Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Faren min hater min mørkhudede "date", hva skal jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

det jeg skjønner utifra det jeg har lest er at HAN ikke har voldtatt noen som helst...

 

Hadde HAN vert norsk hadde du allerede vert sammen med han men pga religion så er du ikke det. Greit nok. da er nok ikke han den rette for deg, selvom han nok er akkurat den samme om han kommer i morgen å sier at han ikke er muslim lenger... Ville du like han bedre da?

 

Dette er da ikke helt sant? Siden han er muslim så er det jo veldig relevant hva slags holdninger og verdier personen har og hvor knyttet han er til religionen sin. Verdier og holdninger er veldig viktige deler av en personlighet mener du ikke det?

 

Ergo, hvis han har et negativt kvinnesyn som følge av religionen og ikke hatt det uten så er det jo naturlig at hun ville likt ham bedre.

 

Hvorvidt han er den "rette" eller ei bør hun jo heller finne ut gjennom å bli kjent med ham, selv om hun er skeptisk til religionen hans gjør han ikke automatisk til "feil person".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
det jeg skjønner utifra det jeg har lest er at HAN ikke har voldtatt noen som helst...

 

Hadde HAN vert norsk hadde du allerede vert sammen med han men pga religion så er du ikke det. Greit nok. da er nok ikke han den rette for deg, selvom han nok er akkurat den samme om han kommer i morgen å sier at han ikke er muslim lenger... Ville du like han bedre da?

nei. men som jeg har sagt mange ganger før. jeg SKAL jo bli bedre kjent med han. Jeg skal ikke droppe han.

Lenke til kommentar

Enig med mye av det NgZ sier. Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å være sammen med en jente fra Midtøsten eller Afrika, men en muslim? Ikke sjanse. Når det er sagt holder jeg meg helst også unna kristne mennesker, da de er minst like irrasjonelle, dog som oftest med mindre dramatiske følger.

Lenke til kommentar
Du nevnte at du hadde hørt div. ting om han - hva da?

 

Han hadde visst hengt i litt feil miljøer. Vært med i noen slåsskamper og noen greier. Men det betyr jo ikke at han er slem, hvem som helst kan havne i feil miljø.

 

 

Alle er vel i slosskamp i ny og ne? Det viser bare at han kan forsvare seg :) Du kan jo prøve å finne ut grunnen til slosskampen. Det er det som sier noe om personen..

Lenke til kommentar

sitat :

 

"Dette er da ikke helt sant? Siden han er muslim så er det jo veldig relevant hva slags holdninger og verdier personen har og hvor knyttet han er til religionen sin. Verdier og holdninger er veldig viktige deler av en personlighet mener du ikke det?

 

Ergo, hvis han har et negativt kvinnesyn som følge av religionen og ikke hatt det uten så er det jo naturlig at hun ville likt ham bedre.

 

Hvorvidt han er den "rette" eller ei bør hun jo heller finne ut gjennom å bli kjent med ham, selv om hun er skeptisk til religionen hans gjør han ikke automatisk til "feil person". "

 

Poenget er at selvom han er muslim, praktiserende eller ikke, så trenger han ikke ha ett dårlig kvinnesyn...

Kvinnesyn behøver ikke være relatert til religion vet du. Verdier og holdninger er noe en persom har for seg selv, mange religioner gir en pekepinn til hva disse bør være, men hva man velger er opptil personen.

Skeptisk kan hun godt vær, det er sunt å ikke gå blåøyd inn i etthvert forhold, muslim eller ei...

Endret av maya001
Lenke til kommentar

Dette er da ikke helt sant? Siden han er muslim så er det jo veldig relevant hva slags holdninger og verdier personen har og hvor knyttet han er til religionen sin. Verdier og holdninger er veldig viktige deler av en personlighet mener du ikke det?

 

Ergo, hvis han har et negativt kvinnesyn som følge av religionen og ikke hatt det uten så er det jo naturlig at hun ville likt ham bedre.

 

Hvorvidt han er den "rette" eller ei bør hun jo heller finne ut gjennom å bli kjent med ham, selv om hun er skeptisk til religionen hans gjør han ikke automatisk til "feil person".

 

Poenget er at selvom han er muslim, praktiserende eller ikke, så trenger han ikke ha ett dårlig kvinnesyn...

