Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Marekatten; Det er jo bare å gi folk all nødvendig info, så blir de aller fleste mennesker fornøyde. Jeg vet ingenting om kameraer, og ville egentlig tatt det som en selvfølge at minnekort følger med om ikke forhandleren sier noe annet. :)

(min utheving)

 

Det med minnekort er noe av det mest nyttige å informere om, men en gang i blant glemmer vi å opplyse om ting. Jeg mener uansett, at om man spør om kunden vil ha et minnekort med kameraet, så er det underforstått at det ikke følger noe med. Det var ikke slik at jeg ikke nevnte minnekort i kjøpsprosessen i det hele tatt.

 

For å trekke frem et eksempel som ble brukt tidligere, bil; Hadde en bilforhandler spurt meg om jeg ville ha med vinterdekk med bilen, ville jeg forstått at det ikke fulgte med i utgangspunktet.

 

Og å gi en kunde "all nødvendig info", fremfor å faktisk forvente at kunden tenker selv, betyr at man blir stående i en evighet med kunden. Skal man informere om alt som kan ha betydning for kunden, kan det fort ta en halvtime, for det er så utrolig mye forskjellig som kan ha betydning for forskjellige kunder.

 

Det er nemlig utrolig mye folk kan kritisere oss for ikke å ha sagt.

 

"Du sa ikke at kameraet ikke tålte vann/tålte å bli sluppet i bakken" osv...

"Du sa ikke at batteriet kun tåler 100-200 ladesykluser/blir dårlig etter et par år"

"Du sa ikke at det var oppladbare batterier i kameraet... jeg ville ha engangsbatterier"

"Du sa ikke at medfølgende programvare ikke fungerer på Windows 95/Linux"

"Du sa ikke at kameraet ikke har fjernkontrollmulighet"

"Du sa ikke at batteriet til forrige versjon ikke passer på dette kameraet"

"Du sa ikke at skjermen/selve kameraet kan bli ripete om jeg ikke kjøpte med veske/beskyttelsesfilm"

"Du sa ikke at det bare er fem års reklamasjonsrett på kamera"

"Du sa ikke at vi ikke har angrerett ved kjøp i butikk" (vi tilbyr kun tilgodelapp/bytte, ikke penger igjen om kunden angrer).

 

og så videre... Dette er opplysninger som stort sett gis kun om kunden spør. Vi vet jo aldri hvilke kunder det er relevant for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner forsåvidt poenget ditt, men akkurat dette med minnekort er relevant for alle kunder. Og nå vet ikke jeg hvor lett det var for kunden å skjønne om du ville selge han et minnekort som ikke følger med, eller et ekstra minnekort, men i utgangspunktet kan jeg skjønne at det blir misforstått. Om du pleier å informere om det så er det bra, og da er det jo ikke noe problem. Både du og kunden taklet jo akkurat denne situasjonen bra etter misforsåelsen så vidt jeg ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har/hadde et kamera inne som hadde minnekort inkludert, var på hele 32MB

Var snakk om i jula og på nyåret.

 

At det skal følge med hdmi på dvd spillere er bare bs med mindre det er en spiller i 1k klassen med oppskalering, og de som ønsker noe hd kjøper da en blu-ray spiller.

Nååå går vi off topic her, men spillere til 500,- har i dag HDMI-kontakt og oppskaleringsmuligheter, og det er faktisk stor forskjell på scart og hdmi-tilkobling.

 

Det følger ikke med, nettopp fordi mange har fra før og dermed kan spare den ekstra kostnaden, og så får de som trenger kjøpe det de ønsker av lengde og type ved siden av.

Lenke til kommentar

Sant sant

Men for å gå litt on-topic (glemte det i stad)

I går så kom det en kunde inn og lurte på hvordan det gikk med en router som er på service, denne routeren hadde vært på service siden september, kunden ble ikke sur eller noe, men ho lurte på hvordan det gikk. Ho gikk ut med en ny (og bedre) router der og da siden det hadde tatt så lang tid. Ho sa det at ho var på nippet til å si at ho skulle kjøpe router en annen plass

 

Fornøyd ble ho uansett.

 

Og til de som lurer på hvordan det kan skje at den var inne siden september, sånt skjer dessverre, men det ble ordnet på en skikkelig måte og kunden ble fornøyd :)

Lenke til kommentar

BAI HAN WHOOOOAAAAAAAAAAAA!!!! DÅÅÅLIIII SEEEEVIIIIICEEEE!!

 

Kunden peker på kollegaen min,og ser ut som han skal dra til han!Jeg har hørt mange kunder skrike i butikker,men dette er by miles det høyeste skriket jeg har hørt!

Securitas blir tilkalt som igjen tilkaller politi.Kunden blir dratt ut av butikken i politibil.Om di hadde en tolk eller whatever i den bilen vet jeg ikke,men plutselig kommer politimannen inn "Kunden lurer på hvorfor dere har installer XP på pcen hans,ettersom han hadde Vista?"

Dette er jo selvfølgelig NONSENS,PCen hadde fått en ny vifte og da fjerner ikke verkstedet noe som helst,ihvertfall ikke en downgrade!

Etter et par minutter så kommer politimannen inn igjen og sier "Ok,han sa han hadde installert XP,kan dere installere eller ordne Vista for han?"

