Gå til innhold

Vond smak på Coca Cola (1.5L)


Anbefalte innlegg

Nå har det skjedd 5-6 ganger i år, at 4 pakninger og 8 pakninger har smakt helt forferdelig. Smaker og lukter gammel kjeller om jeg skal beskrive det, noen smaker også "vannet ut". Det jeg har lagt merke til er at partiene jeg har kjøpt som smaker så dårlig,  alltid har "kort" holdbarhetsdato. Altså 1-4 mnder. Det burde jo ikke ha noe å si, men det er det som har gått igjen hele året med disse flaskene. De har vært kjøpt forskjellige steder i landet også. Det går fra å drikke ett glass på 10-20min fra en god flaske med cola, til å ha kjeller-colaen i 1-2 timer, med GRU for å ta meg en slurk til. Jeg har dratt til butikken for å bytte de 1 gang. Men, det er faktisk flaut å gjøre det 🤣. Alikevel er det mye penger som går til cola, og man kjøper cola pga den egentlig fantastiske smaken. Nå kjøpte jeg 3 8pks i går. 2 fra samme sted, 1 fra et annent sted. Selvsagt var de jeg kjøpte 2 fra samme sted dårlige på smaken. Så nå har jeg 16 flasker som smaker kjeller.(13.01.23 dato). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (Akkurat nå):

På tide å slutte å drikke dette skvipet. Ingen næringsinnhold overhodet og store mengder sukker eller søtningsmiddel. Brus og energi drikke bransjen er noe av det mest utspekulerte som finnes sammen med fastfood og tobakks industrien.

Gikk over til 7up free i noen mnder faktisk.  Men det er faktisk ikke så godt som cola. Cola har jeg levd på siden jeg ble født, ish. Og er den beste brusen, når den er som man forventer. Men har jo ikke råd til alle dissa dårlige flaskene, er ei heller det jeg betaler for. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Squares skrev (8 minutter siden):

De miljøvennlige "nye" flaskene har endret smaken. Det er digg med cola og pepsi på glass og boks.  

Nejda, innholdet i flaskene med de nye korkene har vært helt fantastisk inntil videre. Mulig de har gjort noe med datomerkinga. For det er det som går igjen på de flaskene som smaker HØGG. 1-3mnder igjen før best før. Aner ikke hvor lang holdbarhet cola kjører, ifh til når det faktisk blir fyllt på flaska til den blir kjøpt med 1mnd igjen. 

Men kun kjøp flasker med ny kork nå, så får du god cola! Så kan du begynne å se etter nissen om litt for å holde øye etter de nyeste flaskene. Lol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blizzair skrev (34 minutter siden):

Men kun kjøp flasker med ny kork nå, så får du god cola! Så kan du begynne å se etter nissen om litt for å holde øye etter de nyeste flaskene. Lol. 

Jeg siktet til de myke flaskene. Gjerne 3-4 år siden de ble standard? Opplever at kullsyren forsvinner. Det blir fort cola saft. Har til gode å prøve disse nye korkene.   

Endret av Squares
Lenke til kommentar

Vel, jeg unngår Cola (holder meg til Urge), men jeg har lagt merke til èn endring på etiketten - den gamle Colaen inneholdt fosforsyre som ikke lenger står oppført.

Uten at jeg vet hvorfor, eller om mangel på fosforsyre er eneste årsak, men Cola duger ikke til billig rustfjerner noe mer. Min far kjøpte og brukte Cola til å rense noen gamle hjulbolter for mange år siden ved å legge de i et Cola-bad over natten, for så å skrubbe med en oppvaskbørste og skylle dem med vann. Og de ble gullende rene.

Prøvde å gjøre det samme selv for et par år siden og det skjedde omtrent ingenting. Så Coca-Cola har definitivt tapt seg med tiden.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mulig det er nevnt tidligere men siden de nye engangsflaskene er mye tynnere vil de lekke kullsyre ut og oksygen inn fortere enn med de gamle gjenbruksflaskene. Det gjør at de blir "daue" og oksiderer fortere. Usikker på 1,5l men på 0,5 må man aldri kjøpe flasker som har mindre enn 2 måneder igjen før best før-datoen. De smaker dau jord.

Boks og glass er mye tettere og holder seg derfor mye bedre.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kullsyre pleier ikke å være et problem, men heller det at smaker fordervet. Det er akkurat samme problemet på glassflasker. Jeg mistenker de ikke tåler UV-lys. Glassflasker blir det solgt veldig lite av, og de pleier å smake høgg.

