Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Hehe, forleden dag kom det inn en turist guttunge og skulle ha 20 marlboro. Jeg spurte om ID og han så dumt på meg men ga meg ID, det viste seg at han var 16, jeg forklarte at man må være 18 for å kjøpe røyk i Norge og at jeg desverre ikke kunne selge. 5 min seinere kom resten av familien hans inn, da gikk far frem og bablet på fransk eller italiensk eller noe mens sønn som kan litt engelsk oversetter og da kjøpte en 20 pakk til seg selv, en 20 pakk til kone, en 20 pakk til sønn på 16 og en 20 pakk til datter på 14-15.

 

Du har faktisk rett til å nekte faren å kjøpe og om du har mistanke om at han blir å gi til personer under lovlig grense.

 

Hadde en italiener på 16 som skulle kjøpe seg øl her jeg jobber (på hotell) og ba da om ID, som viste at han var 16. Da han ikke fikk gikk han å hentet moren, som da skulle ha en øl. Forklarte som det var at jeg kunne ikke selge henne øl ettersom jeg viste at hun kom til å gi det til sønnen sin. Hun hentet da mannen sin, som og da skulle ha en øl. Da jeg forklarte ståa hentet de guiden (var en reisegruppe) som og skapte seg maroder forbannet.

 

Er det et folkeslag jeg hater av turister så er det italienere. Tyskere går greit, selv om de ikke snakker engelsk gjør jeg hva jeg kan for å skjønne tysken. Men italienere er arrogante, bastante, egoistiske og ufyselige å ha med å gjøre. Vi har 146 rom, hvorav vel halvparten har sjøutsikt og vel under halvparten av dem igjen har egen balkong. De italienske gruppene forlanger at vi gir alle deres gjester utsikt og egen balkong, uten å betale ekstra for det. Når vi sier at det koster ekstra for det blir de yfyselige av seg.

 

Nei, tyskere, franskmenn, sveistere, dansker, svensker ja t.o.m finlendere har jeg ikke noe særlig mot. Men italienere og tidvis spanjoler, nei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, forleden dag kom det inn en turist guttunge og skulle ha 20 marlboro. Jeg spurte om ID og han så dumt på meg men ga meg ID, det viste seg at han var 16, jeg forklarte at man må være 18 for å kjøpe røyk i Norge og at jeg desverre ikke kunne selge. 5 min seinere kom resten av familien hans inn, da gikk far frem og bablet på fransk eller italiensk eller noe mens sønn som kan litt engelsk oversetter og da kjøpte en 20 pakk til seg selv, en 20 pakk til kone, en 20 pakk til sønn på 16 og en 20 pakk til datter på 14-15.

 

Du har faktisk rett til å nekte faren å kjøpe og om du har mistanke om at han blir å gi til personer under lovlig grense.

 

Jeg tror du mener "plikt".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, tyskere, franskmenn, sveistere, dansker, svensker ja t.o.m finlendere har jeg ikke noe særlig mot. Men italienere og tidvis spanjoler, nei takk.

Ja, Italienere går med en vrangforestilling i hodet sitt, om at hele verden skal rette seg etter dem.

 

De fleste utenlandske turister som kommer inn der jeg jobber, spør høflig om jeg snakker engelsk. De som ikke kan engelsk, prøver å gjøre seg forstått på andre, enkle måter.

 

Bortsett fra italienere. De kommer rett bort til disken, og begynner å bable i vei på italiensk. Jeg står antakeligvis og ser ut som et stort spørsmålstegn, og når det endelig er mulig å bryte igjennom med en setning, så prøver jeg å spørre om de snakker engelsk, og at jeg ikke forstår italiensk.

 

Da blir de bare sure, og fortsetter å bable i vei på italiensk til meg... akkurat som det burde vært en selvfølge at alle nordmenn burde kunne italiensk flytende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Italienere går med en vrangforestilling i hodet sitt, om at hele verden skal rette seg etter dem.

 

De fleste utenlandske turister som kommer inn der jeg jobber, spør høflig om jeg snakker engelsk. De som ikke kan engelsk, prøver å gjøre seg forstått på andre, enkle måter.

 

Bortsett fra italienere. De kommer rett bort til disken, og begynner å bable i vei på italiensk. Jeg står antakeligvis og ser ut som et stort spørsmålstegn, og når det endelig er mulig å bryte igjennom med en setning, så prøver jeg å spørre om de snakker engelsk, og at jeg ikke forstår italiensk.

 

Da blir de bare sure, og fortsetter å bable i vei på italiensk til meg... akkurat som det burde vært en selvfølge at alle nordmenn burde kunne italiensk flytende.

 

Blir sure? Synes italienere for det meste er sur fra de kommer til de går ut av døra på hotellet. En eneste gjeng med sutrekopper.

