Gå til innhold

Endelig Windows 7-dato klar


Anbefalte innlegg

Igjen så spør jeg, hvorfor kjøpe Retail fremfor OEM?

 

Ser folk nevner 5.000,- for ultimate, som stort sett kun her et "kulere" navn enn Home Premium. Home Preium OEM koster rundtom høvdingen, og det er ikke mye penger for et OS syntes jeg. Klarer man seg med Linux, så er det gull, men jeg har kjøpt Vista OEM, og kommer nok til å kjøpe Win7 OEM om et drøyt år tenker jeg.

 

Jeg ser nevneverdige fordeler med Retail versjonen, ikke som gjelder for mannen i gata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Igjen så spør jeg, hvorfor kjøpe Retail fremfor OEM?

Fordi lisensbetingelsene er "strengere" for OEM enn for Retail?

 

Retail-lisensen kan legalt flyttes fra en maskin til en annen. OEM kan ikke det.

 

Retail gjelder både 32- og 64-bit; du kan flytte fra en 32-bit install på PC1 til 64-bit install på PC2. OEM gjelder enten 32-bit eller 64-bit; du må velge når du kjøper.

 

OEM tilbyr kun "Clean Install, ikke "Upgrade Install".

 

Mange finner allikevel OEM-lisensen akseptabel. (Meg selv inkludert.)

Lenke til kommentar

enig i det du skriver nebrewfoz.. du fikk meg til å tenke litt, hva pokker får en privatperson til å velge 32bits operativsystem i 2009 :S

 

Sett bort i fra små netbooks, er det jo ingen fornuftig forklaring. Jeg håper produsenter av maskiner endelig begynner å pushe hardt på 64bits operativsystem og faser 32bit ut :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil trenger du ikke å kjøpe en komplett maskin for å få Windows i OEM utgave, men det skulle holde å kjøpe f.eks. en RAM brikke, CPU, eller en harddisk (alså hardware). Vilkårene for lisensen lovmessig vil da bare være at den blir brukt sammen med den hardware delen den blir solgt sammen med.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at Norge går foran med et godt eksempel i denne saken. Selv om jeg er relativt konservativ, synes jeg det er genialt at alle offentlige institusjoner skal over på åpen kildekode. JEG VET selvfølgelig at det medfører mye krøll hos kommunene osv, men PÅ SIKT slipper man enorme investeringer så snart Microsoft sier "hopp".

 

Når det er sagt, vil jeg bare legge til at jeg er en stor fan av Microsoft, som lager et solid OS som hvem som helst kan utvikle til, i motsetning til Apple som lager et solid OS kun de selv kan utvikle til, eller Linux, som utvikler solide OS som alltid ligger et lite hestehode bak pga ingen økonomi eller felles målsetninger.

 

Og for den tusenlappen eller to det koster, fins det svært svært få produkter som gir deg så enormt mye software (sammenlign for eksempel Photoshop til fem ganger prisen).

 

Vi får vente og se på produktet, og "hoppe" om Microsoft lager et produkt som er godt nok til en god nok pris.

Lenke til kommentar

Hvis de tror de kan ta 6-7000kr som en annen forventet for en ultimat retail, da kommer jeg overhode ikke til å kjøpe.

 

Win 7 er ikke en så stor nyvinning at de burde tro de kan svindle til seg mer penger ved å "oppgradere" et halvferdig OS som Vista til dels er på flere punkt enda.

 

2000kr hadde holdt i bøtter og spann for en ultimat retail. Det er overhode ikke verdt mer enn det. De har utviklingskostnader, men direkte kostnader pr solgte enhet er minimale.

Lenke til kommentar

Jeg har nå lest gjennom alle innlegg og div saker rundt Windows lisens/vilkår en gang til med så upartiske briller jeg klarer, og må si meg forundret. Jeg var også en gang i "gamle dager" en Windows bruker/kjøper, men etter lang tid nå med stor variasjon og en ikke-fan-basert bruk av et OS skjønner jeg lite av strategien de velger.

 

Mange versjoner (noen nesten identiske som andre med annet navn), bundlet med maskiner, og OEM for privatpersoner? Og du får 50% rabatt ved f.eks. å kjøpe en liten 40gb harddisk samtidig, men love at den snurrer rundt mens Windows starter, og hvis du da skal bytte noe i ettertid må du ringe MS for å si ifra.

 

Og Windows er ikke et produkt man kjøper, det er noe man leier (men forskuddsbetaler). Uten garanti eller rettigheter, og med strenge retningslinjer for bruk. Alle overtredelser stempler deg som pirat.

 

Ved å se denne saken fra den nøytrale utsiden er reglene rundt Windows en merkelig historie. Hva ville en marsboer (eller annet like intelligent liv som oss) tenkt om slike regler? (les: 100% nøytral)

 

Jeg vil ikke konkludere noe som helt da dette fort blir partisk. Vurder selv :)

Flere tanker, eller noe jeg oppfatter feil?

