Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Et kjapt søk på Kelkoo og multicom.no viser at tilnærmet like Asus EeeBox og Asrock ION 330 koster det samme. Maskinene er jo så å si identiske og skal brukes til det samme og presterer det samme. Billigere EeeBoxer har et lavere utstyrsnivå, så det er jo logisk. Uten å tilnærme meg noe Fanboy-nykker så er det hipp som happ hva du velger.

 

Hvis du ser på diskusjonen vi har her så er det først og fremt software, avspillere, OS og tweaking av disse vi snakker om. Vi har heldigvis ikke behøvd å spørre om hvorfor maskinen ikke starter opp. Til nå har selve maskinvaren (Asrocken) vært mindre viktig fordi den alltid virker som den skal, heldigvis.

 

Ord på tampen: En liten ting er vel å betrakte - EeeBoxen har en "rar" stående fasong - den må da være vanskelig å plassere ved tven på en diskre måte.

 

Takk for oppklaring. Kunne vel mest tenke meg EeeBoxen, synes den ser bra ut selv stående. Og den leveres med Win7 ser det ut til. Jeg orker ikke begynne å fikle med XBMC osv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nå ganske så fornøyd med min 330HT og tenkte å dele mitt oppsett med dere. :)

 

Windows 7 Ultimate 32bit

Nyeste drivere fra ASRock

 

La først inn nyeste versjon av XBMC 9.11

 

Så la jeg inn XBMC med DSPlayer (Rev25915)

(de nyeste versjonene er ikke helt optimal med windows 7, men dette blir rettet opp i snart.)

Versjonen jeg bruker finner du der > http://www.multiupload.com/NWJ9EHSVO3 og fungerer garantert med windows 7.

 

Har også satt DSPlayer som default player via advancedsettings.xml

 

Fjernkontrollen som fulgte med 330HT fungerer også korrekt med en registerofføring jeg har lagt til fra denne siden http://sourceforge.net/projects/xbmcmce/files/

 

Har INGEN andre codecs installert.

 

Alle filmene/seriene jeg har testet fungerer helt fint, de fleste filmene er i mkv 1080p og 720p og fungerer helt fint.

 

Lyden fungerer også fint, bruker optisk lydkabel og har aktivert DTS.

 

Kan også bekrefte at Windows Media Center med Shark codecs kjører mkv filer fint.

(Brukte denne løsningen før jeg oppdaget XBMC med DSPlayer)

 

Ser du skriver at du har lagt inn en slags driver for at fjernkontrollen skal fungere riktig. Er dette bare en fil? ved navn camelot eller noe i den duren?

Er det mulig og se hva de forskjellige knappene er satt til og gjøre f.eks. i forhold til windows mce fjernjontrollen...

Lenke til kommentar
Ser du skriver at du har lagt inn en slags driver for at fjernkontrollen skal fungere riktig. Er dette bare en fil? ved navn camelot eller noe i den duren?

Er det mulig og se hva de forskjellige knappene er satt til og gjøre f.eks. i forhold til windows mce fjernjontrollen...

 

Hvis du laster ned zip-filen som Volente refererer til vil du kunne finne alt det du spør om.

http://sourceforge.net/projects/xbmcmce/files/ (camelot-gl.zip 6.2 MB 2010-02-01)

 

Se forøvrige andre kommentarer om fjernkontrollissues.

Endret av potlos
Lenke til kommentar

Uhrm. Selv om jeg kjøper versjonen uten medfølgende fjernkontroll, er også da ir-mottageren fjernet? Eller er dette ir-mottager fast på hovedkortet?

Får en latterlig god pris på denne Asrock ION330Pro jeg vurderer å erstatte core2'n med. (Kunne heller tenke meg den som arbeidstasjon igjen)

OS blir selvsagt linux +nvidia vdpau og xbmc jeg har planer om iallefall, all lyd i passthrough til yamahaen.

 

Ville noen valgt en annen maskin enn denne Asrock'en?

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en asrock, men jeg har jo som alle andre et par spørsmål.

Jeg blir jo da nødt til å kjøre windows for å få den ultimate opplevelsen jeg vil ha fra en HTPC.

Vil jeg kunne streame fra TV2 sumo uten problemer? Dette gjelder da spesielt materiale med silverlight! Jeg vet ikke om Silverlight støtter VDPAU.

 

Betaler heller x antall kroner hver gang jeg finner ut at jeg vil se en fotballkamp istedenfor 249,- i mnd for TV2 Sport!

Endret av Thomasehlol
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en asrock, men jeg har jo som alle andre et par spørsmål.

Jeg blir jo da nødt til å kjøre windows for å få den ultimate opplevelsen jeg vil ha fra en HTPC.

