Gå til innhold

Vond smak på Coca Cola (1.5L)


Anbefalte innlegg

Må si det begynner å bli lenge siden jeg kjøpte 1,5 liters flasker med Cola. Kjøper generelt veldig lite av 0,5 liters flasker også. Når jeg tenker meg om så kommer jeg bare på en god opplevelse med 0,5 liters flaske som jeg kjøpte på et lokalt gatekjøkken en gang. Der stemte alt. God smak, riktig mengde kullsyre og kald nok. Tror jeg kan sammenligne den opplevelsen med noe lignende for ca 10 år siden. Normalt sett er ikke opplevelsen i nærheten av dette, og jeg ser ikke poenget med å tylle i seg så mye usunt når det i beste fall gir deg tomme kalorier uten engang å smake godt.

For min del er verken sukkerbrus eller lettbrus noe jeg drikker spesielt mye av. Heller en grønn Farris for boblene. Den har heller ikke noe søtsmak som tilsier at det ikke er noe sukker eller kunstig søtning (som forskningen nå advarer ganske kraftig mot).

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både på flaske og boks kan kanskje smaken påvirkes av kvaliteten på plasten. Jeg aner ikke hva slags plast som brukes, men som andre har påpekt i andre tråder virker den resirkulerte (evt. nedbrytbare?) plasten det brukes mer av til bæreposer å være veldig annerledes enn den som ble brukt før, bl.a. med annen og sterkere lukt av plasten.

Selv har jeg ikke veldig utpreget smakssans, jeg kjenner forskjellen på Coca-Cola/light/uten sukker, Grans cola, First Price cola osv., men det er mange ting jeg ikke kjenner forskjell på (ikke noe jeg kommer på og ikke i nevneverdig grad) som andre kan kjenne tydelig forskjell på, jeg antar jeg er heldig der.

Litt på siden, men jeg tar gjerne Grans cola istedet for Coca-Cola selv om jeg syns den ekte er best.

Edit:

For å holde meg til trådens tema kan jeg ikke huske å ha smakt cola eller annen brus jeg syntes smakte dårlig, utenom brus med smak jeg ikke likte, men det blir noe annet.

Endret av N-4K0
Lenke til kommentar

Davy Wathne smaker jo konsekvent forskjell på blindtest av glass og plastcola, så plasten setter smak, men de fleste kjenner ikke dette, eller er temmelig vant med det. Har ikke satt meg inn i om det er stor forskjell på bokscola og plastcola, men vil anta boksen setter mindre smak siden belegget er så tynt.

Teknisk sett deles folk sin smaksans inn i Smaker, Supersmaker og Ikkesmaker alt etter hvor sterk følsomhet for bitterhet måles.

Davy Wathne er sannsynligvis en Supersmaker som er ekstra sensitiv siden han aldri bommer når han testes.

Tenker dog det må være noe annet som får brusen til å smake gammel kjeller.

Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Davy Wathne smaker jo konsekvent forskjell på blindtest av glass og plastcola, så plasten setter smak, men de fleste kjenner ikke dette, eller er temmelig vant med det.

Nå er vel glassflaske cola laget med rørsukker, og dermed mer syrlig. 

Denne et ulovlig å selge i USA blant annet.

Ville etset hull i plastflasker, og er ofte den man ser i slike tannlege videoer.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Iki said:

Nå er vel glassflaske cola laget med rørsukker, og dermed mer syrlig. 

Denne et ulovlig å selge i USA blant annet.

Ville etset hull i plastflasker, og er ofte den man ser i slike tannlege videoer.

At cola etser bort tenner er logisk men at rørsukker etser hull i plastflasker trenger litt nærere forklaring.

Lenke til kommentar
Iki skrev (34 minutter siden):

Nå er vel glassflaske cola laget med rørsukker, og dermed mer syrlig. 

Denne et ulovlig å selge i USA blant annet.

Ville etset hull i plastflasker, og er ofte den man ser i slike tannlege videoer.

Alle Coca-Cola utenfor USA lages av rørsukker (imens USA bruker maissirup).. At Mexicansk Coca-Cola som importeres til USA pga rørsukkeret kommer på glassflaske er nettopp fordi det er bedre smak og mer eksklusivt i USA enn "vanlig" Coca-Cola med maissirup (det er verdt å importere glassflaskene til de få som faktisk syns det er verdt å betale mer for smaken, enn å importere plastflasker fra Mexico).. Men det er utelukkende et Amerikansk fenomen da alle andre land bruker rørsukker på både plast, aluminium og glass (men bløtheten på vannet hos tapperiene kan skape visse lokale forskjeller).

Lenke til kommentar
On 10/11/2009 at 10:46 AM, sissluss said:

di fosskoker alt i veldig bra såpe.. tror det går fint ass..

Høres ut som måten den lokale Burger King renser dispenser-maskinen sin før i alle fall, men det virker som de aldri skyllet bort såpen, for det smakte alltid en undersmak av såpe av dispenser-cola.

En "restaurant" her tror jeg hadde fått tak i noe billig cola-konsentrat, for det var en skikkelig mugg-eksplosjon i munnen ved en liten sip. Skal sies at de fleste merkelig nok alltid bestiller flaskecola på dette stedet, til eierens store fortvilelse, siden han tjener mer på dispenser-brus.

