Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Makro blir det siste jeg kjøper og ebay-/tullkjøp skal jeg holde til et minimum. Nå blir det et eller to m43's hus og en liten samling med god optikk; 12/2, 25/1.4, 45/1.8 og 75/1.8

XZ-1 kan brukes til nærbilder og slikt. Har t.o.m. VF2 liggende, kan brukes på XZ-1, E-P2 og OM-D :D

 

 

Ufattelig hvor stort m43's systemet er blitt siden jeg hadde E-P2 og GF1, den optikken som er kommet det siste året har fått meget god score på tester etc.

 

Er spent på PanLeica'en selv. Har hatt den til FT og 20/1.7 kjøper jeg ikke på nytt igjen. Vil ha noe jeg ikke har hatt før, pluss at prisforskjellen mellom 20/1.7 og 25/1.4 er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt finne på å svi av 5-6K for en makro, men noen hundrelapper på 44-2 gidder jeg ikke. 44-6 derimot, den jeg hadde var meget bra. Makro er noe jeg er meget usikker på, skal se hvordan den nye til Olympus blir. Skal prøve å være litt forsiktig med innkjøp framover. Fikk meg billån idag, flere utgifter, høyere forsikring.... kunne man ikke bare vinne litt i lotto :roll:

Lenke til kommentar

Vurderer M43 over X-Pro1 grunnet pris, AF hastighet og tilgjengelighet.. E-M5 er uaktuelt da jeg synes det er forferdelig stygt. E-P3 med 12/25/45 og VF-2 kanskje? Koster jo ca det samme som X-Pro1 med 18 og 35..

Tror ikek du blir fornøyd med E-P3 sensoren. Da er nok Panasonic GX1 et bedre alternativ. 20mm f/1.7 kan vurderes istedet for 25mm f/1.4

 

Bilde av to lekre kameraer.

Det sier seg selv - ingenting er bedre en OM2 ...

Lenke til kommentar

Kan godt finne på å svi av 5-6K for en makro, men noen hundrelapper på 44-2 gidder jeg ikke. 44-6 derimot, den jeg hadde var meget bra. Makro er noe jeg er meget usikker på, skal se hvordan den nye til Olympus blir. Skal prøve å være litt forsiktig med innkjøp framover. Fikk meg billån idag, flere utgifter, høyere forsikring.... kunne man ikke bare vinne litt i lotto :roll:

Jeg har Panasonic Leica 45mm f/2.8 Macro - kan anbefales. Har hørt rykter om at den egner seg som makro også ;)

Lenke til kommentar

Ja, ser veldig lovende ut. :dribble:

 

Jeg var innom FotoVideo i går og førhørte meg litt om pris og tilgjengelighet på E-M5. De visste fortsatt ingen ting om når det ville komme på lager, ei heller endelig pris. Med tanke på at det ligger ute til forhåndsbestilling hos en hel del andre aktører, syns jeg det er noe rart at de ikke har noe tilsvarende. Eller er det Olympus Norge som har vært sløve med informasjonen her? :hrm:

 

Har tenkt meg en tur innom Japan Photo på Byporten i morgen, får høre der, om de vet noe mer...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Jeg var innom FotoVideo i går og førhørte meg litt om pris og tilgjengelighet på E-M5. De visste fortsatt ingen ting om når det ville komme på lager, ei heller endelig pris. Med tanke på at det ligger ute til forhåndsbestilling hos en hel del andre aktører, syns jeg det er noe rart at de ikke har noe tilsvarende. Eller er det Olympus Norge som har vært sløve med informasjonen her? :hrm:

Virker ikke som FotoVideo er veldig keene på Olympus. Men det kan jo være fordi Olympus ikke er keene på FotoVideo av en eller annen grunn.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg var innom FotoVideo i går og førhørte meg litt om pris og tilgjengelighet på E-M5. De visste fortsatt ingen ting om når det ville komme på lager, ei heller endelig pris. Med tanke på at det ligger ute til forhåndsbestilling hos en hel del andre aktører, syns jeg det er noe rart at de ikke har noe tilsvarende. Eller er det Olympus Norge som har vært sløve med informasjonen her? :hrm:

Virker ikke som FotoVideo er veldig keene på Olympus. Men det kan jo være fordi Olympus ikke er keene på FotoVideo av en eller annen grunn.

Dei sel vel meir (tenar meir på) Canikon. Men så lenge dei tar inn Olympus-tinga så er det greit for meg. Dei har betre utval i Olympus-ting enn andre butikkar til lands, virkar det som.

 

Pris, @eks:

http://www.fotomagasinet.no/2012/02/prisen-pa-olympus-om-d-er-klar/

Lenke til kommentar

Ja, ser veldig lovende ut. :dribble:

 

Jeg var innom FotoVideo i går og førhørte meg litt om pris og tilgjengelighet på E-M5. De visste fortsatt ingen ting om når det ville komme på lager, ei heller endelig pris. Med tanke på at det ligger ute til forhåndsbestilling hos en hel del andre aktører, syns jeg det er noe rart at de ikke har noe tilsvarende. Eller er det Olympus Norge som har vært sløve med informasjonen her? :hrm:

 

Har tenkt meg en tur innom Japan Photo på Byporten i morgen, får høre der, om de vet noe mer...

 

Ja jeg vet, var jo der med deg ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt noe fart over det, men Olympus Norge hadde jo nesten ingen igjen på dette området, og ble underlagt sverige. Det kan forklare litt laber entusiasme/tilgang til Olympus i butikkene.

Forøvrig så er jeg skuffet over både Japan Photo og FotoVideo. Masse kø, har ikke siste modeller, og hvis de har det er de hvertfall ikke ladet så man kan prøve. Og hvis de er det har de ikke minnekort. Da er liksom poenget med butikk borte for meg, det kan faktisk hende jeg er villig til å betale en hundrelapp eller to ekstra for litt service og å få kamera der og da.. Ble nesten litt avsporing det der gitt..

Anyway, på en måte håper jeg E-M5 kommer snart, men på en annen side håper jeg det tar lang tid så jeg slipper å bruke mye penger på noe som blir brukt for lite.. :p

Lenke til kommentar

Interresant sammenligning av NEX7 og GX1:

http://www.mikekobal.com/blog/?p=3459

 

Snedig at GX1 vinner på fokushastighet, selv med den ur-treige 20mm'eren påmontert. Samtidig faller GX1 kraftig igjennom på sensorkvalitet, og særlig dynamikkomfang, som har vært den store svakheten med alle m43-sensorer hittil.

Å si at GX1 faller kraftig igjennom på sensorkvalitet, blir bare tøys. Testen siterer kun DxoMark rått og kommer ikke med noen relle bevis på den påstanden. Jeg er ikke uenig i at Sony sin sensor er bedre, men den er ikke så fantastisk mye bedre at m-4/3 sensorene blir ubrukelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...