Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som har tenkt å bruke XBMC installeren: http://avforum.no/forum/htpc-software-medi...dia-center.html

 

Denne setter maskina opp med direkte boot i XBMC og ingen X-server (dvs desktop).

 

Hvis dere har tenkt til å bruke Ubuntu desktop anbefaler jeg følgende endringer:

#!/bin/bash

#------------------------------------------------------------------------------------------------------------

# setupXBMC Version 0.6b - 23/07/2009

# XBMC Installation script - by VirtualDanny.net

# This script will provide an automatic installation of Xbox Media Center

#

# REQUIREMENTS:

# * Clean Ubuntu Jaunty Server Installation (https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD)

# * XBMC Compatible Hardware (http://xbmc.org/wiki/?title=XBMC_for_Linux_specific_FAQ)

# * Internet access

# * Username must be set to 'XBMC' under Ubuntu installation

#

# TO-DO LIST:

# * Menu to choose from Stable Release or Bleeding Edge Release

# * Automatic adjustments of all volume channels in Alsamixer

# * Additional tweaks

#

# KNOWN BUGS:

# * Installation will fail if you uncomment SVN Repositories during first time installation.

#

# Remember to run this script with: sudo ./setupXBMC.sh

#------------------------------------------------------------------------------------------------------------

cd /

 

 

##--[ ADDING REPOSITORIES TO SOURCE LIST ]-------------------------------------------------------------------

## Repositories make it easier to download and stay up-to-date with current releases of Linux applications

 

echo '#' XBMC Repositories >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

echo '#' SVN builds are commented out. Remove comment '#' to enable. >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

echo '#' Please DO NOT use the SVN builds during first time installation >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

echo deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc/ppa/ubuntu/ jaunty main >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

echo deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc/ppa/ubuntu/ jaunty main >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

echo deb http://ppa.launchpad.net/xbmc-addons/ppa/ubuntu jaunty main >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

 

echo '#'deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-svn/ppa/ubuntu jaunty main >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

echo '#'deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-svn/ppa/ubuntu jaunty main >> /etc/apt/sources.list.d/xbmc.org.list

 

 

 

##--[ ADDING NVIDIA REPOISOTIRES TO SOURCE LIST ]------------------------------------------------------------

 

echo >> etc/apt/sources.list

echo '#' NVIDIA Repositories >> etc/apt/sources.list

echo deb http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu jaunty main >> etc/apt/sources.list

 

 

 

##--[ ADDING PGP KEYS TO VERFIY VALID SOURCES ]--------------------------------------------------------------

 

apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com 318C7509 64234534 CEC06767 0x6D975C4791E7EE5E

 

 

 

##--[ RUNNING A SYSTEM UPDATE ]------------------------------------------------------------------------------

 

apt-get update

 

 

 

##--[ INSTALL GENERIC NVIDIA GRAPHIC DRIVERS ]---------------------------------------------------------------

 

apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-185 -y

 

 

 

##--[ INSTALLS XBMC Media Center ]---------------------------------------------------------------------------

 

apt-get install xbmc -y

apt-get install xbmc-skin-* -y

apt-get install xbmc-eventclients-* -y

apt-get install xbmc-scripts-* -y

 

 

 

##--[ INSTALL XBMC SVN Repo Installer ]----------------------------------------------------------------------

 

apt-get install unzip -y

cd /

cd /home/xbmc/.xbmc/plugins/programs

wget http://xbmc-addons.googlecode.com/svn/pack...o_Installer.zip

unzip SVN_Repo_Installer.zip

rm SVN_Repo_Installer.zip

chown -R xbmc:xbmc "SVN Repo Installer"

 

 

 

##--[ INSTALL Additional software ]--------------------------------------------------------------------------

#apt-get install fluxbox xterm xinit x11-xserver-utils -y

 

 

 

 

## --[ INSTALL AND CONFIGURE ALSA SOUND ]--------------------------------------------------------------------

 

#apt-get install linux-sound-base alsa-base alsa-utils -y

#usermod -a -G audio xbmc

 

#echo

#echo AlsaMixer will now start so that you can configre your volum levels.

#echo

#echo Press 'M' to activate/deactive, Arrows to adjust volume, and ESC to save/quit.