Egentlig er det vel bare bra at kvaliteten på junk faller fordi selskapene vil tjene mer penger på dårlige råvarer og produksjon, for det driver folk bare vekk fra det og får folk til å velge sunnere.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 7.11.2022 den 19.22):

Egentlig er det vel bare bra at kvaliteten på junk faller fordi selskapene vil tjene mer penger på dårlige råvarer og produksjon, for det driver folk bare vekk fra det og får folk til å velge sunnere.

Liten avsporing, men jeg har spist junk på McDonalds 1 gang i livet og aldri mer! Ville bare prøve siden man blir bombardert med reklame selv her i Norge.

Jeg hadde lave forventninger til det som faktisk ble servert kontra det som var avbildet, men det var fortsatt verre enn hva jeg trodde det var.

Hamburgerbrødet - om det kan kalles et brød i det hele tatt - rant av fett, og konsistensen minte meg veldig mye om svampen jeg bruker til vasking av bilen. Plastikkbestikket bare knakk istedet for å klare å skjære igjennom det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt på etterskudd her. Men alle 8pk med cola som jeg kjøper fra Coop obs og Meny har alltid vært fine i smaken. Jeg prøver alltid å kjøpe cola med god holdbarhetsdato nå for jeg har lagt merke til at om colaen har 2-3mnder igjen, så smaker den kjeller. Så har jeg også lagt merke til at ved en kjøleskapstemperatur på 5grader(får ikke valgt 4) så blir colaen faantastisk. Hadde kjøleskapet på 3 en stund, da var colaen smakløs. Vet ikke hvor mye mening det egentlig gir men.

Lenke til kommentar
Lil-H skrev (På 17.6.2009 den 10:47 PM):

God aften colaelskere der ute!

 

Er det flere der ute som opplever utrolig vond ettersmak og enda verre lukt på sine Cola 1.5 litere? Har kjøpt en del fra Ramnes og Teie, begge MENY-butikker, og alle fra Ramnes smaker crap, mens det er litt blandet av de som er kjøpt ved Teie. Han ene jeg kjenner sendte mail til Cola ang dette, og venter nå på noe han kan sende de inn i. Oppfordrer alle som opplever vond smak å kontakte Cola Norge for å fortelle om problemet.

 

Dette gjelder ikke boks eller 0.5L.

Forbanna surt å se film med bedriten Cola.

 

EDIT:

Flott om de som har hatt en dårlig erfaring skriver ned serienr og dato på flasken, samt om det er 1.5L, 0.5L, boks eller glass

Tenkte jeg kunne oppdatere 1.posten med hvilke colar som smaker vondt.

Har ikke styr på hvilken etikett de har lenger.

1.5L:

9149N10602 - 23FEB10 (Lil-H)

9160N11109 - 06MAR10 (Lil-H)

9169N10353 - 15MAR10 (Lil-H)

9170N10514 - 16MAR10 (Lil-H)

9170N10303 - DATO (AlfSimen)

SERIENR - 6MAR10 (jon67)

9191N10700 - 06APR10 (Lil-H) Classic

9160N11658 - 06MAR10 (Lil-H)

9190M12148 - 05APR10 (Lil-H)

9141N10239 - 15FEB10 (Lil-H)

9155N11842 - 01MAR10 (Lil-H)

9202N10720 - 17APR10 (Lil-H)

9197N11502 - 12APR10 (Lil-H)

 

0.5L:

9191N21339 - 06JAN10 (Lil-H)

9164N20347- 10DEC09 (Lil-H)

9147N22028 - 23NOV09 (Lil-H)

9146N1021 - 22NOV09 (Lil-H) Mangler et tall, I know.

9146N21801 - 22NOV09 (Lil-H)

B225835 - 15MAR10 (Lil-H) Bergen, "ny" datoetikett på denne

 

 

0.33L boks

08167S05 - 15.06.2001, 12:40 (Lil-H)

 

0.33L glass

09S23145 - 19.08.10 (Lil-H) Bergen, "ny" datoetikett på denne

 

Dispenser

McDonald's @ Tønsberg, 19.08.09 (Lil-H), svært svakt though

 

Ting har skjedd siden i sommer, og nå finnes det cola som kan drikkes. Det er dermed ikke sagt at de bør drikker. Colaen er langt ifra perfekt, men du dør ikke av å drikke disse som kommer på denne listen.

 

 

The "just ok" list

1.5L:

9238N10907 - 23MAY10 (Lil-H)

9233N10509 - 18MAY10 (Lil-H)

9260N11950 - 14JUN10 (zulu)

 

Ganske ålreit. Godt kullsyre, men mangler litt på smak

0.5L:

9260N21900 - 16MAR10 (Lil-H)

9272N11458 - 26JUN10 (Lil-H) <-- Tror de som ender i Juni mer eller mindre er friskmeldt!

9239N21415 - 23FEB10 (Lil-H) Bergen, "ny" datoetikett på denne

 

 

1.5L:

9247N11042 - 01JUN10 (Lil-H)

 

Den "orgasmiske"-listen

0.33 boks

220009147S05 - 26052010 (Lil-H) Kjøpt på flyet fra Florø - Oslo. You know where to go guys ;)

Jøss så koselig at det er flere fra Vestfold her 😀

Lenke til kommentar
Blizzair skrev (5 timer siden):

Litt på etterskudd her. Men alle 8pk med cola som jeg kjøper fra Coop obs og Meny har alltid vært fine i smaken

Kanpanjevarer, og helt ferske. Går ut i juli?

Selv merker jeg at den som går ut i mai har vond ettersmak. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...