Gå til innhold

Ferdighetsknapper til førsteklassinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynne å få karakterer tidlig i barneskolen sånn som i Finland. Da ser man mye tidligere om barnet er skoleflink eller ikke. I Norge begynner man med karakterer i 8. klasse, som 12 åring. Det er kanskje ikke for sent men jo tidligere man oppdager noe jo bedre.

 

Annet forslag innenfor det samme er USA sitt "gifted" program e.l noe vi ikke har i Norge? Men har vel ikke ressurser til det fåtallet som er i Norge.

Lenke til kommentar

Hvem er det som kommer til og bli mobbet om jeg tør spørre? Er ikke av den eldre garde og er bare 4 år siden jeg sluttet på barneskolen og for å være helt ærlig så ga vel folk blanke faen i åssen de forskjellige gjorde det på skolen. Kan ikke se for meg at noen mobber andre fordi de ikke fikk et merke for og være gode på skolen. Hvis noe så er det de som får merkene som kommer til og bli mobbet, hvis det skjer er det ikke noen vits med merkene, men jeg tror det blir tullete og tro at de som ikke får merker (alle de som ikke er 1, 2 eller 3 i klassen) blir mobbet av de 3 som gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt dette... Jeg tror faktisk de fleste skoler praktiserer en form for belønningssystem på de yngste trinnene, om det så er marihøne-klistermerker, stjerner, smilefjes eller noe annet. Relativt harmløst.

 

Men å snakke om et overordnet direktiv, med gull-, sølv- og bronsje-inndeling tviler jeg på vil gagne barna generelt sett. Hvorfor kan man ikke heller la det være opp til lærerne som underviser i hver enkelt klasse å belønne?

 

De som er flinke får jo kredd på skolen. Hvorfor skal vi friste barn med seriøse gevinster som vil redusere læring til et hinder på vei til gevinst?

 

Tullete forslag. La barn være barn.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Norge skulle hatt et "gifted program" som i USA. Min lillebror kunne regne ut kvadratrot og sette opp delestykker før han begynte på skolen. Som 2.klassing brukte han 5.klassebok i matematikk. Nå er han 8.klassing, og nå skiller han seg ikke ut lenger. Fordi han ikke fikk oppfølgning, han ble dratt ned på det normalet nivået.

Lenke til kommentar
Norge skulle hatt et "gifted program" som i USA. Min lillebror kunne regne ut kvadratrot og sette opp delestykker før han begynte på skolen. Som 2.klassing brukte han 5.klassebok i matematikk. Nå er han 8.klassing, og nå skiller han seg ikke ut lenger. Fordi han ikke fikk oppfølgning, han ble dratt ned på det normalet nivået.

 

Akkurat som jeg sa tidligere.

 

Kjenner en russer som kom til oss på VG1, han fikk latteranfall når han så matematikken vi holdt på med, han hadde visst gjort det for ca 5 år siden.

 

Edit: Det er faktisk ikke gifted programmet som gjør dette, det er det generelle nivået i Norge. Vi er flere år bak diverse andre land i Europa når det kommer til skolen.

Endret av Carlba
Lenke til kommentar
dessverre er dette bakdelen med dagens regjering, de vil at alle skal være helt like :roll:

Er det AP-skolen som får folk til å bruke synonym for rompe istedenfor ulempe? Jeg bare spør.

 

ulempe og bakdel betyr det samme, her i Bodø er dette helt vanlig å si, og hva har en AP-skole med ordvalget mitt?

Lenke til kommentar

Ja, dette var jo en kjempe god ide! Vi gir elevene premier, da blir de sikkert kjempeflinke! Hvorfor saste på bedre lærere og mer innhold i timene når vi like greit kan dele ut premier til elever som allerede er flinke? Fy søren så genialt!

 

Nei, herregud. Høyre begynner å virke desperate nå, kommer jo med tull hele tiden nå. Fortjener ikke mer enn maks 10 prosent om de fortsetter slik. FrP og SV har jo snart mer troverdig skolepolitikk enn Høyre!

