Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Leser denne tråden daglig og morer meg :)

men: er det noen episoder hvor dere selv har tatt feil eller rett og slett "dreti på draget" ^^? kunne vert litt mosomt å lese om :new_woot:

 

Vi bytter kampanje og det som er på tilbud ganske ofte. Av og til (nærmere en sjelden gang) har jeg ikke fått med meg alt som er på tilbud. Så kommer gjerne en kunde som skal ha 3 sjokolader der det er 3 for 30. jeg slår inn 3 x 18 og krever 54 kroner. Så sier kunden "nei det er 30 kr det". jeg beklager alltid og innrømmer min feil og sier noe om at det bytter så ofte og ikke alltid jeg som deltids ansatt får med meg alle tillbudskift. Og det har kunden forståelse for ettersom vi bytter tilbud så ofte og de færreste blir sure når de ser at jeg ydmykt beklager.

 

En gang derimot dreit jeg meg kraftig ut. En kunde som skulle ha noe som var på fersk ny kampanje, kunden sa det koster så og så mye for varene, og jeg i en litt frekk tone "Det koster da virkelig 54 kr, altså 3 ganget 18 og stod på mitt og gjentok en 3-4 ganger at ting koster det som det koster. (I en tone som kan få det til å høres ut som "hei lær deg å regne din tulling") Jeg inså snart hvor kraftig jeg hadde driti på draget da kunden henviste til en stooor plakat som hang rett bak meg (jeg var ikke høy i hatten etter det for å si det sånn) og jeg fikk litt kjeft av kunden om å lære meg hva vi hadde på tilbud o.l men det fortjente jeg i den situasjonen, var rimelig pinlig :blush:. Kunden kjønte at jeg hade driti meg ut og at jeg innså min feil etter å ha blitt motbevist bokstavlig talt, derfor tok ikke vedkommende det videre opp, og klaget ikke til butikken eller noe.

 

Årsaken til at jeg kansje var litt frekk er ikke at jeg alltid er sånn mot kunder, men sykt mange idioter som prøver å lure til seg ting ved å late som de misforstår tilbud eller sier at det stod en lapp om ett eller annet. I 9999 av 10000 tilfeller har jeg rett, men dette var altså den 1 av 10000. Og i enda færre tilfeller er jeg vrang med å inrømme det viss jeg tar feil, men denne gangen var jeg det.

 

Kommer ikke på noen flere, hadde vært morsomt med noen flere sånne ja

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt overgitt over de kundene som hevder de har krav på et bedre produkt til samme pris som et jeg er tom for. I dag var det en kunde innom og ville ha et Sony Bloggie-kamera til 1495,- kr, men det har rett og slett ikke kommet på lager enda pga lang levering, og da fikk kunden det for seg at han hadde krav på et mye bedre kamera til samme pris. Begynte å lage bråk og greier. Men slikt liker ikke jeg, så jeg irettesatte ham, rett og slett. Jeg er ikke redd for å snakke krast tilbake til kunder som er såpass uhøflige (som KREVER! rabatt!). Går kanskje ikke helt overens med Elkjøps ideologi akkurat der, men enkelte kunder er bare ute etter å utnytte servicen og tjenestene våre.

 

En annen veldig bra episode var den invandrerfamilien som kom innom og ville kjøpe kamerautstyr for mange-og-tredve tusen. Vi hadde ikke noe av det på lager, så det måtte bestilles. Faktisk var nesten ingenting av det i vårt ordinære sortiment, men vi yter gjerne den servicen for seriøse kunder. Men jeg mistenkte at det var ugler i mosen da jeg spurte om å få se lista de leste opp fra når de sa hva de ville ha. De ble litt tatt på senga da jeg ville se, og selv om jeg ikke så, så jeg nok til å se at det var like priser vi kunne tilby, fra en fotoforretning i Oslo, som hadde alt på lager. Jeg spurte dem om hvorfor de ikke handlet der. "Fordi vi liker så godt å handle her!" var svaret jeg fikk. "Hva skal dere med utstyret?" "Vi skal starte som profesjonelle fotografer" ...eh? Ja, ikke sant... Jeg mistenkte at det var mose i uglene, så jeg sa "jeg kan gjerne bestille dette for dere, men dersom jeg gjør det bortfaller vår 30 dagers returrett". Da skal jeg love deg det ble rabalder, og de ble furtne og gikk. Da sjefen min skulle ringe dem dagen etter for å fortelle om prisene, var de plutselig ikke interesserte i å snakke med oss mer. At kundene opprinnelig MÅTTE ha kameraet første uka i juni (ca halvannen uke etter), gjorde ikke casen mer troverdig, akkurat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har skrevet dette før, men here we go.