 

Vi har f.eks en restaurant med kun kapasitet til 180 personer om gangen, og enda færre rundt buffet området, så vi må sette av bord til gruppene for å få alt til å gå opp, spesielt når vi har 250 personer på huset. Italienerne derimot driter i dette, og blir sur når de ikke får bord i restauranten, det til tross for at det er klart at der er fullbooket. Når vi forsøker å booke tid til dem skriver guiden på skjemaet til dem at frokost er fra 6.30 til 10.00, ikke hvilken tid de faktisk har. Noe som naturligvis skaper store problemer i restauranten, ved frokost buffeten og for de andre gjestene som får det sabla trangt når de skal spise. Alt fordi noen italienske fjotter ikke vil gjøre som de blir fortalt.

 

Da skaffer du deg oversikt over noen enkle italienske gloser som det vil være naturlig for italienere å benytte seg av på det stedet du jobber. Skriv dem på et ark og gi italienerne arket når de kommer. Så er det bare å peke og greier. Ordner seg.

 

Hjelper lite når de snakker italiensk tilbake. Nytter ikke mye å peike på gloser når de ikke vil gjøre seg forstått tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skaffer du deg oversikt over noen enkle italienske gloser som det vil være naturlig for italienere å benytte seg av på det stedet du jobber. Skriv dem på et ark og gi italienerne arket når de kommer. Så er det bare å peke og greier. Ordner seg.

 

Hjelper lite når de snakker italiensk tilbake. Nytter ikke mye å peike på gloser når de ikke vil gjøre seg forstått tilbake.

 

Du har ikke prøvd. Og du må selvsagt ha aktuelle svargloser de kan peke tilbake på.

Dessuten jobber du i turistbransjen, burde da være mulig å lære seg litt grunnleggende i andre språk enn engelsk. Mange italienere forstår en del fransk, for eksempel.

 

 

Men jeg veit at italienere kan være vriene, til gjengjeld lager de god mat til deg.

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar

Med såpass mange nasjonaliteter innom er det ikke mulig å lære seg alle språkene til alle som kommer innom bare fordi de ikke vil lære seg litt grunnleggende engelsk før de drar ut på tur.

 

Om jeg skulle lært meg litt av alle språkene til alle nasjonalitetene jeg har innom hadde jeg måtte be arbeidsgiveren om en måndes betalt fri, det lar seg bare ikke gjøre såfremst man ikke har stor interesse for språk.

 

Tro meg, har 5 års erfaring innenfor turistbransjen.

Lenke til kommentar

Hehe, forleden dag kom det inn en turist guttunge og skulle ha 20 marlboro. Jeg spurte om ID og han så dumt på meg men ga meg ID, det viste seg at han var 16, jeg forklarte at man må være 18 for å kjøpe røyk i Norge og at jeg desverre ikke kunne selge. 5 min seinere kom resten av familien hans inn, da gikk far frem og bablet på fransk eller italiensk eller noe mens sønn som kan litt engelsk oversetter og da kjøpte en 20 pakk til seg selv, en 20 pakk til kone, en 20 pakk til sønn på 16 og en 20 pakk til datter på 14-15.

 

Du har faktisk rett til å nekte faren å kjøpe og om du har mistanke om at han blir å gi til personer under lovlig grense.

 

Jeg tror du mener "plikt".

 

Seriøst ? Det har jeg ikke hørt om, og det får da være grenser til hvor mye jeg skal passe på da? Godt mulig du har rett og at det faktisk er min plikt med det morsomme loverket vi har her til lands men siden ingen har fortalt det til meg, så er det ikke noe jeg har tenkt på. Jeg er selger, ikke tobakkskontrolør. Det er jo ingen som kan ha kontroll på hvem som gir hva til mindreårige i det private. Om jeg hadde nektet faren å kjøpe, så hadde han bare gått alene inn i en annen butikk og kjøpt der. Jeg er ikke noe stor fan av aldersgrenser på tobakk, men jeg følger reglene og selger kun til folk over 18. Hva folk over 18 gjør med det, om de røyker det selv eller gir til barn så driter jeg i det. Min jobb som selger er å sørge for at salg av tobakk følger regelverket. Det er ikke jeg som gjør noe ulovlig, det er de som kjøper som gjør det. Jeg kan ikke bevise at noen skal gi noe til mindreårige, jeg kan bare tro og spekulere. Å tro og spekulere om varene jeg selger og deres bruksomeråde er ikke min jobb. Om jeg er 99 % sikker på at noen skal kjøpe til mindreårige slik som i tilfelle mitt med italienerne. Hadde det ikke da vært en megatabbe for bedriften om han faktisk skulle ha alt selv ?

