Gå til innhold

Ferdighetsknapper til førsteklassinger


Anbefalte innlegg

Det fins faktisk barn som er motivert til å prestere på skolen. Skal man fostre denne motivasjonen, eller skal man drepe den ved å fortelle at uansett hva du gjør skal du ikke være bedre enn andre?

 

Dette er bare tullete slagorddebatt uten noe som helst saklig innhold. Selvfølgelig skal vi fostre denne motivasjonen, det er /ingen/ som ønsker noe annet. Selvfølgelig er det /ingen/ som sier at vi skal si at "uansett hva du gjøre skal du ikke være bedre enn andre". Det er da ingen som har hevdet noe av dette? Selvfølgelig ønsker vi flinke elever! Selvfølgelig skal vi støtte, oppmuntre og hjelpe flinke elever! Spørsmålet er igjen: Hvilke /virkemidler/ skal vi bruke for å heve det /totale nivået/. Det er /ingen/ dokumentasjon på at denne typen virkemidler har noen som helst positiv effekt, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Motivasjonen må fostres, du kan ikke bare ta den for gitt. Man er motivert til å starte med idrett, men å fortsette krever arbeid fra trener og lag.

 

Det fins faktisk barn som er motivert til å prestere på skolen. Skal man fostre denne motivasjonen, eller skal man drepe den ved å fortelle at uansett hva du gjør skal du ikke være bedre enn andre?

 

Det som er greit med idrett er at man kan slutte så fort man ikke liker det. Det finnes et hav av idretter og velge mellom hvis man ikke skulle like en idrett. Motivasjonen kommer naturlig som en konsekvens av selve aktiviteten; man trenger ikke å legge innsats i å fostre motivasjonen en gang. (Blir som tvangsekteskap: "Du vil lære å elske den mannen" eller noe...) Du vet at det finnes folk som driver med idrett uten å ha ambisjoner om å bli "best mulig"? Man driver med en idrett for idrettens skyld.

 

Er man lei av skolen, så kan liksom ikke bare finne en annen type skole. Det er ikke stor variasjon i hva skole er som aktivitet sammenlignet med idrett, desverre. Pensummet skal inn. Og man kan liksom ikke bare droppe ut heller, da man havner på bunnen i samfunnet.

 

Jeg tror at skole, som aktivitet, blir sett på som et nødvendig onde av folk flest. Jeg tror at det er ytterst få som faktisk liker skolen, og jobber frivillig med skole på fritiden. At de aller fleste skal graderes i noe i de aldeles ikke liker er en spire til mistrivsel.

Lenke til kommentar
Jeg tror ærlig talt ikke det å dele ut gull, sølv og bronsemedaljer til smårollinger kommer til å ha en spesiellt stor effekt. Det hadde vært mer interessant å se noen virkelige bidrag og tanker til skolepolitikken fra høyre.

 

vel... om du hadde tatt deg frithet til å gått inn på Høyres hjemmeside og klagd deretter på hva du er uenig i har du hvertfall kjent litt mer av politikken. har stor tro på at selv det partiet du liker så er det enkelte punkter du er uenig i =)

Lenke til kommentar
Har gjort det og. Idretten er veldig flink til å motivere barn og voksne til å prestere. Det er ikke utenkelig at dette vil fungere i utdanning også. Jeg syns det er verdt å prøve.

 

For det første: Det er stor forskjell på frivillig idrett og skole for alle.

 

Det er da nok av paraleller som kan trekkes. Selv i idrett, ta fotball for eksempel. Så er det ikke akkurat treningsøktene som er de gøyeste. De fleste er med for å kunne få spilt senere, eller delta på konkurranser. Noe man finner i de fleste idrettene. Konkurranse på trening, kappløp eller lignende, medfører hardere arbeid og et ønske om å oppnå noe. Fag på skolen blir fort sett på som kjedelig ja, men konkurranseånden gjør at man ønsker å gjøre det bedre, ikke nødvendigvis fordi faget er morsomt og man vil bli bedre. Men fordi konkurranseinnstinktet slår inn.

 

For det andre: Hvor mange er det ikke som faller fra innen den organiserte idretten hvert år? Konkurranseidretten passer for de som er flinke til å konkurrere. Ikke alle de andre.

 

Det finnes selvfølgelig de som ikke er flinke nok innenfor en idrett, det er kanskje derfor vi også har divisjoner. Skulle tatt seg ut om alle spilte på samme nivå. Konkurranse hever de som ønsker å konkurrere ja, men det trykker da vitterlig ikke ned de som ikke har samme konkurranseinnstinkt. De havner bak, men de havner bak fordi de ikke har samme iveren eller klarer å takle høyere utfordringer.

 

 

For det tredje: Man må skille mellom øving og prestasjon. Idretten belønner kun prestasjon (i forhold til medaljer etc.)