 

Stod bak disken i returavd. på en elforretning, og det kommer et ungt par inn med en Get dekoder boks, og begynte med å si noe, og av det hørte og skjønte jeg følgende: "Boksen her er avgått til de døde".

Okei tenkte jeg, og spør videre om de kunne tenkt seg en ny.

 

 

Begge to ser sånn ut: :cry::ermm: i 2-3 sek, før de innser misforståelsen.

 

 

Det de hadde sagt var at bestemoren dems hadde dødd, og de ville levere inn dekoderen da ingen skulle bruke den mer.

 

Var ikke så høy i hatten da nei!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan du forklare hva du tror de skulle med kameraene?

Hvorfor er elkjøps 30 dagers returrett så viktig?

 

Jeg tenker meg at mange utnytter retur rett og bruker produkter i 30 dager med den intensjon å "låne det gratis". Med kamera utstyr til 30 tusen kan en sikkert ha det mye gøy med i 30 dager. Det er folk der ute som er villig til å gjøre hva som helst for å få/låne noe gratis :nei:

 

EDIT: gnitenskapsfenomener der jeg jobber:

I kiosken jeg jobber er det folk som prøve å komme tilbake med åpnede blader (som er inpakket i plast) å tror de får byttet de, folk som tror de kan levere tilbake en kvart pølse å få pengene tilbake, drikke halve colaen og få pengene tilbake, det er folk som står i butikken lenge og leser i bøker/blader fordi det er gratis, og når jeg forklarer at en er nødt til å kjøpe bladet for å få lese det, så blir de sur og sier at en må jo få vite hva en kjøper! Det er greit å se på forsiden og bla litt i det, men å stå der å lese bladet fult ut.... Jeg fatter ikke at folk ikke skammer seg. Det er de som kommer igjenn og igjenn for å stå der å lese gratis helt til de nærmest blir kastet ut, og det trengs vel ikke nevnes at de aldri kjøper noe.

Endret av Ceburger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du forklare hva du tror de skulle med kameraene?

Hvorfor er elkjøps 30 dagers returrett så viktig?

Det er ganske åpenbart. En familie finner ikke plutselig ut at de skal starte som profesjonelle fotografer. Og jeg kan aldri tenke meg at de ikke hadde noe utstyr fra før dersom det faktisk var tilfellet. Og siden 30-dagers returretten er ubegrenset (dvs at du kan bruke produktet så mye du vil, og likevel få 100% av pengene tilbake) er det perfekt for svindlere som trenger utstyr til et prosjekt eller noe. Men vi er jo ikke interessert i slike svindlere, og derfor spesifiserer vi av og til, ved mistanke, på kvittering at returretten bortfaller. Skjønner?

Lenke til kommentar

Ikke vrang, men muligens naiv.

Jeg ville aldri utnyttet Elkjøp for å få låne et kamera i en måned.

Men det er mulig at andre er patetiske nok til å synke så dypt.

 

Det er det, i alle service yrker og kundebehandler - kunde relasjoner er det folk som prøver å få/låne ting gratis. Jeg nevnte noen eksepler i min forgie post. Jeg kjønner heller ikke at folk kan synke så dypt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke vrang, men muligens naiv.

Jeg ville aldri utnyttet Elkjøp for å få låne et kamera i en måned.

Men det er mulig at andre er patetiske nok til å synke så dypt.

Nei, du, nei. Men det er plenty av dem.

