Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, my bad.

Jeg forstår du jobber i elektronikk bransjen og der er det veldig ofte slik. Det eksisterer nesten ikke et tillitsforhold imellom kunde og selger lenger (er ihvertfall min erfaring). Veldig synd spør du meg!

Har jobbet i en lignende butikk selv.

 

Hvis det var noe som var vår feil, og kunden påpekte det enten i en forbanna eller vennlig tone, så tok vi på oss ansvaret, og ga rabatter eller andre plaster på såret og strakk oss gjerne lenger enn det som er forventet av oss.

 

Hvis det var noe som var kundens feil, og kunden opptrådte høflig og på en vanlig måte, så gjorde vi også vårt ytterste for at kunden skulle bli glad og fornøyd.

 

Hvis det derimot var noe som var kundens feil, og kunden var forbanna på oss... da strakk vi oss ikke lenger enn lovverket tilsier, og satt oss også sågar på bakbena om kunden var urimelig og vi hadde loven på vår side. Ok, så mistet vi kanskje den kunden, men enkelte kunder er det rett og slett ikke interessant å ta vare på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er en fin holdning i prinsippet, men en dag stopper du opp og innser at det du faktisk driver med er å belønne kunder for å være drittsekker.

 

Hvem er jeg? Dette er vår policy og våre retningslinjer, i tvilstilfeller faller det alltid til fordel kunden! Vi skal være "dumsnille"! Vi tjener mer på dette enn vi taper!

 

Slik jeg ser det gjør dette vår arbeidsdag mye enklere, samtidig som det gjør det gøyere å jobbe her!

 

Edit: Loko har forstått det :)

Jeg mente ikke generelt, men om du følger prinsippet til punkt og prikke hver eneste gang er det ikke til å unngå.

 

Hadde for noen år siden en kunde som reklamerte på lydanlegget sitt. Jeg fortalte at jeg skulle sende det til verksted, men det skulle han ikke ha noe av, det skulle jeg pent bytte der og da.

Jeg forklarte at det er ikke slik det fungerer, men han kunne få låne et annet anlegg av meg i serviceperioden. Da tenner kunden på alle plugger, skal ha navnet mitt og ringer diverse aviser der han står på andre siden av disken. Deilig følelse når du forstår at personen i andre enden av telefonsamtalen formelig ler av ham, men enden på visa, etter mye skriking, var at avdelingsleder lyd og bilde blandet seg inn og ga kunden nytt anlegg bare for å bli kvitt ham. En enkel løsning på problemet der og da, men prinsipielt helt feil da han 1) har nettopp belønnet kunden for å være en frekk jævel og 2) har overstyrt min avgjørelse (noe jeg hadde hatt anledning til å gjøre selv hvis nødvendig) om å sende produktet på reparasjon.

 

Joda, kunden ble (ihvertfall tålelig) fornøyd, og fornøyde kunder er kunder som kommer tilbake. Spørsmålet er egentlig bare om denne mannen er den type kunde vi egentlig ønsker å ha med å gjøre, og spesielt etter at han har lært at det lønner å hisse seg litt opp for å få viljen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kunden har et poeng med reservasjon mot telefonsalg/markedsundersøkelser.

har kunden det? Så vidt jeg vet kan man bare reservere mot salg.

 

Og som nevnt ringes det ofte på vegne av bedrifter kunden har et forhold til.

Er ikke sikker, eneste erfaring jeg har fra salg har vært mot bedrift, som igjen ikke kan reservere seg mot salg.

 

Er det pålagt å informere om hvilken kunderelasjon man ringer på vegne av?

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke generelt, men om du følger prinsippet til punkt og prikke hver eneste gang er det ikke til å unngå.

 

Vi har selvfølgelig lov å bruke skjønn og vi har egne systemer som eventuelt kan fange opp lureri. Ellers selger vi ikke så veldig dyre ting heller. Dyreste er rett rundt 10 000. Vi selger for mye mer enn det!

 

Og for å være ærlig, så forstår jeg folk som klikker i vinkel sabla godt!

Som nevnt før har jeg jobbet i elektronikkbransjen selv, og det fantes knapt noe mer pinlig enn når du har stått der å fortalt til en kunde hvor jævla bra det nye harman kardon anlegget til 25 000 er, kunden er overbevist, kjøper det, kommer hjem, det funker ikke. Kunde kommer tilbake og pga harman kardon (bare et eksempel) har verdens verste DOA-rutine, så må kunden vente 1 mnd på et produkt han kjøpte minimum en time i forveien.

 

Si hva du vil, men hadde du greid å holde maska da så skulle jeg kjøpt en pokal til deg.