 

 

Espen

Lenke til kommentar
Vil bare legge til at Norge går foran med et godt eksempel i denne saken. Selv om jeg er relativt konservativ, synes jeg det er genialt at alle offentlige institusjoner skal over på åpen kildekode. JEG VET selvfølgelig at det medfører mye krøll hos kommunene osv, men PÅ SIKT slipper man enorme investeringer så snart Microsoft sier "hopp".

...

Akkurat det siste er jeg ikke helt sikker på. At utgiftene til lisenser går ned er jo åpenbart men det betyr jo ikke automatisk at de pengene er spart? Leste en artikkel i computerworld for et par uker siden som mer enn antydet at pengene du sparer ved å anskaffe fri programvare kontra lisensiert, går med til å betale konsulentene som skal tilpasse den frie programvaren til ditt behov...

Lenke til kommentar
Vil bare legge til at Norge går foran med et godt eksempel i denne saken. Selv om jeg er relativt konservativ, synes jeg det er genialt at alle offentlige institusjoner skal over på åpen kildekode. JEG VET selvfølgelig at det medfører mye krøll hos kommunene osv, men PÅ SIKT slipper man enorme investeringer så snart Microsoft sier "hopp".

...

Akkurat det siste er jeg ikke helt sikker på. At utgiftene til lisenser går ned er jo åpenbart men det betyr jo ikke automatisk at de pengene er spart? Leste en artikkel i computerworld for et par uker siden som mer enn antydet at pengene du sparer ved å anskaffe fri programvare kontra lisensiert, går med til å betale konsulentene som skal tilpasse den frie programvaren til ditt behov...

 

Nå er jo ikke den innvendingen noe som tar for seg kostnader på sikt, du snakker om kortsiktige kostnader.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selv om jeg er relativt konservativ, synes jeg det er genialt at alle offentlige institusjoner skal over på åpen kildekode. JEG VET selvfølgelig at det medfører mye krøll hos kommunene osv, men PÅ SIKT slipper man enorme investeringer så snart Microsoft sier "hopp".

 

Dette begynner å bli rimelig off-topic men:

 

Det er ikke noe sentralt vedtak om at alle offentlige institusjoner skal over på åpen kildekode. Vedtaket gjelder publisering av dokumenter på offentlige websider. Disse dokumentene skal altså være i åpne formater (HTML, ODF, PDF).

Lenke til kommentar
Er det noen som har ca. peiling på hvor mye det vil koste å oppgrade fra vista til windows 7 når det kommer ut? Jeg kjøpte ny pc for knapt 3 uker siden, så kan det hende jeg får oppdateringen gratis da? Jeg hørte noe om det.

Det vil sannsynligvis ble annonsert noe om at "de som kjøper PC med Vista etter en eller annen dato, får en gratis oppgradering til Windows 7", men foreløpig er ikke denne datoen fastsatt. Jeg vil tippe at det vil bli 2 eller 3 måneder før 22/10, dvs. tidligst i slutten av juli. Sorry, men jeg tror ikke du vil bli en av de heldige. (Men vent til den offisielle meldingen om dette år ut - det kan jo hende det kommer en overraskelse.)

 

Hvis de tror de kan ta 6-7000kr som en annen forventet for en ultimat retail, da kommer jeg overhode ikke til å kjøpe.

Slike prisanslag er bare tatt rett ut av luften og det er ingen grunn til å kaste bort tid & krefter på å forholde seg til dem. Sjekk heller hva du må gi for Vista Ultimate retail i dag - det skulle ikke forundre meg om Windows 7 vil ligge i samme prisleie. Som "worst case" kan man jo bruke MS' anbefalte utsalgspris fra høsten 2006: $399 (mot $319 i dag.)

 

De fleste "proffe" hjemmebrukere vil sannsynligvis "greie" seg med Win 7 Pro, dersom Win 7 Home Premium mangler for mye. (Det blir nesten som XP Pro i forhold til XP Home.)

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Det er helt vanlig at gamle produkter prises ned samtidig som nye produkter blir lansert med enten samme lanseringspris som forrige produkt, eller noe justert opp på grunn av blant annet konsumprisjustering.

 

For Windows kan vi bare huske tilbake til lanseringen av XP (2 varianter) og Vista (5-6 varianter). Microsoft valgte å øke antallet varianter for å kunne variere prisene mer. Altså en dyrere toppmodell og en billigere bunnmodell. Normalvarianten (XP pro vs Vista Premium) har bare steget litt i pris (konsumpris-justert pluss litt til).

 

Jeg synes derfor ikke at prisanslaget for fullversjonen er på jordet. Vista Ultimate retail kostet ca 5000 kr i Norge ved lansering. Etter alt å dømme kommer Windows 7 ultimate til å koste mer ved lansering. De lavere variantene kommer nok til å koste mer enn sine tilsvarende eldre og utgående varianter. F.eks Vista premium vs Windows 7 premium. Først når Windows 8 lanseres tror jeg Windows 7 ultimate kommer i nærheten av den nåværende prisen til Windows Vista ultimate.

 

Den eneste skikkelige fullversjonen (Ultimate retail) tror jeg altså kommer til å koste rundt 6-7000 kr i Norge ved lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...