 

 

Morsomt når debatten har gått inn på itailienske turister. Er helt enig i at de er ikke god å ha med å gjøre. Hadde en annen italiener inne, som også skulle ha røyk (han var da godt voksen), så stod han å bablet på italiensk, jeg trodde det var fransk, så jeg sa "Im sorry but i dont speak french". Da ble han drit sur og brølte "ITALIANO blablabla". Kansje jeg burde hørt forsjell, men jeg blander fransk, spansk og italiensk når det snakkes hurtig og mumlende. Jeg har null personlig interesse for å lære språk og syntes at det er deres ansvar å lære seg å gjøre seg forstått på vertfall ett verdenspråk som engelsk før de reiser til et ikke-morsmål-talende land. Han ble rimelig fornærmet når jeg trodde han snakket fransk. Selv har jeg blitt tatt for svensk, dansk, ungarner (wtf :p ) og annet når jeg har blitt overhørt av utlendinger forsjellige steder, det er da ingenting å bli sur for.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

I et så åpenbart tilfelle, der gutten man nettopp avviste kommer tilbake med en kompis eller sin far, for å ÅPENBART omgå regelverket, er selger ansvarlig for å IKKE gi dem tobakk.

 

 

Hvis drittungen var smart nok til å sende kompisen på 18 år eller faren ALENE, og ikke lot deg forstå at det var langing i gjære, er det ingen som krever at du skal være synsk.

 

Men når du selger til en voksen som kommer inn sammen med gutten du nettopp avviste, da er det langing. Selv om det er en myndig mellommann der, som tar seg av pratinga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I et så åpenbart tilfelle, der gutten man nettopp avviste kommer tilbake med en kompis eller sin far, for å ÅPENBART omgå regelverket, er selger ansvarlig for å IKKE gi dem tobakk.

 

 

Hvis drittungen var smart nok til å sende kompisen på 18 år eller faren ALENE, og ikke lot deg forstå at det var langing i gjære, er det ingen som krever at du skal være synsk.

 

Men når du selger til en voksen som kommer inn sammen med gutten du nettopp avviste, da er det langing. Selv om det er en myndig mellommann der, som tar seg av pratinga.

 

Som sagt godt mulig at du har rett og det finnes lovverk som sier at jeg ikke skal selge til voksne med mistanke om at varen havner hos mindreårig, men er ikke blitt informert om det på samme måte som at jeg er blitt informert om å ikke selge til mindreårige. Når jeg ikke vet bedre av loverket så handler jeg etter sunn fornuft, og sunn fornuft sier meg at å selge tobakk til en voksen er greit, hva han gjør med det "er ikke min sak". Dessuten dersom jeg nekter voksen å kjøpe så går vedkommende bare alene inn i neste butikk, derfor blir hele opplegget ulogisk og meningsløst, derfor anok jeg at det ikke var sånn :) Men skal ta å sjekke opp loverket til neste gang jeg jobber, vil jo helst gjøre alt riktig... Men mener fremdeles at det ikke er min jobb å spekulere i hva kunden gjør med varene sine.

 

Tar ikke den diskusjonen her siden det begynner å bli of topic. Dersom folk er interesert og lager en egen tråd om det så skriver jeg gjerne der.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Men mener fremdeles at det ikke er min jobb å spekulere i hva kunden gjør med varene sine.

 

Du skal ikke spekulere. Men noen ganger er det så altfor åpenbart.

 

Jeg solgte engang tobakk til en drittunge fordi han kom tilbake med en kompis på 18, som håndterte all pratinga, og håndterte pengene.

 

Det skyldes at jeg ikke hadde skikkelig opplæring, og trodde de hadde oppdaget et smutthull som jeg ikke kunne argumentere mot.

 

I ettertid vet jeg at jeg ikke skulle ha solgt dem tobakk.

 

 

Det er flere restriksjoner du også må huske på, som å ikke selge mer øl til noen som alerede er full (vet ikke hvor fulle de kan være før det er stopp)

og å selge mer enn en eske Paracet eller Ibux pr. kunde pr. dag.

Men de kan kjøpe en av hver.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den "ikke mer til de som er fulle"-regelen er umulig å forholde seg til. Jeg kan være godt full, men oppføre meg slik at om jeg satte meg bak rattet på en bil med en politimann på sida hadde ikke det vært kjøringa mi han hadde merka det på, eller snakkinga. Det hadde bare vært ånden.

 

De fleste har en slik "Oppfør deg"-knapp. Desverre (til en viss grad, slåssing kan man drite i seff, men å vise at man er full så man ikke får mer, det er bra :p)

 

Ellers, å lære seg alle språk som turister snakker er bare tull.

 

Vi skal ikke rette oss etter 20 land når de besøker OSS, de skal rette seg etter oss, og lære engelsk, iallefall tilstrekkelig til å gjøre seg forstått i turist-sammenheng.

