Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Tenker å bestille meg en slik selv. To ting jeg lurer på. Er det mulig å bytte ut eller legge til en større hardisk?

Er det vanskelig å innstalere Ubuntu og XBMC? Har aldri drevet med Linux før. Har sett på ulike guider, men skjønner ganske lite, med de kodene osv.

 

Noen alternativ i rundt samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker å bestille meg en slik selv. To ting jeg lurer på. Er det mulig å bytte ut eller legge til en større hardisk?

Er det vanskelig å innstalere Ubuntu og XBMC? Har aldri drevet med Linux før. Har sett på ulike guider, men skjønner ganske lite, med de kodene osv.

 

Noen alternativ i rundt samme prisklasse?

 

Man kan bytte ut disken hvis man vil ja. Er en helt vanlig 2.5" SATA disk.

 

Jeg er totalt idiot når det gjelder Linux, men min er oppe å går nå etter 2 dager med knoting. Skulle jeg gjort det med en til nå, hadde det kanskje tatt ett par timer. Går sent når man aldri har testet Linux før, men man må bare smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Tenker å bestille meg en slik selv. To ting jeg lurer på. Er det mulig å bytte ut eller legge til en større hardisk?

Er det vanskelig å innstalere Ubuntu og XBMC? Har aldri drevet med Linux før. Har sett på ulike guider, men skjønner ganske lite, med de kodene osv.

 

Noen alternativ i rundt samme prisklasse?

 

Man kan bytte ut disken hvis man vil ja. Er en helt vanlig 2.5" SATA disk.

 

Jeg er totalt idiot når det gjelder Linux, men min er oppe å går nå etter 2 dager med knoting. Skulle jeg gjort det med en til nå, hadde det kanskje tatt ett par timer. Går sent når man aldri har testet Linux før, men man må bare smøre seg med tålmodighet.

 

Ok, ser at jeg ikke kan bytte ut til noe stor hardisk når det er 2.5" SATA. Da blir det vel til at jeg bestiller en eksternhardiks. Ser at det er mange som har problemer med Western Digital hardiskene på linux. Noen som har noen hardisker å anbefale? Ser de fleste står som mac og windows os påkrevd.

 

Noen som har prøvd denne?

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=88767

 

Fungerer den til linux? Hvilket filformat bør jeg formatere til?

Lenke til kommentar

Hei. Kjører Ubuntu 9.04 og XBMC. Men har ett problem med lyden. Både gjennom HDMI og Optiskt får jeg små pauser hvor lyden bare kutter i ett par sekunder (1-3).

Hva kan være grunnen til dette? Ellers er jeg veldig fornøyd med boksen.

Lurer også på en ting til. Hvordan overklokker jeg boksen i linux? Rett i bios? Hvilke settings osv anbefaler dere? Og anbefaler dere også å sette 512 mb til skjermkortet istedet for 256?

 

Og ved overklokking hvordan instilling på vifta anbefaler dere. Er viktig å kunne ha den så lav som mulig for høyest mulig WAF!

Lenke til kommentar

Problemene med lyden kan jeg ikke hjelpe deg med. Angående overklokking. Med nyeste BIOS så har man 3 - 4 forskjellige valg for overklokking. Jeg satt til den øverste ( 2100MHz ) å min funker helt fint der. Viften kjører jeg på AUTO så den styrer seg selv ut fra hvor varmt det blir. Funker knall hos meg. Angående VGA minnet, så vet jeg ikke. Har ikke forandret noe der selv, men kjører alt av 1080p filer jeg gir den uten problemer nå, så ser ikke noe poeng å begynne å rote med det.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Etter noen hyggelige dager i Ubuntus selskap konverterte Asrocken min til Windows 7

Det funker knall det også. Jeg valgte Windows 7 fordi:

 

1. Jeg har jobbet, prøvet og feilet siden tidlig 90 tallet i dette OSet

2. W7 har fått gode omtaler.

3. For mye kluss for å få diNovo Edge keyboard til å funke skikkelig.

4. Andre brukere av boksen ble frustrerte over at ting så ulikt ut og ikke lå der de pleier.

 

Vel vel nok om det..

 

MEN! Har noen av dere prøvd Asrocks Instant Boot? Det er ganske kult. Pc en starter på noen få sekunder. Det tar riktig nok dobbelt så lang tid å slå boksen av :-)

Jeg liker det sånn!

Men igjen!! Når jeg kommr hjem fra jobb har boksen tydeligvis slått seg på av seg selv så gått i "sleep". Er det noen av dere andre som opplever dette? Kan det ha noe med at Antivirus program o.l. starter opp? Hva skjer egentlig?

