Gå til innhold

Dagens hip-hop mer og mer om sex?


Anbefalte innlegg

Som sagt, mye av den hiphop som er kommersiell tar en hel melodi, evt. senker tempoet og legger bare på litt for å gjøre låten til "deres egen", noe jeg mener er plagiat. Å låne en lydeffekt og bruke den i en ny melodi er noe annet, bare så det er klart.

Nei, det er også sampling. Poenget er at du automatisk misliker omfattende sampling. Det er vel ikke plagiat når de har fått tillatelse til å bruke samplet? Og det går an å bruke slikt kreativt og bra, men også uoriginalt og dårlig. Det virker som du er av den oppfattelsen at det eksisterer utelukkende det sistnevnte.

 

Siden "det kommersielle" er så dominant i denne sjangeren er det faktisk på sin plass å trekke fram dette, siden det er det de fleste har et forhold til. Og for å ha sagt det, det finnes unntak, som det alltid gjør. Har hørt hiphop som er langt bedre enn de eksemplene jeg har brukt, men det er lite. Musikksmak er som sagt subjektivt, det tror jeg alle kan være enige i.

Den kommersielle musikken er ikke mer dominerende enn at det er musikken som spilles av på radio og TV. Okei, det høres kanskje dominerende ut (salgsmessig, eksponeringsmessig), men antallet av hiphop-verker strekker seg mye lenger enn kun disse. Jeg vil påstå at det finnes langt flere tilfeller av ukjent hiphop-musikk enn den kommersielle vi har blitt kjent med via de største mediekanalene. Og det er her påstanden din faller på sin egen induktive urimelighet: Du tar utgangspunkt i noen få eksempler fra et spesifikt nivå av hiphop (den kommersielle) og trekker dermed konklusjonen om at nærmest all hiphop er lik og dermed like dårlig som de få eksemplene du har hørt.

 

For å komme med en kommentar som går direkte på trådens tittel, tror jeg alle kan være enige i at det meste av hva som spilles kommersielt spiller på sex. Dette gjelder i aller høyeste grad innen hiphop. Men en del av tungvekterne går lenger. En populær låt har følgende frase "I've got hoes in different area codes", som går igjen mange ganger. Eller hva med 50 cent? "'cause I'm a motherfucking P.I.M.P". Et eksempel på sexfiksering inneen hiphop er videoen av N.E.R.D - Lapdance, som spiller veldig på sex, og N.E.R.D selv fremstår som den pimp'en som alle damer svermer halvnakne/nakne rundt. Den videoen var vel også sensurert, har sett den usensurerte versjonen. Utallige hiphop/R&B musikkvideoer har samme trekk, og tekstene går i mange tilfeller i samme retning.

Hva så?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kommer med en logisk feilslutting. Selv om sampling er en sentral del av hiphop, er ikke sjangeren avhengig av det. Den beste hiphopen jeg vet om sampler lite.

Og da kommer det store spørsmålet: hvis man tar bort "sampling" fra hiphop-sjangeren, hvor mye blir det da igjen av hiphop?

 

Massevis. Veldig mange av sørstatshiphoperne (som for tida er de med mest kommersiell innflytelse) bruker knapt samples overhodet.

 

Og din manglende forståelse for hva sampling går ut på er en skam. Puff Daddys I'll be missing you, som nesten mer blir en coverversjon av Stings låt (hvorfor blir forresten ikke coverlåter kritisert på samme måter som sampling?), er overhodet ikke representativ for hva gode beatmakere kan få til. En dyktig hiphopprodusent kan helt sikkert sample favorittlåta di uten at du klarer å kjenne den igjen.

Lenke til kommentar
Og din manglende forståelse for hva sampling går ut på er en skam. Puff Daddys I'll be missing you, som nesten mer blir en coverversjon av Stings låt (hvorfor blir forresten ikke coverlåter kritisert på samme måter som sampling?), er overhodet ikke representativ for hva gode beatmakere kan få til. En dyktig hiphopprodusent kan helt sikkert sample favorittlåta di uten at du klarer å kjenne den igjen.

