Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Endelig.

 

Ventet på å få prøvd 10.1 en evighet. Var også usikker på om de ville komme med en "skikkelig" linux variant.

 

Mest spent på å få prøvd dette mot crunchyroll selv. En av de få tingene som har plaget meg med min asrock så langt er at jeg ikke har kunnet kjøre film fra crunchyroll i 720.

 

[update]

Fikk oppdatert til 10.1 r4 nå i kveld. Vet ikke om alt er 100%, men nå klarer den å spille av 720p på youtube ganske greit. 1080p er det ikke noe håp for enda. Crunchyroll med 480p er ikke noe sukse enda. Tørr ikke prøve 720p der enda.

Endret av Big_JT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

[update]

Fikk oppdatert til 10.1 r4 nå i kveld. Vet ikke om alt er 100%, men nå klarer den å spille av 720p på youtube ganske greit. 1080p er det ikke noe håp for enda. Crunchyroll med 480p er ikke noe sukse enda. Tørr ikke prøve 720p der enda.

 

RC4 (win 7) virker på min Asrock. Selv på Youtube sin 1080p går det glatt. Nå har jeg ikke kontrolltestet følgende løsning, men kan det være at du ikke avinstallerte Flash før du installerte ny. Du finner på samme side et avinstalleringsprogram/beskrivelse som du må/bør kjøre før du installerer ny flash.

 

Kan du gi oss en oppdatering når du får testet dette?

Endret av potlos
Lenke til kommentar

Ser ut som om jeg ikke leste all den lille teksten på nyhetene til Adobe. Linux har tydeligvis ikke noen API som kan dekode h.264, så gpu dekoding av video i linux blir vistnok ikke implementert i 10.1 :no: "Consistent, cross-platform runtime" meg langt opp i r***!

 

Lurer på hvor Adobe sine kodere har bod i det siste som ikke har fått med seg VDPAU og lignende prosjekter.....

 

Så skal jeg få flash til å funke må jeg nå vistnok først kjøpe Windows. :hrm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg også skulle dele litt erfaring og spørsmål knyttet til emnet.

 

Etter å ha lastet ned en uoffisiell build av XBMC fra http://sshcs.com/xbmc/ (build r30199 funker bra) så kjører denne dxva2. Dette betyr helt perfekt avspilling av 1080p uten bruk av ekstern spiller. Kjører forøvrig windows 7. På fuglescenen i Planet Earth bruker maskinen 26 % CPU som er den høyeste verdien jeg har klar tå måle hittil.

 

Men fjernkontrollen som medfølger Asrocken fungerer mindre bra. Etter å ha gjort alt som Potlos skrev i #243 så var fjernkonrollen riktig satt opp. Hadde først brukt LM remote, men var ikke veldig fornøyd med det. Men problemet er at fjernkontrollen har jevnlig "hopper ut" og plutselig er det kun play/pause og stop som fungerer i tillegg til av/på. Kan virke som om registerfilen blir "overkjørt" av noe annet siden av/på i registerfilen skal gi alt+F4, mens den orginalt setter maskinen i hvilemodus. Noe den gjør om jeg trykker av/på når fjernkontrollen har "hoppet ut". Andre som har opplevd samme problem (om dere i det hele tatt forstod problemet)?

 

EDIT: Ser ut til at det var LM Remote som "fucket" opp konfigurasjonen. Avinnstallerte dette og ser ut til å fungere bra nå.

Endret av PeGe84
Lenke til kommentar

Hei,

 

 

Jeg vurderer denne pc`en som en HTPC med XBMC. All media ligger på en Windows Home Server. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål/reservasjoner:

 

1. I dag jeg en vanlig laptop (Acer Aspire 3810TZ Intel GMA 4500MHD (integrated)) med win7 og XBMC. Denne kjører over det trådløse nettet og har noen problemer med filmene (DVD både som ISO og i katalogstruktur). Når det blir store panoreringer og oppdateringer på bildet, er ikke lenger bevegelsen "smooth". Jeg ville ikke kalle det hakking, men nesten... Opplevelsen blir ihvertfall forringet. Kan dette våre grunnet maskinen eller det trådløse nettet? Hvis det er det trådløse nettet bør jeg jo ikke prøve med en annen pc.

 

2. Hva er gevinsten med å kjøre dette som en linux kontra win7 utover prisen?

 

3. Hvis jeg setter opp dette med Linux, hvordan blir det da å kjøre dette mot home server? Jeg har satt opp server tidligere med Linux og det var &&%¤# å få satt opp share. Blir det like vanskelig andre veien?

 

Kjell Arne

Endret av gullfaks1
Lenke til kommentar

1) Panorerings problemer er sannsynligvis pga. hardware.

2) XBMC støtter skjermkortet bedre under linux enn under windows7, men det skjer stadig forbedringer på win7 versjonen (se post over).

3) Du mounter shares under xbmc, så det vil ikke være noen forskjell på linux og windows i forhold til dette.

Lenke til kommentar

2. Hva er gevinsten med å kjøre dette som en linux kontra win7 utover prisen?

Om du ikke er en Linux guru eller har store interesser for å sitte og google i timesvis for den minste ting, så for guds skyld kjør windows 7. Jeg prøvde meg på Ubuntu, men selv om jeg har en nær linux venn så ble det alt for mye fjasing. Brukte mange titalls timer på å prøve å gjøre meg fornøyd med oppsettet, men den gang ei.

