Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Vil ikkje tidslås kunne føre til eit ekstra usikkerheitsmoment for dei ansatte? Ein raner som har armane fulle i penger spring rett ut for å komme seg vekk, ein raner som må forlate lokalet med kroner 47,50 er vel meir truande til å utdøve vold eller rasere butikken får han stikker av?

Sannsynligvis ikke noe mer vold enn raneren hadde utført uansett. Det er alltid veksel i kassa, så det blir nok et par tusen uansett - med mindre man har cashguard. Å ha mye penger i kassa blir usikkert for de ansatte, for om en eventuell raner ser det, er sjansen større for å bli rana i første omgang. Og om de får med seg mye, er sjansen større for at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser den, men er det verkeleg så mange butikk-ranere som planlegger ranet så nøye at dei dropper å begå ranet fordi dei ser klistermerket på inngangsdøra?

 

Tidslås er vel hovedsakleg eit konsekvensreduserande tiltak dersom eit ran skulle oppstå og ikkje eit sannsynlegheitsreduserande tiltak som hindrer ranet i å oppstå.

Lenke til kommentar

Men det koster deg ingenting å legge tusenlappene i en safe ved kassen når det begynner å bli litt mye. Når man har en tidslåst safe ved kassa, har ikke raneren tid til å vente på at safen skal åpne seg. Dermed kommer han ikke av gårde med så mye, og venter han, så legger du merke til flere detaljer.

 

 

Man møter mye artig folk når man jobber natt på bensinstasjon. Et par var nesten overlykkelige for at det var åpent, og de ble utrolig glade når de fikk bestilt burger. Skulle nesten tro de ikke hadde sett mat før. :) Liker at folk setter pris på maten jeg lager til dem, så jeg slengte på litt ekstra av alt :)

 

Var også en trailersjåfør som sto å snakket med meg om frysing av fisk, i nesten en halv time. Da lærte jeg mye nytt den natta også! :cool:

 

Men nå skal jeg sove! ;)

 

Kan i værste fall koste deg livet. Om du blir ranet av en som er desperat etter penger til dop tar de ikke nei som et svar når de roper etter penger. Om du står der med tidslåst safe kan de se på det som om du står i veien for at de får dopet de trenger, og blir deretter forbannet og oppspilt. Da kan den tidslåste safen være det som gjør at du ender opp som en blodpøl på gulvet. Penger er uviktige i et rans sammenheng, den ansattes ve og vel er det aller viktigste.

 

På hotellet har vi 10 000 kr i veksel i kassen, mye fordi vi og veklser i utenlandsk valutta. I safen har vi vel opp mot 15 000 kr i kassen med restauranten. Det er mye penger men en nødvendig onde for å drive hotell. Rutinene våre om det skulle oppstå ran er som for mange andre, gi det raneren ber etter. Jeg har heldigvis i mine 5 år der nede ikke blitt ranet, men vi har blitt utsatt for ransforsøk en natt så det er alltid en sjangse for at det skjer.

Lenke til kommentar

De fleste ranere/svindlere (Altså folk som svindler til seg penger enten ved å lure betjeningen eller rett å slette stjele penger fra en ulåst kasse mens betjeningen er borte) planlegger den ulovlige handlingen de skal gjøre ved å spane på butikken i forkant. Man har to type ranere;

 

Casual boms som er dopa/full og trenger penger i en fei. Lite man kan gjøre mot slike folk annet enn å ha lite penger i kassa/cashguard/safepay, låste snus og røykskap.

 

Den andre typen er de organiserte som spotter seg ut en butikk de gjerne besøker fler ganger, finner ut hvor kameraene er, hvordan rutiner butikken har. Hvem som er sjef(er) og hvem som ikke følger rutiner, osv. Om denne typen mennesker ser at butikken er godt sikret, har gode rutiner som følges og en oppegående betjening er sjansen langt mindre for at akkurat dere blir ranet.

 

Det skal dog sies at grove ran hører med til sjeldenheten, det har blitt langt langt mer vanlig at folk stjeler varer/penger der hvor det er dårlig rutiner.

Lenke til kommentar

For å geleide tråden inn på rett spor igjen, så hadde jeg en "kunde" som var oppi elreturen vår her om dagen. Hørte noen merkelige lyder utenifra, og når jeg gikk ut for å sjekke om det var noen som drev å stjal ting derfra, så jeg ingen. Men når jeg skulle snu meg og gå inn igjen ser jeg en svær CRT-tv flytte på seg oppi containeren ... Etter en litt nærmere undersøkelse så jeg at han var OPPI selve containeren og rotet rundt. Etter å ha konfrontert han med hvorfor han var der svarte han med "jeg leter etter en ledning, mistet den her ifjor". Fikk jaget han vekk etter mye om og men, og fikk høre fra sjefen at han der var en "stamkunde", og ofte hadde han med seg en sprøyte som han truet med.

