Gå til innhold

Nye begrensninger på Nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Les artikkelen på nytt...

Disse begrensningene gjelder TO av mange utgaver av Win7 (Windows 7 Starter og Home Basic).

 

Dette er to utgaver av Win7 som er beregnet på entry level segmentet - førstegangskjøpere/svært enkle brukere. Prisen og funksjonalitet i pakken er deretter.

 

Hvor fornuftig er det å kjøre nedstrippede versjoner av Win7 på racermaskiner?

 

Det er naturligvis ingen som kan nekte forbrukerne å kjøpe programvaren og hardwaren separat og selv installere det man ønsker, begrensningene som MS gir gjelder for OEM - ikke sluttbruker. Og ingen av oss på HW kjører uansett noe annet enn Ultimate så nå kan vi stoppe tråden ;-)

 

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les artikkelen på nytt...

Disse begrensningene gjelder TO av mange utgaver av Win7 (Windows 7 Starter og Home Basic).

 

Dette er to utgaver av Win7 som er beregnet på entry level segmentet - førstegangskjøpere/svært enkle brukere. Prisen og funksjonalitet i pakken er deretter.

 

Hvor fornuftig er det å kjøre nedstrippede versjoner av Win7 på racermaskiner?

 

Det er naturligvis ingen som kan nekte forbrukerne å kjøpe programvaren og hardwaren separat og selv installere det man ønsker, begrensningene som MS gir gjelder for OEM - ikke sluttbruker. Og ingen av oss på HW kjører uansett noe annet enn Ultimate så nå kan vi stoppe tråden ;-)

 

Wintel

Kan også tilføye at PC-produsenter kan også fint selge nettPC'er med spesifikasjoner over kravene, men da må man betale vanlig OEM-pris.

Lenke til kommentar
ideapaden min er no oppgradert til hele 2Gb ram og 500Gb hdd! XP sviver no ennå!(kjøpte med win ettersom dette må være tidenes billigste windowslisens)

 

Jeg tror MS sin taktikk kommer av ren frykt for blobad (les tap). Finanskrisen har lagt mange nyinnvesteringer på is, samtidig som at svært mange forbrukere kun benytter pcen sin til web og andre lette aplikasjoner. Folk er fornøyd med XP (omsider), trenger ikke quadcore, og vil ikke betale for noe mer (minst mulig). Og nå som miljø og minimalisme er inn, er den politisk korrekt også!

 

Vet om flere som har nettbooken som sin eneste PC! Mange jeg kjenner trenger liksom ikke noe mer!

Det vil etter det jeg kan skjønne være å bryte lisensen å oppgradere maskinen til bedre maskinvare enn begrensningene. Dermed vil man ikke være noe bedre enn de som har piratkopiert Windows.

 

Det er naturligvis ingen som kan nekte forbrukerne å kjøpe programvaren og hardwaren separat og selv installere det man ønsker, begrensningene som MS gir gjelder for OEM - ikke sluttbruker.
Har du en lenke til lisensteksten som viser at begrensningene ikke gjelder for å bruke Windows, men kun for å levere maskinen?
Lenke til kommentar

Herregud, de ber jo om en økende markedsandel fra Linux/(og Mac snart). Det eneste som fortsatt holder MS i live, er Direct-X og deres spillstøtte. Og er en netbook rettet mot denne delen av markedet? Var det jeg trodde...

 

Selv om metaforen "Windows" har flere betydninger, tror jeg det er på tide med et navnebytte.

 

Microsoft Walls - Very Limited Edition.

Lenke til kommentar
Greier ikke helt å se poenget her. At de setter maks krav for XP skjønner jeg, da XP drar ned statistikkene for Vista/Win7. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg for at de ikke vil at folk skal kjøre kraftig programvare på den spesialtilpassede Win7 versjonen, må være at den er billigere for produsentene enn andre utgaver.

 

Andre innspill/tanker om hvorfor de gjør dette?

 

Det er dette som er grunnen ja. De lisensene som kommer med Nett-PCene er rett og slett billigere enn vanlige lisenser, og derfor setter de også inn slike begrensninger slik at man ikke kan bruke disse billige lisensene på kraftigere maskiner. På denne måten kan de levere billige lisenser til billige maskiner uten at folk kan klage over at noen betaler mindre for samme produkt.

 

 

microsoft blør penger på minipcer, de vil heller selge fulllisenser.

 

Beklager, men jeg klarer ikke helt å se hvordan det er mulig å blø penger på å selge lisenser til minipcer. Selvfølgelig vil de heller selge fulle lisenser, men dette vil gjøre at maskinene blir dyrere. Om man skal blø penger på noe så må man tape på det, og så lenge de eneste MS selger er papirlapper med noen bokstaver og tall på så taper de ikke penger på dette produktet.

