Gå til innhold

Dagens hip-hop mer og mer om sex?


Anbefalte innlegg

Det virker ikke som du har hørt så mye på dagens hiphop, utenom det vi blir servert på radio og MTV. Er det slik å forstå?

Og på fest, og på utesteder. Alltid samme taktart, alltid noen som skal klage over et eller annet, for det meste har "artistene" stjålet fra andre, en god del fra 70-talls discolåter. Sånn har det vært lenge, og jeg har ikke akkurat merket en utvikling. Det finnes sikkert alternativ hip-hop, men andelen er svært liten i forhold til det som selger, og da er vi tilbake til det jeg klassifiserte som støy tidligere. Og til Blåbær: jeg vet nok, trenger ikke vite mer om den sjangeren. Det finnes riktignok et par unntak, som Run DMC med Aerosmith, samt noen få andre låter fra 80-tallet. Toneleiet var lysere på den tiden, med masse positivitet. Men etter det har det bare gått nedover, alt det hiphop/rap/r&b nå representerer er negativitet osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fest og utesteder equals radio og MTV, niccuh. Støy er det som sagt ikke:

 

 

Hvis du syns dette og kommersiell hiphop er likt, da rester I my case, for å si det sånn. Du har tydeligvis ikke hørt nok, noe som kommer klart frem av innleggene dine :--)

 

PS: Retorikken din minner meg om rabiate kristenfundamentalister: "Vi vet nok, vi behøver ikke vitenskap." :cool:

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar
med hip-hop mener eg artister som . justin timberlake. 50-cent. lady gaga

Kun én av de tre lager musikk innen sjangeren hiphop.

 

Det finnes riktignok et par unntak, som Run DMC med Aerosmith, samt noen få andre låter fra 80-tallet. Toneleiet var lysere på den tiden, med masse positivitet.

 

Om Walk This Way er alt du har hørt av hiphop blir det vel å overdrive å uttale seg så bastant som du gjør?

Lenke til kommentar
Om Walk This Way er alt du har hørt av hiphop blir det vel å overdrive å uttale seg så bastant som du gjør?

Jeg nevnte det som et eksempel. MC Miker er et annet eksempel, har en av låtene deres på min iPod. Uansett, situasjonen i dag er at det som dominerer hip-hop er disse søplemenneskene (50 cent, Snoop Dogg osv) som spyr ut alt mulig drit, null nyskapning, ripoff nesten på grensen til plagiat.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Om Walk This Way er alt du har hørt av hiphop blir det vel å overdrive å uttale seg så bastant som du gjør?

Jeg nevnte det som et eksempel. MC Miker er et annet eksempel, har en av låtene deres på min iPod. Uansett, situasjonen i dag er at det som dominerer hip-hop er disse søplemenneskene (50 cent, Snoop Dogg osv) som spyr ut alt mulig drit, null nyskapning, ripoff nesten på grensen til plagiat.

 

Snoop Dogg er en av de siste 20 års desidert største musikere. Uansett om du liker ham eller ikke.

Vennligst begrunn hva du mener med null nyskaping og plagiat.

 

MC Miker som i MC Miker G og DJ Sven? Neger, please. Du har like mye troverdighet som en FrpUer i en politisk debatt.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Snoop Dogg er en av de siste 20 års desidert største musikere. Uansett om du liker ham eller ikke.

Vennligst begrunn hva du mener med null nyskaping og plagiat.

Musiker? Snoop Dogg lager ikke musikk. Men han røyker joint, eller taperrøyk, når han opptrer, samt at han spyr ut alt mulig drit. Bare syting og klaging. Ikke akkurat et eksempel til etterfølgelse.

 

Hva null nyskapning og plagiat angår, MC Hammer sin mest kjente låt, "Can't touch this" er en bortimot ren ripoff av låta "Superfreak" med Rick James. Will Smith lager bare ripoffs, og han gjør det i såpass stort omfang at jeg mener han driver med plagiat. Eksempler er låta "Miami", som egentlig er "And the beat goes on", med The Whispers. "Gettin' jiggy" with it er opprinnelig "He's the greatest dancer" med Sister Sledge. Noen har nylig pervertert Daft Punk sin "Harder Better Faster Stronger" til samme sjanger som omtales her. "You spin me round (like a record) av Dead or Alive er også blitt besudlet til en dårlig R&B versjon som totalt mangler rytme. Ser man et mønster her? Jeg mener så absolutt at det er innen R&B/Hip-hop/rap/gangster at det forekommer mest ripoffs og plagiat. Det er like givende som å høre på den idiotkjerringa som sang på et tyggegummitekno-plagiat av Alice Cooper - Poison.