#echo Press any Key to contiue, or wait 20 seconds to continue

#read -n1 -t20 any_key

 

#alsamixer

#alsactl store 0

 

 

## --[ INSTALL XBMC Bootscreen ]-----------------------------------------------------------------------------

 

apt-get install usplash-theme-xbmc-* -y

update-alternatives --set usplash-artwork.so /usr/lib/usplash/xbmc-splash-spinner-black.so

echo xres=1024 >> /etc/usplash.conf

echo yres=768 >> /etc/usplash.conf

 

update-initramfs -u

 

 

 

## --[ INSTALL Linux IR Remote Control Support]--------------------------------------------------------------

 

apt-get install lirc -y

 

 

 

## --[ FINAL SYSTEM UPGRADE ]--------------------------------------------------------------------------------

 

apt-get update

apt-get upgrade -y

 

 

 

## --[ GENERATE XORG.CONF ]----------------------------------------------------------------------------------

 

nvidia-xconfig -s --no-logo --force-generate

 

 

 

## --[ ADDING HWcursor fix ]---------------------------------------------------------------------------------

#sed -i '40i\ Option "HWCursor" "False"' /etc/X11/xorg.conf

 

 

 

## --[ ENABLE 1080p 24Hz]------------------------------------------------------------------------------------

#sed -i '50i\ Option "DynamicTwinView" "False"' /etc/X11/xorg.conf

 

 

 

## --[ Disable Composite for better H264 acceleration ]------------------------------------------------------

#sed -i '30i\Section "Extensions"' /etc/X11/xorg.conf

#sed -i '31i\ Option "Composite" "Disable"' /etc/X11/xorg.conf

#sed -i '32i\EndSection' /etc/X11/xorg.conf

 

 

 

## --[ INSTALLING XBMC HELPERS ]-----------------------------------------------------------------------------

#apt-get install xbmc-live python-apt -y

 

 

#SYSTEM Reboot

#pkill X

#reboot

echo 'Ferdig nå...'

 

Siden du sikkert kjørte scriptet fra Ubuntu-terminalen er det greit og få en melding om at den er ferdig.

Fixene som er lagt inn fungerte ikke for meg på en ION 330 maskin i går og Xbmc-live biten tok vekk X-serveren og bootet direkte i XBMC.

 

Merk dere at dette gjelder kun hvis du skal ha XBMC i tillegg til Ubuntu dekstop med firefoxen osv osv...

Lenke til kommentar

Kjører ubuntu med XBMC etter guiden på avforum. Alt funker helt topp nå, utenom en liten ting. Lyden kan falle ut ett halv sekund av å til. Av å til skjer det kanskje 10 ganger iløpet av en dag, andre dager kan jeg se filmer å serier hele dagen uten at det skjer. Noen som har vært borte i noe lignende å har noen tips til meg?

 

Kan legge til at jeg kjører både lyden og bildet inn i en surroundforsterker via HDMI.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

noen som har prøvd å byttet vifte på asrocken? Både system og cpu?

 

Fikk mitt Zotac IONITX kort i dag, samt kabinettet, men ikke fornøyd.

Får ikke mulighet til å justere noe med viften i bios, og viften bråker rett og slett for mye.

 

Det kombinert med at kabinettet er for lite.. (får ikke på lokket uten å kvele cpu/gpu vifta helt=P)

 

Så vurderer nå å levere inn igjen alt sammen, for så å kjøpe en slik asrock maskin=)

 

Er også ett ankepunkt at pcen kommer til å stå på 24/7

Noe jeg fant ut i ettertid er at Zotac har ei CRAPPY strømadapter.

Det bruker 18W konstant fra man putter det i støpselet, selv om man ikke har det koblet i pcen.

Det er for ille når konkurrentene bruker ingenting liksom..

Endret av svennand
Lenke til kommentar

Fikk meg en sånn MCE remote controller fra ebay i dag.

Likte basic setupen. Eneste jeg savnet var muligheten til å starte XBMC fra linux. Hvordan kan jeg få til dette? Jeg trenger ikke susepend too ram eller noe, da jeg vil ha maskinen gående døgnet rundt. Men de gangene jeg surfer osv, vil jeg gjerne ha en enkel måte å bare trykke på "windows" knappen på remoten for å starte xbmc. Noen med noen guider eller noe for å få til dette på en måte.

 

jeg er linux newb btw og ikke noe erfaren i det hele tatt :)

 

-bendel

Lenke til kommentar

Bendelormen:

Du kan lese hvordan her: http://lars.werner.no/?p=177

 

Regner med at du har Ubuntu med en standard desktop?

