Gå til innhold

Endelig Windows 7-dato klar


Anbefalte innlegg

Jeg synes derfor ikke at prisanslaget for fullversjonen er på jordet. Vista Ultimate retail kostet ca 5000 kr i Norge ved lansering.

Jeg kan aldri huske å ha sett Vista Ultimate til salgs for denne prisen. Det er mulig det kan ha vært en MSRP (manufacturer's suggested retail price), men så langt tar jeg dette som en udokumentert påstand.

 

Etter alt å dømme kommer Windows 7 ultimate til å koste mer ved lansering.

"Etter alt å dømme" er verdensøkonomien noget annerledes nå enn for 2 år siden ...

Det finnes derfor gode grunner til å tro at Windows 7 ikke blir dyrere enn Vista var ved lansering. (Dell kom her forleden med noen antydninger om at MS ikke burde forvente at folks betalingsvilje var like god nå som da Vista ble lansert. Om det var å regne som en reaksjon på MS' prisantydninger, eller om det bare var en "advarsel" til MS om å ikke "ødelegge for alle" ved å sette prisene for høyt, det vet jeg ikke.)

 

Den eneste skikkelige fullversjonen (Ultimate retail) tror jeg altså kommer til å koste rundt 6-7000 kr i Norge ved lansering.

Jeg tror du er waaaay off the mark. Mitt tips er maks. 5000 NOK, men den som lever får se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes vel ikke noe sånt som ultimate retail? Professional og Home Premium er de versjonene som kommer til bli allment tilgjengelig for sluttbruker (men du kan sikkert 'trikse' deg til andre versjoner hvis du virkelig går inn for det)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Ifølge WikiPedia-artikkelen du linker til så finnes det en Windows 7 Ultimate som vil bli tilgjengelige for "home users", og etter det jeg har forstått vil den bli å få i Retail-utgave, ja.

 

(7 Ultimate = 7 Enterprise for non-corporate users)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Helt enig i at dette blir for dyrt for "vanlige" hjemmebrukere, som allerede har Windows Vista eller XP. Men, for dem så fungerer ting allerede, så de bytter ikke før de skla kjøpe seg ny PC, hvor Windows 7 er med i "pakka".

 

De som er "aktive" brukere, som de fleste som er her på Hardware.no er, kommer til å bruke RC versjon, kjøpe en Upgrade versjon, kjøpe fullversjon dersom man ikke har en å oppgradere, eller piratkopiere. Noen vil kanskje gå over til Linux, eller fortsette med gammelt OS. Uansett er denne gruppen liten, i forhold til bedrifter og "vanlige" hjemmebrukere...

 

For bedrifter så er det sjelden at de tar en masseutskiftning av OS med en gang det kommer på markedet. Jeg vil tro at de fleste hvert fall vil vente i 6 måneder, eller helst enda lenger, dersom de ikke bruker Windows 2000-klienter idag. Da vil de nok kanskje bytte tidligere. Eventuelt vil de bytte maskinpark samtidig, ettersom de da får bedre og billigere avtaler enn ved bare kjøp av OS.

 

Når det gjelder pris for bedrifter, så skal det mer enn 2000,- mer per bruker for å skremme dem vekk fra Windows 7. Vel og merke for små og mellomstore bedrifter. Dette fordi mange systemer bedriften bruker er knyttet opp mot bruk av Windows. Epost, Office-programvare, dokumentbehandlingssystem, supportbehandlingsystem, telefonsystem osv... For å få alt dette til å virke på et helt nytt OS, koster det mange timer med konsulenter, dersom man ikke allerede har kunnskapen i bedriften. Og den kunnskapen er det vel ikke så mange bedrifter som har, unntatt kanskje noen databedrifter, som jobber med slikt...

 

Dermed vil jeg tro at Windows 7 selger bra, nesten uansett hva det blir priset til. Mest fordi Windows Vista hadde et så dårlig rykte til å begynne med, så veldig mange bedrifter fortsatt bruker XP som OS hos brukerne. Det vil føre til at bedrifter kjøper ny maskinpark med Windows 7, men mest sannsynlig ikke før etter flere måneder etter lansering, avhengig av nåværende maskinpark, og serviceavtalene de har idag.

