Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger lurer jeg på hva enkelte kunder tenker med. Kunder som ringer inn og er sinte pga høy faktura og klarer å lire av seg: "men dere må jo beskytte kundene mot dem selv!". Det er altså vår feil at de bruker så mye og ikke klarer å betale. :roll:

 

Eller kundene som blir lynende forbanna fordi "de er jo så gode kunder, men de har bare ikke fått betalt i tide". Dette er gjerne kunder som går 30 dager OVER forfall.

Lenke til kommentar

Kredittkortselskaper og banker skal beskytte kundene mot seg selv, det samme kan fort gjelde strømselskaper (pga. høyt strømforbruk enkelte årstider, samt at strøm i Norge er en "menneskerettighet".) Å få en strømregning i jula og vinteren på mange tusen kroner er ikke trivelig, og da er det ikke helt etisk riktig at strømselskapet bare stenger strømmen.

Telefonregninger, internett og andre "luksusvarer" derimot.

 

Men klart, kundene burde ofte også være ydmyke når dem ser at dem får problemer. Ikke sinte...

 

 

Martin, dem har vel gått nå? :p

Lenke til kommentar

Hadde en episode i dag hvor en kar sto å venta på å bli betjent, samtidig som jeg sto å betjente den andre kunden.

Etter noen få sekunder spør han om hjelp, jeg sier at jeg kommer snart. Noen sekunder etter det begynte han å bråke om at jeg var treg og at det ble kø hvis jeg ikke gjorde noe.

 

Det var bare to kunder der O_o

Lenke til kommentar

Altså, vi har streng policy på dette, vi har alltid kredittsjekk på alle kunder og går man ikke gjennom er det ikke snakk om å kunne opprette et produkt. Men har man i utgangspunktet gått gjennom kredittsjekken, så er det kundens eget ansvar. Det sendes også ut melding om man har en mistanke om misbruk ved stort forbruk. Det er likevel kundens ansvar om de får en regning på 3000 kr.

Lenke til kommentar

På torsdag hadde vi en hyggelig kunde innom, som kjøpte et kamera. Jeg spurte, som alltid, om han ville ha med et minnekort. Det trengte han ikke, sa han. Jeg regnet da med at han hadde et fra før, og tenkte ikke på å si fra om at det ikke følger minnekort med kameraet. Trodde egentlig det var en selvfølge at det ikke følger med, når jeg spør om kunden vil ha med minnekort, men det er nok ikke det for alle.

 

Dagen etter har vi fått en e-post, og kunden "angret" på at han hadde takket for handelen, ettersom jeg ikke hadde sagt fra om at minnekort ikke fulgte med kameraet. Han innrømmet at jeg hadde spurt om han ville ha med minnekort, men at jeg ikke hadde sagt at det ikke fulgte med var "for dårlig".

 

Jeg sendte svar tilbake der jeg beklaget, forklarte hvorfor jeg ikke hadde sagt fra (ettersom jeg spurte om han trengte minnekort) og tilbød han et minnekort uten ekstra kostnad. Han ble da meget fornøyd, og spurte om vi kunne sende det til han da han bodde et stykke unna. Han tilbød seg å dekke fraktomkostningene, men jeg sendte svar tilbake om at vi selvsagt ville betale for frakten også.

 

Fikk da snudd en misfornøyd kunde til en meget fornøyd kunde som lovte å komme tilbake neste gang han skulle ha noe, og han skulle anbefale oss til alle han kjente. Det er ikke alltid så mye som skal til, og det som det minnekortet koster i innkjøp blir nok dekket flerfoldige ganger med tiden ettersom han blir værende som kunde, og anbefaler oss til andre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den kunden var heldig. man har ikke rett på minnekort;)

 

ekstrautsyr koster somregel ekstra

 

dvdspllere har ikke hdmi eller scart lenger med i esken

de fleste printere leveres uten kabel

de fleste kameraer har ikke med minnekort

Han var ikke sur fordi det ikke fulgte med minnekort, men fordi jeg ikke hadde opplyst han om det. Jeg trodde imidlertid det var underforstått når jeg spurte om han ville ha med et minnekort.

Lenke til kommentar

Husker når jeg kjøpte X-boksen et par år tilbake. Det stod skilt over hele pallen at jeg måtte huske å kjøpe hdmi kabel ved siden av. Han som ekspiderte meg sa ifra, og når jeg kom til kassen ble jeg spurt der og. Takket nei hele veien da jeg får billig kabel gjennom jobben.

 

Når jeg kom hjem og åpnet pakken fulgte det med kabel....

Lenke til kommentar

Er da ikke et selfølge at det ikke følger med minnekort da. Jeg pleier selv å spørre om minnekort og si det ikke følger med kameraet. Men er ingen selfølge det følger med. Du får jo ikke med full tank bensin når du kjøper bil feks

Jeg spurte om han trengte et minnekort, og han sa nei. Jeg så det som en selvfølge at det ikke følger med minnekort, når man blir spurt om man trenger minnekort.

 

Men jeg pleier vanligvis å spørre om de trenger minnekort "for det følger ikke noe med kameraet", men glemte vel akkurat den formuleringen da.

Lenke til kommentar

Jobbet på returavdelingen i et datafirma på Skøyen for noen år siden og opplevde mange rare mennesker.

 

En av de rareste var fyr kom inn med en kaputt pc, men skulle på død og liv ha med seg harddisken. Jeg og sjefen i firmaet prøvde å forklare han at vi trengte å ha med harddsiken for å få testet maskinen slik at vi kunne utelukke harddiskfeil eller Windowsfeil, men siden han insisterte såpass som han gjorde skrudde jeg nå ut harddisken og brukte en reservedisk til å teste med. Fant ikke noe galt med resten av maskinen, så vi konkluderte med at enten var harddisken hans kaputt, eller så var Windowsinstallasjonen kaputt. Maskinen var forøvrig full av nikotin, noe kunden "ikke skjønte hvordan hadde skjedd".

 

En annen en insisterte på at vi tok pc'en hans sporenstreks selv om vi hadde flere pc'er før hans, og han skulle være med å se på hva vi gjorde. Tok med pc'en inn, og prøvde å fyre den opp uten at noe skjedde. Tok da fram en skrutrekker for å ta av sidedekslene, da fikk kunden helt panikk; "for vi kunne vel ikke skru opp der? Tenk på all elektronikken!"

Endret av abrj
Lenke til kommentar

HDMI-kabel bør følge med DVD-spiller, men minnekort bør ikke følge med kamera. Hvorfor? En HDMI-kabel er nok mye det samme 5 år etter, men dersom man skal betale for minnekort i et kamera som har ligget på lager et halvt år, betaler man veldig overpris for minnekortet som "følger med".

Og det er ikke alle kunder som er interessert i å betale 100-200 mer for totalpakken, hvis de har minnekort fra før. Enkelte vil sikkert også ha større minnekort enn det som hadde fulgt med, og vært smågretne fordi de måtte betalt ekstra for noe de ikke har bruk for... akkurat som de er smågretne for at det ikke følger med minnekort.

 

Enkelte blir aldri fornøyde ;)

Lenke til kommentar

Rette er å spørre: Hvor stort minnekort trenger du til kameraet? Istedenfor "Skal du kjøpe minnekort" :).

 

Da svarer ofte kunden at han har fra før, eller at det som følger med er stort nok - om han ikke vet at det følger med 16MB liksom. Eller noe i nærleika.

 

Ellers så var det jo bra løst, 100,- for å få fornøyd kunde = penger vel brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...