Vil jeg kunne streame fra TV2 sumo uten problemer? Dette gjelder da spesielt materiale med silverlight! Jeg vet ikke om Silverlight støtter VDPAU.

 

Betaler heller x antall kroner hver gang jeg finner ut at jeg vil se en fotballkamp istedenfor 249,- i mnd for TV2 Sport!

 

Silverlight støtter ikke DXVA.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en asrock, men jeg har jo som alle andre et par spørsmål.

Jeg blir jo da nødt til å kjøre windows for å få den ultimate opplevelsen jeg vil ha fra en HTPC.

Vil jeg kunne streame fra TV2 sumo uten problemer? Dette gjelder da spesielt materiale med silverlight! Jeg vet ikke om Silverlight støtter VDPAU.

 

Betaler heller x antall kroner hver gang jeg finner ut at jeg vil se en fotballkamp istedenfor 249,- i mnd for TV2 Sport!

 

Silverlight støtter ikke DXVA.

 

Som da betyr at denne ikke er kraftig nok til å se TV2 HD via Sumo?

Lenke til kommentar

Vil tro den vil slite med silverlight HD materiale ja.

 

Prøvde selv NRK over silverlight/moonlight, og det gikk dårlig. Derimot det å kjøre WMA streemen over VLC gikk smertefritt. Bare synd jeg har rotet bort tillegget til firefox som gjorde at jeg kunne hente ut media og kjøre det over et mere egnet program.

Lenke til kommentar

Vil tro den vil slite med silverlight HD materiale ja.

 

Prøvde selv NRK over silverlight/moonlight, og det gikk dårlig. Derimot det å kjøre WMA streemen over VLC gikk smertefritt. Bare synd jeg har rotet bort tillegget til firefox som gjorde at jeg kunne hente ut media og kjøre det over et mere egnet program.

 

non-HD sendingene til Sumo kan du bruke i hvilken som helst annen avspiller, men HD sendingene er du locked til å se via silverlight. Blir spennende å se hva som vil gå i HD av premier league kampene og ikke... Evt. bare gjøre det "gratis" ved hjelp av andre metoder...

Lenke til kommentar

Som da betyr at denne ikke er kraftig nok til å se TV2 HD via Sumo?

Prøv denne: http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=2009

 

Det er en test av TV2 Sumo HD. Det nye Silverlightsystemet har en bra funksjon hvor videokvaliteten justerer seg i forhold til tilgjengelige ressurser. Streamen blir veldig bra hvis PCen takler det. Asrocken takler ikke streamen så veldig bra. Den ligger nogenlunde stabilt på rundt 1300-2500 kbps (Har noen et bedre resultat?) Bildet er ok, men det kunne ha vært mye bedre. Den hakker veldig når den testet på 4000-6000. Har noen tips for å forbedre ytelsen?

Endret av potlos
Lenke til kommentar

Er det mulig å slå på ION 330 med fjernkontrollen? Jeg har kjøpt sånn HP USB IR sett fra ebay og har koblet det til. Kjører Ubuntu og XBMC og alt funker utmerket, får navigert bra inni XBMC og får også slått av hele ION 330, men jeg får ikke slått den på. Er ikke det mulig?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har 2 spørsmål. Kanskje noen vet..

1: Er det noen som klarer få DolbyDigital ut på HDMI? Jeg har til nå kun klart å få ut DolbyDigital på optisk.

2: Jeg kunne muligens tenkt meg å gått over til Linux, men er det noen som klarer spille blu-ray plater i linux uten å rippe?

Lenke til kommentar

tv2sumo fungerer ikke optimalt. Så fotballkamp her og når den lå på 2500 kbps hakket det ganske mye. Noen som har forslag? Jeg bruker nyeste Silverlight.

Hadde samme problemet under OL. Tror prosessoren rett og slett er for svak for Silverlight. Flash er et bedre alternativ nå som det er hardware akselerert.

 

 

edyrli:

1. Litt usikker, men mente det gikk greit for meg når jeg tok det over HDMIen tidligere...

2. Med mindre du vil over på linux av egne interesser så er det ingen fordeler med å kjøre noe linux distro over W7 for et medie senter. Har ikke blu-ray på boksen, så vet ikke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har noen prøvd nyeste versjon av flash (10.1) med Asrocken? Vi burde jo kunne se HD video på youtube nå. Endelig.

 

Med Adobe Flash Player 10.1 rc 4 så vil maskinen kunne spille av HD Flash. Versjonen utgitt i april virket ikke her hos meg, men endelig så virker det.

 

Lastes ned fra: http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

 

kan prøves på denne låten:

(lady gaga - telephone) Endret av potlos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...