Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et par eksempler fra butikken min:

 

1. For noen dager siden var det to damer som klaget til meg pga av sitronene ikke var 100% ferske (allikevel bra nok til å selges.) Jeg jobber i fruktavdelingen, og spør, for å være hyggelig, om de har lyst på sitronene til halv pris. De bare ler overlegent og legger sitronene tilbake. Jeg tenker ikke noe mer over det. For at jeg skal komme meg ut på lageret må jeg gå gjennom kjøtt/ferskvare-delen av butikken. De samme to damene stopper meg og viser meg 6 pakker med Fjordland Laksemiddag (eller noe...) som har gått ut på dato. De sier at de forlanger å få disse varene pga utgått dato, noe jeg var ganske sikker på at vi ikke har lov til å gi dem. Jeg forteller dem at jeg skal ringe på de som faktisk har med den avdelingen å gjøre, og forklare problemet. Hun ene sier da at jeg må huske å fortelle at de alltid pleier å få varene som har gått ut på dato gratis. Jeg ringer ansvarlig avdeling og ber vedkommende komme. Han bekrefter over telefon at vi ikke har lov til å gi bort utgåtte varer. Mens vi venter på at avdelingsansvarlig skal komme, forteller jeg at vi ikke har lov til å gi bort utgåtte varer, noe de to damene bare fnyser over, og begynner å putte eskene i handlevognen. Da avdelingsansvarlig kommer, forteller hun akkurat det samme. Damene klikker i vinkel, og forteller at ALLE andre butikkjeder gir bort utgåtte varer. Til dette svarer vi at "vi er ikke ALLE andre butikkjeder". Damene spør hvorfor vi ikke gir bort, og vi forklarer at dette er ordre fra Mattilsynet. I følge damene var dette selvfølgelig bare tøys, og krevde å snakke med sjefen. Etter en stund fikk vi tak i sjefen, og mens vi ventet på at han kom prøvde vi å fortelle at det faktisk går ann å gjøre feil. Det utnytter selvfølgelig damene, og klager til sjefen over at vi er en ALTFOR stor butikk, og at vi ikke klarer å håndtere den. Sjefen blir selvfølgelig kjempesur på kundene, og det hele ender med at de ikke får varene.

 

2. En mann kommer bort til meg og spør om vi har flere av Hvitløkspotetene. Siden det hender jeg bestiller varer, var jeg ganske sikker på at disse potetene var utsolgt fra leverandør og at vi derfor ikke hadde flere igjen. Jeg forklarer han dette, men går bort til hylla der de pleier å være, bare for å være helt sikker på at vi ikke har flere. Han følger etter, og jeg går til et annet sted der vi også har hatt potetene. Han har tilsammen gått 20m. Jeg forklarer igjen at vi desverre ikke har flere igjen av potetene, og han kjefter meg huden full fordi jeg hadde dratt han med rundt i HELE butikken selv om jeg tydeligvis visste at vi ikke hadde flere! Takket han meg for at jeg prøvde å hjelpe han, og for at jeg dobbeltsjekket? NEIDA! Jeg hadde faktisk viktigere ting å gjøre enn å hjelpe han akkurat da!

 

3. Det hender jeg sitter i kassa noen ganger, og der opplever jeg (som mange andre) mye rart:

- Kunder som kjefter på de som sitter i kassa fordi det ikke er prisetikett i melkekjøla. Dette er faktisk ikke kassa-arbeidernes feil!

- Kunder som kjefter fordi kundene ikke er flinke nok til å lese kvitteringen og derfor ikke ser at rabatten for varer som er 2for1 faktisk blir trukket fra nederst!

- Kunder som tar en og en vare på båndet og sier at dette er det 10kr for!

- Kunder som tar en og en vare på båndet for å sjekke at prisen er riktig!

- Har opplevd at de dagene da jeg har fri og handler på jobben blir gjenkjent av noen kunder og de forlanger at jeg setter meg i kassa fordi det er lang kø!

 

4. Opplever kunder som klager til meg fordi det er tomt for varer i en helt annen avdeling! Jeg har faktisk navneskilt på meg der det står hvilken avdeling jeg jobber i.