 

Dette ordnet vi,selvfølgelig imot betaling,og vips så kjørte politibilen vekk med kunden.

 

Woah :ohmy:

Lenke til kommentar

Her var det med andre ord snakk om menneskelig feil i butikken deres :p? Har dere ikke oppfølging på når servicer går over x antall dager så...?

 

Bra du løste saken iallefall..::) Og egenltig litt rart at kunde ikke var innom før nå. Hadde sikkert glemt det?

Det stemmer nok det, en feil skjedde hos oss, men det ble orden på det.

Lenke til kommentar

Ah, da har jeg lest alle 95 sidene siden fredag kveld. Forfriskende.

Uansett, har da hatt mine kunder selv, føler jeg må komme med noen av dem.

 

Hovedsaklig håpløse ikke it-kyndige mennesker på sykehuset hvor jeg jobbet i IT-avdelinga.

Som de som ikke klarte / turte å skru av og på maskinen, de som ikke klarte / turte å trekke ut kabelen på printeren for så å plugge den inn igjen, selv om vi fortalte dem gjentatte ganger at det var helt okay at de gjorde dette selv. Og det var ikke bare gamle leger / sykesøstre heller, men også en del unge folk som vandret rundt med mp3-spillere og satt med laptoper etc, men å forstå hvordan de skulle restarte dem, hva de skulle gjøre om de fikk bsod på sine private maskiner de hadde tatt med seg eller hvordan de skulle gå frem for installasjon / avinstallasjon av diverse programmer, nei, det var helt blåst for dem.

 

Og så har vi jo han ene som kom innom meg med tilbud om at hvis jeg fylte noen disker med god, gammel musikk (Stones, Beatles og Elvis hovedsaklig) for ham, så skulle han fikse meg date med datteren hans. Trivelige greier, søt jente etc, men det kunne jeg ikke gå med på. Synd, jenta var heit ;D

 

Samt den ene vaktmesteren som skulle ha meg til å fikse en oppgradering av OS etc på maskina hans. En god, gammel Pentium II, som sku ha standard-imaget vårt med XP SP1, Office 2003 og diverse programvare som ble brukt / brukes på sykehuset. Gud, det tok lang tid. Maskina var sinnssykt treg, jeg var skeptisk til om maskinvaren i det hele tatt var god nok for det han skulle ha inn, men så vidt jeg husker, gikk det da. Hadde da underholdning mens jeg satt der og ventet i det minste. Fyren hadde mye porno liggende fremme på pulten. oO

 

Mens jeg satt og leste her, hadde jeg mange gode historier jeg skulle skrive ned, men nå husker jeg selvfølgelig ingen. -_-

Lenke til kommentar

Det følger ikke med, nettopp fordi mange har fra før og dermed kan spare den ekstra kostnaden, og så får de som trenger kjøpe det de ønsker av lengde og type ved siden av.

 

Hvor i landet bor du,for der vil jeg også bo :p

Her i landet,så vet 9 av 10 ikke hva en HDMi kabel er.

Det er så lite teknisk innsikt ute å går,at vi har 2 av di beste TVene utstilt,hvor den ene kjører HDMi og den andre Scart bare for at kundene skal få se forskjellen selv.

 

Og folke blir like forbløffet hver gang over hvor stor forskjell det er.

 

Kom faktisk til å tenke på en forstyrret kunde når jeg skrev dette.

Han er innom i ny og ne,hvor han hver bidige gang forteller om den fantastiske TVen han har.

 

Embrace yourself!

 

Han påstår at han har en 40" et eller annet CRT-TV,som er ca.10-15 år, takler Full HD, and I Quote: TVen min er MYYEEEE bedre enn alle andre TVer på markedet idag!

 

Han betalte visstnok 2-3000 for vidunderet.Han har til og med invitert meg hjem til han for å se på TVen.Hehe.

Lenke til kommentar

Tipper i slutten av tredveåra.

 

Kom på en til historie som jeg må dele.

Jeg jobbet før på en annen elektronikk-butikk i samme kjede som jeg jobber nå,hvor jeg hadde en fast-kunde.Han var/er 95 år og har vel handlet data og tele utstyr til en totalsum av ca. 100 000 iløpet av 1,5 år.

Han var innom ca. 1 gang i uken og spurte og gravte om alt og ingenting om teknologi som ikke er vanlig og distribuere i en elektronikk-forretning (blant annet styre pcer med spak osv osv).

Når han hadde handlet en god del,måtte jeg bare spørre kunden hva i all verden han trengte dette til."Jo,det har seg sånn at min sønn har fått et alvorlig tilfelle av hjerneblødning.Han har ligget i koma i nesten 2 år,men plutselig fant vi ut at det var liv i han og at han kunne kommunisere.Så alt jeg kjøper her er til han."Så begynte han å gråte og fortalte videre om hva han hadde jobbet som og at han ikke kunne bruke tid på seg selv fordi all tid gikk til sønnen.Jesus Christ så jeg forguder den mannen.Han fortjener pokker i vold meg en medalje.Hver gang han kommer inn så prøver jeg behandle han som en konge,og som et lite lyspunkt i hverdagen gir jeg han familierabatt når han handler.

 

95 år og bruker sine siste dager på sønnen sin.Applaus!

 

Edit:Stående Applaus og Kongens hedersmedalje,hvis jeg hadde fått velge.

Endret av Corey
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...