 

Enkelte, spesielt invandrere (skjønner at jeg kanskje høres rasistisk ut, men det er ikke meningen - dette er bare en observasjon som stemmer svææært ofte), har den oppfatningen at man ikke får brukbare bilder med noe annet enn det dyreste utstyret - og det koster mye. Jeg tipper det var oppfattelsen her, og dermed måtte de ha det til et bryllup eller liknende, men de hadde ikke råd til å ha det lenge. Med 1 mnd betalingsutsettelse trenger de faktisk ikke betale annet enn faktureringsgebyret!

 

Altså, når de kunne fått utstyret til samme pris umiddelbart et annet sted i byen, ser jeg på det som mistenkelig at de heller vil handle hos oss "fordi de liker å handle hos oss". Greit nok om noen liker det, men jeg kjøper ikke den en smule.

 

Det hender svært ofte at folk kjøper ting rett før et stort arrangement, og returnerer det like etterpå. Så rett etter fotball-vm kommer det garantert et lass TVer tilbake til butikken. Og mange kjøper dyr, dyr grill når ferien starter, og returnerer den 29 dager senere. Grillen er svært ofte aldri blitt vasket, og er ikke i gjensalgbar stand. Da må den bare skrotes.

Lenke til kommentar

Leser denne tråden daglig og morer meg :)

men: er det noen episoder hvor dere selv har tatt feil eller rett og slett "dreti på draget" ^^? kunne vert litt mosomt å lese om :new_woot:

Jeg jobbet i en butikk som selger alt mulig. Jeg drev å fylte varer i hyllene i båt avdelingen, og en mann (60-åra) kom bort til meg å spurte: "Hvor har dere vannpipefilter?". Jeg ble litt tatt på senga følte jeg, så jeg gav meg selv noen sekunders betenkningstid ved å lage lyder som "Hm..." :hmm:

 

Først tenkte jeg "Hva er vannpipefilter? Er det noe til båten? Er ikke vannpipe sånn man røyker?!"

Etter å ha sett litt rundt, (bare for å se ut som jeg leitet), måtte jeg bite i det sure eplet. Så jeg spurte han "Hva er egentlig det?"

 

Han ble forbløffet. "Vet du ikke det?! Vet du ikke hva sandpapir er?!". Da ble jeg paff, så jeg spilte som om jeg plutselig kom på hvor det var (for sandpapir visste jeg hvor var, og kanskje viktigst hva det var). "Ååå, ja. Nå husker jeg det. Det ligger der borte".

 

For å oppsummere. Jeg hørte feil mellom vannpipefilter og sandpapir. :blush: Lurer på hvordan jeg klarte det :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste. En gang da jeg kjørte ut en pall med dopapir var det en kunde som sa noe. Kunden var en liten kraftplugg med svære muskler.

 

Kunde: Skal vi bryte?

 

Jeg: Nei, du tar meg nok lett hvis vi hadde gjort det

 

Kunde: Hæ, hva mener du?

 

Jeg: Spurte du ikke nettopp om vi skulle bryte?

 

Kunde: Nei, jeg bare lurte på om du er fyllesyk slik som du driver å styrer den pallen.

 

Så vet ikke hva som er verst. Å ta sandpapir for vannpipefilter, eller fyllesyk for bryte. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge det finnes en gunstig garanti eller returrett i en butikkjede, så vil noen utnytte den. Er usikker på om Coop fortsatt kjører sin "Garantert Fornøyd"-garanti, men da jeg jobba i en Coop-butikk for en stund tilbake hadde jeg kunder som visste å benytte denne garantien til sin fordel... Og jeg blamer de ikke, de kunne jo kjøpe dyre biffer og kyllingfileter, spise det opp, ta med kvitteringa tilbake og si at de ville ha pengene tilbake... Og det eneste spørsmålet vi skulle stille tilbake var "Vil du ha ny vare eller pengene tilbake?" Husker spesielt én kunde som skulle ha tilbake penger for fire av de "tilfeldigvis" dyreste varene på kvitteringa si... Det ble en god rabatt i handelen hans den dagen, for å si det sånn! På en måte var det rart at ikke flere utnytta denne garantien, men samtidig skjønner jeg det jævlig godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...