 

Og jeg klarer heller ikke å se problemet med denne ordningen. MS tilbyr her ett billigere produkt for billige maskiner.

Lenke til kommentar
Skriv din kommentar....

 

Så det betyr altså at Acer Aspire min som har 4.gb ram - 320 gb harrdisk og 16 tommer skjerm osv. Kkke kan kjøre windows 7?

Virker ikke sånn. Slik det høres ut kan til og med nettPC'er som blir solgt med høyere spesifikasjoner enn kravene for billig W7 selges med W7, men da ikke selges med billigutgaven av W7, dermed vanlig OEM-pris som ikke vil være særlig konkurransedyktig mot Linux i et produkt der OS'et kan utgjøre store deler av sluttsummen.

Lenke til kommentar
Herregud, de ber jo om en økende markedsandel fra Linux/(og Mac snart). Det eneste som fortsatt holder MS i live, er Direct-X og deres spillstøtte. Og er en netbook rettet mot denne delen av markedet? Var det jeg trodde...

 

Selv om metaforen "Windows" har flere betydninger, tror jeg det er på tide med et navnebytte.

 

Microsoft Walls - Very Limited Edition.

 

Ser ikke helt denne. Dette er ett produkt som faktisk kompenserer for det du påstår at de ber om.

 

Skriv din kommentar....

 

Så det betyr altså at Acer Aspire min som har 4.gb ram - 320 gb harrdisk og 16 tommer skjerm osv. Kkke kan kjøre windows 7?

 

Jo du kan kjøre Windows 7, men du får ikke kjøre en billiglisens som er beregnet på miniPCer.

Lenke til kommentar

Rett og slett en fantastisk dårlig skrevet artikkel.

 

Saken fremstår som om MS prøver å bestemme hva man har lov å kalle en netbook. Det har INGENTING med saken å gjøre.

 

Det dette handler om er dette: en lisens av XP for en netbook i dag koster ca. $15, mens en Vista-lisens koster $45 eller mer (avhengig av versjon). Med Windows 7 vil Starter-versjonen oppfylle noe av den samme funksjonen - et latterlig billig OS for OEM-produsenter, men med litt begrensede muligheter i forhold til dyrere versjoner (dermed kommer Windows anytime upgrade inn i bildet for videre inntjening).

 

Før hadde MS strenge krav for å kunne selge netbooks med XP, ikke med XP/Vista som artikkelen feilaktig sier. Hele poenget var at gikk man over, måtte man kjøpe Vista. Dette for å forhindre at latterlig billige XP-lisenser ble lagt inn på større maskiner som fint klarte å kjøre Vista. Nå blir det noe løsere - i mine øyne helt ok - krav for å kjøpe Starter-utgaven, og overskrider man dette må man opp på den noe dyrere Home Basic (eller - Premium?).

 

Den store forskjellen med Windows 7 er at man fint kan kjøre Ultimate på netbook-maskinvare - noe alle som kjører RC på slike i dag beviser. Så dersom man skulle ha bruk for den utvidede funksjonaliteten - noe som i sannhet skrider utenfor tanken om en lett, billig, enkel og svak pc for lett bruk som msn og nettsurfing - så kan man oppgradere. Men menigmann skal slippe å betale den ekstra kostnaden for noe han/hun ikke har bruk for.

 

Det MS har gjort nå er å gi nytt liv til Netbook-segmentet, som i snart to år har vært oversvømt av identiske modeller. Riktignok et problem dels skapt av MS, men også av Intel, og pysete VIA og AMD som ikke har satt inn noe solid motangrep. Mot jul vil vi garantert se langt større variasjon i netbooks - et utvalg prosessorer, kraftigere - til og med dedikerte - grafikkløsninger, VIA Nano kommer til å komme på markedet (med HD-avspilling selv i sitt billigste chipset), HDMI, ultratynne modeller, modeller for batteritid, and the list goes on. Om alle som knoter med forskjellige Linux-distroer i tillegg faktisk får i stand noe brukbart ser det ut som om dette kan bli et svært spennende segment i PC-verdenen.

Lenke til kommentar
hva gjør en når en laptop er for tung , men en nett pc er passelig og de rette spesifikasjonene men Windows lisensen blir for dyr dsamtidig som OSx eller linux er uaktuell ?

