Gå til innhold

Største nedgang i PC-salg på mange år


Anbefalte innlegg

Vista har ingenting med nedgangen av PC salget å gjøre. Samt at nettpc har reddet salget.

 

Noen variasjoner vil det alltid være i forbindelse med nye versjoner av OS. Selv vil jeg for eksempel vente med å oppdatere nå fordi det er bare måneder igjen til jeg kan kjøpe med Windows 7 lisens.

 

Og det er heller ikke tvil om at det nye grensesnittet i Office er/var vanskelig å svelge for mange som hadde lang erfaring i den gamle måten å gjøre ting på. Da blir det enklere for mange brukere å gå over fra den gamle office-pakken til en klone av den gamle office-pakken. Samtidig tror jeg det nye grensesnittet er enklere å lære fra scratch. Så over tid tror jeg Microsoft gjør noe smart... Men samtidig skreller de av mange erfarne brukere. Dette er nok likevel ikke nok til å få disse brukerne til å bytte til et alternativ med mindre de allerede var åpen for idéen.

 

Samtidig tror jeg altså fortsatt ikke at dette er en viktig grunn til en nedgang i salg av PC'er. Jeg tror en viktigere grunn er at folk i bunn og grunn er fornøyd NOK med PC'ene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MS Office har fått irriterende og unødvendige endringer i GUIet mellom hver versjon siden Office 97/2000. Selv mindre erfarne brukere setter pris på et GUI de kjenner seg igjen i mellom versjoner, det øker også effektiviteten og tilfredsheten med systemene.

 

Vanlige hjemmebrukere kjøper PCer uten å tenke på om OSet heter Vista eller Windows 7. Bedrifter kjøper PCer uansett hva slags OS som er OEMet på maskinene og installerer sitt eget foretrukkede OS istedet. De du snakker om er i et ubetydelig fåtall.

 

Det er helt andre faktorer som spiller inn i det sviktende salget. Og som sagt, nettpcer har sørget for at salget ikke har stagnert helt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

fenderbest:

Ja jeg vet at dette er årsakene de oppgir, basert på visse undersøkelser de har utført. Men alikevel forsvarer ikke det denne "la oss kaste alle menyvalgene i en bøtte og kaste de ut på skjermen på nytt igjen" taktikken.

 

Man skulle nesten tro de satt med en "randomize office gui" knapp bare for å irritere seriøse brukere, selv om det selvfølgelig ikke er random det de gjør.

 

Selvfølgelig setter jeg det nå på spissen fordi jeg har hørt på klager rundt dette i nå 15 år hvor jeg har jobbet med MS løsninger. OpenOffice har her gjort en genistrek ved å respektere ALLE brukerne sine.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hehe ja jeg skjønner at det nye grenesnittet kan være irriterende når man har brukt office pakkene de siste 10 årene, men jeg tror at om jeg hadde hatt det installert det på maskinen hadde jeg nok blitt vant til det etter noen månender. Jeg ser både fordeler og ulemper med det nye grensenitter men slik var det med det gamle også.

 

Problemet blir å finne en god balanse mellom at brukere får bruke det de er godt vant med og å heller ikke falle helt i bakleksa i dataverdenen ellers. Husker personlig at overgangen fra Windows 3.1 og Windows 95 var litt uvant.

 

Ofte vil overgangen fra et gammelt til et nytt system først ende med at brukerne klager litt i noen måneder "Da de må lære seg noe nytt osv". Først etter å ha brukt det en stund ser man fordelene.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Enig :) Balansen mellom nyskapning og at brukerne ikke skal føle seg som laboratoriemus i en "vil dette fungere som nyskapning ute i den store brukermassen" vinkling.

 

Jeg har mange ganger ønsker å introdusere OpenOffice for tusenvis av frustrerte bruker i eget hus og hos kunder, men tiden har ikke vært moden.

 

Innovasjon er viktig, men de kunne kanskje hatt en litt mer restriktiv praksis på det ift. MS Office grensesnitt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gimp blir alltid nevnt som et godt gratis alternativ. Det er for meg som når kristne mennesker alltid, uten unntak, nevner bibelen som bevis på at Gud finnes. De må ha lært det argumentet en eller annen plass, men ikke skjønner jeg hvorfor og ikke skjønner jeg hvordan.

 

Gimp er et helt fryktelig produkt. Gimp er kraftig, det kan gjøre enkelte ting som Photoshop ikke kan, og det kan gjøre mye av det Photoshop kan. Jeg har aldri vært borti et dårligere grensesnitt i noe grafisk orientert program. Det er et grafisk orientert program laget tilsynelatende helt uten innspill fra grafisk orienterte mennesker. Jeg tror Gimp ble laget for å bevise at man kunne.

