Gå til innhold

Nye begrensninger på Nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ikke ut som noen vil ha netbok med linux. Ikke så rart med tanke på at linux er kun for de sære på forbruker siden.

 

http://www.dinside.no/814899/linux-har-tapt-paa-minibaerbare

 

Selv jeg som relativt "hardcore" linuxbruker er fullstendig uinteressert i den distroen Asus hadde lagt inn på Eee'en min.. sier seg selv at det er noe fundamentalt galt da.

 

Blir spennende å se hvordan det går med linuxnetbook'ene til Dell, som har valgt en litt mer fornuftig distro.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Asus sikter på hardcore linux mennesker med sin distro, men heller på mennesker som ikke ønsker å betale for en eldgammel versjon av MS på en netbook i 2009 etc. Muligens liitt samme målgruppe som ikke ønsker Windows Mobile på mobiltelefonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Asus sikter på hardcore linux mennesker med sin distro, men heller på mennesker som ikke ønsker å betale for en eldgammel versjon av MS på en netbook i 2009 etc. Litt samme målgruppe som ikke ønsker Windows Mobile på mobiltelefonen.

 

Sikkert, men de gjorde noen fundamentale feil i valg av distro og tilpassing. Hadde man gjort samme feilene ved installasjon/tilpasning av XP på disse hadde returraten blitt virkelig høy.

Lenke til kommentar

Enig i det Bolson, jeg hadde heller ikke kjøpt dette produktet men andre produkter med vesentlig bedre distroer som Sokkalf nevnte. Eller jeg hadde kjøpt en netbook med kjent og støttet hardware og kastet inn en distro etter eget ønske. Det finnes flere gode community baserte distroer, spesialtilpasset for netbooks i dag og flere vil det bli.

 

Vi husker jo MSI og deres tidlige netbook/linux satsing *gruff*.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

etter 7 og snart 8 sider skjønner jeg fortsatt ikke poenget med nett pc konseptet.

det virker som man ikke får gjort så mye fornuftig med det systemet heller.

 

det kan virke også som om disse begrensingene MS legger på det gjør at ikke alle nettjenestene man normalt bruker en pc til kan brukes.

 

jeg har hørt om tynne klienter i bedrifts-sammenheng og trodde først at dette var en slags variant av det tilknyttet til nettet ( at alle programmene man bruker er lagret på Internett ).

når man da trenger en del minne til det så er det pussig ms skal begrense det så mye som de gjør.

Men de skal vel tvinge oss brukere over på en dyrere løsning.

 

i stedet for å bli fristet til å prøve det ut så er det blitt enda mer uinteressant nå

Lenke til kommentar
etter 7 og snart 8 sider skjønner jeg fortsatt ikke poenget med nett pc konseptet.

det virker som man ikke får gjort så mye fornuftig med det systemet heller.

 

Den er lett, ca en kila.

Den er billig

Den er fin til ha med ut for å surfe med, se film, lese epost, skrive notater, høre på musikk, chatte, spille spill for å nevne noen områder.

Starter fort opp, ihvertfall med linux.

Batteri som holder fra tre til sju timer.

Lenke til kommentar
etter 7 og snart 8 sider skjønner jeg fortsatt ikke poenget med nett pc konseptet.

det virker som man ikke får gjort så mye fornuftig med det systemet heller.

 

Den er lett, ca en kila.

Den er billig

Den er fin til ha med ut for å surfe med, se film, lese epost, skrive notater, høre på musikk, chatte, spille spill for å nevne noen områder.

Starter fort opp, ihvertfall med linux.

Batteri som holder fra tre til sju timer.

slik jeg ser det så er det kun prisen som skiller den ut fra mange av de bærbare i dag.

hvis det strengt tatt er så stor fordel da.

 

hvis en vektlegger batteritiden så spiller jo det også en rolle.

 

nå må det sies at jeg var litt usikker på om det går an å spille av video med xp begrensingen.

Lenke til kommentar
Dette vil Win7 starter ikke støtte:
Aero Glass, meaning you can only use the “Windows Basic” or other opaque themes. It also means you do not get Taskbar Previews or Aero Peek.

Personalization features for changing desktop backgrounds, window colors, or sound schemes.

The ability to switch between users without having to log off.