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en uhyggelig opplevelse i en ****tildekket for å ikke sverte kjeden da de er hyggelige mennesker utenom dette***** butikk en gang, hvor jeg hadde kjøpt mobil til far som hadde problemer støtt og stadig,såklart kommer jeg inn med den da,med tanke på at den fortsatt var under garanti...men å bli møtt med "hva har du funnet på som problem idag da ?" satte jeg virkelig ikke pris på... for ble jo indirekte kalt en løgner føler jeg, og da mobilen faktisk kom tilbake med reelle løste problemer fra verksted synes jeg det var direkte unødvendig av personen bak skranken.

 

Kundebehandlere og videre...hva er deres tanke ?

Lenke til kommentar

Kunder er som barn. De trenger (beinhard) oppdragelse.

 

 

Akkurat ja....

 

*er ikke noe poeng å lage ny post så:

 

@Zarac: Går bra ^^ antok at det ikke var ment til meg, og ja skal si meg enig i det du sier. Noen må man sette seg på bakbena mot. Et must i utelivsbransjen for det meste iallefall

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at du "skulle", jeg belyste bare den andre siden? jeg møter denne type kunder alt for ofte føler jeg, og selv med 9 år på gulvet har jeg fortsatt problemer med å skille mellom den ene og den andre typen kunder.

 

Jeg mente heller ikke at min hverdag er mistenkeliggjøring av alle kunder, beklager om innlegget kunne misforståes.

 

Ah, my bad.

Jeg forstår du jobber i elektronikk bransjen og der er det veldig ofte slik. Det eksisterer nesten ikke et tillitsforhold imellom kunde og selger lenger (er ihvertfall min erfaring). Veldig synd spør du meg!

 

haha! :p Stemmer ikke med min erfaring, og jeg har erfaring med ca 10-20 kunder hver dag, pluss erfaringen med de kundene mine 6 selgere har på den samme dagen. Og da over uke etter uke, år etter år.

 

Erfaringen er at vi og våre kunder liker hverandre svært godt, og tillitsforhold finnes absolutt! :)

 

Jeg mente ikke generelt, men om du følger prinsippet til punkt og prikke hver eneste gang er det ikke til å unngå.

 

Vi har selvfølgelig lov å bruke skjønn og vi har egne systemer som eventuelt kan fange opp lureri. Ellers selger vi ikke så veldig dyre ting heller. Dyreste er rett rundt 10 000. Vi selger for mye mer enn det!

 

Og for å være ærlig, så forstår jeg folk som klikker i vinkel sabla godt!

Som nevnt før har jeg jobbet i elektronikkbransjen selv, og det fantes knapt noe mer pinlig enn når du har stått der å fortalt til en kunde hvor jævla bra det nye harman kardon anlegget til 25 000 er, kunden er overbevist, kjøper det, kommer hjem, det funker ikke. Kunde kommer tilbake og pga harman kardon (bare et eksempel) har verdens verste DOA-rutine, så må kunden vente 1 mnd på et produkt han kjøpte minimum en time i forveien.

 

Si hva du vil, men hadde du greid å holde maska da så skulle jeg kjøpt en pokal til deg.

 

Vi har 30 dagers returrett, innenfor 30 dager bytter vi, uansett hvor tungvindte doa-rutiner de ulike produsentene har. Det er ikke kundens problem.. :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

haha! :p Stemmer ikke med min erfaring

*snip*

Vi har 30 dagers returrett, innenfor 30 dager bytter vi, uansett hvor tungvindte doa-rutiner de ulike produsentene har. Det er ikke kundens problem.. :)

 

Selvfølgelig finnes det forskjellige erfaringer. Her i Stavanger er folk skeptiske fra sekundet di trør inn døra, pga. rett rundt hjørnet finnes siba, lefdal, expert, elkjøp osv.

 

Om DOA/retur-rutiner er forandret siden min tid i "gamet" (er 2.5 år siden nå) kan godt være. Mye kan skje, men jeg hører jo fremdeles mange rare historier fra X-kollegaer :p

 

Edit: laaif

Endret av Corey
Lenke til kommentar

I går ble jeg avkrevd betaling for reparasjonen av barnevognen til guttungen. Vogna ble brukt av storesøsteren hans tidligere.

Det er en høyderegulerings-ting som var defekt, og butikken mente at ettersom dette var en slitedel, kunne man ikke forvente at man kunne få det dekket av reklamasjon.

 

Dessuten mente de at jeg skulle betale reparasjonen, uten at jeg hadde fått beskjed om hvor mye dette skulle koste, eller at det påløp kostnader...

 

Damen jeg snakket med utviste en EKSTREMT dårlig kjennskap til FKL.. *sukk*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...