Gå til innhold

Endelig Windows 7-dato klar


Anbefalte innlegg

Oslo72: Ikke glem hvor mye Windows setter bedrifter og privatpersoner tilbake med ujevne mellomrom. (Lisenser + support + virusproblemer osv.) Et firma med 100 ansatte får mest sannsynlig betydelig lavere overgangskostnader* per ansatt enn et firma med 10 ansatte. Både kursing, drift, lisenser og support blir billigere per ansatt jo flere det er.

 

* Det gjelder både overgang fra ett MS OS til et annet MS OS og fra MS OS til en annen OS-leverandør. F.eks OSX eller Ubuntu.

 

Det blir spennende å se hva den endelige lisensprisen blir for fullversjonen.

 

Delvis enig - men uenig uansett. Den dagen firmaet jeg jobber i går over til Linux bytter jeg jobb. Tenk deg da hvordan det vil være i særlig kommunale etater som ikke har akkurat eksperter som benytter IT. At Linux kan bli større på hjemmemarkedet tror jeg nok på etterhvert som ny generasjon vokser opp. Når disse igjen starter nye firmaer og ansetter nye brukere kan nok Linux komme seg inn på bedriftsmarkedet også.

 

Det jeg derimot tviler på er OM ny generasjon virkelig vil komme til å velge en Linux-distro fremfor et WindowsOS.

 

Jeg vet at jeg ihvertfall kommer til å kjøpe en upgrade-lisens for Win7, da jeg ikke er videre interessert i å ha Vista noe særlig lenger enn jeg må...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes så vidt jeg vet kommuner både i Norge og i utlandet som har gått over til Linux. Og terskelen for å skifte blir stadig lavere. Hvis man ikke bruker Autodesk-produkter (dvs AutoCad og Revit), så kan man lett skifte til et annet OS enn Windows. Dessverre så finnes ikke Sketchup for Linux (enda), men det kommer forhåpentligvis. Og det er også mulig at det er vanskelig å skaffe programmer for telefonsystemer (styring av telefoner fra resepsjon). Men det vet jeg ikke nok om.

 

Linux har full støtte for alle kontorapplikasjoner man måtte trenge til daglig, inkludert sikker Java.

 

Hvis Windows 7 blir dyrt, så vil de definitivt miste enda flere brukere. Det er ikke bare snakk om at de SKAL tjene penger i nedgangstider, noe som er ganske arrogant. De som skal betale for Windows 7 er også rammet av de samme økonomiske problemene. Så lenge XP holder mål, så bruker jeg det. Men det er ikke sjans i havet for at jeg betaler flerfoldige tusen for et OS som ikke gir meg store fordeler over Linux - som er GRATIS.

Lenke til kommentar
Heldigvis er mennesker forskjellige... jeg betaler gladelig MYE for å slippe å jobbe på en Linux-distro hjemme.

Etter mine spådommer så skal du nok få lov til akkurat det (betale mye). :)

 

Delvis enig - men uenig uansett. Den dagen firmaet jeg jobber i går over til Linux bytter jeg jobb.

Se det på den positive siden. Bytte av jobb fører som regel med seg bedre lønn. ;)

 

Men seriøst: Har du tenkt til å spørre på jobbintervjuet hvilket OS de bruker i bedriften?

 

Ellers så er det ikke så vanskelig som du skal ha det til. For de fleste vanlige brukere er ikke forskjellene større enn mellom f.eks XP og Vista eller Vista og OSX. Folk klarer gangen utmerket uten at OSet må være "medfødt".

Lenke til kommentar
Linux har full støtte for alle kontorapplikasjoner man måtte trenge til daglig (...)

 

Det er vel i beste fall upresist. Det finnes per i dag ingen kontorapplikasjoner som fullt ut dekker mulighetene i MS Office (både selvstendig og i samarbeid med andre applikasjoner). Det mangler ikke på støtten i Linux men det mangler applikasjoner. For all del: OO.org er absolutt bra nok for mange men ikke for alle.

