Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er tiden inne for å kjøpe 330HT nå eller vet noen om noen nyheter som er rundt hjørnet? Nytt brikkesett, cpu el?

 

Vet at det alltid kommer noe nytt, men mener å ha lest om nye Atom-prosessorer som skulle komme nå på nyåret, men er usikker om det var til Nettop eller til mini-bærbar.

Lenke til kommentar
Mitt ankepunkt mot disse spillerene er nettop støy.

Men det er mulig å bytte ut iallefall kabinettviften med en 50mm vifte.

 

CPU viften på 30mm er det problemer å finne erstatning for.

 

Har noen et tips til en stille 50mm vifte?

Kan ikke forstå at noen har problemer med støy?

I auto må jeg legge øret nesten helt inntil maskinen for å høre den i det heletatt. Blir litt lyd hvis jeg setter viftene i maks, men har ingen problemer med viftene i auto.

Lenke til kommentar

ERFARINGER. Oppdatert juni 2010

 

Maskinen er veldig allsidig. Den skal virke mot det meste av vanlige dataprogram og mediafiler. Her er mine erfaringer. Linux-versjonen av XBMC har jeg personlig så langt ikke vært fornøyd med. Blant annet fordi Bluray-filmer fungerer ikke i Linux. Er du uenig: Svar :)

 

Maskinen min kjører Win 7 64-bit. Du kan legge inn hvilken som helst Windows uten at det påvirker nevneverdig video- eller mediakapasiteten til maskinen. Husk maskinen er en "vanlig" pc. Du bør ha tastatur og mus tilgjengelig hvis du må intervenere. Drivere må oppdateres, og det er smart å ha ett virusprogram. Når det gjelder drivere kan det være smart å laste ned rett fra produsent (f.eks NVIDIA). Asrock har en tendens til å ligge litt etter med drivere på sin egen nettside. Laste ned driver rett fra produsent var med på å løse et problem jeg hadde.

 

Slik jeg husker det klarte ikke WIN7 å installere drivere for fjernkontroll og dualcore automatisk. Dette må installeres selv etterpå. CIR-drivere brukes til fjernkontrollmottakeren.

 

Blir du engang lei av pcen som mediesenter, så kan pcen brukes som en kjempefin støysvak kontorpc.

 

Vanlige filmer og serier: XBMX 9.11 "Camelot" kjører fint. Oppsett av fjernkontroll er nødvendig for å få bedre opplevelse. Se lengre ned. Camelot ble ferdig for nedlasting i desember 2009 og begynner å bli "gammel". Du finner nye fullt brukbare funksjoner som GPU i de nyeste SVN-versjonene. Se nedenfor.

 

Blu-ray: Du må installere en softwarespiller f.eks PowerDVD. Trial-versjonen som følger med maskinen er en Trial. Det funker greit, men jeg tror at en vanlig blu-ray-spiller er noe enklere å forholde seg til. Dessuten så må du allikevel kjøpe eller fikse en softwarespiller etter at prøveperioden er over.

 

HD-filmer:

XBMC (offisiel versjon) har ikke så god støtte per dags dato. Prøv derfor gjerne ut en "SVN"-versjon av XBMC for å teste det ut. Se innlegg #344.

Etter å ha lastet ned en uoffisiell build av XBMC fra http://sshcs.com/xbmc/ (build r30199 funker bra) så kjører denne dxva2. Dette betyr helt perfekt avspilling av 1080p uten bruk av ekstern spiller.

-Husk å aktivere dxva2 i systeminnstillingen.

 

Eller du kan bruke:

 

1. "Mediaplayer Classic HC" (mpc-hc.sourceforge.net)

2. "Splash" (mirillis.com)

 

Mediaplater Classic kan du sette som ekstern player i XBMC. Se DeMarcos sin kommentar #199 ang. ekstern player.

 

Fjernkontroll: XBMC har grunnleggende støtte for medfølgende MCE kontroll, men den er noe svak. Først når du legger til oppdateringen fra http://sourceforge.net/projects/xbmcmce/files/ får fjernkontrollen virkelig ben å gå på. Følg instruksjonen og start XBMC med den store "grønnknappen" - genialt. Et tips er også å omadressere knappene på fjernkontrollene slik at du har kommandoene I (info) og TAB (fullscreen) tilgjengelig. Se innlegg #243

 

Har du en fjernkontroll som merkelig nok ikke lyster, selv etter å ha reinstallert registreringsfilene? -> Prøv å resette fjernkontrollen ved å ta ut batteriene.

 

SMB: Har du problemer med tilgang (share) til dine andre pcer i huset, husk å åpne riktige tilganger (permissions). Det er ikke nok å bare dele media.

 

Støy: Ikke spesielt mye eller merkbart.