Hmm, hvilket OS skulle personen egentlig kjørt på den tunge vanlige laptoppen da, Windows 7 vil jo koste mer der, samt at Linux (og sikkert også openSolaris og BSD også) og OS X (Mac er jo ikke akkurat billig heller om pris er en stopper i utgangspunktet) er uaktuelt :p

 

Da sliter man nok, men om man tolker det Bill Gates sa ... eller nærmest sa ordrett ... under et møte i Kina for en del år tilbake, så finnes det en mulighet som strider imot retningslinjene til HW å oppfordre til. Alikevel, om pris på Windows er en stopper så vil jeg anbefale å vende seg til Linux, er ikke all verdens man ikke kan gjøre på det slike PC'er er beregnet til som man ikke kan gjøre i Linux eller andre operativsystemer som også er gratis.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Er jo nesten ingen som faktisk trenger noe annet enn Linux på disse pcene da. Er jo for dårlig til å kjøre tunge windows-only programmer. Og de fleste spill som kan kjøres på dem går ann i Wine. MSN, basic bilderedigering, kontorprogramvare og browsing er jo like lett i Linux som i Windows for alle og enhver.

 

Mormi merket faktisk ingen forskjell da hun brukt min laptop med gnome, eneste hun slet litt med var at hun ikke fant noe aga "mine dokumenter". Men det probleme hadde hun faktisk på vista å. :p

Lenke til kommentar

MS burde laget DET beste OSet til Minipcer. Uten begrensninger og annet BS. Et dedikert, lettbeint minipc-os, som alle ville velge fordi det var best, lettest, enklest, mest kompatibelt.

 

Entusiasmen for MS har steget noe i forbindelse med W7, men dette vil de kanskje ikke ha for mye av.

 

Thumbs down!

 

 

e

Lenke til kommentar

haha, jeg ler. Her sitter jeg med en nettpc jeg kjøpte i hastverk, Den har en treg via c7 prosessor, 2gb ram og HADDE vista. Den var totalt ubrukelig. Du kunne ikke gjøre noe fordi vista alltid hadde en eller annen bakgrunnsprosess kjørende som brukte 100% cpu! Og nå ser jeg at denne maskinen ikke kvalifiserer for nettpc hos microsoft.

 

Kjører xp pro nå og den er jo en rakett i forhold.

Lenke til kommentar
Det MS har gjort nå er å gi nytt liv til Netbook-segmentet, som i snart to år har vært oversvømt av identiske modeller. Riktignok et problem dels skapt av MS, men også av Intel, og pysete VIA og AMD som ikke har satt inn noe solid motangrep. Mot jul vil vi garantert se langt større variasjon i netbooks - et utvalg prosessorer, kraftigere - til og med dedikerte - grafikkløsninger, VIA Nano kommer til å komme på markedet (med HD-avspilling selv i sitt billigste chipset), HDMI, ultratynne modeller, modeller for batteritid, and the list goes on. Om alle som knoter med forskjellige Linux-distroer i tillegg faktisk får i stand noe brukbart ser det ut som om dette kan bli et svært spennende segment i PC-verdenen.

 

MS gir ikke nytt liv til netbook-segmentet, de innsnevrer det, resultatet av MS sin politikk er at en rekke netbooks ikke er å få tak i med feks en saklig mengde RAM. Derfor må man kjøpe de med for lite ram og oppgradere selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det virker som ingen helt forstår denne begrensningen.

 

Dette er jo en begrensning MS gir til net book produsentene ved salg. Det er ingen regler mot at forbrukeren oppgradere maskinen sin etter kjøp. Det som er et "problem" her, er at MS nesten gir bort windows med net book lisens. Markede for maskin MED ferdig innstallert "kjent" OS er mye større enn uten/med linux. Dette gjelder spesielt på maskiner som blir levert uten dvd-rom, det gjør det nesten umulig for Ola Nordmann å legge inn noe selv.

 

Jeg forstår at MS setter denne begrensningen, det er rett og slett for at disse maskiene er for mennesker, gjerne studenter, med begrenset råd og et enkelt forbruk (surfing, skriving og kanskje litt film eks..)

 

Det og håpe at dette resulterer i at flere produsenter leverer maskienen uten OS er jo et godt håp, men tvilsomt stor sjangse for. Prisen vil heller ikke være noe fordel aktig..

Lenke til kommentar

Hvordan kan windows underpris "umoralsk" når linux er GRATIS. :wallbash: Er vel heller vi forbrukere så kommer godt ut av det med billige netboks. Jævla whiners.

 

Du får windows lisens billig så lenge det er ikke top modell av netbok, og kan kjøpe lisens for en bedre windows versjon på en kraftigere netbok.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Det virker som ingen helt forstår denne begrensningen.

 

Dette er jo en begrensning MS gir til net book produsentene ved salg. Det er ingen regler mot at forbrukeren oppgradere maskinen sin etter kjøp.

 

Umulig å vite med utgangspunkt i artikkelen. Hvor har du informasjonen fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...