Jeg kritiserer coverlåter, tro du meg. De mangler alt som har med originalitet å gjøre. Det er like originalt som Helmut Lotti. Og hva sampling av gamle låter til det ugjenkjennelige angår, jeg klarer å gjenkjenne ganske mye.

Lenke til kommentar

Det var bedre før penger, og avskummet som tilber dem fikk sine skitne fingre i hip hop, og all annen musikk for den saks skyld.

 

 

Sannheten, som fortalt av Bill Hicks:

 

"By the way, if anyone here is in advertising or marketing, kill yourself. Thank you, thank you. Just a little thought. I'm just trying to plant seeds. Maybe one day they'll take root. I don't know. You try. You do what you can. Kill yourselves. Seriously though, if you are, do. No really, there's no rationalisation for what you do, and you are Satan's little helpers, OK? Kill yourselves, seriously. You're the ruiner of all things good. Seriously, no, this is not a joke. "There's gonna be a joke coming..." There's no fucking joke coming, you are Satan's spawn, filling the world with bile and garbage, you are fucked and you are fucking us, kill yourselves, it's the only way to save your fucking soul. Kill yourself, kill yourself, kill yourself now. Now, back to the show."You know what Bill's doing now, he's going for the righteous indignation dollar, that's a big dollar, a lot of people are feeling that indignation, we've done research, huge market. He's doing a good thing." Godammit, I'm not doing that, you scumbags, quit putting a godamn dollar sign on every fucking thing on this planet! "

Lenke til kommentar
Og hva sampling av gamle låter til det ugjenkjennelige angår, jeg klarer å gjenkjenne ganske mye.

 

Se filmen hos Youtube

 

Lykke til

De har samplet stemmene fra 10cc - Johnny don't do it. Men jeg skal innrømme, den var ikke lett å høre, og de har samplet den ganske ugjenkjennelig fra originalversjonen, det skal de ha. Dette faller ikke under min definisjon av ripoff/plagiat. J-Dilla med Waves har en flat 4/4 taktart, mens originalen har taktart 6/8 eller 12/8 (jeg har en følelse av det siste). Dette er forøvrig hip-hop jeg ikke regner med er så synlig der ute. Når det er sagt, er forøvrig det en svært ensformig og kjedelig låt. Lavt tempo og samme toneart gjennom hele låta. Ikke akkurat noe jeg ville satt meg ned og hørt på. Og i og med at låta er så ensformig (samme tema går igjen og igjen, og låta i sin helhet er på under 2 min) tviler jeg også på at artisten kan ha brukt noe særlig med tid på å snekre denne låta sammen, virker egentlig som at artisten har laget 10-11 sek med bakgrunnsmusikk toalt, kopiere denne 6-7 ganger for å få varigheten opp til 1:40 min, og så legge på stemmene og annen effekt. Dette var ikke spesielt gjennomført.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Du hørte ikke at det var 10cc, du gikk inn på youtube og leste kommentarene, ikke sant. ;)

 

Og Dillas låt er et fantastisk lite stykke instrumentalparti. Spesielt om du hører det i sammenheng med hele albumet, Donuts, som det er henta fra. Fire fjerdedelstakt eller ei.

Og det at du ikke hører detaljene og de små forandringene gjennom låta tyder vel på at du ikke hørte så nøye etter skråstrek ikke har verdens største peiling på sjangeren.

Lenke til kommentar
Du hørte ikke at det var 10cc, du gikk inn på youtube og leste kommentarene, ikke sant. ;)

 

Og Dillas låt er et fantastisk lite stykke instrumentalparti. Spesielt om du hører det i sammenheng med hele albumet, Donuts, som det er henta fra. Fire fjerdedelstakt eller ei.

Og det at du ikke hører detaljene og de små forandringene gjennom låta tyder vel på at du ikke hørte så nøye etter skråstrek ikke har verdens største peiling på sjangeren.

