Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Jeg skulle til å støtte leger uten grenser i fjor. Skrev under på skjema og greier. Men så måtte jeg stoppe betalingen noen måneder senere på grunn av en forandring i økonomien. Da bestemte jeg meg for å lese litt om de organisasjonene.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt gidder å gi penger til "veldedigheter". Størsteparten av pengene som blir gitt havner i noens lommer og bare et lite beløp havner der det skal. Fysj.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt gidder å gi penger til "veldedigheter". Størsteparten av pengene som blir gitt havner i noens lommer og bare et lite beløp havner der det skal. Fysj.

Og du "leste deg opp" på kommentarfeltene til nettartikler, eller hva? Alle de store organisasjonene publiserer tall på hvor pengene går, du kan fint sjekke ut disse og se at det meste av ressursene går akkurat dit de skal.

 

Ikke spre FUD om du ikke kan backe det opp.

 

http://www.innsamlingskontrollen.no

Masse data på organisasjoner.

 

Jeg skjønner man kan være skeptisk til å gi til veldedige organisasjoner av forskjellige årsaker, men man trenger ikke påstå alle er korrupte for å lette på sin egen samvittighet. Og disse andre grunnene folk ofte bruker har Bill Gates tatt et oppgjør med her:

http://annualletter.gatesfoundation.org/?cid=bg_fb_po0_012103/#top

 

Jeg vet dette er off-topic, men folk som sprer feilinformasjon som koster liv bør bli motsagt.

Endret av Matsemann
  • Liker 7
Lenke til kommentar

En siste OT post fra meg.

 

Kommentarene til nettartikler? Eh nei.

Lette samvittigheten? Hva, mener du at alle SKAL donere hundrevis av kroner til veldedigheter hver måned, selv om økonomien deres ikke tillater det?

 

Nei, jeg donerer ikke fordi jeg ikke vil hjelpe folk, jeg donerer ikke fordi jeg ikke har råd til det. Har nok med å hjelpe meg selv for øyeblikket. Leger uten grenser er den eneste organisasjonen jeg stoler på 100% og den hadde jeg donert til HVIS JEG HADDE HATT RÅD.

Lenke til kommentar

En siste OT post fra meg.

 

Kommentarene til nettartikler? Eh nei.

Lette samvittigheten? Hva, mener du at alle SKAL donere hundrevis av kroner til veldedigheter hver måned, selv om økonomien deres ikke tillater det?

 

Nei, jeg donerer ikke fordi jeg ikke vil hjelpe folk, jeg donerer ikke fordi jeg ikke har råd til det. Har nok med å hjelpe meg selv for øyeblikket. Leger uten grenser er den eneste organisasjonen jeg stoler på 100% og den hadde jeg donert til HVIS JEG HADDE HATT RÅD.

Det spørs hvem du støtter. Har du hørt om en organisasjon kalt charity water? Det er en veldedig organisasjon som jobber med å spre ferkst vann til alle over hele planeten. Litt viktig sak, kan man si. Men det interessante er ikke bare hva de gjør, men hvem som gjør det. Har du for eksempel hørt om en liten ting kalt Humble Bundle? Takket være dem (via charity water) er det mange tusen i Etiopia som nå har fått nye brønner, og dermed tilgang på ferskt vann. Med tanke på at HB selger spill til noen få dollar har selv du råd til å gi noen kroner.

 

Og når vi først snakker om store organisasjoner, du kjenner vel til Bill & Melinda Gates Foundation? Ja, det er "han Microsoft-fyren." Tror neppe han trenger å stikke til seg litt småpenger her og der. ;)

Lenke til kommentar

Selvsagt er det lov å spørre. Når det er mange kunder er det nok mange folk bak kassen som går på autopilot, og spør av vane. Jeg ser ingen grunn til å mobbe dem av den grunn. Jeg tror det beste i denne situasjon ville vært å være ekstra høflig om man står i kø etter den drittsekken. Da får kassedamen/mannen nok smilet tilbake ganske kjapt, forhåpentligvis. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For en tid siden stod det ei skikkelig søt svensk jente utenfor den lokale Kiwi-butikken. Hu jobba for SOS-Barnebyer, og huka tak i meg da jeg var ferdig med å handle.

Ok tenkte jeg, jeg venter på samboeren min uansett, kan da si ifra at jeg allerede støtter de med 300 kroner i måneden. Og hu ble så glad for at jeg støtta med 300, det var tydeligvis kjempebra. Så jeg skal til å si hadet, før hu skal melde meg på et månedsgebyr på 300. Ok, her har det skjedd noe feil med oversettelsen, og prøver å få hu til å forstå at jeg ikke er så interessert i å støtte med 600 i måneden, da jeg støtter Unicef, Røde Kors og Amnesty også, og det er en betydelig sum som går ut hver måned. Så kommer hu med en historie om en fyr som allerede støtta ørten barnebyer, og brukte 1700 i måneden, men allikevel så hadde han meldt seg på for litt til av hu dama.