Multi-monitor support.

DVD playback.

Windows Media Center for watching recorded TV or other media.

Remote Media Streaming for streaming your music, videos, and recorded TV from your home computer.

Domain support for business customers.

XP Mode for those that want the ability to run older Windows XP programs on Windows 7.

Link

Det der er etter min mening mange ganske store amputasjoner. Et OS som mangler en arm, et ben, et øye og noen fingre og tær.

 

Ser ikke ut som noen vil ha netbok med linux. Ikke så rart med tanke på at linux er kun for de sære på forbruker siden.

Linux er bare kjernen til en lang liste med forskjellige OS. Xandros var aldri et av de bedre på den lista. Ellers så er det interessant å se argumentet om at uvitenhet førte til høy returrate. Ettersom folk lærer av sine feil så får vi nå håpe at kunnskapsnivået har økt betydelig.

Lenke til kommentar
Finnes det i det hele tatt noen "vanlige" bærbare som kommer under 2 kg?

 

Når det gjelder video funker DVD-kvalitet helt fint. For HD trenger du vel Ion.

 

det skal finne bærbare pcer helt ned mot 1 kg. her er et et tilfeldig eksempel

 

de er ikke nett pcer men kunne let ha vært det.

hva som kan defineres som "vanlig" blir lit diffust siden det er så mange varianter

Lenke til kommentar

At MS ønsker å begrense vilkårene for hvem som skal få billiglisens og ikke med HW kan jeg skjønne så ikke alle prøver å finne smutthull for å benytte seg av denne lavprislisensen, men når det gjelder begrensningene på selve OS'et så sliter jeg veldig med å se logiken.

 

Noe så elementert som å bytte bakgrunnsbilde? Noe av det kan nok forsovidt være greit da det er begrensninger på hva man kan og hva man komemr til å bruke disse nettPC'ene til, men det å ikke få lov til å endre bakgrunnsbildet er jo ikke annet enn en liten fillefunksjon som alle grensesnitt burde ha mulighet til, og dette kommer ikke til å bli noe annet enn et irritasjonsmoment.

 

Med så mange begrensniner på denne utgaven av W7 så står jo nærmest lisenskostnadene nærmere i stil til prisen uansett, så MS kunne jo nesten (selv om jeg skjønner at det ikke er av interesse) tilbudt dette produktet som en vanlig utgave av W7 til tilsvarede OEM-pån-ettPC-lisenspris.

 

Det ser nesten ut som om MS håper og satser på at forbrukere er villige til å betale litt ekstra for å få Windows 7 Home/Basic også på disse PC'ene.

Lenke til kommentar
Finnes det i det hele tatt noen "vanlige" bærbare som kommer under 2 kg?

 

Når det gjelder video funker DVD-kvalitet helt fint. For HD trenger du vel Ion.

 

det skal finne bærbare pcer helt ned mot 1 kg. her er et et tilfeldig eksempel

 

de er ikke nett pcer men kunne let ha vært det.

hva som kan defineres som "vanlig" blir lit diffust siden det er så mange varianter

 

Laptop og laptop, den pcen du linker til har jo atom cpu, 10,1 tommer skjerm. Det kalles en netbook.

 

Systemtype Netbook

 

En vanlig laptop vil jeg si er noe som har >11" skjerm, noe som er minst dobbelt så kraftig som atom og >2 gb ram. (<-- skal være strek under den siste krokkodillekjeften)

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

En netbook kan fint ha skjerm opptil 12" og en oppløsning opptil 1280x800. Ikke enig i at den må være under 12". Personlig mener jeg at Netbooks, for å være brukbare som netbooks, bør ligge fra 10 til 12" i størrelse. Alt under 10" bør heller klassifiseres som MID som brukes for andre mindre enheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
I følge itavisen vil ikke Starter eller home basic komme til velstående land, dvs norge, usa osv.. Så hele denne diskusjonene er vel litt bortkasta? :p

Ifølge ITavisen, ja ...

 

Windows 7 Starter Edition vil bli tilgjengelig på "Small Notebook PCs", og hva Microsoft mener med det er nærmere beskrevet i denne TechARP-artikkelen. Notebooks med denne type lisens vil bli tilgjengelig overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...