Joda, leste kommentarene og så lyttet jeg på begge, dermed fant jeg ut hva som er blitt samplet inn i denne hiphop-låta. Og hva detaljer angår:

 

og så legge på stemmene og annen effekt.

 

"Annen effekt" er en samlebetegnelse på de forandringene du omtaler. Selv hører jeg en del på trance, som i de fleste tilfeller er instrumental og hvor detaljer og forandringer er en vesentlig del i slik musikk. Så jeg har ører for det. Personlig så synes jeg ikke dette imponerte noe særlig, men smaken er som baken, den er delt. Og jeg sa tidligere at jeg måtte høre nøye etter for å finne igjen det som var samplet i hiphop-låta.

 

Dette er et eksempel på det jeg kaller en gjennomført trance-låt.

 

Se filmen hos Youtube

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

stigfjel: Signum er faktisk favorittgruppa mi og det er trance det går mest i for min del. Og av det lille hip hop jeg hører på så er det mest mainstream, men det betyr ikke at man kan høre detaljer i hip hop også, faktisk er det vanskeligere å lage en låt som høres enkel ut enn en låt med masse effekter og masse klæsj lagt på.

Lenke til kommentar
med hip-hop mener eg artister som . justin timberlake. 50-cent. lady gaga ( som er helt ekstrem ( i wanna take a ride on you disco stick) skrude nesten av radioen)

 

Når ble Justin Timberlake hip-hop? At man lager noen tracks med andre hip-hop artiser kvalifiserer ikke til å være rapper selv.

 

50 cent er ett eget kapittel. Fyren har helt klart peiling på hvordan han skal selge skiver, men i mine øyne blir dette mer hip-POP enn hip-hop.

 

Lady gaga har jeg ikke hørt om engang, men får noen fjerne minner om 80-tallet..weird.

 

Hip-hop var bedre da det var undergrunn og faktisk ville noe. På den tiden hvor sjangeren hadde ambisjoner, og tekster om sosial-problematikk, diskriminering osv.

 

Jeg skjønner ikke hvem som orker å lytte til niggas, bitches, hoes, dollahz, 22" rimz osv..

 

Så en annen som nevnte det også, men ingen sjangre mister undergrunnsdelen. Det vil alltid eksistere!

 

Nå vet jeg ikke hva du sikter til når du sier undergrunn, men virker på meg som du sikter til the good old 90's. Vi snakker da om Notorious BIG og f.eks Big L. Begge disse og de fleste andre rapperene på denne tiden var like harde på å snakke om bitches, niggas, hoes og dollar dollar bills, det er bare at de som regel gjorde det med mer stil og bedre flow.

 

Mesteparten av tekstene til Notorious BIG for å bruke han som ett eksempel, omhandler crack salg, bitches og penger. Likevel blir han sett på som en av de største, noe som jeg sier meg helt enig i.

 

Sjekk ut denna sangen så skjønner dere kanskje hva jeg mener. ( Fant ikke versjonen med beat, men enda lettere å få med seg teksten, som faktisk var poenget)

 

The Notorious B.I.G. - Ten Crack Commandments

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
stigfjel: Signum er faktisk favorittgruppa mi og det er trance det går mest i for min del. Og av det lille hip hop jeg hører på så er det mest mainstream, men det betyr ikke at man kan høre detaljer i hip hop også, faktisk er det vanskeligere å lage en låt som høres enkel ut enn en låt med masse effekter og masse klæsj lagt på.

Tja, vil nå fremdeles hevde at hiphop-låta (J-Dilla - Waves) som ble gjengitt over ikke hørtes så gjennomført ut, detaljer eller ikke. Men, det skal en del til å klare å lage en gjennomført trance-låt med varighet på over 10 min. York ser ut til å ha klart akkurat det med "I need you (original extended)". Men nå beveger vi oss langt vekk i fra det som er tema i denne tråden, som jeg forøvrig anser som ferdigdiskutert uansett...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...