 

Joda, jeg er med på deler av tankegangen din. Men faktum er at for de av oss som ikke driver beinhard bildebehandling fungerer Gimp. Jeg kjører selv Gimp og paint.net, alt etter hva jeg trenger. Dette kan jeg gjøre fordi at jeg ikke er noe støver på photoshop, og bruker stort sett bare disse programmene til å klippe til bilder, samt modifisere litt her og der. Et program som Corel Painter er godt til sitt bruk, men jeg har ikke, om jeg skal være lovlig, økonomi til å kjøpe Photoshop. Derfor blir det Gimp. Grensesnitter er ikke så hårreisende dårlig heller, noe som jeg sikkert kan påstå fordi at jeg ikke er vant til annet. Jeg har ikke en gang prøvd nevnte GimpShop. Og har har du kjernen. Grensesnittet til Gimp er ikke så rett frem som grensesnittet til Photoshop. For enkelte av oss vil kanskje Linux virke på samme måte. Det er kraftig og bra og man kan gjøre mye med det, men problemet er at det ikke er noe vi er vant til, og dermed føles det kanskje mer komplisert.

 

Jeg er heller ikke helt enig med deg i at OpenOffice har et så fantastisk brukegrensesnitt. Selv kjører jeg MS Office 2003 på min stasjonære datamaskin, og Office 2007 på min bærbare datamaskin. Jeg har tidligere kjørt Office 2000. Selv om det har forandret seg så følger det i mange tilfeller samme logikk, og dermed blir det aktuelt for meg som bruker. Jeg har også prøvd OpenOffice, men har ikke vent meg til det i samme grad.

 

Grizzmo: distroene kan være så brukervennlige som de bare vil, men så lenge det er et nytt grensesnitt er det ikke alle som gidder investere tid i å lære seg å bruke det. OSX er greiere der, da hypen er en annen. Linux har fremdeles et stempel som noe sært noe som nerdene bruker, mens de "kule & kunstneriske" bruker OSX "fordi det er så enkelt og intuitivt og bare fungerer". det er i alle fall mitt inntrykk fra mange av de menneskene jeg har snakket med om dette.

 

Når det ellers gjelder grunnen for nedgang i salget av maskiner, mener jeg at vi har en kombinasjon mellom flere faktorer. Gamle maskiner duger fint. Selv sitter jeg og skriver dette på en maskin som er 8 år gammel. Den kan fremdeles kjøre Football Manager 2009, om enn noe tregt. De fleste har kjøpt seg bærbare maskiner, og bruker dette som eneste maskin (uten at jeg helt vil forstå dette). Det kan også være en del av de som har følt behovet for en ny maskin, som har kjøpt seg Netbook i stedet for.

 

Netbooks er kanskje ikke gode nok for prestasjonshungrige datainteresserte mennesker, men for "ho gamle mor" så er det kanskje en fremgang fra hastigheten på en maskin som har stått i familien i 10 år, og blitt mishandlet på det groveste av husets barn. Kazaa, LimeWire og hva det nå enn heter har blitt lastet inn. Mange nettsider har blitt surfet, og maskinen er kanskje proppet full av styggvare. Jeg vet i alle fall at det er helt grusomt å måtte operere datamaskinen til min farmor. Den har hun latt sine ygnre barnebarn gå løs på, og når folk uten datavett får herje, så blir det tregt. Når ungene i tillegg kanskje har installert og avinstallert spill som de har fått fra andre, så trekker det ned. Får man da en ny NetBook så vil den virke både kjapp og grei i forhold til det gamle skaberakket.

 

I tillegg er det kanskje på tide å innse at vi har levd i en kunstig tilværelse de siste årene. Vi har kjøpt og kastet, kastet og kjøpt. Miljøet har vært et gjennomgangstema i avisene i større og større grad i løpet av de samme årene, og det kan være lov å håpe at folk har blitt miljøbevisste. For min egen del har jeg handlet forholdsvis intenst på datafronten det siste året, med både en Laptop til arbeidsbruk, og en netbook. Før dette hadde jeg holdt meg i 5 år uten å kjøpe noen ny maskin.

 

På toppen av det hele kommer avisenes sjokkoverskrifter om finanskrise der det med krigstyper står "spar alt du kan, vi er på vei lukt ned i undergangen"

Lenke til kommentar

Etter å ha kastet vekk en hel kveld i går med å hjelpe naboen, skjønner jeg at folk har gitt opp PCen. Trojanere og virus en masse. Rebooter og uendelige lisenser som må leses. Pop-up-vinduer og uforklarlige dialogbokser.