Kvinnesyn behøver ikke være relatert til religion vet du. Verdier og holdninger er noe en persom har for seg selv, mange religioner gir en pekepinn til hva disse bør være, men hva man velger er opptil personen.

Skeptisk kan hun godt vær, det er sunt å ikke gå blåøyd inn i etthvert forhold, muslim eller ei...

 

Vær så snill å bruke quote-funksjonene, da blir det langt mer oversiktelig.

 

Selvfølgelig trenger han ikke å ha et dårlig kvinnesyn, det er derfor hun ønsker å bli kjent med han først. Men religion gir en pekepinn til hvilke verdier en person har, det er derfor man må bli kjent med individet, ikke hva de måtte offisellt "være".

 

Så nå sier du at hun kan være skeptisk og det er smart, men istad så var det diskriminerende og rasistisk å være skeptisk?

Lenke til kommentar

Poenget er at selvom han er muslim, praktiserende eller ikke, så trenger han ikke ha ett dårlig kvinnesyn...

Kvinnesyn behøver ikke være relatert til religion vet du. Verdier og holdninger er noe en persom har for seg selv, mange religioner gir en pekepinn til hva disse bør være, men hva man velger er opptil personen.

Skeptisk kan hun godt vær, det er sunt å ikke gå blåøyd inn i etthvert forhold, muslim eller ei...

 

Vær så snill å bruke quote-funksjonene, da blir det langt mer oversiktelig.

 

Selvfølgelig trenger han ikke å ha et dårlig kvinnesyn, det er derfor hun ønsker å bli kjent med han først. Men religion gir en pekepinn til hvilke verdier en person har, det er derfor man må bli kjent med individet, ikke hva de måtte offisellt "være".

 

Så nå sier du at hun kan være skeptisk og det er smart, men istad så var det diskriminerende og rasistisk å være skeptisk?

 

 

Å være naturlig "oppegående" og å være skeptisk til en spesiell gruppe mennesker pga en spesiell ting EKS. religion, legning osv, er en helt annen...

Du må jo følge litt med da... Er ikke sikkert han norske typen vil noe annet enn ned i buksa på deg heller, og da er det vel greit å prøve å føle seg frem til om det bare er det han vel eller ikke. er dette jeg mener med sunn skepsis.

 

Når det kommer til det quote greiene så er jeg ny.. men skal bedre meg. ;)

Lenke til kommentar

Da er det ryddet i tråden.

 

Denne tråden skled ut med svært mye off topic, diverse kryssdiskusjoner og enkelte små personangrep. 57 innlegg er derfor slettet.

 

Det trådstarter i utgangspunktet ber om er råd om en spesifisert situasjon, ikke en debatt rundt blanding av raser, generell debatt rundt muslimer eller lignende.

 

Jeg håper vi kan fortsette denne tråden uten slik oppførsel i fortsettelsen.

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Husk at din far kun ønsker det beste for deg.

Og at han typen most likely bryr seg mest om å komme i buksa på deg.

 

Dette gjelder uansett hvilket land daten din opprinnelig er fra.

 

En annen ting er jo selvfølgelig dette med kulturforskjeller. Muslimer har et rimelig frynsete rykte på seg når det gjelder å behandle jenter. Så at han er skeptisk har jeg full forståelse for. Les avisene, åpne øya.

Din far ønsker kun det beste for sin datter. Og han ønsker at du skal være sammen med en kar som behandler deg bra og at du er i et forhold hvor likestilling og likeverd eksisterer.

Du får bli så gærn på han du bare vil, men hvor går du når du finner ut at han har rett ?

 

Folk må gjerne rope rasisme så mye de vil. Men hvis de ikke forstår at forskjellige kulturer har forskjellige verdier og holdninger, så er det bare håpløst. Det ER forskjeller på folk. Dessuten er det ikke rasisme å forklare eller poengtere dette. Det er rasisme å dømme/se ned på/hate andre mennesker pga hudfarge, kultur og opprinnelse.

 

Og bare før halve forumet mener jeg er en rasist, jeg er ikke det. Jeg er bare veldig uenig i muslimers behandling av kvinner. I varierende grad begrenser de livskvaliteten til kvinner. Og jeg forbeholder meg min rett til å være uenig i denne behandlingen.