 

Du har like mye troverdighet som en FrpUer i en politisk debatt.

Det er i hvert fall høyere troverdighet enn AuF, SU og RU.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Musiker? Snoop Dogg lager ikke musikk. Men han røyker joint, eller taperrøyk, når han opptrer, samt at han spyr ut alt mulig drit. Bare syting og klaging. Ikke akkurat et eksempel til etterfølgelse.

Å påstå at Snoop Dogg ikke lager musikk er ren trolling. Vennligst avstå fra slik. Man går ikke inn på bilforumet og påstår at Honda ikke er bil fordi man ikke liker det. Det er ren trolling. Videre virker det ikke som du har hørt musikken og tekstene i det hele tatt.

 

Hva null nyskapning og plagiat angår, MC Hammer sin mest kjente låt, "Can't touch this" er en bortimot ren ripoff av låta "Superfreak" med Rick James. Will Smith lager bare ripoffs, og han gjør det i såpass stort omfang at jeg mener han driver med plagiat. Eksempler er låta "Miami", som egentlig er "And the beat goes on", med The Whispers. "Gettin' jiggy" with it er opprinnelig "He's the greatest dancer" med Sister Sledge. Noen har nylig pervertert Daft Punk sin "Harder Better Faster Stronger" til samme sjanger som omtales her. "You spin me round (like a record) av Dead or Alive er også blitt besudlet til en dårlig R&B versjon som totalt mangler rytme. Ser man et mønster her? Jeg mener så absolutt at det er innen R&B/Hip-hop/rap/gangster at det forekommer mest ripoffs og plagiat. Det er like givende som å høre på den idiotkjerringa som sang på et tyggegummitekno-plagiat av Alice Cooper - Poison.

Mhm, her nevner du en knippe kommersielle artister. Sampling er en sentral del av hiphop, og kommersielle artister er heller ikke noe unntak. Det er forskjell på plagiering og sampling. Det finnes både god og dårlig bruk av dette. Å skjære alt over én kam er typisk FrP.

 

Du har like mye troverdighet som en FrpUer i en politisk debatt.

Det er i hvert fall høyere troverdighet enn AuF, SU og RU.

Årets vits.

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar
Mhm, her nevner du en knippe kommersielle artister. Sampling er en sentral del av hiphop, og kommersielle artister er heller ikke noe unntak. Det er forskjell på plagiering og sampling. Det finnes både god og dårlig bruk av dette.

Jeg kan også nevne et av veldig få vellykkede samplinger. Room 5 feat. Oliver Cheatham - Make luv er en sample av Oliver Cheatham - Get down saturday night. Det er en sample som er gjennomført, siden Room 5 har beholdt disco-stilen, men freshet den opp. Kan også nevne en tidsperiode hvor det kom veldig mye ny musikk. Vi snakker faktisk om 80-tallet, hvor de fleste nå prøver å resirkulere til "ny musikk", hvilket er løgn. Alle prøver å si noe negativt om 80-tallet, enten det er klesstil eller musikk. Men det var en tid med mye nyskapning innen musikken, også det som var regnet som "kommersielt". Hvis en musikksjanger skal være avhengig av ripoffs, eller sample som de kaller det, vil jeg ikke si at "musikken" er verdt å høre på.

Lenke til kommentar

Nå kommer du med mange merkelige påstander og konstruerer en debatt som ikke eksisterer (i alle fall ikke i denne tråden). Ingen har sagt noe om 80-tallet eller at hiphop er avhengig av sampling. Det finnes mye god hiphop der ute, men poenget er at man ikke hører denne på radio, MTV eller utesteder. Å trekke en konklusjon om en sjanger basert på det jeg velger å kalle de kommersielle galleonsfigurene gir ikke mening.

Lenke til kommentar
Nå kommer du med mange merkelige påstander og konstruerer en debatt som ikke eksisterer (i alle fall ikke i denne tråden). Ingen har sagt noe om 80-tallet eller at hiphop er avhengig av sampling. Det finnes mye god hiphop der ute, men poenget er at man ikke hører denne på radio, MTV eller utesteder. Å trekke en konklusjon om en sjanger basert på det jeg velger å kalle de kommersielle galleonsfigurene gir ikke mening.

 

Jeg brukte bare ditt argument om at sampling er en sentral del av hip-hop. Og nå påstår du at hiphop ikke er avhengig av sampling. Men hvis sampling er en sentral del av hiphop, og man tar vekk den såkalte "samplingen", hva blir igjen da? Hvis "sampling" skal være en sentral del av hiphop, vil jeg mene at hiphop er avhengig av sampling.