Lenke til kommentar

De fleste bedrifter vil evt. gå fra XP til Win 7, ikke fra Vista.

 

Ikke-kyndige brukere vil føle dette som en stor overgang uansett. Om de derimot fikk Open Office på Windows XP et halvt år før Win7 evt. skulle inn i bedriften og istedet for Win7 fikk Ubuntu 9.10 med Open Office på skrivebordet ville den praktiske forskjellen for brukeren vært minimal!

 

Derimot ville kostnadene for bedriften sunket betraktelig. Så om Windows 7 blir en dyr affære tror jeg mange smarte bedrifte vil tenke seg om to ganger og kanskje bruke dette som muligheten til å "endelig" ta en Linux overgang for brukerne sine.

 

Det som vil begrense dette er evt. sære applikasjoner som ikke vil kunne kjøre i Wine el. men der har man også virtual xp og lisenser man allerede eier. Andre ting som begrenser er selvf. ting som Visual Studio, .Net, Exchange, Sharepoint osv. Men selv på dette finnes det mange gode alternativer i Linux verden som meget mange står i kø for å vise deg.

 

Jeg tror ikke MS vil tilfredstille aksjonærene med klingende mynt i kassa bare om de overpriser Windows7, derimot tror jeg de ville fått like bra inntekter om de senket prisene. Jeg tror dog i det minste at de ikke ville tapt inntekt ift. høyere priser, og at de samtidig hadde begynt å få betalt fra millioner av pirater, fått flere oppgradering, flere salg mm.

 

Om de tilfredstiller aksjonærene med overprising tror jeg først og fremst det går på signaleffekt til den parten og ikke nødvendigvis hva det bringer av inntekter ift. å senke prisene i disse tider.

 

En vågal gjetning fra min side, er at om de velger å høynre prisene ved lansering av Windows 7 er at de i løpet av 6 måneder vil komme med andre/nye prismodeller som i praksis gjør Windows 7 billigere enn ved lansering.

 

Windows 7 er populært før lansering, men en for høy pris vil sabotere en del salg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En vågal gjetning fra min side, er at om de velger å høynre prisene ved lansering av Windows 7 er at de i løpet av 6 måneder vil komme med andre/nye prismodeller som i praksis gjør Windows 7 billigere enn ved lansering.

 

Windows 7 er populært før lansering, men en for høy pris vil sabotere en del salg.

Ja, så lenge man kan "overleve" på RC versjonen til mars, så kan man jo se Win 7-salget floppe i ro og mak, og heller kjøpe når de begynner med desperate "upgrade" tilbud etter nyttår :thumbup:

Lenke til kommentar
Det som vil begrense dette er evt. sære applikasjoner som ikke vil kunne kjøre i Wine el. men der har man også virtual xp og lisenser man allerede eier. Andre ting som begrenser er selvf. ting som Visual Studio, .Net, Exchange, Sharepoint osv. Men selv på dette finnes det mange gode alternativer i Linux verden som meget mange står i kø for å vise deg.

Jeg har ikke trengt å bruke Visual Studio-applikasjoner, men jeg har fortsatt til gode å finne en god erstattning til Exchange som fungerer like bra med både pc og windows mobile.

Lenke til kommentar
Hvor mye plass krever en Win7 32bit installasjon? Vista er jo "megabloat" i forhold til XP med tanke på diskplassbruk.

Jeg har en helt nyinstallert laptop ved siden av meg nå, den har ikke vært på nett for å hente oppdateringer en gang. Den har brukt ca 7,20GB av en 60GB disk. Det inkluderer hibernation fil på 1,0GB og pagefil på 785MB. Dessuten så ligger i prinsippet hele install-dvden der et sted ( tror den ligger i c:\windows\winsxs , ca 3,9GB). Noe som tilsier drøye 1,5GB på 'selve' installasjonen.

Lenke til kommentar

Med full støtte for kontorapplikasjoner man bruker til daglig, så mener jeg tekstbehandling, regneark, presentasjoner (jfr PowerPoint), bildebehandling, dokumentvisning av pdf, e-post, Java for nettbank, og internett browser med Adobe flash. I tillegg støtter Linux tilkobling mot en rekke andre OS over nett, inkludert Windows.