 

5. Kunder som tar seg utrolig til rette og faktisk går inn på lageret å begynner å plukke varer der!

 

6. Noe av det som irriterer meg mest er at kunder ikke KLARER å rydde opp etter seg! Jeg har sikkert kastet et tonn med ubrukte fruktposer som folk ikke klarer å putte oppi søppelbøtta som står rett ved siden av!

 

7. Har en kunde som handler hver mandags morgen. Hun forlanger selvfølgelig at hele avdelingen min skal være plettfri og full av varer. På mandags morgen er det som regel en del svinn og lite varer i hyllene. Varene kommer et par timer etter at vi har åpnet. En dag finner hun bare dårlige cherry-tomater, og klager om dette til vi som jobber i frukta. Allikevel putter hun dem i handlevognen og går videre inn i avdelingen. Hun begynner å kikke på pallene med frukt som er igjen fra lørdagen, og begynner å løfte opp kasser for å se om det er noe ferskere frukt der enn det er i hylla. Det er det selvfølgelig ikke, da dette allerede hadde ligget i hylla. Hun rydder ikke opp etter seg, og etterlater 10-11 kasser med frukt på gulvet som VI må rydde opp for henne. Da hun kommer til kassa begynner hun å krangle om prisen på ABSOLUTT ALLE VARER! I tillegg glemte hun å ta med tomater, og forlanger at han som sitter i kassa skal finne det for henne, for det klarer hun TYDELIGVIS ikke selv! Idet han nesten er ferdig med å finne tomater, kommer hun bort til han og sier at han skal ta med seg kålrot også. Avstanden fra frukta til kassen er ca 30m, og hadde hun gått 2 meter til kunne hun fint henta kålrot selv! I tillegg klager hun høylydt på cherrytomatene i kassa slik at alle andre kunder hører det!

En annen dag begynte hun å klage på fruktposene, og hun sa at dette hadde hun klaget på i nesten 2 år nå. Det hun ikke visste var vi (en uke tidligere) hadde fått helt nye poser som var totalt annerledes enn de vi hadde før.....

 

 

Kom på en ting til. En mann ringte og jeg svarte. Han ville snakke med ferskvaresjefen, som desverre hadde dratt hjem for dagen.

 

Meg: Han har desverre dratt hjem.

Kunde: Ja, men jeg vil snakke med ferskvaresjefen!

Meg:....ja, men han har dratt hjem.....

Kunde: JAMMEN JEG VIL SNAKKE MED FERSKVARESJEFEN!!!!!

Meg: Han har dratt hjem, men vil du snakke med noen andre i ferskvaren? (jeg fremdeles like rolig)

Kunde: Nei, jeg vil snakke med ferskvaresjefen!!

Meg: Han er ikke her!

Kunde: Jammen så gi meg noen andre i ferskvaren da !!! (oppgitt)

Meg: Jammen jeg spurte deg jo om du ville snakke med de i ferskvaren!

Kunde: NEI DET GJORDE DU IKKE!!!!!

 

Måtte bare gi telefon til de i ferskvaren, var på nippet til å bare legge på :p

Endret av 90manordn
Lenke til kommentar

Jeg er litt fascinert over alle som jobber på Elkjøp o.l. og klager over uvitende kunder. Mange på slike butikker har rett og slett ikke veldig god kompetanse selv, men uttaler seg som de er eksperter.

 

Eksempel (Elkjøp): kjøpte laptop med RAM-oppgradering til min mormor, var plaget med blåskjermer hele første dag. Da jeg gikk til butikken og forklarte problemet dagen etterpå, plukket han ut RAM-brikken, holdt den i neven, og subbet bortover teppet... Dette var en tekniker i support-"boden". Da jeg nevnte at det kanskje ikke var så rart at RAM-brikkene ble ødelagt dersom de ble behandlet slik, lo han litt og sa at "det var i gamle dager" at de ikke tålte slik behandling.