 

 

Shonah

Lenke til kommentar

Har noen testet 1080p (mkv) versjonen av den berømte "fuglescenen" i Planet Earth, der tusenvis av fugler vises på skjermen samtidig? Dette skal være en av de mest krevende scenene som finnes. Jeg får både hakking og buffring ved avspilling av denne, både under Windows 7 med MPC-HC og under Ubuntu med XBMC live. Har tilordnet 512MB minne til grafikkortet uten at det hjelper. Noen som har testet denne og fått den til å spille 100% smooth?

Lenke til kommentar
Har noen testet 1080p (mkv) versjonen av den berømte "fuglescenen" i Planet Earth, der tusenvis av fugler vises på skjermen samtidig? Dette skal være en av de mest krevende scenene som finnes. Jeg får både hakking og buffring ved avspilling av denne, både under Windows 7 med MPC-HC og under Ubuntu med XBMC live. Har tilordnet 512MB minne til grafikkortet uten at det hjelper. Noen som har testet denne og fått den til å spille 100% smooth?

 

Går helt fint hos meg ihvertfall. (Husk å bytte til VDPAU i RenderingMethod under XBMC innstillingene for at skjermkortet skal ta seg av HD avspilling. Hvis ikke vil det hakke noe veldig)

Her er filen for de som vil teste.

 

http://rapidshare.com/files/82525583/killa...a.x264.mkv.html

Lenke til kommentar
Har noen testet 1080p (mkv) versjonen av den berømte "fuglescenen" i Planet Earth, der tusenvis av fugler vises på skjermen samtidig? Dette skal være en av de mest krevende scenene som finnes. Jeg får både hakking og buffring ved avspilling av denne, både under Windows 7 med MPC-HC og under Ubuntu med XBMC live. Har tilordnet 512MB minne til grafikkortet uten at det hjelper. Noen som har testet denne og fått den til å spille 100% smooth?

 

Går helt fint hos meg ihvertfall. (Husk å bytte til VDPAU i RenderingMethod under XBMC innstillingene for at skjermkortet skal ta seg av HD avspilling. Hvis ikke vil det hakke noe veldig)

Her er filen for de som vil teste.

 

http://rapidshare.com/files/82525583/killa...a.x264.mkv.html

 

Du klarer å spille denne filen av uten en eneste hakking i Ubuntu med XBMC?

Har du filen plassert på harddisken eller via server?

Har du overklokket cpu'en?

 

Jeg har Zotac sitt 330 hovedkort som går på standard 1.6GHz, og jeg har VDPAU aktivert, kjører filen via nettverk fra server, og jeg har 1Gbit nettverk. Men klarer ikke filen uten at det hakker litt, men det er ikke mye det hakker.

Kanskje har hakkingen en sammenheng med at jeg får jevnt over har litt hakking når jeg viser 1080p filer, mulig det er noe feil med oppsettet av skjermkort, men det er ikke så mange innstillinger å endre på.

Lenke til kommentar
Har noen testet 1080p (mkv) versjonen av den berømte "fuglescenen" i Planet Earth, der tusenvis av fugler vises på skjermen samtidig? Dette skal være en av de mest krevende scenene som finnes. Jeg får både hakking og buffring ved avspilling av denne, både under Windows 7 med MPC-HC og under Ubuntu med XBMC live. Har tilordnet 512MB minne til grafikkortet uten at det hjelper. Noen som har testet denne og fått den til å spille 100% smooth?

 

Går helt fint hos meg ihvertfall. (Husk å bytte til VDPAU i RenderingMethod under XBMC innstillingene for at skjermkortet skal ta seg av HD avspilling. Hvis ikke vil det hakke noe veldig)

Her er filen for de som vil teste.

 

http://rapidshare.com/files/82525583/killa...a.x264.mkv.html

 

Du klarer å spille denne filen av uten en eneste hakking i Ubuntu med XBMC?

Har du filen plassert på harddisken eller via server?

Har du overklokket cpu'en?

 

Jeg har Zotac sitt 330 hovedkort som går på standard 1.6GHz, og jeg har VDPAU aktivert, kjører filen via nettverk fra server, og jeg har 1Gbit nettverk. Men klarer ikke filen uten at det hakker litt, men det er ikke mye det hakker.

Kanskje har hakkingen en sammenheng med at jeg får jevnt over har litt hakking når jeg viser 1080p filer, mulig det er noe feil med oppsettet av skjermkort, men det er ikke så mange innstillinger å endre på.

 

Kjører via 1Gbit nettverk fra en fil server. CPU'en går på 2.1GHz. Skjermkortet står default i BIOS. Hvis du trykker på bokstaven "o" (mener på det er den tasten) når du starter å kjøre filen vil du se om den "dropper" frames underveis. Pleier ofte å få en 4 - 5 drops i det man starter filen, men dropper man jevnt å trutt under visningen (noe min gamle PC gjorde) er PC rett å slett for svak.

