Gå til innhold

Nye begrensninger på Nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Det blir jo opp til produsentene å våkne opp og innse at de kan selge netbooks uten windows og de latterlige begrensningene.

 

Nå har det kommet en god del forskjellige linux-distroer som fungerer til daglig bruk.

 

De som absolutt vil kjøre windows, kan installere dette selv senere for egen regning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel reklamerer jo med moblin. De er jo ledende hardwareprodusent i denne produktgruppen og ønsker nok ikke disse begrensningene. Jeg forstår at MS ikke kan fortsette å gi ut nærmest gratis lisenser, men i denne prisklassen kommer windowsavgiften tydeligere fram, og da er folk kanskje villige til å droppe Win, evt installere det selv.

Lenke til kommentar

Begrensninger, begrensninger, begrensninger. Jeg vet i hvert fall hvilket OS jeg ikke skal kjøpe sammen med en minibærbar. Microsoft ønsker tydeligvis at flest mulig velger andre OS-leverandører.

 

Håper at flere bærbare i andre segmenter kommer med Linux som standard så vi får latterlige MS-begrensninger på de med Windows der også. Og på stasjonære. Da regner jeg med at flere ser galskapen og at det enten blir ramaskrik og kundeflukt eller fornuften seirer og MS fjerner/reduserer begrensningene over hele linja.

 

Jeg lurer på om Microsoft egentlig har lov til å holde på slik. Dette er jo sterkt konkurransevridende på maskinvaresiden og konkurransevridning kan bryte med konkurranselovene i en rekke land.

Lenke til kommentar

Skjønner selv ikke helt greia med dette. Men det er vel fordi winxp på netpc blir solgt for en 50lapp, og for å unngå at netpc blør inn i laptop markedet så setter man slike kunstige begrensninger.

 

Netpc er poppis grunnet pris. Thats it. 3000kr er en fantastisk pris for et leketøy av dette kaliberet. Reisekompis, digital notisblokk, studievenn etc. Så er jo spørsmålet om hvor godt det er å bruke denne som laptop med 8-10" skjerm. Min lille hjemme har 12" og det syns jeg er i underkant.

 

Ultramobile laptopper er dyre. Dell E4200 koster 18.000++. Fet sak, og er langt mer brukbar. Andre modeller koster over 10.000. En netpc har nesten like gode skjermstørrelse, vekt, batteri, bruksområde, men koster 4-5.000.

 

En 12" mini ala Dell mini, kan kanskje til og med konkurrere i segmentet normal 15" laptop. Hallo, de fleste skal smurfe, twittre, skrive litt skoledill, og ellers 99% av tiden bruke 10% av systemressursene.

 

Lisenssystemet er for dårlig. Det funker bare ikke. Det er et intellektuelt kaos.

Det er ingen som har noe som helst kontroll over hva lisens dem har, hvilke regler som gjelder, og hvilke rettigheter. Det er kunstige begrensninger over hele linja i kommers software. En bedrift på 50 personer har ingen sjangs overhode om det så brenner i helvete å ha kontroll. Når BSA påstår at f.eks 50% norske bedrifter piratkopierer så stemmer det nok. Da holder de samtidig kjeft om at den andre 50% betaler for flere lisenser enn det de bruker/trenger.

Hver leverandør har sine regler.

Software er oftere priset for en kommers bedrift(ala photoshop), men tilbyr ikke noe for en privatperson som ønsker å lære eller til hobby.

En privatperson som kjøper en programvare vil ofte forstå at "dette kan jeg bruke på flere maskiner", og kan få problemer.

Lenke til kommentar
For Nett-PC-er som leveres med Windows 7 vil Microsoft ha en øvre grense for hvilken maskinvare som kan brukes.

 

 

 

Les mer

 

kommer det en spesiell utgave ?!

 

hva er pointet?, inform me :p

 

Å unngå at mafiakartellet man har opparbeidet seg på vanlige bærbare og skrivebordsmaskiner svinner hen.

At man i dag ikke kan kjøpe nevnte uten å betale grovt er noe ms tjener, akkurat, grovt på.

Vanskeligere er det å forsvare en slik pris når den skal utgjøre en så stor prosentvis andel av totalprisen.

 

Når det samtidig er mange som går for billigmaskiner og disse ofte blir levert med ymse linux har ms en subsidiert lisens som koster bare en brøkdel av full-lisens for ikke å miste fotfeste.

Mange produsenter tullet det til i sitt første forsøk på å tilby linux, men å levere det samme gamle (XP) til kunder som ikke vet bedre får man altså til.

 

Legg til at det meste av billigpc-maskinvaren er ferdigOEM-greier med standardspecs over hele linja og du har ikke noe revolusjonerende nytt som i utganspunktet, men en miniversjon av levebrødet til MS.

 

Så når man har lyktes med å ødelegge poenget er man altså tilbake til et MS-kontrollert marked, og da bruker MS sin makt til fremdeles å kunstig begrense dette segmentets maskinvare også.

 

EEE embrace extend extinguish...

 

Noen feilskjær har det vært, men omentrent alle produsentene har linuxversjoner tilgjengelig.

 

I dag slapp for eksempel HP Mini 110 der linuxversjonen har 2GB minne og attpåtil koster mindre $279 mot $329, XP versjonen har visst noe ekstra grafikkløsning, men det var uansett ikke veldig interessant.