 

Eksempel (Lefdal): samme handlerunde, skulle kjøpe laptop til mormor. Selgeren viste frem to PC-er med forskjellig pris, og sa at de var helt like innvendig. På den ene sto det klistermerke med "Core Duo", og den andre "Core 2 Duo". Han nektet for at dette hadde noe å si, og holdt på at innmaten var helt lik. Vi kjøpte ikke PC-en der...

Lenke til kommentar
- Har opplevd at de dagene da jeg har fri og handler på jobben blir gjenkjent av noen kunder og de forlanger at jeg setter meg i kassa fordi det er lang kø!

 

Kjenner til denne og FY så irriterende. Folk forventer faktisk at du skal hoppe i kassen og jobben en 20 minutter fordi DE skal hjem..Herre.

 

Der jeg jobber er det 2-3 minutter til ferjekaien, og jeg hater standard-kvinnen som bruker 50 minutter på å trakke gjennom butikken å plukke 2 vogner med varer, og kommer til kassen med 5 minutter på seg til ferjen de skal ta, går.

"Du må skynte deg nå, du har bare 2 minutter på deg til å slå inn dette!"

 

Eller vist de havner bak kunder:

"HEI!! JEG SKAL TA FERJEN, JEG MÅ SLIPPE FORBI DISSE ANDRE 5 KUNDENE SOM HAR STÅTT I KØ OG VENTET!!!"

 

Djeziz!!

 

Men TOPPEN av smerte - når vi fikk de nye automatene i kassen som spytter ut vekslepenger automatisk, og HVER kunde kommer med vitsen: "Nei, steike - Jeg vant jo! Hå hå hå hå". Og for å ikke virke sur/sint/etc så må jeg le med hver gang.. Tror jeg har ledd av den vitsen 100 000 ganger.. Og det værste er mannen som drar den samtlige ganger han handler, og ler like hardt hver gang.

 

Og la meg ikke begynne på den gamle damen som konsekvent taster feil kode til bankkortet, og mener at det er terminalen som er ødlagt, menst hun roper til hun griner da hun har tastet feil 3 ganger... Rister i kroppen av sinne når jeg må tørke slevet fra gebisset av tryne mitt etter all skrikingen og ropingen.

 

Tror ikke blodtrykket mitt har godt av å jobbe på matvarebutikk.

Lenke til kommentar
Etter at jeg har sett TV 2 Hjelper deg et par ganger i det siste, skjønner jeg ihvertfall en av grunnene til at forbrukere er så himla bortskjemte.

 

Programmet går jo ut på å lure forbrukere til å tro at de alltid har rett, og at de har rett på service som langt overgår det menneskelig mulige. Blant annet var det kritikk av at varer var dyrere på en bensinstasjon/kiosk enn i dagligvarebutikker. Det er en del grunner til akkurat det.

Ikke så veldig merkelig når programmet er laget for å hjelpe forbrukere som har problemer med selgere/butikker. Det er tross alt en veldig ensidig vinkling. Hva annet er å forvente? :)

 

Det hadde jo vært interessant å sett et program så går på det motsatte. Det kunne for eks hete "Forbrukeren fra helvette" elns.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da ble selvfølgelig advokaten i elektrokjeden jeg jobber koblet inn,hvorpå di ble enige om at kunden skulle få PCen kostnadsfritt tilbake,imot at han trakk anmeldelsen :ph34r:

Selv om det kan virke irriterende, og gir litt inntrykk av at de ikke støtter deg når du har rett, så er det den mest fornuftige løsningen. Hovedkontoret ser på det som en liten kostnad for å få en plagsom sak avsluttet, og du kan fortsette jobben som vanlig.

 

Det hadde jo vært interessant å sett et program så går på det motsatte. Det kunne for eks hete "Forbrukeren fra helvette" elns.

En ide som man sikkert kunne solgt til TV2. Hadde jo vært artig å se TV2 Hjelper Deg først, og så Forbrukeren fra Helvete ta for seg samme sak fra motsatt ståsted en halvtime senere :!:

Lenke til kommentar
Har også hatt en sak som jeg gjentar som et skrekkeksempel til nye på jobben min.