 

Den kan kanskje virke vanskelig, men husk jeg er også Windows mann ;)

Det viktigste er å få inn LIRC med riktig fjernkontroll (mest sansynlig mce_usb) deretter må IRExec kjøre i desktop-modusen. Scripts og slikt ligger på siten, bare bytt ut nicks med ditt brukernavn.

Lenke til kommentar

Takk Largie. fikk Lirc til å fungere med en gang. med mce_usb ja :)

SKal kjøre den guiden der når jeg kommer hjem fra jobb i kveld. Men fortsatt har jeg dette lydproblemet. Lyden min "kutter" 1-2 sec innimellom. både gjennom HDMI og optisk.

Kan det være en ide å legge inn nye lyd drivere/skjermdrivere (de er vel en pakke?) Hvordan kan jeg finne ut hvilke driver jeg har ?

 

Ekstra spørsmål. Dette vil funke når jeg rebooter også? eller må jeg starte LIRC hver gang?

Lenke til kommentar

At lyden kutter er vel bare når man bytter mellom kilder? Eller skjer det under en filmavspilling f.eks...?

 

Hvis du har brukt resp http://ppa.launchpad.net/nvidia-vdpau/ppa/ubuntu for Nvidia-driverne (som scriptet 3-4 poster over) så trenger du ikke det nei. De blir oppdatert når nye drivere blir releaset.

 

LIRC kjører som en daemon (service i windows verden) og funker i bakgrunnen hele tida.

Husk å installere IRExec med: sudo apt-get install lirc-x

Copy&paste dette startirexec.sh scriptet mitt og kjør dette i oppstarten hver gang desktop starter (System -> Preferences -> Startup applications, hvis du kjører engelsk språk).

IRExec må vistnok kjøre i samme brukermiljø som brukeren som logger inn. Fordi den "snakker med" X-en.

 

Når du har fått til det anbefaler jeg å laste ned & kjøre mythbuntu-lirc-generator for å spare tid. Deretter er det "plankekjøring" fra 3.2 og utover i guiden fordi det er her du setter opp kommandoer slik du vil ha det.

Lenke til kommentar
At lyden kutter er vel bare når man bytter mellom kilder? Eller skjer det under en filmavspilling f.eks...?

 

skjer i filmavspilling og i spotify, samme hva slags filformat osv. MKV og avi, blir kutt i begge deler. Prøvd også flere spillere.

XBMC, Videoavspiller (standard med ubuntu) og VLC.

Kutter lyden i alt sammen.

Lenke til kommentar
Men fortsatt har jeg dette lydproblemet. Lyden min "kutter" 1-2 sec innimellom. både gjennom HDMI og optisk.

?

 

Lyden min faller også ut av og til. Kan gå hele dager uten problemer, så en annen dag kan den falle ut 10 ganger iløpet av en dag. Samme hva slags kilde jeg også kjører. Men hos meg så er kanskje lyden borte 1/2 sek eller noe. Merkelige greier....... :hmm:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Asrock ION 330. Jeg er ganske uvitende på dette området, og den sammenheng har jeg et par spørsmål.

 

Ønsker blant annet å bruke Asrock-maskinen til å ta opp filmer og tv-programmer. Jeg har HD dekoder fra Canal Digital, og en HD klar tv.

 

Trenger jo noe ekstra utstyr for å kunne gjøre dette? Det kreves vel et TV-mottakerkort i maskinen. Er dette allerede innebygget, eller må jeg gå til innkjøp av dette i tillegg?

 

Og spørsmål 2: Hva er egentlig HDCP? Har Canal Digital noen sperrer slik at jeg ikke kan ta opp tv-programmer/flimer gjennom Asrock-maskinen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har akkurat mottatt min flunkende nye Asrock nå, og pløyd gjennom denne tråden. Det er et par tinger jeg gjerne skulle ha avklart som jeg håper noen kan hjelpe meg med... :hmm:

 

Jeg ønsker følgende med min Asrock:

- Kjøre XBMC

- Spille av HD-rips, både 720p og 1080p

- Spille av vanlige Blue Ray filmer

- Vanlig websurfing

 

Men når jeg leser denne tråden ser jeg at det er noen utfordringer med å få kombinert disse ønskene. Stemmer det at:

1. Jeg må kjøre linux for å kunne kjøre hdkvalitet i XBMC?

2. Jeg kan ikke spille av Blue Ray filmer i Linux?

3. Er eneste løsningen å ha to partisjoner, en med win7, og en med linux, og kjøre blue ray i win7 og xbmc i linux?

4. Funker IR senderen og trådløskortet i den nye versjonen av ASROCK'en med linux?

5. Er det noen som vet noe om når det kan komme en xbmc win7 variant som støtter hardware aksellerasjon? Er det i hele tatt under utvikling?