 

Nå med nye flash 10.1 og en versjon av XBMC så kjører jeg både video og flash i HD uten problemer i windows 7. Alt går som smør. Installasjonen tok meg knapt en time. En drøm i forhold.

Lenke til kommentar

Er det noe vits å overklokke asrocken? noen som har gjort dette?

 

Les kommentarene #281 og #282.

 

Vi har vel egentlig konkludert med at det kommer på det samme hva du gjør. Maskinen blir ikke mye raskere hvis du overklokker og maskinen er stabil selv om den kjører på maks overklokking.

 

Hvis noen har andre meninger er vi interessert i å høre de.

Lenke til kommentar

Noen som får panoreringer til å gå helt smooth? jeg har tendens til napping på mkv og blu-ray.

Har prøvd med Mediaplayer, MPC og Splash player til mkv og Powerdvd 9 til blu-ray.

Kan det fungere bedre med andre playere eller codec pakker?

Hvis ingen får dette helt 100% så anntar jeg at det her begrensninger i HW og gidder ikke stresse mer med å prøve finne ut av.

Jeg har inntrykk at det er mer hakking enn om problemet kun hadde vært mismatch i frekvensen på TV vs kildefil.

Lenke til kommentar

Noen som får panoreringer til å gå helt smooth? jeg har tendens til napping på mkv og blu-ray.

Har prøvd med Mediaplayer, MPC og Splash player til mkv og Powerdvd 9 til blu-ray.

Kan det fungere bedre med andre playere eller codec pakker?

Hvis ingen får dette helt 100% så anntar jeg at det her begrensninger i HW og gidder ikke stresse mer med å prøve finne ut av.

Jeg har inntrykk at det er mer hakking enn om problemet kun hadde vært mismatch i frekvensen på TV vs kildefil.

 

Hvis du mener at "fuglesekvensen" fra Planet Earth er en panorering så ja - det er mulig å få til dette uten napping og andre begrensninger. 1080p går greit når en kjører fra riktig spiller (dvs. VLC og XMBC Camelot virker ikke pdd). Hva og hvorfor du ikke får det til er selvfølgelig litt for mye å svare på akkurat nå i kveld. Alle Asrocker og tilsvarende bør jo virke på samme måte så vi skal vel finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Hvis du mener at "fuglesekvensen" fra Planet Earth er en panorering så ja - det er mulig å få til dette uten napping og andre begrensninger. 1080p går greit når en kjører fra riktig spiller (dvs. VLC og XMBC Camelot virker ikke pdd). Hva og hvorfor du ikke får det til er selvfølgelig litt for mye å svare på akkurat nå i kveld. Alle Asrocker og tilsvarende bør jo virke på samme måte så vi skal vel finne ut av dette.

Takketakk. Da kommer jeg til å gjøre en innsats på å finne utav hva som er problemet.

Hvilken player bruker du? Virker som kontrastene i MPC er litt off. I Splash har jeg mye bedre farger og shadow detail. Mulig jeg må prøve en annen codec pakke til MPC.

Skal også forsikre meg om at jeg har riktig Hz når jeg tester videre.

Lenke til kommentar

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10591824;c:100580

 

Ny og forbedret ut gave av NetTop ION 330, noen som kan si noe om grafikken på denne kontra ION? Ram og CPU er jo tydeligvis forbedret, men det chipsettet denne ny utgaven bruker er jeg ikke helt kjent med..

 

EDIT: det sto vist på specs.. Intel HD..

 

Sikkert bra denne PCen. Det er egentlig bare en ting som taler i mot aa kjoepe denne. Det er vel prisen. For kr 5 500,- kan du kjoepe en ordentlig HTPC med like bra specs. Grunnen til at folk velger ION 330 er vel at du har en fullverdig pc med god lyd og godt HD-bilde for priser helt ned til kr 2 500,-.

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt denne maskinen og sliter med et problem som jeg ikke kan se er nevnt i denne tråden.

Denne PC'en som jeg har kjøpt lager enormt mye støy på strømnettet. Det er subben som er svært mottakelig. Den durer slik at det ikke er mulig å ha den på. Er det flere som har opplevd noe lignende?

Er ellers svært fornøyd. Kjører W7 og XBMC.

Lenke til kommentar

Dere som har denne maskinen og Flash Player 10.1:

Går det greit å spille f.eks. TV3's webtv (Hellstrøm rydder opp, Luksusfellen osv)?

Uten hakking & tull?

 

Edit:

I fullHD ja :)

 

Hei,

 

Se tidligere svar naar det gjelder streaming: 230 og 340.

 

Husk aa installere Flash 10.1

 

Hvis vi snakker om stream av norske tv-kanaler paa nett:

 

TV3 har ikke HD, men virker fint paa maskinen.

NRK har ikke HD, men virker fint paa maskinen.

TV2 kan sende HD paa sitt Sumo. Silverlightsystemet til TV2 er ikke aktivert for GPU, slik at du faar ikke HD-kvalitet.

Youtube har HD og virker fint paa maskinen.

Endret av potlos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...