 

Streaming (nrk, spotify) etc: Fungerer normalt sett som en vanlig pc, dvs du bør ha mus og tastatur tilgjengelig da det er vanskelig å få det til på annen måte. Fjernkontroll funker heldigvis til å bytte sang på spotify. Enkel streaming fra internett er min "killerapplikasjon". En kan også ha valgt å kjøpe f.eks xbox360/ps3 eller andre dedikerte HD-mediespillere, men ingen slår pcens overlegne allsidighet. (Det er noe vanskelig å streame NRK eller andre kilder på en ps3 eller en popcorn.)

 

HD-Streaming (Youtube, Silverlight (TV2 sumo)) etc: Med Adobe Flash Player 10.1 RC 4 og oppover så kan du streame HD innhold.

 

Silverlight-systemet (testet tv2 sumo) går ikke i HD, systemet justerer selv kvaliteten slik at du vil ikke miste innholdet, men kvaliteten er ikke HD. Silverlight kan settes opp til å bruke GPU, men det virker som at TV2 ikke har kommet på tanken. Kommenter hvis du mener dette er feil.

 

Oppstart: Asrock har et program som heter Instant Boot. Når dette er installert så skal maskinen starte på ca 4 sekunder. Dette virker bra. Vær obs på at hvis du velger den raskeste innstillingen så kan oppstart etter strømbrudd være litt trøblete.

 

Wifi: Maskinen har trådløst nettverk, men det er vel bare kabel som virkelig takler informasjonsmengder som HD-streaming trenger? Normalt er trådløsfunksjonen slått av hos meg.

 

Overklokking: Les kommentarene #281 og #282. Vi har vel egentlig konkludert med at det kommer på det samme hva du gjør. Maskinen blir ikke mye raskere hvis du overklokker og maskinen er stabil selv om den kjører på maks overklokking.

 

Lyd: Optisk lyd funker greit, men Realtek drivere må være installert. Husk for å få DTS-lyden må du gå inn i Realtek-config og aktivere DTS-lyd. Når det er gjort skal en DTS-forsterker kunne bruke signalet. DTS lyd er kanskje best, men også HDMI-signalet og minijacken har mulighet til å "gi lyd fra seg".

 

Et ankepunkt må være at for å komme dit maskinen min er i dag, så må det fikses og trikses ganske mye. Det er ikke bare "out-of-the-box". Programvare, drivere og tilganger må installeres, oppdateres og settes opp. Hvis du reinstallerer WIN7 så må absolutt alt legges inn og settes opp på nytt og det kan nok ta noen timer. Popcorn og WD-spillerne, Live XMBC på Linux er nok litt enklere på dette området, men allikevel ikke noe alternativ for meg i forhold til allsidigheten.

 

Har du kommentarer eller spørsmål legg gjerne igjen et svar.

Endret av potlos
Lenke til kommentar
Er vel blitt presentert nye ION opplegg, men om det er rundt hjørnet vet jeg ikke ;)

 

Det er presentert nye atom prosessorer med "innebygget" grafikk:

 

http://www.hardware.no/artikler/intel_vise...este_atom/73953

 

Skjermkortet er og begrenset til 1366x768 i oppløsning over den digitale utgangen

 

Ikke helt ideelt som htpc :(

 

Pine Trail uses Intel’s DMI to connect Pineview and the NM10 chipset. NVIDIA doesn’t have Intel’s blessing to sell chipsets that use DMI, so NVIDIA can’t produce something that takes the place of the NM10 chip.

 

NM10, however, has an integrated PCIe controller. It’s possible that NVIDIA’s next-generation Ion will simply connect via PCIe to the NM10 chip.

 

Den som venter får se....

 

Det han mener er at XBMC i Windows har ikke hardware-støtte.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1189448

Lenke til kommentar
Skjermkortet er og begrenset til 1366x768 i oppløsning over den digitale utgangen

 

Ikke helt ideelt som htpc :(

Men Ion2 har eget skjermkort..

 

 

ION2 finnes ikke, det er ikke sikkert Nvidia kommer til å lage det en gang.

Det finnes kun rykter om at det kanskje vil komme.

 

Men rykter blir ofte sanne:

http://www.engadget.com/2010/01/14/asus-ee...inpage_engadget

http://www.engadget.com/2009/12/22/nvidia-...ith-pine-trail/

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Det han mener er at XBMC i Windows har ikke hardware-støtte.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1189448

 

Det blir nok bra for windowsbrukere... Desverre krever det Broadcom Crystal HD decoder (BCM970012), noe som betyr at eksisterende ION-systemer får ikke dra nytte av hw-axxen før man evnt kjøper tilleggskort / ny maskin.

 

Jeg anbefaler alle fortsatt å benytte Ubuntu + XBMC som sitt primær OS til sin HTPC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...