 

Da er det jeg bare får nok. Når selgere ikke er saklige, men kun tenker profitt, og er så utrolig lite fornøyd med de "usle" 300 jeg gir, så er det vel ikke så farlig at jeg gir i det hele tatt da vel? Nevnte han fyren som ga så det svei tre ganger til før jeg bare gikk. Gir ikke til de mer, setter heller opp månedsgebyret hos de andre litt.

 

/rant

Jeg regner med dem får provisjon for å melde deg på, ellers, minner meg om denne:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

En siste OT post fra meg.

 

Kommentarene til nettartikler? Eh nei.

Lette samvittigheten? Hva, mener du at alle SKAL donere hundrevis av kroner til veldedigheter hver måned, selv om økonomien deres ikke tillater det?

 

Nei, jeg donerer ikke fordi jeg ikke vil hjelpe folk, jeg donerer ikke fordi jeg ikke har råd til det. Har nok med å hjelpe meg selv for øyeblikket. Leger uten grenser er den eneste organisasjonen jeg stoler på 100% og den hadde jeg donert til HVIS JEG HADDE HATT RÅD.

Det spørs hvem du støtter. Har du hørt om en organisasjon kalt charity water? Det er en veldedig organisasjon som jobber med å spre ferkst vann til alle over hele planeten. Litt viktig sak, kan man si. Men det interessante er ikke bare hva de gjør, men hvem som gjør det. Har du for eksempel hørt om en liten ting kalt Humble Bundle? Takket være dem (via charity water) er det mange tusen i Etiopia som nå har fått nye brønner, og dermed tilgang på ferskt vann. Med tanke på at HB selger spill til noen få dollar har selv du råd til å gi noen kroner.

 

Og når vi først snakker om store organisasjoner, du kjenner vel til Bill & Melinda Gates Foundation? Ja, det er "han Microsoft-fyren." Tror neppe han trenger å stikke til seg litt småpenger her og der. ;)

Supert at du støtter gode saker, men om du håper å få flere med deg er det på tide å klatre ned i fra den hesten din. Spennende ting du nevner, men kjenner jeg ikke får lyst i det hele tatt når du har en så nedlatende tone igjennom hele innlegget ditt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Supert at du støtter gode saker, men om du håper å få flere med deg er det på tide å klatre ned i fra den hesten din. Spennende ting du nevner, men kjenner jeg ikke får lyst i det hele tatt når du har en så nedlatende tone igjennom hele innlegget ditt.

 

Nå tror jeg vi setter fra oss hva det enn er du drikker og går hjem. :p Fyren sa han ikke har råd til veldedighet. Jeg sa HB driver med sånt, og selger spill til noen få dollar. Det har han, og du, råd til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er faktisk utplassert hos en bistandsorganisasjon i 2 uker nå fra skolen. Idag har jeg gjort klare takkbrev for alle som har gitt gaver i januar, det er flott å se :) Vi er en liten bedrift med 5-6 ansatte så at vi har inn flere månedslønner fra givere i måneden er fantastisk.

 

Det var ikke langt unna topic i alle fall, man kan ha hyggelige opplevelser også

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Supert at du støtter gode saker, men om du håper å få flere med deg er det på tide å klatre ned i fra den hesten din. Spennende ting du nevner, men kjenner jeg ikke får lyst i det hele tatt når du har en så nedlatende tone igjennom hele innlegget ditt.

 

Nå tror jeg vi setter fra oss hva det enn er du drikker og går hjem. :p Fyren sa han ikke har råd til veldedighet. Jeg sa HB driver med sånt, og selger spill til noen få dollar. Det har han, og du, råd til.

 

Det jeg mente var at jeg ikke har råd til å gi f.eks. 200 kroner i måneden her og 150 kroner i måneden der, når jeg allerede har nok med regninger jeg må betale. For ikke å snakke om husleie og andre utgifter.

Lenke til kommentar

Duden foran meg i køen på Rema i dag dro også "MEN DA ER DEN GRATIS DA"-spøken, karen bak kassa ga han et lite flir før han himlet med øynene. Poor fella.

Hva er egentlig problemet med den spøken? Fakta:

* Butikker er lovpålagt å prise varene sine godt synlig

* 1/3 av prisene på rema står på feil sted

* 1/3 av prisene på rema mangler

 

Hva forventer butikken egentlig, når de gir blaffen i kundene? At kundene skal være høflige tilbake? Det er de jo faktisk når de drar en sånn spøk istedenfor å skjelle ut butikksjefen for at de ikke gjør et forsøk på å sette ut priser engang.

 

Det er jo ikke sånn at det er vanskelig å prise varene sine heller. Alle andre kjeder klarer det rimelig greit. Det er bare rema der halvparten av prisene mangler eller står på feil sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...