Lenke til kommentar

Lurer veldig på og kjøpe en slik. Har tenkt til og kjøre Win7 og XBMC, men er i tvil ettersom det er så mye snakk om at Windows ikke takler og kjøre 1080p, da det ikke finnes drivere som bruker gpu`en i windows. Vet ikke om jeg tar helt feil her, men det er det jeg har klart og lese meg frem til.

 

Men har også lest noe om at man kan kjøre en Externplayer i XBMC, som da skal takle dette. Vet heller ikke om dette stemmer helt hundre.

 

Ser at maskinen skal være god til 1080p, men finnes det noen som ikke sier dette? i Så fall, får man bygget en god en til samme pris, eller bør man faktisk gå for en PlayON!HD f.eks. Selv om man mister muligheten til og surfe nett og slik via av denne.

 

Håper på svar.

 

Mvh

 

Petter

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd å kjøre XBMC, men kan dele erfaringer fra et par andre programmer. Det er helt tydelig at maskinen er avhengig at hardware støtte fungerer for at 1080p skal fungere.

VLC takler ikke 1080p MKV uten at det blir hakking.

Mediaplayer Classic Cinema Edition og K-Lite pakken installert så fungerer dette 100%

blu-ray avspilling:

Corel Win DVD sliter, blir masse hakking.

Cyberlink PowerDVD 9 fungerer optimalt. Alt flyter fint og CPU ligger på 30-40%

 

 

Lurer veldig på og kjøpe en slik. Har tenkt til og kjøre Win7 og XBMC, men er i tvil ettersom det er så mye snakk om at Windows ikke takler og kjøre 1080p, da det ikke finnes drivere som bruker gpu`en i windows. Vet ikke om jeg tar helt feil her, men det er det jeg har klart og lese meg frem til.

 

Men har også lest noe om at man kan kjøre en Externplayer i XBMC, som da skal takle dette. Vet heller ikke om dette stemmer helt hundre.

 

Ser at maskinen skal være god til 1080p, men finnes det noen som ikke sier dette? i Så fall, får man bygget en god en til samme pris, eller bør man faktisk gå for en PlayON!HD f.eks. Selv om man mister muligheten til og surfe nett og slik via av denne.

 

Håper på svar.

 

Mvh

 

Petter

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd å kjøre XBMC, men kan dele erfaringer fra et par andre programmer. Det er helt tydelig at maskinen er avhengig at hardware støtte fungerer for at 1080p skal fungere.

VLC takler ikke 1080p MKV uten at det blir hakking.

Mediaplayer Classic Cinema Edition og K-Lite pakken installert så fungerer dette 100%

blu-ray avspilling:

Corel Win DVD sliter, blir masse hakking.

Cyberlink PowerDVD 9 fungerer optimalt. Alt flyter fint og CPU ligger på 30-40%

 

Så du mener da at hvis jeg bruker MediaPlayer Classic Cinema Edition, som external player vil dette fungere helt hundre?

Lenke til kommentar
Så du mener da at hvis jeg bruker MediaPlayer Classic Cinema Edition, som external player vil dette fungere helt hundre?

 

Det vi jeg tro, har ikke prøvd akkurat dette i XBMC men høres interessant ut. Jeg skal komme med en rapport hvis jeg får testet.

HW støtten fungerer hvertfall greit i MPC. CPU ligger vel på 40-50% på MKV hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Gi gjerne et reulstat av test ja, etter det jeg har funnet ut, spiller jo MPC også iso, hvis jeg ikke tar helt feil. Håper på dette da alle mine filmer er lagret på dette viset.

 

OSD skal vist være bra, pluss at man kan jo gjøre om hvilken taster som er til hva, slik at det blir likt som XBMC... Etter hva jeg har fått med meg.

 

Håper på svar...

Lenke til kommentar

Det er mulig å bytte til BD-spiller ja. Er en helt vanlig DVD-brenner av samme type som sitter i bærbare PC'er.

 

Jeg opplever hakking eller mer framedrops med ISO-filer i Ubuntu med XBMC, MKV-filer både 720P og de få 1080P jeg har testet (har ikke 1080P TV) går helt fint.

Jeg tipper det er pga ISO-filen må "pakkes ut" og at Atom'ene ikke er helt gode nok til dette.

Dette var med 2.1 GHz overklokk og 4GB ram.

 

Jeg driver å tester ut både Windows 7 og Ubuntu på denne maskinen. Av en eller annen grunn syns jeg utseendet til Windows Media Center ser bedre ut enn XBMC (har sett en del skins ja). Sikkert gammel vane fordi jeg hadde XP MCE tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...