 

En av de største svakhetene med Linux for mitt kontor, er faktisk null støtte for kryptert pdf. Men det vil jo komme, såfremt Adobe ser nytten i å lage Acrobat for Linux.

 

Det er mennesker som lager de dokumentene og de digitale miljøene vi må forholde oss til til daglig. Jo flere som bruker Linux, jo lettere vil det være for andre å gå over til Linux, fordi flere vil ha felles platform. Linux i seg selv har blitt veldig brukervennlig og allsidig, så det er ikke lenger der skoen trykker.

 

Jeg er ikke en ihuga Linux fan/bruker, men jeg er prinippielt imot Microsoft sin dominanse i markedet. Det gjenstår å se hvor smarte de er med prisingen av Windows 7, på godt eller vondt.

Lenke til kommentar
Windows 7 er populært før lansering, men en for høy pris vil sabotere en del salg.

Er det en grunn til at dere tror dette?

 

Eller snakker vi bare om ville spekuleringer her????

 

Denne uttalelsen kan jo brukes om hvilket som helst produkt. For høy pris på et produkt gjør at salget synker. Men hva en "for høy pris" er, er realtivt.

 

Jeg kan bare snakke for meg selv og si at jeg ikke vil ut med 5000,- for Win7. Da bytter jeg til Linux, eller piratkopierer.

Lenke til kommentar
Heldigvis er mennesker forskjellige... jeg betaler gladelig MYE for å slippe å jobbe på en Linux-distro hjemme.

Etter mine spådommer så skal du nok få lov til akkurat det (betale mye). :)

 

Delvis enig - men uenig uansett. Den dagen firmaet jeg jobber i går over til Linux bytter jeg jobb.

Se det på den positive siden. Bytte av jobb fører som regel med seg bedre lønn. ;)

 

Men seriøst: Har du tenkt til å spørre på jobbintervjuet hvilket OS de bruker i bedriften?

 

Ellers så er det ikke så vanskelig som du skal ha det til. For de fleste vanlige brukere er ikke forskjellene større enn mellom f.eks XP og Vista eller Vista og OSX. Folk klarer gangen utmerket uten at OSet må være "medfødt".

Jeg har prøvd 6-7 ulike Linux-distroer gjennom de siste 10-15 årene, og også nylig... vil si jeg er godt over snittet oppegående og klarer å beherske Linux - men ikke i nærheten så godt som jeg behersker Windows. At Linux i de fleste tilfellene er gratis hjelper meg svært lite, da ikke prisen er det som avgjør hvilket OS jeg bruker.

 

Å påstå at det ikke er større forskjell enn mellom XP/Vista og Vista/OSX håper jeg i beste fall var ironi eller en lettere overdrivelse i "kampens hete"...

 

Å måtte lese meg til alt gidder jeg rett og slett ikke lengre - var ferdig med skolen i 1993...

 

Bytte av jobb tror jeg neppe medfører høyere lønn, og JA - jeg regner med at OS/IT-system er rimelig relevant om jeg skal bytte jobb :)

 

Misforstå meg rett - jeg er veldig glad for at Linux er her og gir MS reell konkurranse om noen år, men det har nå gått 15 år uten at jeg kan si jeg ser så veldig stor forskjell i brukervennlighet/utspredning til at jeg tror Linux vil utkonkurrere Windows i min arbeidsliv-generasjon.

Lenke til kommentar
...

Jeg kan bare snakke for meg selv og si at jeg ikke vil ut med 5000,- for Win7. Da bytter jeg til Linux, eller piratkopierer.

Fordelen med slike diskusjonsforum er at man nettopp kan snakke for seg selv :)

Dersom du må ut med 5000 kroner for en Win7-utgave betyr vel i praksis at du allerede kjører på en piratkopi - siden du ellers kan kjøpe en upgrade som neppe koster over 1500-2000 kroner.