 

Hadde også en litt sær opplevelse i butikken her for et par uker siden, en fyr som kommer inn rett før stengetid og skal ha en 3D tv, noe som forøvrig ikke er noe unormalt med. Etter å ha blitt vist flere modeller osv, så bestemmer han seg for en, og skal i kassen og betale. Denne fyren var ganske sløv i blikket, og hørtes ut som han var proppet full i det meste av stoff. Så vi tenkte at han muligens ikke hadde noen penger... Der tok vi feil, han drar opp over 20 000 kr i KONTANTER, og slenger på disken. Alt i assorterte 200 og 500 lapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkelen min bestemte seg for å kjøpe en Ford Focus cash hos forhandler. Han tror ikke på å ha penger i banken og har en stor safe hjemme. Han bruker heller aldri penger, så det var visst det minste han kunne gjøre (det var en gave til kona hans). :whistle:

Endret av yvonne2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunde: Jeg skal ha denne colaen jeg.

Jeg: Det blir 27,- det :)

Kunde: Det står jo 26,- jo!!!

Jeg: Ja, også er det 1,- i pant :)

Kunde: Dette finner jeg meg ikke i *forlater stasjonen*

 

Hvis du jobber langs e6 mellom gardermoen og hamar, kan det være meg. Gjør dette ofte når jeg drar oppover til slektninger :p

Kun for morroskyld xD

Lenke til kommentar

Kunde: Jeg skal ha denne colaen jeg.

Jeg: Det blir 27,- det :)

Kunde: Det står jo 26,- jo!!!

Jeg: Ja, også er det 1,- i pant :)

Kunde: Dette finner jeg meg ikke i *forlater stasjonen*

 

Hvis du jobber langs e6 mellom gardermoen og hamar, kan det være meg. Gjør dette ofte når jeg drar oppover til slektninger :p

Kun for morroskyld xD

 

Morsomt, jeg syntes det er trist når folk oppfører seg sånn. Har vertfall 10 sånne om dagen, enten det er pant, pose eller at kunden rett og slett har sett på feil lapp. Da er det ikke like morsomt å forklare det samme om og om igjenn. Og selgere skal liksom selge mest mulig varer, noen som jobber med å selge ting føler det som et personlig nederlag og føler at det er deres feil dersom kunden stormer ut av butikken uten å kjøpe noe. Noen selgere blir gjerne triste og føler at det er deres feil og tenker at de har ytet dårlig service, andre (inkludert meg selv ) tar seg ikke nær av det og tenker "for en gniten og hjernedød tulling. Hvem er det som ikke greier å legge sammen 26 og 1 eller ikke kjønner hva pant er :wallbash: ". Tviler på at særlig mange selgere syntes det er morsomt.

 

EDIT: Det som er morsomt er det som f eks skjedde i dag på jobb. Vi sliter litt med lite mynt i kassen for tiden, og derfor spør vi alltid etter småpenger slik at vi kan gi mest mulig sedler tilbake.

 

I dag kom en dame på ca 50 og skulle kjøpe noen varer, jeg sier prisen på 206. Hun betaler med en 500 lapp og for å kunne gi 300 tilbake spør jeg "Har du seks" (glemte kroner). Så svarer hun "ja, seks (sex) er bra!" og legger seks kroner på disken, vi lo begge da.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Hadde ei innom en gang som kjefta og smalt noe verre fordi hun hadde sett på feil label. Butikken var sååå dårlig og jeg var verdens verste kundebehandler og hun skulle i hvert fall aldri handle der lenger. De to bak henne i køen gav meg bare medlidende smil mens hun holdt på og etterpå spurte de om vi fikk mange sånne. Uka etterpå var hun tilbake igjen - og jeg satt i kassa. Det var kjempegøy. :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde en fyr en gang som ikke kunne begripe at han ikke kunne bytte lekebilen til 60 kroner som ikke virket uten kvittering. Dvs at den ikke hadde lyd. Skjønner det er litt surt, men når man ikke har kvittering, embalasje og det virker som om han kan ha stålet den. Dette var midt i juletider, jeg var alene på jobb og det var laaang kø!

Til slutt må jeg bare be han ta en ny bil å gå, for han begynner å kjefte meg huden full: (ble redd for at han skulle ringe hele slekta si) "jai ikke betale for denne, do ikke forstå, jai ha rett" Da skulle han ha batterier.

