Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg denne maskien, og tanken var ubuntu og xbmc (bilder, film, musikk), med mulighet til å bruke det som en spotify maskin (wine) og torrent box, samt en boks for a samle media. Internet surfring er også en ting jeg ønsket meg.

 

Har også ønske om å bruke det som en http server, ftp server, databaseserver(oracle, mysql).

 

Selvfølgelig, det viktigste er jo avspilling av film og musikk.

 

Film under xbmc fungerer ok. Dessverre så fungerer ikke hd material så bra som jeg ville ha trodd. Det jeg har oppdaget er at den får en slags linje i midten ofte som "deler" skjermnen. Det går å ignorere dette, men det er nå likefullt irriterende.

 

Torrent filene syns jeg ikke fungerre optimalt. Hadde en windows maskin med utorrent som stod og sveiv ved siden av deluge på ubuntu og forskjellen på nedlastning var radikal.

 

Spotify under wine fungerer ikke optimalt. Ikke sjeldent så slår musikken seg "av" etter å ha spilt endel musikk.

 

Kjøpte meg en remote control, og dessverre var den tunet inn på xbox360'n (går sikkert an å slå dette av i xbox'en men ... )

 

Kanskje windows 7 er svaret? Jeg begynner i hvertfall å bli litt lei....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enn så lenge har jeg ikke gjort noe annet enn å bruke vlc og xbmc, samt torrent.... det burde den takle .... så kan vi se hvordan det går med en liten db og de andre tingene jeg nevnte...

Jeg ville ha gått for windows 7 løsning. som du ser på side 13, ser du hvordan mitt windows 7 oppsett er.. eneste vist du skal sitte mye på internett og ha flere programmer oppe samtidig, du nevte server osv.. ville jeg ha kjøpt Ion 330 me 4 gb ram, har du 2gb version er det bare å oppgradere.

Lenke til kommentar
Lurer på om det er lurere å bare kjøpe meg en ps3 for media delen, og så kjøre aser'en som en liten server ...

 

Alle må få lov til å gjøre hva de vil, men jeg ser ikke at det vil bli enklere med PS3. Etter at XBOX-en fikk lov til å hvile seg på grunn av mer og mer HD-innhold så jeg etter en arvtaker. Jeg vurderte PS3 og XBOX360 og andre "faste inventar" før jeg kom til ION 330.

 

Det største ankepunktet til PS3 er at det kjører ikke MKV-filer? Den støtter heller ikke subtitles. Vær vennlig svar hvis jeg tar feil :)

 

Jeg har aldri heller aldri satt opp et Linux system som er enklere enn Windows... (fanboys bait?)

 

Win7 (eller XP for den saks skyld) og XBMC anbefales. Det er litt å sette opp, men det meste løser seg :)

Endret av potlos
Lenke til kommentar

Har lest litt her nå, atter en gang. og ser at det vist nok nå skal være mulig og få alt tinl og fungere bra med XBMC og ekstern avspiller for video i Windows. Slik at den takler alt..??

 

Men hva er muligheten for og sette inn slik at man kan se tv gjennom boksen, Snakker da om Eventuelt riksTV med to tunere slik at man kan ta opp og se på noe annet??

Lenke til kommentar
Har lest litt her nå, atter en gang. og ser at det vist nok nå skal være mulig og få alt tinl og fungere bra med XBMC og ekstern avspiller for video i Windows. Slik at den takler alt..??

 

Men hva er muligheten for og sette inn slik at man kan se tv gjennom boksen, Snakker da om Eventuelt riksTV med to tunere slik at man kan ta opp og se på noe annet??

Du trenger ikke noen ekstern spiller i windows for at den skal spille alt.. Bruk core avc med hali mediaspiller (følger med) og AC3 filer.. så spiller den av alt... men skal du se film med subs må du bruke splash ekstern spiller.