 

Til slutt, TS, husk at din far har litt livserfaring. Det lønner seg å høre på han til tider. Selvfølgelig er ikke alt riktig, men vil tro han kan en ting eller to om livet. Har vært 18 selv og gjort mye som min far mente var på trynet. I ettertid viste det seg at han hadde rett. Ikke undervurder dine foreldre.

Men for all del, din kjæreste må du velge selv. Men det er lov å bruke hodet i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Folk må gjerne rope rasisme så mye de vil. Men hvis de ikke forstår at forskjellige kulturer har forskjellige verdier og holdninger, så er det bare håpløst. Det ER forskjeller på folk. Dessuten er det ikke rasisme å forklare eller poengtere dette. Det er rasisme å dømme/se ned på/hate andre mennesker pga hudfarge, kultur og opprinnelse.

 

Det er forskjell på kulturer, men ikke alle som kommer fra midt-østen har de samme verdiene heller. Er det så feil å gi gutten en sjanse ved å la han og faren bli kjent med hverandre? Er ikke det eneste måten faren kan bruke livserfaringen sin til å ta en nøktern avgjørelse? Ved faktisk å møte gutten før han tar et valg?

Lenke til kommentar
Folk må gjerne rope rasisme så mye de vil. Men hvis de ikke forstår at forskjellige kulturer har forskjellige verdier og holdninger, så er det bare håpløst. Det ER forskjeller på folk. Dessuten er det ikke rasisme å forklare eller poengtere dette. Det er rasisme å dømme/se ned på/hate andre mennesker pga hudfarge, kultur og opprinnelse.

 

Det er forskjell på kulturer, men ikke alle som kommer fra midt-østen har de samme verdiene heller. Er det så feil å gi gutten en sjanse ved å la han og faren bli kjent med hverandre? Er ikke det eneste måten faren kan bruke livserfaringen sin til å ta en nøktern avgjørelse? Ved faktisk å møte gutten før han tar et valg?

 

 

Jeg sier ikke at det er feil at de møtes. Men som du selv ser ut ifra situasjonen her, så er det ikke akkurat det veldig aktuelt ? Uten at noen av oss to vet noe om det, så kan det jo være at TS far har et veldig dårlig inntrykk av folk fra denne datens verdensdel ? Og dermed bruker sin erfaring i hans reaksjon?

Prøver ikke å forsvare TS far, men heller se hans synspunkt. Samtlige overfallsvoldtekter i 2008 var utført av menn med afrikansk/somalsk opprinnelse. En haug gruppevoldtekter utført av menn fra midtøsten. Gjengvold, ran etc. "Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse".

Nei, ikke alle er sånn. Men det er jo lett for en far, som ikke nødvendigvis opplever utlendinger i sin omgangskrets, å dømme dem pga slike overskrifter og statistikker.

Lenke til kommentar

En venn av meg møte en norsk jente på en fest, noen måneder senere var de sammen.

Etter en stund kom det frem at foreldrene til jenta var veldig "rasiste". De tålte rett og slett ikke utlendinger. De så ned på dem, de mente at alt vondt i Norge var forårskaet av utledninger ++ . Jenta fikk streng bekjed fra faren om at enten som måtte hun gi faen i faren eller gutten.

Jenta var bare 16 (gutten var 17) og hun sa i fra til faren sin at hun var klar for å dra ut av huset.

Idag er de 2 lykkelig forlovet. de lever et bra liv. begge studere og de trives godt.

 

Gutten er nesten som "sønn" for foreldrene til jenta.

 

Så til TS: Gi gutten en sjanse. De som sier at "forholdet i så ung alder varer ikke særlig lengre" har lite erfarin med forhold. Det er aldri forsent/for tidlig å møte sin drømmekvinne/mann.

 

Og dere som sier at muslimer (som bor her) har et helt annet kvinnesyn, kan dere presisere litt mer om hva dere mener?

Mener dere at dersom kjærsten min er utro, kommer jeg til å skytte hun?

Mener dere at vi ikke klarer å forsørge kvinner? Mener dere at vi banker dem dersom middagen ikke står klar på bordet?

mener dere at vi ikke er gode nok elskere?

mener dere at vi vil ha f!tte når som helst vi måtte ønske, og det er best for jenta at beina hennes er i været bare vi sier ifra?