 

Sampling er en sentral del av hiphop, og kommersielle artister er heller ikke noe unntak.
Lenke til kommentar
Du kommer med en logisk feilslutting. Selv om sampling er en sentral del av hiphop, er ikke sjangeren avhengig av det. Den beste hiphopen jeg vet om sampler lite.

Og da kommer det store spørsmålet: hvis man tar bort "sampling" fra hiphop-sjangeren, hvor mye blir det da igjen av hiphop?

Lenke til kommentar

Vi må få klarhet i hva vi mener med sampling. Ut i fra dine eksempler virker det som du mener sampling som å ta store, gjengkjennelige partier fra andre låter og bruke de på nytt igjen. Sampling er også mer enn dette. Å ta en liten trommelyd er sampling, å bruke lyder fra gamle sci-fi-filmer er sampling. Mesteparten av moderne, kommersiell musikk bruker sampling i en eller annen form, og det er vel ikke dette du mener. Å bruke små lyder fra andre verker i en helt ny kontekst kan umulig bli sett på som kopiering, da de først og fremst ofte er ugjenkjennelig og for det andre er nødvendig for enkelte modier å jobbe på, som for eksempel elektronisk. Slik sett er det masse hiphop igjen, både med vanlig sampling (eller plagiering, som du kaller det), sampling av ulike smålyder (som man bruker i trommemaskiner og så videre), såkalte "live recordings" og andre måter å jobbe på.

 

Uansett, hva har du så si til det andre jeg skrev? Jeg føler at du forsøker å flytte fokuset her. Er det ikke uheldig eller feil å trekke en konklusjon om en hel sjanger basert på små fragmenter, med andre ord de kommersielle galleonsfigurene?

Lenke til kommentar
Vi må få klarhet i hva vi mener med sampling. Ut i fra dine eksempler virker det som du mener sampling som å ta store, gjengkjennelige partier fra andre låter og bruke de på nytt igjen. Sampling er også mer enn dette. Å ta en liten trommelyd er sampling, å bruke lyder fra gamle sci-fi-filmer er sampling. Mesteparten av moderne, kommersiell musikk bruker sampling i en eller annen form, og det er vel ikke dette du mener. Å bruke små lyder fra andre verker i en helt ny kontekst kan umulig bli sett på som kopiering, da de først og fremst ofte er ugjenkjennelig og for det andre er nødvendig for enkelte modier å jobbe på, som for eksempel elektronisk. Slik sett er det masse hiphop igjen, både med vanlig sampling (eller plagiering, som du kaller det), sampling av ulike smålyder (som man bruker i trommemaskiner og så videre), såkalte "live recordings" og andre måter å jobbe på.

Som sagt, mye av den hiphop som er kommersiell tar en hel melodi, evt. senker tempoet og legger bare på litt for å gjøre låten til "deres egen", noe jeg mener er plagiat. Å låne en lydeffekt og bruke den i en ny melodi er noe annet, bare så det er klart.

 

Uansett, hva har du så si til det andre jeg skrev? Jeg føler at du forsøker å flytte fokuset her. Er det ikke uheldig eller feil å trekke en konklusjon om en hel sjanger basert på små fragmenter, med andre ord de kommersielle galleonsfigurene?

Siden "det kommersielle" er så dominant i denne sjangeren er det faktisk på sin plass å trekke fram dette, siden det er det de fleste har et forhold til. Og for å ha sagt det, det finnes unntak, som det alltid gjør. Har hørt hiphop som er langt bedre enn de eksemplene jeg har brukt, men det er lite. Musikksmak er som sagt subjektivt, det tror jeg alle kan være enige i.

 

For å komme med en kommentar som går direkte på trådens tittel, tror jeg alle kan være enige i at det meste av hva som spilles kommersielt spiller på sex. Dette gjelder i aller høyeste grad innen hiphop. Men en del av tungvekterne går lenger. En populær låt har følgende frase "I've got hoes in different area codes", som går igjen mange ganger. Eller hva med 50 cent? "'cause I'm a motherfucking P.I.M.P". Et eksempel på sexfiksering inneen hiphop er videoen av N.E.R.D - Lapdance, som spiller veldig på sex, og N.E.R.D selv fremstår som den pimp'en som alle damer svermer halvnakne/nakne rundt. Den videoen var vel også sensurert, har sett den usensurerte versjonen. Utallige hiphop/R&B musikkvideoer har samme trekk, og tekstene går i mange tilfeller i samme retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...