 

Computex som starter 2 juni blir messen å følge med på. Håper personlig på masse ARM-basert og noe VIA nano og litt Nvida ION.

Lenke til kommentar
Intel reklamerer jo med moblin. De er jo ledende hardwareprodusent i denne produktgruppen og ønsker nok ikke disse begrensningene.

Dette er jo omtrent det samme som intel gjoer selv med atom- baserte maskiner, for aa forhindre at atom stjeler markedsandeler fra de dyrere loesningene som de muligens har stoerre fortjeneste paa.

Lenke til kommentar
Intel reklamerer jo med moblin. De er jo ledende hardwareprodusent i denne produktgruppen og ønsker nok ikke disse begrensningene.

Dette er jo omtrent det samme som intel gjoer selv med atom- baserte maskiner, for aa forhindre at atom stjeler markedsandeler fra de dyrere loesningene som de muligens har stoerre fortjeneste paa.

Hvordan er moblin med på å forhindre det?

Lenke til kommentar
Greier ikke helt å se poenget her. At de setter maks krav for XP skjønner jeg, da XP drar ned statistikkene for Vista/Win7. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg for at de ikke vil at folk skal kjøre kraftig programvare på den spesialtilpassede Win7 versjonen, må være at den er billigere for produsentene enn andre utgaver.

 

Andre innspill/tanker om hvorfor de gjør dette?

Tror egentlig at MS helst hadde håpet på et marked uten nett-PC'er, men da ASUS klarte å presse inn dette produktet i markedet, og da med Linux (som kan ende opp til å bli en kraftig konkurrent) veldig mye grunnet pris, men også HW-krav, dermed måtte de komme med et produkt som tilfredsstilte de kravene.

 

MS må sette visse begrensninger da de ønsker å selge W7 til full pris, det er jo heller ingen standard som setter noe krav til HW-spesifikasjoner på dette produktet, og kan sikkert bli missbrukt uten visse krav.

 

MS kan iallefall ikke se på en konkurrent ender opp med 100% av brukerne i et nytt og populært produkt, men hadde nok aldri i livet solgt W7 til den prisen om ikke Linux begynte å spre seg på nett-PC'er.

Lenke til kommentar

Den eneste måten å protestere på dette på er at ALLE bevisste brukere ber om å få kjøpe maskinene uten Windows OS og ber om å få den utgiften tilbakebetalt eller ber om kjøp med Linux til tilsvarende lavere pris. og avstår fra kjøpet om det ikke går.

 

Hvis vi som ikke er bevisst på dette engang sier i fra kan vil vi bare bli overkjørt og diktert av de store markedsaktørene som eks. Microsoft.

 

Min personlige mening er at MS burde vært bannlyst fra netbook segmentet men at de kunne selge normale fullverdige OEM versjoner som på vanlig måte. Istedet sørger MS (og delvis Intel med dårlige chipsett) for å sabotere dette markedsjiktet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ideapaden min er no oppgradert til hele 2Gb ram og 500Gb hdd! XP sviver no ennå!(kjøpte med win ettersom dette må være tidenes billigste windowslisens)

 

Jeg tror MS sin taktikk kommer av ren frykt for blobad (les tap). Finanskrisen har lagt mange nyinnvesteringer på is, samtidig som at svært mange forbrukere kun benytter pcen sin til web og andre lette aplikasjoner. Folk er fornøyd med XP (omsider), trenger ikke quadcore, og vil ikke betale for noe mer (minst mulig). Og nå som miljø og minimalisme er inn, er den politisk korrekt også!

 

Vet om flere som har nettbooken som sin eneste PC! Mange jeg kjenner trenger liksom ikke noe mer!

Lenke til kommentar

Det er ingenting som er miljømessig, minimalistisk eller politisk korrekt ved å selge underspecede maskiner som må byttes ut langt før tiden.

 

Vi snakker om friheten til å kunne sette inn mer minne, det er ikke snakk om gigakraftig CPU, skjermkort osv. Det kan umulig være særlig korrekt å mene at folk må sitte med 3-4 PCer for å få gjort det de skal.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Og jeg som allerede hater netbooks pga størrelse, ytelse osv.

 

15 W cpu, Uki.

12.1" uki.

1 gb minne, WTF? hva skal man med 15 W cpu da ?, det er ikke nok minne til å bruke så store applikasjoner som bruker så mye cpu da pga minnet( jeg vet det finnes da ;P)

 

begrensinger, morro det, ubevist bruker oppgraderer til 2 GB, pc'n starter fint, du kommer inn i windows, blir møtt av.

 

Hei, du får ikke lov til å oppgradere denne typen pc på grunn av Microsoft, hvis du skal må du oppgradere lisensen din.

Send en klage på [email protected].

 

Når du trykker på OK vil du bli logget ut igjen

"Ok"

 

jajaja, den ene gb'n kosta nå 1000 kroner, wee!

Lenke til kommentar

Poenget er business. NettPC har en lisenskostnad på bare et par hundre kroner til produsent (størrelsorden som WinZip).

 

Dersom det ikke var noen begrensninger ville naturligvis alle PC'produsenter levert dette istedet for basic-versjoner av operativsystemet, noe som ville betydd et betydelig inntektstap for Microsoft. Det er en måte å segmentere markedet på så ordinære PC'er og bærbare kan prises som idag, uten en slik prising av nett-pc ville naturligvis det markedet vært dødt for Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...