Lenke til kommentar
Men hva er muligheten for og sette inn slik at man kan se tv gjennom boksen, Snakker da om Eventuelt riksTV med to tunere slik at man kan ta opp og se på noe annet??

 

ja. Asrocken fikser vanlig video og så videre. Det er jo bare en vanlig, billig, stillegående PC med HDMI utgang. De fleste PC er jo forresten slik - du trenger ikke en asrock. Fordelen er at den er rimelig liten, rimelig støysvak og rimelig rimelig.

 

Når det gjelder TV på boksen så tror jeg du blir en av de første i Norge til å teste det ut på en asrock. Spesielt hvis det gjelder Rikstv. Program som kan brukes er f.eks MythTV. Det går vel greit å bruke en USB-tv-tuner, men hvordan RiksTV og eventuelt Canal Digital stiller seg til å la noen "videreformidle" signaler gjennom ukurrante dekodere får de svare på selv.

 

Men, for all del, hvis du finner en løsning er vi alle interessert i å vite hva du gjorde.

Endret av potlos
Lenke til kommentar
Lurer på om det er lurere å bare kjøpe meg en ps3 for media delen, og så kjøre aser'en som en liten server ...

 

Alle må få lov til å gjøre hva de vil, men jeg ser ikke at det vil bli enklere med PS3. Etter at XBOX-en fikk lov til å hvile seg på grunn av mer og mer HD-innhold så jeg etter en arvtaker. Jeg vurderte PS3 og XBOX360 og andre "faste inventar" før jeg kom til ION 330.

 

Det største ankepunktet til PS3 er at det kjører ikke MKV-filer? Vær vennlig svar hvis jeg tar feil :)

 

Jeg har aldri heller aldri satt opp et Linux system som er enklere enn Windows... (fanboys bait?)

 

Win7 (eller XP for den saks skyld) og XBMC anbefales. Det er litt å sette opp, men det meste løser seg :)

Løsningen er vel heller å gå tilbake til WinXP....

Lenke til kommentar

potlos: Kan du si litt mere om det du skriver.

Er i så fall en billig maskin som takler mye mere enn det en litt dyrere "vanlig" maskin gjør.

Setter man sammen en "vanlig" pc som skal takle det samme, kan jeg grantert si at det blir min to-tre tusen mere, for du må huske på kabinett og alt. fjernkontroller.. ja alt.

Og som du selv sier, så er den meget stille av seg.

 

Ang det med tv (riksTV), så var jeg ikke ute etter noe pepper fra deg, men et inspill om det var mulig og hva som trengtes, men men....

 

Glupt svart ikke sant?, ditto

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å boote med en usb-minnepenn? Finner kun valg for dvd-rom og harddisk.

 

 

Joda. Det skal være mulig. For eksempel bruker mange Live XBMC - en linux versjon. Det er selvfølgelig vanskelig å si hva som ikke virker på Asrocken din, men det skal gå :)

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg denne maskien, og tanken var ubuntu og xbmc (bilder, film, musikk), med mulighet til å bruke det som en spotify maskin (wine) og torrent box, samt en boks for a samle media. Internet surfring er også en ting jeg ønsket meg.

 

Har også ønske om å bruke det som en http server, ftp server, databaseserver(oracle, mysql).

 

Selvfølgelig, det viktigste er jo avspilling av film og musikk.

 

Film under xbmc fungerer ok. Dessverre så fungerer ikke hd material så bra som jeg ville ha trodd. Det jeg har oppdaget er at den får en slags linje i midten ofte som "deler" skjermnen. Det går å ignorere dette, men det er nå likefullt irriterende.

 

Torrent filene syns jeg ikke fungerre optimalt. Hadde en windows maskin med utorrent som stod og sveiv ved siden av deluge på ubuntu og forskjellen på nedlastning var radikal.

 

Spotify under wine fungerer ikke optimalt. Ikke sjeldent så slår musikken seg "av" etter å ha spilt endel musikk.