Lenke til kommentar
Misforstå meg rett - jeg er veldig glad for at Linux er her og gir MS reell konkurranse om noen år, men det har nå gått 15 år uten at jeg kan si jeg ser så veldig stor forskjell i brukervennlighet/utspredning til at jeg tror Linux vil utkonkurrere Windows i min arbeidsliv-generasjon.

 

Dette er vel en overdrivelse? Du akn ikke i ramme alvor mene at brukervennligheten i linux ikke har blitt bedre de siste 10-15 årene? Ihvertfall ikke om du faktisk har prøvd distroer over dette tidsrommet som du sier.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
...

Jeg kan bare snakke for meg selv og si at jeg ikke vil ut med 5000,- for Win7. Da bytter jeg til Linux, eller piratkopierer.

Fordelen med slike diskusjonsforum er at man nettopp kan snakke for seg selv :)

Dersom du må ut med 5000 kroner for en Win7-utgave betyr vel i praksis at du allerede kjører på en piratkopi - siden du ellers kan kjøpe en upgrade som neppe koster over 1500-2000 kroner.

Jeg kjørte piratkopi i starten, men kjøpte etter hvert XP når det falt i pris.

 

Nå har jeg testet Win7 Beta og må si jeg liker det, men ikke til hvilken som helst pris. Om jeg som XP bruker, med en kjøpt lisens kan oppgraderer for en mindre penge blir det igjen aktuelt.

 

I og med at de fleste som vurderer kjøp av Win7 allerede har en XP eller Vista lisens (tenker da ikke på piratkopi), så er jo reell pris en del under 5000,-

Endret av CK_
Lenke til kommentar
I og med at de fleste som vurderer kjøp av Win7 allerede har en XP eller Vista lisens (tenker da ikke på piratkopi), så er jo reel pris en del under 5000,-

Gjennomsnittlig pris er noe annet enn reell pris. Jeg tror de aller fleste lisenser som blir solgt er i form av OEM eller bedriftslisenser. Det er neppe særlig stor andel av solgte lisenser som er er retail eller oppgradering.

 

Dersom du må ut med 5000 kroner for en Win7-utgave betyr vel i praksis at du allerede kjører på en piratkopi - siden du ellers kan kjøpe en upgrade som neppe koster over 1500-2000 kroner.

Evt at man har OSX, Linux, eldre Windows OS, eller på andre måter ikke oppfyller vilkårene for oppgradering.

 

post-3851-1244034563_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en OEM kopi av Vista Ultimate x64 til ca 1600 kr, og synes det er en levelig pris. Må ringe Microsoft hver gang man bytter hovedkort da menne... Da gidder jeg ikke kjøpe Win7 retail til over 5000 kr når jeg vet at Win8 kommer 3 år senere. Så blir kanskje en OEM denne gangen også. Kjøpe den sammen med en SSD f.eks :p

Lenke til kommentar
Å påstå at det ikke er større forskjell enn mellom XP/Vista og Vista/OSX håper jeg i beste fall var ironi eller en lettere overdrivelse i "kampens hete"...

Det er min erfaring med ferske brukere uten spesiell interesse eller kunnskap om Linux. De har blitt like forvirret over nytt skrivebord og nye ikoner mellom XP/Vista og Vista/OSX som mellom XP og Ubuntu.

 

Misforstå meg rett - jeg er veldig glad for at Linux er her og gir MS reell konkurranse om noen år, men det har nå gått 15 år uten at jeg kan si jeg ser så veldig stor forskjell i brukervennlighet/utspredning til at jeg tror Linux vil utkonkurrere Windows i min arbeidsliv-generasjon.

I 1994 var linux et meget simpelt kommandolinjebasert OS.

Bilde. At du ikke ser stor forskjell på det og moderne Linux-baserte OS sier mer om dine overdrivelser enn om OSene.

 

Utbredelsen har også steget fra anslagsvis rundt 100 installasjoner i 1994 til over 10 millioner i 2009. At du ikke ser stor forskjell på dette sier også mer om dine overdrivelser enn om utbredelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...