Ser vi på jenter som horer?

Mener dere at vi dreper dem på stedet dersom kvinner hilser andre gutter?

 

Grunn til at jeg spør er jo frodi jeg vet ikke helt hva dere mener med "andre holdninger/annet kvinnesyn.

Lenke til kommentar

Har vel hatt 3 jenter i den gamle klassen min, som hadde mørkhudede kjærester.

De alle ble banka til blods, pga mørkhudede ikke tåler å argumentere i det hele tatt og er vandt med å være sjefen i huset. Så ja, jeg skjønner hvorfor faren din ikke er noe særlig glad i dem.

 

 

Men lykke til.

Lenke til kommentar

 

Det gleder meg å høre at det går fint for kompisen din og deg, jeg har mine venner(som er norske, men er opprinnelig fra midtøsten). De omgås jeg helt fint, men jeg og dem er klare over at det er dessverre en god del folk fra midtøsten som har veldig dårlig syn på jenter og generelt sett nordmenn. Dem hater jeg rett og slett, ikke for deres rase, religion eller geografi. Men for deres andre livssyn.

 

Til tross at de har dårlig holdning mot oss, betyr det ikke at alle har det. Bare dem som har det ;) Så jeg synes at det er sunn fornuft å være forsiktig og sjekke med hans syn på livet først og selvfølgelig skal hun gi gutten en sjans i lik grad som andre gutter.

 

Jeg tror at nesten alle mener det samme i tråden, så jeg veit ikke hva du vil komme deg fram til? At vi skal ikke være forsiktige å ha en utlending som kjæreste?

Lenke til kommentar

Jo da, hun må være forsiktig. Det er viktig.

Poenget er at noen fraråder henne helt til å bli kjent med hun.

Det jeg ville frem til i mitt forrige innlegg var i hovedsak at hun kunne prøve å bli bedre kjent, samt gi faren sin en sjanse til å bli kjent med han, dersom det lar seg gjøre.

Jeg vet at han ikke vil det per dags dato, men tro meg, en dag vil han gi etter. Han kommer aldri til å hive datteren sin ut av huset. Ingen far gjør det.

Lenke til kommentar
Folk må gjerne rope rasisme så mye de vil. Men hvis de ikke forstår at forskjellige kulturer har forskjellige verdier og holdninger, så er det bare håpløst. Det ER forskjeller på folk. Dessuten er det ikke rasisme å forklare eller poengtere dette. Det er rasisme å dømme/se ned på/hate andre mennesker pga hudfarge, kultur og opprinnelse.

 

Det er forskjell på kulturer, men ikke alle som kommer fra midt-østen har de samme verdiene heller. Er det så feil å gi gutten en sjanse ved å la han og faren bli kjent med hverandre? Er ikke det eneste måten faren kan bruke livserfaringen sin til å ta en nøktern avgjørelse? Ved faktisk å møte gutten før han tar et valg?

 

 

Jeg sier ikke at det er feil at de møtes. Men som du selv ser ut ifra situasjonen her, så er det ikke akkurat det veldig aktuelt ? Uten at noen av oss to vet noe om det, så kan det jo være at TS far har et veldig dårlig inntrykk av folk fra denne datens verdensdel ? Og dermed bruker sin erfaring i hans reaksjon?

 

Det har ingen ting med erfaringer å gjøre. Det kalles fordommer.

Lenke til kommentar
Og dere som sier at muslimer (som bor her) har et helt annet kvinnesyn, kan dere presisere litt mer om hva dere mener?

Mener dere at dersom kjærsten min er utro, kommer jeg til å skytte hun?

Mener dere at vi ikke klarer å forsørge kvinner? Mener dere at vi banker dem dersom middagen ikke står klar på bordet?

mener dere at vi ikke er gode nok elskere?

mener dere at vi vil ha f!tte når som helst vi måtte ønske, og det er best for jenta at beina hennes er i været bare vi sier ifra?

Ser vi på jenter som horer?

Mener dere at vi dreper dem på stedet dersom kvinner hilser andre gutter?