 

Når man tar med eksemplet med treningsøkter er jo det forsåvidt feil. På lavere nivå (og generelt) lønnes innsats betraktelig. Det lønner også prestasjon selvfølgelig. Er du under inntrykket av at man skal gi lik belønning til de som lykkes og de som ikke lykkes fordi sistnevnte "prøvde"?

 

For det fjerde: Å prestere innen idrett har lite til felles med å lære på skolen.

 

Har da vært nok av eksempler på det å prestere (gjennom heving av egne ferdigheter) gjennom konkurranse er noe som man absolutt kan trekke paraleller til skolen på.

 

For det femte: Vi har ingen data som viser at denne typen tiltak har noe som helst positiv effekt totalt sett. Ja, det har vært forsøkt undersøkt utallige ganger. Det er /ikke/ nye tanker.

 

Har vi noe data som viser at fravær på konkurranse hever kvalitet/innsats? Tvert om virker det strengt tatt motsatt når vi sammenligner den norske skolen med andre skoler som har hardere pensum og i større grad lønner gode studenter.

 

 

Men forslaget blir avfeid før diskusjonen er i gang med "la barn være barn" og annet tøv. Er det noe galt dersom det å prestere på skolen er like lystbetont for noen som der er for andre å spille fotball?

 

"La barn være barn" er et slagord som er meningsløst hvis det ikke følges av en utdyping av hva man mener med det. Å ensidig avfeie det som tøv er eh... tøv. Selvfølgelig er det ikke noe galt i at det å prestere på skolen er like lystbetont for noen som det er for andre å spille fotbal. Det er jo det som er målet for alle. Diskusjonen går på om medaljer og "matte-knapper" er riktig /virkemiddel/. Du skal lete lenge før du finner en pedagog eller psykolog som mener det.

 

Om slike belønninger er riktig virkemiddel? Ikke akkurat det beste tiltaket. Det tiltaket som virkelig trengs er spesialisering for elever som er langt sterkere enn andre innenfor bestemte felt. Man burde kanskje vurdere å ha klasser etterhvert som går på ferdighetsnivå uavhengig av alder. Slik at de som er virkelig flinke får utfordringer og de som er svakere ikke føler de blir forbigått på et for vanskelig nivå. Men belønningssystem tror jeg bidrar uansett. Vi trenger ikke knapper, man trenger poengsummer og potensielt karakterer så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

Høyre vil ikke ha offentlige rangeringer av barneskole-elever!

- Aftenposten hadde i går en overskrift om at Høyre vil ha offentlig rangering av barneskole-elever. Dette er ikke korrekt. Høyre vil ikke ha offentlig rangering av verken barneskole-elever, ungdomsskoleelever eller elever i videregående skole, sier Erna Solberg.

 

- Det er heller ikke Høyres politikk å lage offentlige ordninger og pålegg for utdeling av gull-, sølv- og bronse-knapper. Aftenpostens feilaktige overskrift skaper et helt galt inntrykk av Høyres forslag, sier Erna Solberg.

 

- Derimot vil Høyre alltid støtte opp om de lærere og skoler som anvender ros og påskjønnelse, gjerne også konkurranse-elementer, for å stimulere til læring. For eksempel i Oslo-skolen foregår det allerede i dag mye av dette: Elever stimuleres til å lære seg gangetabellen, gjennom å klare "gange-knappen" på nettet, og dermed få "gangesertifikatet". Og lærere stimulerer barnas leselyst, og konkurransevilje, gjennom å dele ut symbolske påskjønnelser for for eksempel antall-100-sider lest for hver elev og per klasse. Høyre ønsker mer av dette. Vi støtter lærere og skoler som har høye ambisjoner for alle elever.

 

- Kristin Halvorsen bør gå stille i dørene

- Jeg har notert meg at SV-leder Kristin Halvorsen har svingt seg til de store retoriske høyder med advarsler om "Høyre-skolen". Partileder Kristin Halvorsen bør være varsom med dette, ellers vil statsråd Kristin Halvorsen kunne bli konfrontert med myndighetenes ros av det gode arbeid som skjer i skolene i Høyre-styrte kommuner.

 

- Halvorsen behøver ikke dikte opp et skremmebilde av en Høyre-skole. "Høyre-skolen" finnes! Og den produserer gode resultater, ikke bare i Oslo, men i en rekke kommuner hvor Høyre står sterkt og benytter den lokale frihet til å skape en skole med høye ambisjoner for alle elever!

 

- En partileder for et parti som dels har forlatt all sin skolepolitikk og dels har opphevet passivitet og stillstand til en dyd, bør gå svært stille i skole-dørene! Hva er egentlig igjen av SV's skolepolitikk? Kanskje kun den frykt og redsel som SV's stortingsrepresentant Rolf Reikvam gir uttrykk for i dette sitatet, konfrontert med hva "Høyre-skolen" kan føre til:

 

"Vi kan risikere å få en skole hvor det blir viktig å kunne gangetabellen!" (Rolf Reikvam, SV)

Lenke til kommentar

Mot.