PCen gikk ikke på,noe jeg fikk bekreftet når han leverte den inn.Etter 2 uker på verksted fikk jeg tilbake en rapport om at alt fra harddisk til RAM til sentrale komponenter var fulle av kaffe.Dette nektet kunden å gå med på,og sa at han ikke drakk kaffe og kjenner ingen som gjør det.

HAHAHAH! Jeg døøøøøøør! "Kjenner ingen som drikker kaffe"

Enden på visa er at samme kunden kom inn 2-3mnd etterpå,og skulle kjøpe en PC-monitor.Jeg mister sjeldent besinnelsen overfor provoserende kunder,men med engang jeg så hvem han var ropte jeg "UUUUUUUUUUT!!!" :innocent:

Det hadde jeg og gjort.. herregud :p Jævli bra historie :)

Endret av Nymph
Lenke til kommentar
Ikke så veldig merkelig når programmet er laget for å hjelpe forbrukere som har problemer med selgere/butikker. Det er tross alt en veldig ensidig vinkling. Hva annet er å forvente? :)

 

Det hadde jo vært interessant å sett et program så går på det motsatte. Det kunne for eks hete "Forbrukeren fra helvette" elns.

Problemet med TV 2 Hjelper deg, er at de klipper i stykker intervjuer, slik at selger/invervjuobjekt (for eksempel kontaktperson i Forbrukerrådet eller lignende) blir tillagt meninger de ikke har, at de lyver forbrukerne rett opp i trynet og sverter navngitte lovlydige bedrifter fordi enkelte i samme bransje driver uredelig.

 

"Forbrukeren fra Helvette" er et program jeg garantert hadde sett hver eneste episode av ;)

Lenke til kommentar

En episode fra min tidligere jobb som IKT-drifsansvarlig:

 

Jeg ble videreformidlet en henvendelse som gikk ut på å hjelpe en litt eldre kar med dataproblemer..

 

Og etter å ha brukt hele 10 timer av en ettermiddag/kveld på å rydde opp på harddisken hans, kjøre en "clean up", og viktigst av alt: Lære han det generelle for "hva, hvordan og hvorfor", for filer, skrive dokumenter, sende e-post, surfing og datamaskinvedlikehold, så blir han dritasur når jeg ikke tar til takke med kun en 100-lapp.

 

Timepris og forventet arbeidstid ble han selvsagt opplyst om på forhånd, men gjaldt visst ikke, fordi det da ble for dyrt.. Den endelige lønnen ble derfor 200 kr, og da syntes han selv at han var meget meget generøs av seg. Han ville så ha meg til å lage en ny hjemmeside til han, med alle nødvendige funksjoner, og det kunne jeg få 150 kr for...

 

Kanskje hadde alt dette vært greit for en i 6. klasse, men ikke en som har litt høyere utdannelse.

 

Off-topic: Jeg har alltid holdt meg mest for meg selv, fordi jeg igjen og igjen innser at jeg rett og slett hater folk.. Og etter å ha lest i denne tråden fortsetter det å ikke være ubegrunnet.

 

Folk er frekke, ignorante, uvitende, og kun noen store egoister, med absolutt NULL ydmykhet og respekt ovenfor medmennesket sitt.

 

Og om jeg hadde jobbet i en matbutikk, og blitt behandlet så dårlig som det noen i denne tråden har blitt, da hadde jeg mest sannsynlig drept kunden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er litt fascinert over alle som jobber på Elkjøp o.l. og klager over uvitende kunder. Mange på slike butikker har rett og slett ikke veldig god kompetanse selv, men uttaler seg som de er eksperter.

 

Eksempel (Elkjøp): kjøpte laptop med RAM-oppgradering til min mormor, var plaget med blåskjermer hele første dag. Da jeg gikk til butikken og forklarte problemet dagen etterpå, plukket han ut RAM-brikken, holdt den i neven, og subbet bortover teppet... Dette var en tekniker i support-"boden". Da jeg nevnte at det kanskje ikke var så rart at RAM-brikkene ble ødelagt dersom de ble behandlet slik, lo han litt og sa at "det var i gamle dager" at de ikke tålte slik behandling.