 

Grunn til at jeg spør er jo frodi jeg vet ikke helt hva dere mener med "andre holdninger/annet kvinnesyn.

 

 

Ja, det kan jeg godt gjøre. Nå kan ikke snakke for alle, men kan ihvertfall komme med mine egne erfaringer.

Jeg har vokst opp i Oslo, så innvandrere er ikke akkurat ukjent for meg. Det inntrykket jeg har er at mange muslimer ser på norske damer som horer.

Altså, "deres" damer må skjule seg i hijaber og greier. Fordi de ikke skal vise hud og friste andre menn. Det er såvidt meg bekjent et helt annet kvinnesyn enn hva jeg er vant til. Veldig mange muslimske damer kan jo ikke norsk, aldri vært i arbeidslivet etc etc. Mannen skal jobbe og forsørge familien, kona skal passe på hjemmet,barna og lage mat. Dette er jo stikk i strid med det likeverdige kvinnesynet jeg er vant med.

 

Jeg aner da ikke om du kunne skutt dama di om hun var utro? Men om du hadde gjort det så håper jeg du får et rent helvete i buret.

Deres evne til å forsørge er nok tilstede. Veldig mange av dere har jo en jobb og jobber mye. Og dere banker dama fordi hun ikke har mat på bordet skjer sikkert det, men hvor utbredt det er aner jeg ingenting om. Er ikke så mange som snakker høyt om sånt.

 

Deres egenskaper i senga kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har prøvd en av "dere". Nå er jo jeg mann og heterofil. Så om jeg i så fall skulle forsøkt meg på en av deres jenter så hadde jeg vel blitt rimelig upopulær ?

Hørt noen rykter om at det fort blir baluba av sånt.

 

Jeg har i mange tilfeller måttet steppe inn for å "redde" venninner fra innpåslitne utlendinger på byen. Du kan vel si at de tar seg litt mer til rette enn hva nordmenn pleier å gjøre. Tafser og klår. Mitt inntrykk er at mange muslimer har et syn som sier at jenter kun er objekter. Mulig jeg tar totalt feil, men jeg tror ikke jeg er alene om denne oppfatningen.

 

 

Hele greia her er at du selv bør se forskjellen på den gjennomsnittslige norske dama og den gjennomsnittslige muslimske dama. ;)

Lenke til kommentar
Det har ingen ting med erfaringer å gjøre. Det kalles fordommer.

 

I dag er nok veldig lite av "rasismen" basert på fordommer. Nå er det heller på erfaringer.

 

Et eksempel for å forklare hva jeg mener:

 

For 30år siden ble muslimer sett litt rart på. "Rar" kultur og de var "annerledes". De spiste ikke gris, feiret ikke jul og gikk rart kledd. Jeg har selv hørt fra en pensjonert dame at muslimer spiser med høyrehånda og tørker seg i ræva med venstre. uten papir. Vi vet jo alle at dette bare er piss. Uansett, dette er basert på fordommer, rykter, fremmedfrykt og usannheter.

 

Dagens ungdom derimot. De har gjerne muslimer på skolen, og kan gjøre sin egen oppfatning basert på sine egne erfaringer. Kan du forklare meg hvorfor det er mer bråk på skoler som Hersleb, Kampen, Tøyen etc enn på skoler som Midtstuen, Kjelsås og Ris ?

Det er ingen overraskelse at det er mer bråk på skoler med mange innvandrere enn på skoler med få innvadrere. Hva årsaken til dette er kan være så mangt. Men det er dette kidsa opplever.

Lenke til kommentar

Poenget er at alle muslimer er ikke like. Faren baserer sitt valg på fordommer mot denne muslimen som et individ. Han kjenner ikke gutten, hvordan kan han da dømme om han er grei gutt utifra egne erfaringer? Da blir det forhåndsdømming. Altså en dom om personen før han har noe grunnlag å dømme ham på.

Lenke til kommentar
Poenget er at alle muslimer er ikke like. Faren baserer sitt valg på fordommer mot denne muslimen som et individ. Han kjenner ikke gutten, hvordan kan han da dømme om han er grei gutt utifra egne erfaringer? Da blir det forhåndsdømming. Altså en dom om personen før han har noe grunnlag å dømme ham på.

 

Fordi han ikke vil ta sjansen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...