 

Uansett, jeg gleder meg til Windows 7 kommer, og får det nok gratis via jobben :)

 

/Bert

Lenke til kommentar
Det finnes vel ikke noe sånt som ultimate retail? Professional og Home Premium er de versjonene som kommer til bli allment tilgjengelig for sluttbruker (men du kan sikkert 'trikse' deg til andre versjoner hvis du virkelig går inn for det)

 

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions" target="_blank" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions</a>

Merkverdig at det vi har testet i all tid nå da heter Ultimate. Men den skal kanskje ikke bli retail?

 

Jeg synes derfor ikke at prisanslaget for fullversjonen er på jordet. Vista Ultimate retail kostet ca 5000 kr i Norge ved lansering.
Jeg kan aldri huske å ha sett Vista Ultimate til salgs for denne prisen. Det er mulig det kan ha vært en MSRP (manufacturer's suggested retail price), men så langt tar jeg dette som en udokumentert påstand.

Jeg husker også det i likhet med Simen1 og sikkert flere andre. Forumet var fult av folk som nevnte at de betalte denne prisen for Vista Ultimate og prisen var dette ved lansering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, Det var rett oppunder 5000kr for Vista ved lansering. Og hva fikk vi egentlig etter 6 år? Ja, det vet vi jo alle.

 

5000kr er latterlig mye for et OS som vista. Et OS som du i grunn eier en lisens, og nærmest må søke MS om å få bruke på en ny pc om du bytter (retail utgaven).

 

Så siden Win 7 i grunn burde framstå mer som en "erstatning" for vista, så synes jeg de kan klare seg med 2000kr for en retail ultimate. Da kanskje det blir flere som kjøper win 7 i en eller annen versjon og. Mange piratkopierer windows, da de synes det er latterlig dyrt for halvfabrikata. Jeg for min del betaler for det jeg bruker, og velger heller gratis vare om jeg synes produktene er priset latterlig høyt. I den prisen får du ikke engang support!

Lenke til kommentar

Vista ble offisielt satt ned i pris ca ett år etter lansering. Kilde Det var da prisen falt fra ca 5000 kr til ca 3500 kr. Nå har den vist vippet under 3000 kr enkelte plasser.

 

(Med Vista mener jeg ikke amputerte versjoner som Home Basic/Premium og amputerte lisenser som OEM-lisenser)

Lenke til kommentar

Jeg håper og tror at prisene på Windows 7 vil endre seg 6 mnd etter lansering, selv om det tok lenger tid for Vista å falle i pris. Ellers virker "Windows 7 Professional" som en grei utgave for de fleste som krever mye funksjonalitet.

* Windows 7 Starter (for emerging markets)

* Windows 7 Home Basic (for emerging markets)

* Windows 7 Home Premium (adds Aero, Touch, Media Center)

* Windows 7 Professional (Remote Desktop host, Mobility Center, Presentation mode)

* Windows 7 Enterprise (volume license only, boot from virtual drive, BitLocker)

* Windows 7 Ultimate (limited availability, includes everything)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skal kjøpe Bærbar PC før høsten, tror dere det lønner seg for meg å vente til Windows 7 kommer ut? Vil Windows 7 kreve mindre enn Vista, slik at jeg får mer for pengene?

Har ikke prøvd Vista, men kan si så mye som at Windows 7 kjører helt fint (med Aero til og med) på min asus eee 1000he. Usikker på om det hadde hadde funket med Vista, men har ikke prøvd så der skal jeg ikke komme med noen påstander.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg frykter at Professional vil koste mer enn den smaker. Home Premium kan også holde på noen maskiner, men det å ikke ha følgende er irriterende.

 

Remote Desktop Host

Windows Server domain

Windows XP Mode3

 

Mao. så vil Home Server 2008 og Windows 7 Home Premium basere seg på ren workgroup (nå kalt homegroup) funksjonalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det finnes vel ikke noe sånt som ultimate retail? Professional og Home Premium er de versjonene som kommer til bli allment tilgjengelig for sluttbruker (men du kan sikkert 'trikse' deg til andre versjoner hvis du virkelig går inn for det)

 

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions" target="_blank" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions</a>

Merkverdig at det vi har testet i all tid nå da heter Ultimate. Men den skal kanskje ikke bli retail?