 

Eksempel (Lefdal): samme handlerunde, skulle kjøpe laptop til mormor. Selgeren viste frem to PC-er med forskjellig pris, og sa at de var helt like innvendig. På den ene sto det klistermerke med "Core Duo", og den andre "Core 2 Duo". Han nektet for at dette hadde noe å si, og holdt på at innmaten var helt lik. Vi kjøpte ikke PC-en der...

Kan ikke se jeg har sett spesiellt mange elkjøpansatte klage over uvitende kunder. Tvert om.. ;).

 

I PC-klinikker skal det etter hva jeg vet være tråder i teppeflisene som fjerner den statiske elektrisiteten.

 

Core Duo og Core 2 Duo er det en smule forskjell på ja... Fint at førstnevnte etterhvert forsvant og Pentium Dual-Core kom istedenfor :).

 

En episode fra min tidligere jobb som IKT-drifsansvarlig:

 

Jeg ble videreformidlet en henvendelse som gikk ut på å hjelpe en litt eldre kar med dataproblemer..

 

Og etter å ha brukt hele 10 timer av en ettermiddag/kveld på å rydde opp på harddisken hans, kjøre en "clean up", og viktigst av alt: Lære han det generelle for "hva, hvordan og hvorfor", for filer, skrive dokumenter, sende e-post, surfing og datamaskinvedlikehold, så blir han dritasur når jeg ikke tar til takke med kun en 100-lapp.

 

Timepris og forventet arbeidstid ble han selvsagt opplyst om på forhånd, men gjaldt visst ikke, fordi det da ble for dyrt.. Den endelige lønnen ble derfor 200 kr, og da syntes han selv at han var meget meget generøs av seg. Han ville så ha meg til å lage en ny hjemmeside til han, med alle nødvendige funksjoner, og det kunne jeg få 150 kr for...

 

Kanskje hadde alt dette vært greit for en i 6. klasse, men ikke en som har litt høyere utdannelse.

 

Off-topic: Jeg har alltid holdt meg mest for meg selv, fordi jeg igjen og igjen innser at jeg rett og slett hater folk.. Og etter å ha lest i denne tråden fortsetter det å ikke være ubegrunnet.

 

Folk er frekke, ignorante, uvitende, og kun noen store egoister, med absolutt NULL ydmykhet og respekt ovenfor medmennesket sitt.

 

Og om jeg hadde jobbet i en matbutikk, og blitt behandlet så dårlig som det noen i denne tråden har blitt, da hadde jeg mest sannsynlig drept kunden..

 

Det var da du lærte deg skriftlig avtale? ^^

 

Forresten, du har ikke fått med deg at du hører om skrekkeksemplene nå? Jeg har jobbet daglig med kundebehandling i 6 år, under 1 promille av kundene er på det nivået vi hører om her. Min erfaring fra bransjen er at kunder flest er veldig hyggelige, forståelsesfulle og interessante å prate med. Tror innstillingen til hva man driver med har veldig mye å si.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
*snip*

 

Gjorde du dette privat? Hvis ikke må jo bare jobben faktuere :)

Ser for meg at tjenester fra bedrift til privatpersoner ligger ett sted på mellom 6 og 800 kr timen.

 

 

Forresten, du har ikke fått med deg at du hører om skrekkeksemplene nå? Jeg har jobbet daglig med kundebehandling i 6 år, under 1 promille av kundene er på det nivået vi hører om her. Min erfaring fra bransjen er at kunder flest er veldig hyggelige, forståelsesfulle og interessante å prate med. Tror innstillingen til hva man driver med har veldig mye å si.

 

 

 

Instillingen er nok viktig, men jeg tror bransje er viktigst.

Lenke til kommentar
En episode fra min tidligere jobb som IKT-drifsansvarlig:

 

Jeg ble videreformidlet en henvendelse som gikk ut på å hjelpe en litt eldre kar med dataproblemer..

 

Og etter å ha brukt hele 10 timer av en ettermiddag/kveld på å rydde opp på harddisken hans, kjøre en "clean up", og viktigst av alt: Lære han det generelle for "hva, hvordan og hvorfor", for filer, skrive dokumenter, sende e-post, surfing og datamaskinvedlikehold, så blir han dritasur når jeg ikke tar til takke med kun en 100-lapp.

