukkertiden du har gitt det lov til. Dersom du vil ha full kontroll på eksponeringen av bakgrunnen, sett blender og lukker manuelt (M-modus) og la blitsen kjøre på auto for å få rett eksponert forgrunn.

Lenke til kommentar

(Og viss det er "manual mode" på blitsen du meiner, så er det i alle fall på E-P3 dei vala som heiter "full", 1/2, 1/4, 1/8, etc.)

 

Ok, da er det EP2 som er "Problemet", hos meg er det kun, auto, fill, red-eye, slow, slow2, og slow red-eye jeg kan velge. Men håper jeg snart får en E-M5, og da er jo problemet løst :)

 

AtW

 

Om EP-2 virker omtrent som andre kameraer med mulighet for ekstern blits, så vil det forsøke å eksponere for bakgrunnen som om du ikke hadde blits i A, S eller P-modus, og så bruke blitsen til å opplyse forgrunnen riktig. Dersom bakgrunnen er mørk vil det bety at kameraet velger den tregeste lukkertiden du har gitt det lov til. Dersom du vil ha full kontroll på eksponeringen av bakgrunnen, sett blender og lukker manuelt (M-modus) og la blitsen kjøre på auto for å få rett eksponert forgrunn.

 

 

Ok, tusen takk for tips det oppklarer endel.

 

Ellers fant jeg ut at å ha solblender på vindvinkel når man tar bilder på kort avstand med blitz ikke funker så bra, en ganske tydelig skygge. En annen ting som ikke funker så bra er å bounce blitz når man tar bilder i portrettmodus.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

(Og viss det er "manual mode" på blitsen du meiner, så er det i alle fall på E-P3 dei vala som heiter "full", 1/2, 1/4, 1/8, etc.)

Ok, da er det EP2 som er "Problemet", hos meg er det kun, auto, fill, red-wyw, slow, slow2, og slow red-eye jeg kan velge. Men håper jeg snart får en E-M%, og da er jo problemet løst :)

Så rart. Kanskje fordi blitsane som eksisterte då E-P2 kom ut alle hadde innstilling for manuell blitsstyrke på sjølve blitsen. (FL-36R har i alle fall dette. Veit ikkje med FL-14, etc.)

Lenke til kommentar

Er det mange her som har PanLeica 25/1.4 til m43's?

 

Meget godt objektiv, men den lyden blenderen lager er utrolig irriterende!

 

Tok

 

Ut i fra det jeg har lest så er det kun på Olympus kameraer man får denne irriterende lyden, visstnok så må Olympus lage en Firmwareupdate for å fikse dette.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg har lest så er det kun på Olympus kameraer man får denne irriterende lyden, visstnok så må Olympus lage en Firmwareupdate for å fikse dette.

Det høres egentlig ganske så sannsynlig ut. Jeg merker at Panasonic objektivene oppfører seg anderledes på Olympus hus enn på Pansonic husene jeg har.

Lenke til kommentar

E-M5 har dukka opp på nettsidene til Fotovideo no. 10395,- for 12-50-kit og 8895,- for berre kropp. (Dette er litt billegare enn først meldt, meiner eg.)

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Olympus/Olympus-OM-D-E-M5-m-EZ-M12-50mm-S%C3%B8lv--129250-p0000151374.aspx

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Olympus/Olympus-OM-D-E-M5-Hus-s%C3%B8lv--129248-p0000151372.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...