Gå til innhold

Hva pønsker Opera på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opera gjorde et kjempeskritt da de valgte å gjøre Opera (desktopversjonen) gratis. Jeg får komme med et usannsynlig håp om at de nå tar det neste store steget: å endre lisensen til GPL eller noe lignende. (Det innebærer å frigi kildekoden)

 

Novell og Sun har gjort dette på noen av sine produkter, nå er det forhåpentligvis Opera sin tur.

Lenke til kommentar

Men en Opera 10 lansering ville ikke vært en overraskelse ei heller en gjenoppfinnelse av nettet. Det hadde ikke vært noe annet enn en skuffelse. Opera 10 betaen fungerer perfekt som det er.

 

- Etter 15 års kontinuerlig innovasjon er Opera klare for å introdusere en teknologi som endrer selve fundamentet for weben, heter det i innkallingen.

 

Vi må vel gå utifra at dette er PR oppspinn, men det er lov å håpe... ?

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på open source, jeg ser nemlig ikke helt hvordan det skal "reinvent the web".

Er desverre enig. Det kan jo heller ikke akkurat være Opera 10, ser ikke helt hvordan den kan "reinvent the web" heller.

 

Kanskje de beveger seg inn i andre markeder? Feks et API til en form for "cloud" løsning. Eller at de lanserer sine egne hardware-enheter, feks noe ala en mobil-telefon eller MID? Eller kanskje en kombinasjon av eksistrende tjenester, som å gjøre Turbo-funksjonaliteten tilgjengelig på desktoppen?

Er litt spent, selv om jeg igrunnen har et veldig ambivalent forhold til slike kunngjørelser. Stort sett så er det mest varmluft.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Kanskje de opensourcer nettleseren?
Jeg får komme med et usannsynlig håp om at de nå tar det neste store steget: å endre lisensen til GPL eller noe lignende. (Det innebærer å frigi kildekoden)

Hva skulle egentlig poenget med å gjøre Opera open-source være? Høres helt poengløst ut.

 

 

Beklager, men har man 0.77% markedsandel er man ikke i posisjon til å "reinvent" noe som helst.

Helt riktig. Google kan bare gå og legge seg. Hvem pokker er det de tror de er som kom fra ingensteds og til slutt ble den dominante søkemotoren? Nei, takke oss til Altavista, Hotbot, og alle de andre gode, gamle søkemotorene. Ingen trenger nyskapning, og det er umulig å drive med nyskapning hvis man ikke allerede er dominant!

Lenke til kommentar

Lanseringen av Opera 10 ville være en skuffelse. Det ville være en overraskelse kun i form av at det ikke var noen spesiell overraskelse.

 

Om gjenoppfinnelsen skulle være Opera 10 måtte det i så fall være med ekstra funksjonalitet som ikke allerede eksisterer i den nåværende betaversjonen. Det ekstra innholdet ville måtte være revolusjonerende.

 

Derfor har jeg svært liten tro på at det dreier seg om Opera 10. Dette er i mine øyne definitivt noe nytt. Tror Opera er såpass fornuftige at de ikke anser lanseringen av Opera 10 (som folk allerede tester i beta) som noe banebrytende ;)

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på open source, jeg ser nemlig ikke helt hvordan det skal "reinvent the web".

Er desverre enig. Det kan jo heller ikke akkurat være Opera 10, ser ikke helt hvordan den kan "reinvent the web" heller.

 

Kanskje de beveger seg inn i andre markeder? Feks et API til en form for "cloud" løsning. Eller at de lanserer sine egne hardware-enheter, feks noe ala en mobil-telefon eller MID? Eller kanskje en kombinasjon av eksistrende tjenester, som å gjøre Turbo-funksjonaliteten tilgjengelig på desktoppen?

Er litt spent, selv om jeg igrunnen har et veldig ambivalent forhold til slike kunngjørelser. Stort sett så er det mest varmluft.

 

Den godeste Wium Lie er ihvertfall en duppeditt-frik, så det hadde egentlig ikke overrasket stort om Opera kom med sin egen MID :) 

 

 

Kan godt være at Opera har videreutviklet noe à la Prism-konseptet til Mozilla som lar deg kjøre netapps som selvstendige "programmer" uten å måtte åpne nettleseren? Skyen og lynet gir ihvertfall meg sterke mistanker.

Lenke til kommentar
...som å gjøre Turbo-funksjonaliteten tilgjengelig på desktoppen?

Det kommer i Opera 10 ja, er i betaen. Så hadde ikke vært noen stor nyhet utover lanseringen.

 

 

Hvorfor forbinder jeg alltid åpen kildekode med kommunister? Bare jeg som føler det?

Mulig det er flere, men anbefaler deg å endre ditt politiske syn på fri/åpen kode. ;)

 

 

Hva skulle egentlig poenget med å gjøre Opera open-source være? Høres helt poengløst ut.

Hva med å lese litt om open-source? og skjønne hva det går ut på.

 

Jeg håper også at freedom betyr freedom i koden, men tviler. :(

Og jeg tror heller ikke det er Opera 10 lansering, dette er jo ikke nytt i det hele tatt.

Men at det er noe cloud relatert har jeg tro på. Enten et eget API, eller tilrettelegging for bruk av cloud i browseren. Hvis dette et en funksjon som endrer måten vi i dag bruker nettet på ser jeg for meg lite annet enn programvare i en sky gjennom nettleseren.

 

Blir spenende..!

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Følg med i kildekoden til siden, der legger de på litt og litt på en historie som sikkert hinter til hvor de skal på tirsdag etter hvert

 

<!-- We start our little story with the invention of the modern day computer. Over the years, the computers grew in numbers, and the next natural step in the evolution was ... -->

 

Operas nye deisgner, Jon Hicks, la ut denne meldingen: http://twitter.com/Hicksdesign/status/2115660578

 

Kanskje det er mer et hint enn en spøk. Internett = Opera, USB = tilgjengelighet = server som alltid er tilgjengelig på nett. Greit nok at det vil gjøre at man har sin browser med alle tilpasninger, gjerne med en form for videreutvikling av Opera Turbo osv. Greit nok det, det vil være kjekt nok, men langt i fra en "revolusjon" av nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...