 

Timepris og forventet arbeidstid ble han selvsagt opplyst om på forhånd, men gjaldt visst ikke, fordi det da ble for dyrt.. Den endelige lønnen ble derfor 200 kr, og da syntes han selv at han var meget meget generøs av seg. Han ville så ha meg til å lage en ny hjemmeside til han, med alle nødvendige funksjoner, og det kunne jeg få 150 kr for...

 

Kanskje hadde alt dette vært greit for en i 6. klasse, men ikke en som har litt høyere utdannelse.

 

Off-topic: Jeg har alltid holdt meg mest for meg selv, fordi jeg igjen og igjen innser at jeg rett og slett hater folk.. Og etter å ha lest i denne tråden fortsetter det å ikke være ubegrunnet.

 

Folk er frekke, ignorante, uvitende, og kun noen store egoister, med absolutt NULL ydmykhet og respekt ovenfor medmennesket sitt.

 

Og om jeg hadde jobbet i en matbutikk, og blitt behandlet så dårlig som det noen i denne tråden har blitt, da hadde jeg mest sannsynlig drept kunden..

Jeg hadde sagt: "ok, la meg fikse noe", ødelagt bootloaderen og sagt at han får ikke nyte arbeidet jeg har gjort før han betaler lønnen vi hadde avtalt (etter ti timers arbeid er selv jeg villig til å gjøre noe slikt). Evt. spurt hvor mye han hadde verdsatt at noen betalte han en brøkdel av lønnen han hadde krav på.

 

Jeg har ikke opplevd mange sære kunder (kanskje fordi jeg har hatt utrolig få og aldri jobbet i en butikk), men jeg har sett tilfeller hvor kunde enten holder på å bli lurt eller få et ufullstendig tilbud.... for å så bli lurt.

 

Den besten kunden jeg har hatt (sammen med en venn) var når vi utviklet en nettløsning etter magefølelsen vår. Vi traff spot on vha. to paragrafer med beskrivelse fra kunde. Han var ytterst fornøyd med tanke på hvor raskt løsningen kom på plass og hva den gjorde. :D

Endret av TZer0
Lenke til kommentar
Ang tv2lurerdeg så er det ikke uten grunn det ligger under tv2.no/underholdning.

 

Huff!

 

Det finst selvsagt situasjoner der TV2 hjelper deg kommer til sin rett. Det finst enkelte useriøse firmaer, som får mange klager, men i mange tilfeller er det bare ekstremt kravstore kunder.

 

Jeg husker en som skulle betale telefonregningen til sin sønn og seg selv. Så han betalte bare inn dobbelt på sin egen regning. Dette fungerte selvfølgelig ikke, siden det var forskjellig KID-nummer på regningene. Sønnen fikk selvsagt purring. Telefonselvskapet foreslo at det enkleste var at han betalte sønnen sin regning på nytt, så trakk de fra det han hadde betalt for mye på neste regning.

Dette var selvsagt helt uakseptabelt. Telefonselskapet måtte da skjønne at når han betalte dobbelt, så var det fordi han skulle betale sin egen og sønnen si regning på engang. :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde stort sett kanonhyggelige folk på bussen i den perioden eg kjørte.

 

Det verste var jo selvsagt de som ikke forstår at om en buss ikke har kommet og neste buss (som eg kjørte) kom på rett tid så nyttet det ikke å kjefte meg huden full. Ei heller spørre meg hvor den andre bussen var blitt av. Ei heller skylde på meg alt som var dritt med Tide og trafikken i Bergen var heller ikke noe eg kunne gjøre noe med. Eneste eg kunne gjøre var å kjøre så raskt effektivt og komfortabelt fra A-B og være hyggelig mot kundene på bussen.

 

De som skjønte dette: 99% av passasjerene var alltid hyggelige og kom med kommentarer som: "takk for en behagelig tur" og kommenterte at til tross for mye trafikk så hadde de hatt en flott tur.

 

Når man kan klare å overse den ene prosenten og ta til seg de 99 andre, DA blir man happy i et service yrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...