 

Skolesystemet er allerede bygget opp av tilfeldige fag med tilfeldig innhold som tilfeldige mennesker tilfeldigvis synes er nyttig.

 

Det favoriserer allerede mennesker som er overdrevet interessert i den norske kulturen og språk, mens mennesker som er MER interessert i resten av verden, realfag og naturvitenskap ikke blir stimulert før siste år på ungdomsskolen.

 

For all del -- ha SKJULTE karakterer som ikke påvirker barnas muligheter til fritt skolevalg, som gir lærerene kunnskap om hva de har å arbeide med OG som gir staten kunnskap om hvordan det står til i de enkelte skolene, fylkene og kommunene: skoleversjonen av din helse-journal.

 

Men hold den skjult.

 

Selvfølgelig KAN vi lære spesielt flinke elever MER av fagene de er flinke i RASKERE, men jeg ser ingen grunn til å favorisere flinke elever før i videregående skoler.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i at mitt eller andres barn skal være bedre enn alle andre, jeg er interessert i at barnet skal gjøre det beste av seg selv. Anerkjenn derfor innsats, uansett resultat, og ta tak i feilene som blir gjort for at resultatet kan bedres, samtidig som du motiverer til innsats. Dette er noe som har vist seg mer effektivt i å motivere elever for skolearbeid, både de som gir fra seg gode resultater og de som ikke gir fra seg like gode resultater.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese grundig igjennom dette, så rett meg strengt om jeg antar noe feil. (vanligvis liker jeg ikke å kommentere uten å ha lest hele diskusjonen og kildene det linkes til)

 

Slik det ser ut virker det som om alle elever skal rangeres, alså noe ala karakterer. Hvis dette er tilfellet stiller jeg meg sterkt kritisk til forslaget.

 

Om forslaget derimot er å gi de 3 flinkeste elevene i hver klasse eller hvert trinn innen hvert fag en knapp i gull/sølv/bronsje (farge) så er jeg faktisk for.

 

"no child left behind" mentaliteten har etter min mening indirekte ført til "no child allowed ahead", og dette synes jeg blir feil. Om de flinkeste elevene i klassen får mulighet til å konkurrere om disse knappene kan det kanskje være en motivasjon for dem i stedet for at de gjør som jeg gjorde etter hvert på skolen (lot vær å gjøre lekser fordi jeg ikke trengte det for å ligge blandt de første i klassen).

(jeg vil også kommentere at jeg ikke støtter ugjevn fordeling av resusjer på elever ut fra høy/lav læreevne)

Lenke til kommentar

Skulle dei tre flinkaste konstant ha blitt peikt ut i den barneskuleklassa eg gjekk i, ville nokon ha blitt drept.

 

 

Eg er glad Solberg vil noko anna.

 

Jeg er ikke interessert i at mitt eller andres barn skal være bedre enn alle andre, jeg er interessert i at barnet skal gjøre det beste av seg selv. Anerkjenn derfor innsats, uansett resultat, og ta tak i feilene som blir gjort for at resultatet kan bedres, samtidig som du motiverer til innsats. Dette er noe som har vist seg mer effektivt i å motivere elever for skolearbeid, både de som gir fra seg gode resultater og de som ikke gir fra seg like gode resultater.

 

Sovidt eg har forstått det, stemmer dette med den vitenskapelege forståinga av læring. Innsats over tid er grunnen til at folk gjer det bra. Det trur eg er godt å fokusere noko på.

Lenke til kommentar

Barn kan være barn hjemme, men på skolen er de på skolen.

Jeg liker ideen bak dette, men ikke det at man skal dele ut medaljer. Et diplom ved skoleårets slutt som de 10% flinkeste i hvert fag fikk? Karakterer i første klasse liker jeg ikke tanken på, men krakterer fra femte-sjette ser jeg ingen problem med.

 

Når det gjelder det at dette vil føre til mobbing av de mindre flinke tror jeg dette er tøv. På min ungdomsskole var de flinkeste som ble mobbet og ledd av av de mindre begavede.

 

Men når alt kommer til alt synes jeg det er skremmende at skolesituasjonen er blitt så desperat at vi må komme med slike tiltak for å få bedre skole. Med de resursjene dette landet har burde det å tilrettelegge skikkelig for en bedre skole være lekende lett.

Lenke til kommentar
Artikkelen stiller et veldig godt spørsmål: Hvor har det blitt av svømmeknappen?

Hmm...svømmeknappen opplevde ikke jeg som noen konkurranse, snarere heller som en slags motivasjon for å svømme diverse distanser. Det var gøy da jeg fikk knapp for 1000 meter som barn. :p

Det er sikkert fint for deg, men det besvarer vel strengt tatt ikke spørsmålet mitt. Er virkelig svømmeknappen borte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...