 

Håper noen kan hjelpe meg med disse avklaringene. :)

 

- DeMarcos

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan sette opp media player classic som ekstern spiller i XBMC, da har du Hardware akselrasjon. Jeg har ikke testet det, men er noe du kan se på.

Tenkte på samme oppsett som deg, men ble bare til at jeg administrerer hva jeg skal se på gamlemåten.

For øvrig fungerer alt du trenger utmerket i Windows 7, har sett en del blu ray filmer nå og må legge til at kvaliteten er utmerket gjennom PowerDVD.

 

 

Jeg har akkurat mottatt min flunkende nye Asrock nå, og pløyd gjennom denne tråden. Det er et par tinger jeg gjerne skulle ha avklart som jeg håper noen kan hjelpe meg med... :hmm:

 

Jeg ønsker følgende med min Asrock:

- Kjøre XBMC

- Spille av HD-rips, både 720p og 1080p

- Spille av vanlige Blue Ray filmer

- Vanlig websurfing

 

Men når jeg leser denne tråden ser jeg at det er noen utfordringer med å få kombinert disse ønskene. Stemmer det at:

1. Jeg må kjøre linux for å kunne kjøre hdkvalitet i XBMC?

2. Jeg kan ikke spille av Blue Ray filmer i Linux?

3. Er eneste løsningen å ha to partisjoner, en med win7, og en med linux, og kjøre blue ray i win7 og xbmc i linux?

4. Funker IR senderen og trådløskortet i den nye versjonen av ASROCK'en med linux?

5. Er det noen som vet noe om når det kan komme en xbmc win7 variant som støtter hardware aksellerasjon? Er det i hele tatt under utvikling?

 

Håper noen kan hjelpe meg med disse avklaringene. :)

 

- DeMarcos

Lenke til kommentar
Jeg tror du kan sette opp media player classic som ekstern spiller i XBMC, da har du Hardware akselrasjon. Jeg har ikke testet det, men er noe du kan se på.

Tenkte på samme oppsett som deg, men ble bare til at jeg administrerer hva jeg skal se på gamlemåten.

 

Takk for svar,

 

Betyr det at jeg kan bruke XBMC fullt ut i Win7, med library og full pakke, bare jeg setter opp media player classic som ekstern spiller i XBMC? Så når jeg velger å spille av en 720p episode av en serie i XBMC, så skjer det på vanlig måte, bare at mediaplayer classic tar seg av selve avspillingen?

 

- DeMarcos

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Det var den ultimate løsningen for meg som ønsker XBMC, HD-rips, Blue Ray og Win7, framfor å knote med linux.

 

Nå har jeg eksperimentert litt med ekstern player i XBMC og det fungerer glimrende. Trenger ikke tenke på linux i det hele tatt, kjører XBMC i win7 og den tar 720p/1080p uten problemer når jeg bruker Mediaplayer Classic HC som ekstern player i XBMC. XBMC fungerer helt som normalt med libraries og alt sammen. I tillegg er det en veldig fleksibel løsning, for man kan fritt legge inn flere eksterne players, som tar seg av ulike format dersom man ønsker.

 

Dersom noen andre lurer på oppsettet er det en kjempegod forklaring her:

http://xbmc.org/wiki/?title=HOW-TO_use_an_..._media_playback

 

Jeg brukte playercorefactory.xml metoden, og det tok 5 minutter så var det på plass.

 

- DeMarcos

Lenke til kommentar
Er også ett ankepunkt at pcen kommer til å stå på 24/7

Noe jeg fant ut i ettertid er at Zotac har ei CRAPPY strømadapter.

Det bruker 18W konstant fra man putter det i støpselet, selv om man ikke har det koblet i pcen.

Det er for ille når konkurrentene bruker ingenting liksom..

 

Det trodde jeg om min også, men fant ut at dette er målefeil (bruker sånn 150kr måler fra clas Ohlson) Både adapteren og kortet blir iskalt, og det er godt lunkent med rundt 30W inn. Temp stemmer fint med oppgitt effektforbruk på rundt 1 watt når den er av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...