Dette er ikke et nytt problem. Første gangen jeg tenkte over denne smaken var i '95.

Verste steder man kan kjøpe Cola er steder der det blir solgt lite. Kjøp de som kommer i firepakning. Skal du bare ha en, ta en fra en firepakning. Den ferskeste colaen får du på Oda.com, noe jeg merket da jeg var uten bil en periode i våres.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Squares skrev (8 timer siden):

Jeg siktet til de myke flaskene. Gjerne 3-4 år siden de ble standard? Opplever at kullsyren forsvinner. Det blir fort cola saft. Har til gode å prøve disse nye korkene.   

For de som drikker Pepsi Max eller Cola uten sukker har jeg et godt tips: Samle opp restene med lite kullsyre og kjør i en Sodastreamer. Blir som nytt, eller enda bedre. 

Det fungerer svært dårlig med ting med sukker i, da må flasken stå i maskinen en halv evighet før den tas ut ellers blir det "eksplosjon". For ting uten sukker holder det at den står 1-2 minutter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (7 timer siden):

Vel, jeg unngår Cola (holder meg til Urge), men jeg har lagt merke til èn endring på etiketten - den gamle Colaen inneholdt fosforsyre som ikke lenger står oppført.

Uten at jeg vet hvorfor, eller om mangel på fosforsyre er eneste årsak, så duger ikke Cola til billig rustfjerner noe mer. Så min far kjøpe og bruke Cola til å rense noen gamle hjulbolter for mange år siden ved å legge de i et Cola-bad over natten for så å skrubbe med en oppvaskbørste og skylle dem med vann. Og de ble gullende rene.

Prøvde å gjøre det samme selv for et par år siden og det skjedde omtrent ingenting. Så Coca-Cola har definitivt tapt seg med tiden.

Dårligere til rustløsning men bedre for tannemaljen ;)

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

For de som drikker Pepsi Max eller Cola uten sukker har jeg et godt tips: Samle opp restene med lite kullsyre og kjør i en Sodastreamer. Blir som nytt, eller enda bedre. 

Godt tips. Det er digg når brusen river litt i halsen. 

Endret av Squares
Lenke til kommentar
1 hour ago, RRhoads said:

Kullsyre pleier ikke å være et problem, men heller det at smaker fordervet. Det er akkurat samme problemet på glassflasker. Jeg mistenker de ikke tåler UV-lys. Glassflasker blir det solgt veldig lite av, og de pleier å smake høgg.

Vi tapper en del brus på flaske her og de kan smake like godt nesten et år over dato. Dog står de som oftest mørkt så det kan hende det faktisk er lyset som gjør det.

Jeg _tror_ vanlig holdbarhet på plastflaske er 5 eller 6 måneder men allerede etter 3-4 så kjenner man usmaken. Det var samme holdbarhet på de gamle, tykkere gjenbruksflaskene men disse holdt seg i det minste noe lengre. Med mindre bunnen sprakk lekk da. Noe som var et stort problem på 1,5l gjenbruk. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg _tror_ vanlig holdbarhet på plastflaske er 5 eller 6 måneder men allerede etter 3-4 så kjenner man usmaken. Det var samme holdbarhet på de gamle, tykkere gjenbruksflaskene men disse holdt seg i det minste noe lengre. Med mindre bunnen sprakk lekk da. Noe som var et stort problem på 1,5l gjenbruk. 😛

Ja, det er vel ikke så langt unna sannheten. I et par uker nå så har jeg fått kjøpt Cola Zero med holdbarhetsdato ved utgangen av april. Den som går ut i februar er ikke god lenger.

Ja, holdt seg bedre på de tykke flaskene. Spesielt etter at man hadde åpnet de, men smakte fortsatt høgg etter 4mnd fra best før dato.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er relevant men hvis flaskene lages av returplast kan det være synderen. Jeg har siste par årene lagt merke til at selv bæreposer av plast i matbutikker ofte lukter som ett innrøyka gammelt dødsbo. Selv om posen er helt fersk fra stabelen.

Jeg har fundert på om dette kommer av at mye returplast er ganske så nedgørra når det leveres inn. Ikke minst at ganske så mange dessverre bruker flasker som askebeger.

opplever også innimellom dette problemet på Pepsi Max 1.5l men kjøper som regel metallbokser som aldri har problemet.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...