Fra wiki-artikkelen:

Windows 7 will be available in six different editions, but only Home Premium and Professional will be widely available at retail

Ultimate er noe du kan oppgradere til i etterkant eller få tak i ved spesielle anledninger, feks hvis du kjøper en limited edition PC på ei messe eller tilsvarende.

 

 

Grunnen til at vi har fått ultimate å leke med nå er nok for at MS skal kunne fange opp så mange feil som mulig før release, det blir enklere når OSet har fullt funksjonsett. Dessuten er jo reklameverdien best når vi får leke med en ultimat versjon, også får vi jo en bedre mulighet til å bedømme om vi kommer til å savne features fra de mer avanserte versjonene.

Lenke til kommentar
Jeg synes derfor ikke at prisanslaget for fullversjonen er på jordet. Vista Ultimate retail kostet ca 5000 kr i Norge ved lansering.

Jeg kan aldri huske å ha sett Vista Ultimate til salgs for denne prisen. Det er mulig det kan ha vært en MSRP (manufacturer's suggested retail price), men så langt tar jeg dette som en udokumentert påstand.

Her er rimeligste priser i Norge ved introduksjon:

http://www.nettavisen.no/it/article872339.ece

Merk at shg har avviklet i Norge, og vant pristester i fleng. M.a.o. regn med 10% pristillegg for alternative leverandører, så har du ganske nøyaktig 5000,- for Ultimate retail på engelsk. Du trenger bare søke i forumet her for å finne reaksjoner på dette. Forundrer meg at du setter spørsmålstegn ved prisingen, selektiv hukommelse?

Lenke til kommentar
Jeg synes derfor ikke at prisanslaget for fullversjonen er på jordet. Vista Ultimate retail kostet ca 5000 kr i Norge ved lansering.

Jeg kan aldri huske å ha sett Vista Ultimate til salgs for denne prisen. Det er mulig det kan ha vært en MSRP (manufacturer's suggested retail price), men så langt tar jeg dette som en udokumentert påstand.

Her er rimeligste priser i Norge ved introduksjon:

http://www.nettavisen.no/it/article872339.ece

Merk at shg har avviklet i Norge, og vant pristester i fleng. M.a.o. regn med 10% pristillegg for alternative leverandører, så har du ganske nøyaktig 5000,- for Ultimate retail på engelsk.

Du trenger bare søke i forumet her for å finne reaksjoner på dette. Forundrer meg at du setter spørsmålstegn ved prisingen, selektiv hukommelse?

Dette forumet diskuterer ofte priser som ennå ikke er fastsatt, og det er mange som reagerer tildels kraftig på slik informasjon, så det ville ikke ha gitt meg mye.

 

Om jeg har selektiv hukommelse kan jeg jo ikke avgjøre selv. Noen vil sikkert hevde at jeg har det. Men jeg husker ikke hva MacOS X kostet i januar 2007 heller, eller hvor mange timer jeg brukte på min første installasjon av "The OS frequently referred to as Linux".

Lenke til kommentar
Flere kilder:

Vista Ultimate koster 5149 kroner

Ultimate, koster fra ca 4200 kroner (og oppover)

Her står det at den kostet fra 4600 kr (og oppover) i starten

Jeg var av naturlige grunner (- dvs., jeg skulle kjøpe Vista -) ikke interessert i hva "og oppover" betydde, så jeg forholdt meg til utsalgsprisene i de norske nettbutikkene. Og sålangt er den høyeste prisen jeg har sett referert her "4600 kr (og oppover)"

(I den linkede Aftenposten-artikkelen står det at 5149,- er veiledende pris. I en "side bar" til artikkelen står det: "Ultimate har en utsalgspris på 4500 kroner".

 

Men, bevares, det gikk sikkert an å få kjøpt Vista Ultimate til over 5000 kroner, dersom man ville betale så mye. Men det var slett ikke nødvendig, noe både Del og Simen1 nå har bevist.

Lenke til kommentar

Det er nok bare en brøkdel av kjøperne som sjekker prisguiden før de kjøper et OS. Mange har betalt mer enn laveste pris rett og slett fordi de ikke visste bedre, eller fordi de ville ha OSet fra en lokal sjappe i stedet for å bestille det på nett. Jeg mener fortsatt at 5000 kr er et godt estimat på hvor mye mange betalte for Vista ved lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...