Lenke til kommentar

nå var da dette ment som et forslag for å øke konkurranse lysten mellom elevene, opplevde jo selv at min skole's marihøne-klistermerker var artig, fikk selv andre de største marihønene, men uansett så var jo dette med på at jeg ønsket å få en større marihøne og jeg arbeidet mer fot å slippe å få de minste. :love:

 

men selv om du ikke liker dette så har høyre veldig mye gode argumenter som at høyre vil ha flere lærere med ordentlig kompetanse og mye annet vs. SV's mening at vi må på død og liv ha skolemat inn i de norske skoler og ikke flere lærere :roll:

Lenke til kommentar
Tullete floskel. Hva er det egentlig barn taper på her?
Burde du ikke heller spørre deg om de tjener noe på det?

Har gjort det og. Idretten er veldig flink til å motivere barn og voksne til å prestere. Det er ikke utenkelig at dette vil fungere i utdanning også. Jeg syns det er verdt å prøve.

 

Men forslaget blir avfeid før diskusjonen er i gang med "la barn være barn" og annet tøv. Er det noe galt dersom det å prestere på skolen er like lystbetont for noen som der er for andre å spille fotball?

Lenke til kommentar
Tullete floskel. Hva er det egentlig barn taper på her?
Burde du ikke heller spørre deg om de tjener noe på det?

Har gjort det og. Idretten er veldig flink til å motivere barn og voksne til å prestere. Det er ikke utenkelig at dette vil fungere i utdanning også. Jeg syns det er verdt å prøve.

 

Å trekke paralleller til idrett er bullshit. Husk at de, som først driver med idrett, driver med det nettopp fordi de liker idretten i seg selv. Motivasjonen som ligger i bunnen er ikke lovnader om premier.

 

Hadde det bare vært slik at alle, som driver med skole, hadde likt skolen i seg selv. Du ser nå enkelt hvor sammenligningen din faller i grus? Ikke?

Lenke til kommentar
Har gjort det og. Idretten er veldig flink til å motivere barn og voksne til å prestere. Det er ikke utenkelig at dette vil fungere i utdanning også. Jeg syns det er verdt å prøve.

 

For det første: Det er stor forskjell på frivillig idrett og skole for alle.

 

For det andre: Hvor mange er det ikke som faller fra innen den organiserte idretten hvert år? Konkurranseidretten passer for de som er flinke til å konkurrere. Ikke alle de andre.

 

For det tredje: Man må skille mellom øving og prestasjon. Idretten belønner kun prestasjon (i forhold til medaljer etc.)

 

For det fjerde: Å prestere innen idrett har lite til felles med å lære på skolen.

 

For det femte: Vi har ingen data som viser at denne typen tiltak har noe som helst positiv effekt totalt sett. Ja, det har vært forsøkt undersøkt utallige ganger. Det er /ikke/ nye tanker.

 

Men forslaget blir avfeid før diskusjonen er i gang med "la barn være barn" og annet tøv. Er det noe galt dersom det å prestere på skolen er like lystbetont for noen som der er for andre å spille fotball?

 

"La barn være barn" er et slagord som er meningsløst hvis det ikke følges av en utdyping av hva man mener med det. Å ensidig avfeie det som tøv er eh... tøv. Selvfølgelig er det ikke noe galt i at det å prestere på skolen er like lystbetont for noen som det er for andre å spille fotbal. Det er jo det som er målet for alle. Diskusjonen går på om medaljer og "matte-knapper" er riktig /virkemiddel/. Du skal lete lenge før du finner en pedagog eller psykolog som mener det.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Å trekke paralleller til idrett er bullshit. Husk at de, som først driver med idrett, driver med det nettopp fordi de liker idretten i seg selv. Motivasjonen som ligger i bunnen er ikke lovnader om premier.

Motivasjonen må fostres, du kan ikke bare ta den for gitt. Man er motivert til å starte med idrett, men å fortsette krever arbeid fra trener og lag.

 

Det fins faktisk barn som er motivert til å prestere på skolen. Skal man fostre denne motivasjonen, eller skal man drepe den ved å fortelle at uansett hva du gjør skal du ikke være bedre enn andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...