Det må nevnes at jeg ikke hadde jobbet mer enn fem-seks vakter alene... en halvtime senere kommer han tilbake og skal bytte den j*vla bilen igjen! Da må jeg begynne å skru i batteriene med skrutrekker osv mens køen vokser og vokser! Mannen bare står der og sier ting som "Hun ikke forstå, jai ha rett" "Den ikke virke, hu ikke gjøre jobben sin" osv til de andre kundene sine. Til slutt får jeg sett at den virker, så da sier jeg at nå har jeg sett at den virker, så når får du ikke byttet den.

 

Mannen bare smiler og går. Er SÅÅÅ glad for at jeg klarte å holde maska og svare rolig og høflig. Kundene bak ble skikkelig oppgitte over han de også, heldigvis :)

 

 

Heldigvis finnes det mest hyggelige kunder i butikken jeg jobber :D

Lenke til kommentar

Merket du det i som at du tok kunder i å -stjele- det? Alle ting du lister opp er typiske ting som blir borte i lommene til ansatte som så rusler hjem før de skifter, og glemmer å ta med tilbake.

Helt riktig, det du sier.

 

Kulepenner blir alltid borte i løpet av kort tid. Jeg spøkte til sjefen, etter han puttet en kulepenn i lomma, om at han måtte ta med alle de kulepennene han hadde tatt med hjem tilbake til jobben. Han sa bare at han ikke hadde noen kulepenner hjemme. Dagen etter kommer han med over 20 kulepenner fra butikken i en liten pose, som han hadde samlet opp hjemme.

 

Nå ber jeg han jevnlig ta en runde hjemme, når det begynner å bli lite kulepenner i butikken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkelen min bestemte seg for å kjøpe en Ford Focus cash hos forhandler. Han tror ikke på å ha penger i banken og har en stor safe hjemme. Han bruker heller aldri penger, så det var visst det minste han kunne gjøre (det var en gave til kona hans). :whistle:

Kjøpte en bil cash jeg også :p

Det artigste var når jeg tok ut pengene, 200 000 skulle jeg ha ut. De ansatte fikk jo nesten sjokk. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte komme tilbake senere og at de skulle ringe meg.

Rett før stengetid hadde jeg fortsatt ikke fått noe telefon, så jeg dro til banken igjen, da sa de at de egentlig skulle ringe meg etter stengetid :p

Men, de stengte banken og ga meg pengene uten noe større problemer, lurte på om hvordan det var med sikkerheten på vei hjem og slikt, de var ca 10 ganger mer seriøse på alt slikt enn det jeg var.

Det går sikkert bra sa jeg, putta penga i sekken min og gikk ut :p

 

Dette ble fra litt feil side i forhold til topic men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkelen min bestemte seg for å kjøpe en Ford Focus cash hos forhandler. Han tror ikke på å ha penger i banken og har en stor safe hjemme. Han bruker heller aldri penger, så det var visst det minste han kunne gjøre (det var en gave til kona hans). :whistle:

Kjøpte en bil cash jeg også :p

Det artigste var når jeg tok ut pengene, 200 000 skulle jeg ha ut. De ansatte fikk jo nesten sjokk. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte komme tilbake senere og at de skulle ringe meg.

Rett før stengetid hadde jeg fortsatt ikke fått noe telefon, så jeg dro til banken igjen, da sa de at de egentlig skulle ringe meg etter stengetid :p

Men, de stengte banken og ga meg pengene uten noe større problemer, lurte på om hvordan det var med sikkerheten på vei hjem og slikt, de var ca 10 ganger mer seriøse på alt slikt enn det jeg var.

Det går sikkert bra sa jeg, putta penga i sekken min og gikk ut :p

 

Dette ble fra litt feil side i forhold til topic men...

 

Visst faen spør de om sikkerheten din, er jo faen ikke særlig klokt eller trykt å gå rundt med 200k på gata! :roll:

Lenke til kommentar

 

Og men vi er inne på emnet opplæring, så kan jeg med hånden på hjertet si at det var noe jeg aldri fikk... Alt jeg fikk var "hva vil du ha som selgerkode og passord"...

 

Etter det ble jeg dyttet ut på gulvet i verste julerushet uten engang å vite hvordan man tok imot betaling :p

 

Haha, akkurat samme som meg. Startet 1 1/2 uke før julaften, og det fantes ikke et sekund til å gi meg opplæring. Første dagen gikk med til å være nervøs som juling(første jobb i kundeservice), den andre dagen turde jeg å våge meg til kassa. Heldigvis er jeg ganske lettlært.

 

For å holde det on-topic: Hadde en kar i dag som ringte meg i kassa og ga skryt og ros til de som hadde bragt og montert varene jeg hadde bestilt til han. Fysvarte hvor jeg gliste der jeg stod. Det var jo ikke rettet mot meg direkte, men det er utrolig hvor lite som skal til for å løfte dagen betraktelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...