 

Interessant, men ikke overraskende, at andelen Linux-maskiner i verden er økende, selv om PC-salget faller.

 

Flere har vel fått opp øynene for at det faktisk er mulig å bruke en PC til noe annet enn å krangle med. Den kan være et velfungerende og produktivt verktøy.

Lenke til kommentar
Etter å ha kastet vekk en hel kveld i går med å hjelpe naboen, skjønner jeg at folk har gitt opp PCen. Trojanere og virus en masse. Rebooter og uendelige lisenser som må leses. Pop-up-vinduer og uforklarlige dialogbokser.

Naboen hadde fortjent å få hjelp av noen som kjente litt til Windows ...

 

Interessant, men ikke overraskende, at andelen Linux-maskiner i verden er økende, selv om PC-salget faller.

Ja, nå er det vel faktisk flere som bruker "Linux" enn Windows 2000! :!:

 

(observert i forbifarten på en "web stat"-side det ble henvist til i en eller annen sammenheng i løpet av gårdagen.)

Lenke til kommentar
Derfor blir det Gimp. Grensesnitter er ikke så hårreisende dårlig heller, noe som jeg sikkert kan påstå fordi at jeg ikke er vant til annet.

 

(...)

 

Jeg er heller ikke helt enig med deg i at OpenOffice har et så fantastisk brukegrensesnitt.

 

OpenOffice: Det var vel Theo som mente at OpenOffice har et fantastisk grensesnitt. Jeg mener OpenOffice har mer eller mindre klonet grensesnittet til tidligere eksisterende produkter som har jobbet mye med GUI-utvikling, og som sådan kommet billig til et grensesnitt basert på eksisterende standarder. Med andre ord: gjennomtenkte løsninger.

 

Når det gjelder Gimp og Gimpshop (som er et forsøk på å gjøre Gimp til et SDI interface)... Tell antall "file"-menyer her:

gimpshop1.jpg

 

Jeg vil ikke si hva jeg synes om dette, dere skal få vurdere det selv.

 

Edit: Joda, dette begynner å skli ut fra PC-salgstråden.

For å ro litt tilbake dit:

At folk er misfornøyde med den nyeste versjonen av MS Office, at noen mener OpenOffice (som har et grensesnitt nærmere det gamle MS Office) er enklere å finne fram i, dette er jo med på å underbygge min påstand om at folk i utgangspunktet kanskje er fornøyde med den gamle maskina si. Jeg tror forsvinnende få er nok datakyndige til at de har gjort seg opp en mening om OS-distroer eller hvor mange FPS som må til for å spille dataspill. En betydelig andel "vanlige mennesker" har nok flytta spillinga sin bort fra en windowsmaskin til en Xbox eller PS, og det blir i grunnen færre og færre grunner til å kjøpe seg høyere ytelse.

 

Jeg tror altså ikke at Microsoft har "skylden" for synkende tall, eller at høyere kjennskap til OS-alternativer ville ha dradd tallet opp.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Mitt intrykk er at 70-90% av de som kjøper på privatmarkedet i dag har følgende preferanser: Windows, det kan jeg, og det kan alle andre, så det må jeg ha. MS Office, det er det alle bruker, så da må jeg ha det og. Laptop, eh, hvor stor HDD er det?...Nei... forresten, drit i det, den blanke der med alle lysene på var fin! tar den! (og for noen: ååå, en rosa data!).

 

Poenget er nok, at når en kommer opp på et vist nivå, så blir markedet litt mettet. De billigste maskinene har uansett ytelse i massevis for hvermansen. Tror en nedgang har veldig lite med Vista å gjøre. Vi som synes linux er tingen, kan hate MS så mye vi vil, men på samme måte som Coca-Cola og McDonald er MS en merkevare som blir brent inn i skallen på folk fra det stadie da de vet hva en pc er.

Lenke til kommentar

Tommyb:

Jeg sier ikke nødvendigvis at OpenOffice har et fantastisk grensesnitt, men jeg sier at det er topp at de ikke foretar omveltende endringer mellom hver versjon slik MS Office gjør. Om de har klonet noe eller ei er revnende likegyldig for meg, så lenge de har valgt noe som fungerer greit og ikke stadig vekk velter om på det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil nå ikke si at Office har forandra seg så mye mellom versjonene. Jeg skal innrømme at jeg var en ganske lett bruker av office på de tidligere versjonene av office fram til 2003, men de har stort sett sett like ut. Endringen i 2007 var jo stor og litt uønsket fra min side. Men når jeg begynte å bruke det på jobb, forsto jeg fort hvor mye bedre oppsettet de har nå er. Mer oversiktlig. Lettere å lete igjennom ikoner enn bare tekst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...