 

Kjøpte meg en remote control, og dessverre var den tunet inn på xbox360'n (går sikkert an å slå dette av i xbox'en men ... )

 

Kanskje windows 7 er svaret? Jeg begynner i hvertfall å bli litt lei....

 

 

Angående bildet, 1. du har nvidia-drivere? 2. du har aktivert VDPAU i xbmc-settings? 3. og dette er kanskje det viktigste, da jeg hadde tilsvarende problem. Gå på innstillinger - utseende i Ubuntu også velger du fanen hvor du kan endre eyecandy. Slå det av, det står på medium fra før. Dette fjernet tearingen helt hos meg.

 

Spotify under wine fungerer smertefritt her, likevel kan du ta en titt på spotify i xbmc, krever dog premium.

 

http://github.com/akezeke/spotyxbmc

http://m3.idg.se/2.1022/1.289493/nu-finns-...mc-media-center

 

Dette bruker libopenspotify fra versjon 0.10, altså ikke noe mer wine-emulering, dog det har noen bugs enda. Du finner nok 0.9 på nettet enda, og du kan med litt triksing bruke libspotify på 0.10, men jeg kan ikke gi noen støtte på det.

 

For fjernkontrollen må du først aktivere IR-mottakeren med nyeste drivere fra asrock sin hjemmeside. Det er versjon 1.2, som etter mine erfaringer er alt for sensitiv, det skal ikke noe til før den blar 2 hakk i stedet for 1. Derfor vil jeg anbefale deg å finne 1.1 på google, angående xboxen så er det en innstilling for dette på settings hvor du kan velge at den kun skal fungere med xbox remote, og ikke mce remote.

 

Har du prøvd transmission som torrentklient? Jeg har bare gode erfaringer med den. Evt. du kan sette opp rtorrent med wtorrent webui.

 

Jeg vil ikke si at Win7 er løsningen, da XBMC i windows ikke støtter DXVA, noe som ikke gir HW-akselerert HD-avspilling. Da må du enten bruke noe helt annet enn XBMC, eller tukle med bruk av eksterne spillere. Dessuten er fjernkontrollen elendig der, siden så mange av knappene starter Windows Media Center (mulig det finnes en løsning for dette?) Eneste grunnen til at jeg har win7 i dualboot er for PowerDVD og Blu-Ray-avspilling.

 

Angående firmware på BD-romen så funker ikke sony updaten, da asrock-drevet er OEM og kommer med firmware 1E elns (ikke 1.0,1,2,3,4,5,6), noe som forøvrig ikke er særlig gammel, da jeg så en del hadde acer-maskiner med 1C som ville oppgradere til 1E på nettet.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at Win7 er løsningen, da XBMC i windows ikke støtter DXVA, noe som ikke gir HW-akselerert HD-avspilling. Da må du enten bruke noe helt annet enn XBMC, eller tukle med bruk av eksterne spillere. Dessuten er fjernkontrollen elendig der, siden så mange av knappene starter Windows Media Center (mulig det finnes en løsning for dette?) Eneste grunnen til at jeg har win7 i dualboot er for PowerDVD og Blu-Ray-avspilling.

Honnør til deg for meget bra kommentarer til Linuxoppsettet. Når det gjelder WIN 7, så er det litt synd at xbmc ennå ikke har HW-akselerert HD-avspilling, men det finnes bra alternativ. Splash er en god HD-avspiller.

 

Når det gjelder fjernkontroll så får du den akkurat (nesten) slik du vil hvis du ser på følgende kommentarer: 230, 242, 243 og 244.

 

Angående firmware på BD-romen så funker ikke sony updaten, da asrock-drevet er OEM og kommer med firmware 1E elns (ikke 1.0,1,2,3,4,5,6), noe som forøvrig ikke er særlig gammel, da jeg så en del hadde acer-maskiner med 1C som ville oppgradere til 1E på nettet.

Takk for opplysningen!

Endret av potlos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...