Lenke til kommentar

Hadde noen kunder innom en gang hvor den ene skulle ha en pakke med røyk, og noen forskjellige snusbokser. Fant frem alt sammen, og spurte om legitimasjon. Noe han ikke "hadde". 10 minutter etterpå kommer en annen kar tilbake og skal ha akuratt det samme. Jeg bare ser dumt på han og sier. "Og du kjøper snus og røyk for han som var her i sta eller?" Han blånekter og sier at det er til seg selv. Uheldigvis hadde ikke han heller legitimasjon, og er ei heller over 18. :wee:

 

Har også hatt noen kunder innom når jeg har jobbet, og sjefen også har vært der. "Hei, kan jeg få en pakke med røyk eller?"

- Er du over 18?

"Jammen, vær litt grei da! Du røyker sikkert selv, du vet hvordan det er, IKKE SANT???"

Jeg bare står der å diskuterer litt med kunden før han til slutt går.

 

Noen minutter kommer vedkommende tilbake når butikken når det er tomt for andre folk der og bare. "Kan jeg få kjøpt røyk NÅ DA? Siden det ikke er noe folk her!"

Det endte med en litt grinete sjef som sa at slikt skulle de tenkt på før de begynte å røyke. <3

 

Det med å nekte å selge tobakk til mindreårige tror jeg må være ett av høydepunktene med jobben min. Får så mye sære unskyldninger som at "nei, jeg glemte legitimasjon i bilen" og "neeeei, det ligger i gymbaggen til venninna mi!". Og alle folkene som bare står der og roter febrilsk i lommene sine og til slutt sier. "Neeeei, det har jeg visst glemt hjemme. Men kan jeg ikke få kjøpt allikevel da?" :wee:

Lenke til kommentar

Jeg hadde en kunde her om dagen, som ble ganske så sur. Jeg kan forstå han også, for han hadde vært på en annen avdeling og spurt etter et spesifikt produkt. De var utsolgt, men så i systemet at avdelingen jeg jobber på hadde en på lager. Denne avdelingen burde ringt oss for å dobbeltsjekke og holde av, noe de ikke gjorde. Så kunden dro hele veien til oss for å kjøpe. Problemet var bare at den varen var holdt av til en annen kunde. Dessverre har vi ikke noen mulighet til å ta reserverte varer ut av varebeholdningen. Kassesystemet er litt mangelfullt akkurat på den biten.

 

Jeg forholdt meg veldig rolig, sa at jeg forsto irritasjonen hans, men at jeg ikke kunne selge han en vare som var holdt av til en annen kunde. Det var i tillegg eneste eksemplaret som var tilgjengelig i hele kjeden. Han skulle skrive klage, og ringe hovedkontoret og det var ikke måte på, så jeg tok frem en lapp, og skrev navnet på min sjef som han kunne klage til, hans direkte telefonnummer, og mitt eget navn.

 

Da ble kunden litt spak... nei, da skulle han plutselig ikke klage lenger :)

 

Jeg tror imidlertid at han reagerte mest på mitt ordvalg om at produktet var solgt, da det kun var holdt av. Kunden vi holdt av til, var en 100% sikker kjøper, derfor mitt ordvalg. Han roet seg også noe ned når jeg ringte kunden for å få bekreftet at hun fortsatt skulle ha varen, noe jeg til å begynne med prøvde å unngå ettersom hun tidligere på dagen hadde sagt at hun helt garantert skulle ha varen. Ikke bra å forstyrre en kunde unødvendig bare for å blidgjøre en annen, men hun var litt mer grei og forståelsesfull enn denne karen så det gikk greit :)

Lenke til kommentar

Ååååh. Jeg begynner virkelig å irritere meg over kunder som steller seg i sin egen kø når butikken er full. På kvelden i dag sto jeg alene da det ikke pleier å være så mye folk innom da, men plutselig kom det ett rush. Og ut fra intet står det en kunde i tippekassen og uffer seg over at han må vente så lenge. Hvorfor kan ikke folk bare stelle seg i en og samme kø, når de uansett skal til samme kassen for å betale?

 

Ellers hadde jeg ett par fantastiske kunder innom i dag som absolutt skulle gjøre seg forstått på sitt eget språk. Hurra. Jeg peker og forklarer meg så godt jeg kan på engelsk, men de nektet å gjøre seg forstått en gang, bare hisset seg mer og mer opp over at jeg ikke forsto. Og bare for å ha nevnt det, dette var ikke Italienere.

 

Og til slutt, jeg blir like lykkelig hver gang jeg har kunder innom som uffer seg over at de måtte stå ett par minutter i kø. Hva forventer de egentlig når de går inn i en butikk med en god del folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...